Taaperoiden lempiruuat

Pingu94

Näppärä viestien naputtelija
Mistä ruuista muiden taaperot tykkää? Meidän taapero ei tunnu tykkäävän oikein mistään. Parhaiten uppoaa puuro ja puuroistakin lähinnä neljänviljan puuro. Eikä sitäkään suuria määriä mene. Jospa saisin muiden lemppareista uusia ajatuksia siihen mitä tytölle voisi tarjota.
 
Kastikkeessa keittäen kypsennetyt broilerpyörykät on meidän taaperon suosikkiruoka.

Spagetti ja jauhelihakastike

Pinaattilätyt puolukkahillolla

Bataatti soseena tai paistettuna
 
Spagetti ja jauhelihakastike sekä pinaattiletut täälläkin.

Vuotias himoitsee jauhelihapötköjä, joissa myös porkkanaraastetta ja muuta vihannesta.

Tänän syötiin itse tehtyä pizzaa jossa tomaattia, persikkaa ja mozzarellaa (ei suolaa). Upposi kuin häkä.

Sosekeitot myös toimineet aina; etenkin jos saa dipata kauraleipää tai muuta pehmeää leipää.

Ja makaronilaatikko erilaisin yhdistelmin, kaikenlaisia kasviksia ja joku protsku.

1v ihastui juuri myös luonnonjogurttiin, vetäisi enemmän kuin annan.

Kannattaa pohtia miltä ruoka tuntuu, monesti lapsille tekstuuri eli suutuntuma on jopa suurempi juttu kuin maku. Sileät sosekeitot voisi olla hyvä paikka kokeilla.
 
Taisi ainakin lihapötköt olla hitti. Kasvikset upposi helposti itse syötävässä muodossa. Ainakin kurkku- ja porkkanaraaste ja tomaatti oli muistaakseni hyviä. Kaikkien lasten suosikkiruoka makaroni maistui myös hyvin. Tosin poika on sen verran kaikkiruokainen että ei ole hirveästi ollut ongelmia siinä ettei jokin maistuisi ollenkaan.
 
Makaronilaatikko maistuu meidänkin 2-vuotiaalle, ja samoin makaroni muissakin muodoissa. Sellaiset kierremakaronit tai muut vähän isompikokoiset, joista saa hyvän otteen, olivat hittejä jo pienempänäkin. Niihin kun sekoittaa jonkun maukkaan kastikkeen, niin kyllä maistuu.

Banaanilätyt ovat olleet kaikkien lasteni makuun pienestä pitäen. Olen laittanut vähän vaihdellen aineksia, mutta yksi kombo on pari munaa, yksi banaani (muhennettuna) ja vähän kaurahiutaleita, ehkä myös loraus maitoa / kasvimaitoa. Sitten pannulle paistumaan. Näiden kanssa olen tarjonnut esim. marjoja tai marja-/hedelmäsosetta.
 
Perunamuusi ja kalapuikot/kalafileet (tartarkastikkeella).

Perunamuusi ja nakkikastike (ja uunimakkara myös).

Jauhelihakastike ja spagetti/makaroni.

Makaronilaatikko.

Lihapullat ja perunamuusi.

Broilerpyörykät currykastikkeella.

Bataattia uunissa ja kanaa.

Munakas.

Siinä nyt lasten lemppareita jotka päällimmäisenä tuli mieleen. :)
 
Munakas! Ai että! Itse en siitä pidä mutta mies kokkaa sitä lapsille kun en ole itse syömässä ja uppoaa molemmille. Ikinä en unohda kun esikoinen söi ensimmäisen kokonaisen keitetyn munan joskus reilun vuoden iässä. Söi munan hyvällä halulla ja kun se loppui, rupesi itkemään ja huusi "munaaa!". Sittemmin keltuainen on lakannut maistumasta mutta munakas maistuu edelleen.
 
Takaisin
Top