Taaperoiden kuulumiset

Kiva kuulla kuulumisianne tttiuhti! :) ja onnea odotukseen, enää ei mene kauan :Heartred ihana että olet koittanut tukea ystävääsi jolla on suuri suru. Kunhan ei jätä yksin ja kuuntelee, se lienee tärkeintä.

Meillä on nyt kolme yötä ja kolmet päikkärit takana ilman tuttia ja tosi mutkattomasti on mennyt, turhaan jännitin. Nyt on ollut kovasti mielessä myös imetyksen lopettaminen, alan olla ihan kypsä tähän, kun en saa hetkeäkään istua sohvalla rauhassa ilman että poika roikkuu kaula-aukossa. Yöt on tietenkin luonnollisesti minun vastuulla olleet viimeiset 2 vuotta. Nyt on taas joku levoton kausi menossa unien suhteen ja poika herää useasti yön aikana eikä anna mun edes kylkeä kääntää, kun pitää olla tissi suussa. Saa raivarit jos yrittää hyssytellä uneen ilman tissiä. Huoh... tuntuu että olen osuuteni ja enemmänkintehnyt imetyksen suhteen ja enää tämä ei tunnu mukavalta. Niin toivoin, että poika olisi itse vieroittaunut rinnasta, kun näinkin pitkään jatkettiin... ja jatketaankin vielä ainakin pari kk. Pitää ensi vuoden puolella harkita vakavasti vieroitusta, ainakin yöimetyksistä. Pojalle niin tärkeää, että tuntuu vaikealta kieltää jotain, minkä tietää olevan hyväksi.
 
Meillä on arki melkoista haipakkaa tämän taaperoikäisen ja kahden vauvan kanssa. Tuntuu ettei kenellekään riitä tarpeeksi huomiota, mutta täytynee vain tehdä parhaansa :).

Tyttö on ollut nyt terveenä (*kop kop*) kun kortisonikuuri loppui vajaa kuukausi sitten. Pottailu on vähän ottanut takapakkia, välillä jo sanoi kun kakka oli tulossa mutta nyt tulee taas vaippaan..kai se aikanaan. Ruoka maistuu hyvin, usein syö kokonaan itse. Pukeminen luonnistuu niin halutessaan. Mustasukkaisuutta on ilmassa, usein vauvat pitäisi "laittaa koppaan" ja uusin keksintö on hokea "apua" ja "hätä", kun esimerkiksi imetän. Neuvola on vasta kuukauden päästä, mutta kontrollin yhteydessä sairaalassa lokakuun lopussa mitat olivat 83,3cm ja 11,5kg - pituus tippuu vieläkin alemmas käyrillä ja paino vastaavasti nousee, tosin kortisonikin varmasti lihotti ja paino saattaa tasaantua entiselleen käyrillä.

Itse tunnen oloni usein vähän yksinäiseksi, me kun asutaan täällä syrjässä eikä kolmen pienen kanssa noin vain lähdetäkään mihinkään kylään. Kavereilla elämäntilanteet muuttuvat, eikä oikein kukaan viitsi täällä ajella käymään. No, onhan tämäkin vain vaihe, jospa sitä pian pääsisi taas sosiaalistumaan :).
 
Joku tännekin vielä jotain kirjottelee, minäkin huikkailen... :) Minä edelleen vaan kotona tytön kanssa. 2v tarkastuksessa pituutta 97,2 cm ja painoa 16 kg. Että melkosen pitkä tyttö on. Piirtää, maalaa, katselee videoita, leikkii ulkona, laulaa, rakastaa vesileikkejä :) On alkanut näin vanhemmalla iällä jopa nukkua 2-3 tunnin päikkäreitä, kun vauvempana jäi joskus puoleen tuntiin. Puhuu viis sanasia lauseita, osaa laskea neljään, tunnistaa värit, muodot ja osan kirjamista. Leikkiminen on hauskaa kun mennään jo niin paljon vuorosanoilla "mennään tänne", "ei mennä", "mitä kuuluu", "hyvää kuuluu", "äiti ottaa tämän". Omaa tahtoa näkyy. Potalle ei oo suostunu vaikka tietää mitä sillä tehdään. Supistajan kanssa myös istunut vessanpöntöllä. No, nää on näitä herkkyysvaiheita, kyllä se tästä.

