Taakse kallistuva kohtu

Vauweli

Vauhtiin päässyt keskustelija
Hei,

Minulla on todettu takakohtu (taakse kallistuva ?), sanottu siis että on hyvin takana.
Ultrassa liikettä on näkynyt ja sydänääniä neuvolassa on kuullut, mutta vielä ei potkuja tunnu edes vähää. Itselläni ollut ilmavaivoja tässä odotuksessa ja epäröin että olisiko joku tunne voinut olla sivulle tuntuessa sikiön aiheuttama, mutta varma kun en ole.

Koitan netistä löytää aiheesta takakohtu, mutta paljoa kirjoituksia aiheesta ei löydy.

Siksipä olisi mukava saada tietoa ja kokemuksia kyseisestä asiasta.

Minulla rv17+2 tätä kirjoittaessani.

Juu.. Kiitos! Näin se sitten taitaa olla oikealta nimitykseltään [;)].

Mulla on todettu tuo seikka jo ennen lapsen odotusta. Nyt varsinkin odotusaikana uudestaan mainittu että lapsenalku on tosi takana kun neuvolassa sydänääniä,ultraa ja muita vointiin liittyviä seikkoja ollaan katsasteltu.

Vau.fi;läisten kokemuksia olisi kuitenkin kiva kuulla [:)].

Itselläni on myös taaksepäin kallistuva kohttu, jonka vuoksi ensimmäisiä sydän ääniä kuunnellessa äänet kuuluivat todella kaukaisilta.
Ensimmäisiä liikkeitä tunsin viikolla 20 ja siitä lähtien ne ovat tulleet selkeämmiksi koko ajan. Paitsi nyt muutamana päivänä potkut ja liikkeet ovat olleet kadoksissa, ja kävinkin tänään kuunteluuttamassa sydän äänet neuvolassa ja taaksepäin kalellaan olevan kohdun ansiosta äänet kuuluivat taas jotenkin kaukaa, mutta kuuluivat kuitenkin[:)] Liikkeitä käskettiin tarkkailemaan ja jo ensi viikolla onkin neuvolaan aika.

Minulla myös on kohtu taaksepäin kallellaan mutta kun mainitsin siitä ekassa ultrassa rv 12 terveydenhoitaja sanoi että kohtu on suoristunut jo sen verran, että eipä sitä juuri enää huomaa. En tiedä sitten miten merkittävästi kohtuni on alupitäen ollut taaksepäin. Minulle terkka puhui vauvan liikkeiden tuntemisesta siinä vaiheessa, kun tarkisti istukan paikan ja sanoi, että koska istukka oli lähempänä kohdun takaseinää, niin tunnen liikkeet varmaan oikein hyvin sitten kun alan niitä tuntemaan. Onko tämä nyt sitten ymmärrettävissä niin, että jos istukka on enemmän kohdun etupuolella niin se saattaa vaimentaa vauvan moksuja jonkin verran? En tiedä, en huomannut sitä sitten kysyä. Mie en vielä haaveilekaan liikkeiden tuntemisesta pariin viikkoon, nyt siis viikolla 14. Eiköhän ne tujaukset ala sieltä tuntumaan, kaikilla ajallaan ja sitten sitä riemua riittääkin kotvaksi aikaa!

Mulla on myös taaksepäin kallistunut kohtu, se todettiin taas viime viikon neuvolassakin. Täti sanoi, että sen takia en ole ehkä tuntenut liikkeitäkään vielä kovin kauaa. Itselläkin ollut paljon ilmaa mahassa ja nyt tiedän, että siellä on seassa ollut niitä heikkoja liikkeitäkin, niitä ei vain tajunnut silloin. Mulla on myös istukka etuseinässä, eli vielä huonompi kuuluvuus/tunnettavuus... (Kuinka tuo sana pitäisi sanoa?) Missä sulla on istukka?

celia ja undulaatti, ihan oikeassa olette, että vauvan liikkeet ei tunnu ihan niin hyvin, jos istukka on etuseinässä. Mutta eihän sitä muutenkaan tiedä, koska ne alkavat tuntua... rauhassa siis vaan, jos ei oo vielä tuntunut. Mulla istukka takaseinässä, mutta vasta rv 19+ olen tuntenut liikkeet!

Mulla on voimakkaasti taaksepäin kallistunut kohtu ja istukka etuseinässä. Liikkeitä tunsin selkeästi muistaakseni siinä 20 viikon paikkeilla, vaikka sitä ennen oli ollut sellaisia "olikohan toi potku"-tuntemuksia. Lääkärit ei muuten ole kommentoineet tuota taaksepäin kallistumista enkä ole tietoinen, että siitä olisi mitään haittaa synnytyksessä, mutta jostain luin raskauden saattavan olla hieman kivuliaampi kun kohtu painaa voimakkaasti taaksepäin suolistoa ja muita elimiä. Ei tosin mun kohdalla ole pitänyt paikkaansa. Sisätutkimukset ovat olleet myös hieman kivuliaita kun lääkäri on joutunut "kaivelemaan" kohdunkaulaa ja suuta. Tai emmä tiiä mitä se on siellä touhunnut, mutta on sanonut, että onpas ne takana ja hieman on hankala mitata.

Niin ja positiivista tässä on se, että mulla on ainakin pieni maha ja helppo sen takia olla ja liikkua vaikka viimeisilläni olenkin! 

Mulla kanssa on todettu rajusti taaksepäin kallistunut kohtu. Mitään muuta haittaa siitä ei raskauden aikana ole ollut, muuta kuin että alussa oli ultraus hankalaa.

Muuten on samat kokemukset kuin Tuikilla, eli maha näyttää normaalia täysaikaismasua pienemmältä, ja liikkuminen sujuu vielä helposti, vaikka viikkoja on jo 39.

Takaisin