Taaperon juttuja

starletti

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Raottakaapa salaisuuksien verhoja ja kertokaa, mitä taaperonne päästävät suustaan kun puhetta alkaa tulemaan. Musta tuo puheen kehitys on niiiiin ihanaa seurattavaa ja kuultavaa...

Tyttö sanoo joka ilta, kun isi tulee kotiin töistä: "iti pai" tai "paiti" (mennään pannuhuoneeseen) ja pannuhuoneessa eilen ensimmäistä kertaa "ota puu pai" (laita puita pannunpesään).

Tänään päiväruokaa aloittaessaan tyttö katsahti kuppiinsa ja sanoi "paapappa uu" ja viisoi uunia kohti (ruokana siis uunissa tehtyä paprikaa).
 
Sitä on kyllä ihana kuunnella, kun puhetta alkaa tulla päivä päivältä enemmän =) jos meidän makkarin ovi on kiinni, poika kuiskaa mulle "hiiaaa isi unta hiiaa, nukkuu" (hiljaa, isi nukkuu). Nyt on alkanut hokea monta kertaa päivässä "ikää ikää" (ikävä). Aina kun kysyn, ketä on ikävä, vastaus on "mummi" =) aamulla ihmettelin hetken kun poika seisoi pinniksessä ja katseli ja kurotti kättä ylöspäin ja sanoi "yyttää, yyttää, leetää" (ylttää, lentää). Hän halusi laittaa sängyn päällä roikkuvan mobilen leppikset lentämään =) fiksu tuo on, en tiedä mistä hän niitä kaikkia sanoja on alkanut poimiakin, kun enää puhe ei olen pelkästään toistelua, vaan kokeilee tosi paljon itse uusia sanoja! Ensimmäinen kahden sanan lause oli tuossa kk sitten "va paa". Poika sanoi näin ja osoitti ikkunasta ulkona palavaa tolppavaloa (valo palaa).
 
Meillä tyttö komentaa "äiti, kame!" kun haluaa, että leikitään kamelia (minä konttaan lattialla ja tyttö istuu selässä). Sitten välillä menee itse kontilleen lattialle ja sanoo "tää kame". 

Joka kerta kun juon kahvia tyttö tulee viereen puhaltelemaan ja hokee "kuuaa kahhia aiii pipi". 

Syliin tai syöttötuoliin kiivetessään toistelee "kiipee", vaunuissa istuessaan haluaa "kävee, kävee" (kävelee). 

Pukee vaatteita itselleen, "attu päää" (hattu päähän). Tuo kenkiä minulle: "äiti keee, mennää!"

Palapeliä rakentaessa asettelee paloja "tämmä tähän". Muuten toistelee paljon sanaa "tämmöne". 

 
Minä vaan oon miettiny, että mistä tyttö on saanu ruotsinkielisii vaikutteita (tai sit se vaan kuulostaa siltä). "Dit", "Dä(r), "Tumma" (heitteli tyhjää muovipulloa). Tänä aamuna tyttö laski yöpukunsa neppareita kovalla äänellä: "PAPPI...taoTÖ". Lähteenä mun jo kauan toistama loru "Pappi, lukkari, talontyttö, kuppari..."
 
Heh, Tirri joo vissiin on tullu vähän toistettua tuota "tämmönen" sanaa... Taitaa muutenkin olla aika yleinen sana puhekielessä kun tuntuu, että monet puhumaan opettelevat lapset toistelee sitä. "tämmönetämmönetämmönetämmöne" :-) 
 
Ihania juttujen alkuja teidän puolitoista vuotiailla! Meidän tyttö oli tyystin hiljaa tuon ikäisenä. Nyt sen sijaan tekee mieli välillä sanoa..ja sanonkin, että ole nyt hyvänen aika hiljaa! Kun puhetta alkoi tulemaan niin ne lauseetkin tulivat melkein samoin tein puheeseen mukaan.

Alkuun se hohhaili kaikkea ja kaikelle HOHOIJAA! kakalle, potalle, heräämiselle, nukkumiselle,syömiselle..jne...Siitä tiesi, että homma oli loppu!

sitten tuo rupesi yllättämään näin:
minä nukkuu, KOSKA väsyttää!
minä pissii, KOSKA pissiittää! jne...

Kyseli nukeilta ja nallukoilta että MITÄ MITÄ MITÄ....

Eilen sain jo nauraa tokaisulle:
*Olin päästänyt kanafileet hieman tummaksi, tyttö katsoo ruokaa ja sanoo: "Äiti, pimeetä ruokaa!"
*Laitoin pitkästä aikaa puuroa mikrossa ja nostin lautasen tytön eteen, johon hän tuumaa, että:" Äiti on kone!" Tarkoitti varmaankin, että äiti teki "koneella" ruokaa....
*Sitten aamulla kysyin, että mitähän ruokaa tänään tehtäisiin.. tuo vastaa lattialta iloisena, että "Paistetaan jäätelöä!"