Minä viihdyn kotona. Olen koittanu järjestää jotain omaa tekemistä (keikkoja, leffaa, teatteria jne.) vähintään kerran kuussa, se on tuntunut ihan riittävältä. Mies sai kesäksi töitä ja syksyllä aloittikin sitten opinnot. Tässä odottelen perjantaita, kun olen menossa varhaisultraan - jos kaikki menee hyvin tulee tytöstä isosisko heinäkuussa. Jätin minipillerit pois lokakuun alusta ja reilu kuukausi siitä tein positiivisen testin... Jännä miten ei voi uskoa todeksi ja pelkää ja epäilee ettei kaikki oo hyvin, vaikka kuinka koittaa itelleen hokea että "hei sä teit tän jo kerran". Tokikaan se ei oo tae sille että kaikki menee hyvin mutta vois olla vähän stressaamatta, kai se maaginen rv12 vaan on taas joku pysäkki mille tarvii päästä. Nyt on erona kyllä se, että painan vähemmän ja syön yleisesti ottaen terveellisemmin kuin viime raskaudessa, joten tavote olis että selviäis ilman raskausdiabetesta. Että semmosia meillä :)
 
Ihania kuulumisia Lilliputtis :) teillä on tosiaan pitkä ja oikein reippaankuuloinen pikkuneiti siellä :) oikein paljon onnea odotukseen!!!  nyt kuulostaakin että monelle tästä ryhmästä on jo tullut tai tulossa toinen lapsi :)

Mekin ollaan vielä kotona, töihinmeno edessä vasta ensi elokuussa. Tähän mennessä olen viihtynyt hyvin, mutta nyt tuntuu, että tarvitsisin omaa aikaa. Ollaan siitä jo miehen kanssa puhuttukin ja nyt pitäisi keksiä joku mukava harrastus tai muu meno, jonne voisin mennä ihan yksin.

Täällä parin viikon sairastelu alkaa hellittää ja päästään vihdoin kyläilemään ja yhteisiin harrastuksiin, eli muskariin ja perhekerhoon :) ilman tuttia on menty nyt reilu viikko ja se on sujunut todella hyvin. Pari päivää sitten jätin unitissin pois, eli siis sen mihin poika nukahtaa päikkäreille ja yöunille mennessä. Sekin sujuu koko ajan paremmin, joten kunhan se alkaa olla meille "arkea", lopettelen pikkuhiljaa yöimetykset kokonaan. Päiväimetykset ei haittaa, mutta yöt ovat menneet jo liian levottomiksi... en ole varma korjaantuuko levottomuus imetyksen lopettamisella, mutta onpahan mahdollisuus isälläkin joskus olla vastuussa öistä ja kenties poika voi ensi vuoden puolella mennä vaikka mummolaankin yöksi :)
 
2-vuotisneuvola oli tänään ja olen kyllä iloinen ja helpottunut :) etukäteen pelkäsin, että motkotetaan imetyksestä, olin jo varautunut ties millä tietoiskuilla ja ajattelin jopa että en edes mainitse asiaa, jos ei kysytä. Jäi nimittäin aika huono maku edellisestä käynnistä, jolloin imetyksestä yritettiin keksiä kaikki mahdollinen (virheellinen) haitta. Turhaan pelkäsin :) Oli onneksi meidän oma ihana th, hän kysyi imetänkö vielä, mutta ei mitään valittanut tai vihjaillut että pitää lopettaa. Kiittelin kovasti tästä. :) muutenkin oli positiivinen käynti, kovasti kehui pojan puhetta. Painoa oli 10,7 kgja pituutta 83,9 cm.
 
Justiina teillä on hieno imetystaival, mielestäni tuosta ei pitäisikään olla mitään negatiivista sanottavaa, päinvastoin :)

Täällä jännäillään milloin tytön pikkusisarus päättää syntyä, laskettu aika oli eilen. Jännittää miten tyttö suhtautuu vauvaan, kaksi vuotta kuitenkin ollut niiiin huomion keskipisteenä ja osaa kyllä huomionsa hakea. Ja silti hän on tosi herkkä. Kovasti ollaan yritetty puhua että pian se vauva tulee tänne äitin mahasta, mutta ei sitä taida ihan ymmärtää.
 