Ja nyt menee ihan mahottomaksi
, kun pitää kysellä tuon tuosta että MIKÄ TOOO ON?

JA juuri nuo sanojen "kuulostavuudet" ja äänenpainot on ihania! Esim. Kun hän itkee ikävää (isiä ja isoasiskoa) niin ääni lähtee matalalta ja sanan loppuosa nousee korkealle. IKÄVIÄÄÄ....

"istun minä TÄSSÄ ja juon MAITOAAAA"
"haluan tanssia TÄTÄ"
"soita KOVAA ISI MUSIIKKIA" (isi-musiikki on tyyliin rock'n roll, nappulat kaakkoon)
"äiti, äiti..JÄSKIÄ haluun minä syyydä"
"auttakaa MINUAAAAA!" (kun yrittää itse pukea)

Nyt on vissiin ollu pientä rähinää liikaa, koska tyttö pyytelee kaiken aikaa ANTEESS, ANteesss... Antees nalle, antees äiti... vui vui vui!

Hyvää syntymä päivää- laulu sujuu englanninkielellä näi: "Häpi pii piii, juu juu!!!!" Ja niitä, kaksivuotis-sellaisia vietetään ensi viikolla!

 
Voi että! Sai kyllä vedet silmissä nauraa maarisen ja Jasminen viesteille! :D Autotkin kyljelleen nukkumaan! :D

Meillä poika 1 v. 4 kk. ei puhu oikeita sanoja muita, ku "kakka". Että siitä ei vielä juttua kehitetä ;-)
 
maarinen, naureskelin niin kippurassa teidän taaperon jutuille täällä työpöydän ääressä =D ihana höpöttäjä!!

Meidän pojalla on ihan uus juttu tullut nyt kans. Poika sanoo mulle "laulaa laulaa" kysyn että kuka laulaa -> "kissa" kysyn mitä kissa laulaa -> "laulaulaulaulau" =D

Aamu81, tästä sen huomaakin hyvin miten eri aikaan lapsilla se kieli kehittyy! Toiset avaa sen sanaisen arkkunsa vasta 3v, toiset jo 18kk iässä =) kaikki siltä väliltä on täysin normaalia - huutelee täältä puhetepareutti-täti =)
 
Oi joi joi.. saanko vielä avautua?

Esikoien aikoinaa, ehkä tossa parivuotiaana halusi eräänä aamuan "MAKARAPUUROO!"
Ja toinen tapaili joulupöydässä hakusanaa herkuille.... "äitiii saisko, saisko, saisko SINISIÄ JUURIA!" (tarkoitti hän punajuuria)
Ja samainen kielinero... "äiti anna, VÄKEVÄÄ MAITOA!" (piimäähän se)

Nuo "hakusanat" on niin riemastuttavia! Pitäs vaan kaikki jutut muistaa laitta jonnekin ylös...
 
Meille kans tullut nyt tosi paljon lisää sanoja, eilen herra mm innostui hakemaan paperilehtiön leikkipaikaltaan ja toi sen sieltä hymy korvissa ja totesi että "piiää, piiää.." ei muuta kun kaivettiin liidut esiin ja iloisena taiteiltiin seuraavat puoli tuntia. Olin tuosta vaan tosi yllättynyt kun viimeks ollaan piirrelty muutama kuukausi sitten. Niin se vaan muistikin on jo aikamoinen noilla pienillä.

Poitsu myös toteaa aina ruokailun päätteeksi "kiikki" ja hyvin tomerasti tuleekin, välillä sitä sanotaan jo vaikkei oikeasti olla vielä lopetettukaan :D Mutta toisaalta kiva että selkeästi ilmoittaa millon on täysi ja ite alkaa sitten kiivetä tuolista alas kiittämisen jälkeen. Harvemmin enää syljetään tai päristellään ruokaa pihalle kun on masu täysi.

Autot ja traktorit ovat meidän pojalle tosi kova juttu ja tänään kaivoi sitten päivällä pleikkarin ohjaimen käteen, kääntyi telkkariin päin, näpräsi ohjainta ja hoki "auto, auto". Ovat isin kanssa pariin kertaan pelanneet GT5:sta :D oli aika suloinen näky kun telkkarissa näkyi kuitenkin sillä hetkellä koiria.