Kiitos kovasti Voikukka :)

Voi, teillä on siellä jännät paikat! Pidän peukut pystyssä että kaikki sujuu hyvin :Heartred on se varmasti iso muutos teidän tytöllekin, mutta onneksi lapset on sopeutuvaisia :)
 
Heissan! meilläkin jo kk alussa täytettin 2v. oikein ihana vähäsanainen jääräpää tämä meijän poitsuli.
2v neuvolassa oli 85,9cm, 13,2kg ja pipo 49,6cm.
 
Paranemisia sinne Bluerose! :Heartred

Meillä on pojalla elämänsä ensimmäinen korvatulehdus, korkeaa kuumetta jo viidettä päivää... tänään käytiin tosiaan lääkärissä ja tulehdus todettiin, saatiin antibiootit. Jospa vihdoin alkaisi helpottamaan, poika raukka on jo kahtena yönä tärissyt hirveässä kuumehorkassa, ei olla paljoa nukuttu. :|
 
Paranemisia pikkuisille täältä :Heartred meilläkin oli tällä viikolla vesirokko, mutta meni aika kivuttomasti ohi. Näppyjä oli paljon, mutta ei nostattanut kuumetta ja poika oli virkeä.
Mulla on ollut vähän kirjoitushiljaisuutta... Tässä on tapahtunut kaikenlaista. Mun sisko sairastui rintasyöpään, sitten mun hyvältä ystävältä löydettiin patti rinnasta jota nyt tutkitaan. Ensi viikolla pitäisi tulla koepalan tulokset. Kaiken kukkuraksi multa löydettiin munasarjoista kaksi kasvainta torstaina sattumalöydöksenä :sad001 ensi viikolla on lisätutkimuksia ja saan kuulla leikkausajankohdan. Ne täytyy poistaa jokatapauksessa, oli hyvä- tai huonolaatuisia. Aikamoista jännittämistä, pelkoa ja odottelua tämä.
Muuten menee aika seesteisesti. Poika on aika kovapäinen ja uhmakas, mutta toisaalta taas äitin pikkukulta joka haluaa syliin ja nukkua äidin vieressä. Neuvola meillä on ensi viikolla vasta. Piti olla jo aikaisemmin, mutta aika on aina siirtynyt.
Onkos teillä öisin pahojaunia lapsilla? Meillä herätään välillä huutamaan keskellä yötä ja on vaikea saada rauhoittumaan. Mikään ei tunnu auttavan. Heittelee tyynyt ja peitot lattialle, sitten huutaa niiden perään. Samoin pyytää juotavaa, mutta ei haluakaan, taas pyytää, mutta ei halua sittenkään. Vai tuleeko uhmakohtaukset vaan öisinkin? :D
 
Kylläpä sinua ja läheisiäsi nyt koetellaan Ronja :sad001 toivon sydämestäni että te kaikki toivutte mahdollisimman pian ja voitte muutenkin hyvin. :Heartred oliko sinulla jotain oireita vai miten päädyit tutkittavaksi?

Kuulostaa nuo sun pojan öiset heräämiset vähän sellaisilta kauhukohtauksilta... Toisaalta meidän poika kyllä öisin on ihan hirveän vihainen jos ei saa haluamaansa (tissiä) ja saattaa raivota ja itkeä. Luulen että kuuluu tähän ikään ja uhmaan.

Meillä on ollut ihan hirveitä yöt, jatkuvaa heräilyä... todennäköisesti korvatulehduksen takia. Kuumetta ei ole ollut enää pariin päivään pojalla ja itseasiassa viime yönä heräsi vain kahdesti. :) mulla itsellä on taas - tai edelleen - kurja olo. Joku ihmeen flunssa ollut jo kohta 4 viikkoa, huono olo ja päähän ja naamaan sattuu, yskittää... poskiontelot tarkastettiin multakin samalla kun käytin pojan lääkärissä, voimakasta limakalvoturvotusta mutta ei kuulemma märkää... ja lisäksi mut määrättiin kaiken maailman labrakokeisiin, mukaan lukien paastosokeri?! :D eikä kunnolla selitetty miksi. Varmaan kun sanoin että väsyttää niin ja huono ja voimaton olo. Mahaakin paineli lääkäri, mikä oli yllättävän kivuliasta. Ihan flunssan takia menin, niin vähän yllätyin että tuli niin monenlaista tutkimusta. Vielä kun ois aikaa käydä siellä labroissa...

Tänä vkl käytiin parin kaverin kanssa viettämässä pikkujouluja hyvän ruuan ja leffan merkeissä, oli ihan tosi hauskaa :)
 
Kiitos Justiina :Heartred Kyllä tää on aika rankkaa ollut, henkisesti. Toivotaan että kaikki kääntyy parhainpäin ja pelko olisi turhaa. Mä menin siis tutkituttamaan rinnat, luulotautisena :D Ihan varmuuden vuoksi kun nyt näitä rintasyöpä ja rintapatti tapauksia ollut lähipiirissä. Yllätyksenä tuli alapäätutkimus... :D mitään oireita ei ole ollut. Toinen kasvain oli jo 8x5cm kokoinen :eek: Tarvii toivoa että saavat poistettua ne ilman että tarvitsee munasarjoihin sen enempää koskea.
Toivottavasti sulla alkaa Justiina tauti helpottaa. Nyt on sitkeätä flunssaa paljon liikenteessä !
 
Oliko se siis munasarjakysta? Nehän voi olla onneksi hyvänlaatuisia, käsittääkseni useimmiten ovatkin. Mukavaa että et ole ollut kuitenkaan huonovointinen, vaikka kasvain oli iso. Tsemppiä leikkaukseen ja toipumiseen :Heartred
 
Sen lääkäri näki heti ultrassa etteivät ole kystia. Mulla on joskus aiemmin ollutkin kysta, mutta se hävisi itsestään. Kiitos tsempeistä :)
 
Paranemisia ja tsemppiä Ronja!

Pikaiset neuvolakuulumiset: kaikki tarvittava hallussa ja mitat 12kg & 84cm :).
 
Tänään kävin Hugon kanssa korvapolilla korvakontrollissa putkien vuoksi. Ja hyvin on pysyneet ja siistit ovat.

Otin sitten puheeksi kun Hugolla on nukkuessa hengityskatkoksia, pisimmillään ollu puol minuuttia ja Hugo kuorsaa ihan julmetun kovaa.
Lääkäri katsoi vielä nieluun ja totesi että pojalla on isot kita- ja nielurisat, sanoi myös että kuulostaa siltä että Hugolla on uniapnea.
Katsoi myös nenään ja se on siisti ja auki, eli vaikka Hugolla on nuha, sillä ei ole nuhaa. Kaikki liittyy nieluun.

Nyt Hugo on sitten kitarisojen leikkausjunossa - noin kolme kk on jonotus tai peruutus aika. Samalla leikkauksen aikana katsoo jos tarvitsee pienentää nielurisoja.

Ihanaa kun on ihana lääkäri ja ottaa vakavissaan huolet ja murheet ja kuuntelee. Muutenkin todella ihana lääkäri tämä.

Leikkausaikaa odotellessa :)
 
No Heissan! Me aloiteltiin vuoden vaihteessa kokopäivätyö ja samalla kokopäivähoito. Sitä ennen poika ollut puolipäivähoidossa ja kerhossa. Nyt oon kyllä niin tyytyväinen, että oltiin pitkään kotona, hurjan raskaita välillä pitkät päivät...

Poika on oikea ikiliikkuja ja mahdoton hölösuu, hauskoja juttuja, huumoria ja temperamenttia riittää! :D on kyllä ihan äitin poika ♡

Mites muilla, onko tullu lisää pikkukakkosia tai kenties jo kolmansia? Mulla taas vauvakuume heräilemässä :) siksi tänne pitkästä aikaa oikeastaan kirjauduinkin :D
 
Takaisin
Top