Meillä myös puhutaan välillä unissaan. Muutamana yönä etenkin kun herra oli kipeänä ja nukkui enemmän meidän sängyssä niin saattoi herätä kesken unien, nostaa päätä ja kävi läpi kaikki osaamansa sanat ja äänteet jotka liittää tiettyihin asioihin vain laittaakseen sen jälkeen pään takaisin tyynyyn ja jatkaakseen unia rauhassa sen jälkeen :D
 
.. tuolla "omalla" palstalla tästä jo kerroinkin. UNISSAPUHUMINEN. Taitaa olla kovasti mielikuvitusta tuolla meidän taaperolla. Yhteänä yönä sen sängystä ensin kuunuu tosi aavemaisesti kuiskailua ÄITIII ÄITIII...... sitten kuuluu valtava pierun jyskäys...jonka jälkeen kääntää kylkeä tokaisten, että HOMMA HELPOTTI!!!!  (...isin tyttö..)

Eilen tuo koitti isille jotain tärkeetä vissiin selittää. Kuuluu tämmöstä : "ISII ISIII, ARVAA MITÄ? SEMMOSTA JUTTUA, ETTÄ.ETTÄ ETTÄ...,sitten on hirveen pitkä hiljaisuus, ja juttu jatkuu tuskastuneella äänellä.... MINÄ EN OSAA PUHUA!" Eikä sitten koko iltana selvinnyt mitä toinen olisi halunnut kiivaasti kertoa! (äitin tyttö)
 
Tyttö söi iltaruokaansa ja minä hörpin teetä siinä samalla. Tyttö sanoi: "Tonne puukka ui" ja tipautti porkkanapalan teekuppiini. Vedessähän ne porkkanat tosiaan ui, missäs muualla...
 
Tänään aamiaisella tyttö totesi: "Äiti, paita pois ota kattoo...mummo." Öh...ai näytänkö mää mummolta ilman paitaa vai?
 
Ihania juttuja! :D

Apua, Lily höpöttelee niin paljon kaikkea hassua, ja iltahöpötykset on ihan oma juttunsa. Eräänäkin iltana nukkumaanmenon jälkeen makuuhuoneesta kuului "Tuuti tuuti latta tuuti tuuti latta..MUUMI! Muumi latta, hei muumiii, hei muumii..pallo. Pallo pom pom..." Ei voinut olla repeilemättä kun kuunteli tuota lauleskelua ja höpöttelyä :D<3

Ehdottomasti paras Lilyn keksimä sana on "puilitti", siis puhelin <3
 
Meillä syyskuun alussa 2-vuotta täyttävä poika sanoo vain "pappa pappa" ,"mummu",dindindin", "anna", sississis".. muuten en hätäile kunhan oppii puhumaan kun täyttää 3vuotta.

Oletteko muut huolissanne lapsenne puheenkehityksestä jos se ei tule viimeistää lapsen täytettyä 2v?Niinku monet mullekkin  kettuilee ja moittii lasta koska hän ei tuon kummemmin puhu :/
 
Meidän 2v tyttö ei vielä juurikaan puhu, muutamia sanoja tulee mutta harvemmin saa mitään selvää hänen jutuistaan, minä ehkä enemmän kuitenkin kun muut kun sitä mongerrusta päivittäin joutuu selvittelemään :D Ja kyllä mua vähäsen huolettaa, vaikka hyvin tiedän että lapset on erilaisia ja omassa tahdissaan oppivat. Vaikea olla vertaamatta esikoiseen joka puhui tuossa iässä jo huomattavasti selvemmin. Mun veljellä on dysfasia todettu pienenä ja tarvinnut apua puheen kanssa ja toisellakin veljellä ollut samantyylisiä ongelmia, joten välillä käväisee mielessä että olisikohan tytölläkin. Meillä 2v neuvola kohta edessä joten katsellaan mitä mieltä siellä ollaan..

Tällä hetkellä tytön sanavarastoon kuuluu pappa (kaikki muumit paitsi pikku myy joka on mmm) , poppa (kuumaa) , kakka (kakka ja pissa) , nqquu (nukkuu) , namnam (maito tai mehu) , pupu (pupu tai mummi) , kiapuu (kynä, piirtää) , titi-vauva (titi-nalle) , vauva , että (vettä) , mamma (äiti, vaari, täti) ja isi osaa myös sanoa mutta sanoo sen niin hassusti etten osaa sitä kirjalliseen muotoon kirjoittaa :D.. Ei tulee selvästi ja kyllä on jaa, ja monesti kun hänelle jotain sanoo / käskee tekemään jotain niin vastaa ahaa :)

Kyllähän noista nyt aika monta sanaa kertyy kun noin listaa mutta eipä noilla vielä mitään kovin syvällisiä keskustella :D
 
Takaisin
Top