töissä kertominen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja anskki
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

anskki

Jostain jotain jo tietävä
Oletteko joutuneet jo töissä kertomaan raskaudesta?

mitään velvoitettahan siihen vielä ei ole mutta itsellä oli se tilanne kun on nyt on asiakaspalvelu työssä ja on ollut vähän rajummin pahoinvointia niin oli pakko esimiehelle kertoa. onneksi otti asian hyvin. meinasin etten olisi kertonut kun ei ollut siinä montaa päivää töitä ennen lomaa mutta pahoinvoinnin takia oli pakko....

nyt on aikaa mennyt ja pahoinvointi jatkuu. vielä ensi viikko kesälomaa jälellä ja kauhulla odotan paluuta töihin ja et pitääkö tätä jatkaa vielä saikulla.

miten muilla on suhtauduttu?

En ole vielä kertonut, mutta pian se on edessä. Pitää ruveta suunnittelemaan yksikön ensi vuoden toimintakuvioita ja oma poissaoloni tuolloin on kyllä aika olennainen asia. Täytyy vain miettiä hyvä ajankohta kertomiselle, kun vähän omaa mieltä rassaa se, että vasta vaihdoin työpaikkaa ja minulle on kasattu aika paljon odotuksia tulevan varalle ja nyt sitten käykin niin, että valtaosan ensi vuodesta olen poissa.

Mä olen hoitovapaalla esikoista vuoden loppuun ja ajattelin kertoa pomolle vasta rakenneultran jälkeen:) kun eikun tarvii ilmoittaa kun vasta 2 kk ennen hoitovapaat sovittua päättymistä. Ja ajattelin kyllä, että en mene töihin kuukaudeksi, vaan jatkan houtovapaalla vielä tammikuun ajan, jos se vaan työnantajalle sopii. Esikoista taisin kertoa joskus viikolla 10 tai 11 kun olin jonkun päivän saikulla väsymyksen takia.

Sent from my iPad using Vau Foorumi

Mä en o kans viä kertonut ja toivon mukaan ei tarvi ihan vielä kertoakaan. Jos pitää olla poissa niin ehkäpä sen saa sysättyä flunssan piikkiin. Tiedän että ainakin osa työpaikalla tulee suhtautuun negatiivisesti koko asiaan ja siksi haluaisin lykätä kertomista. Jospa loka-marraskuussa kertois...

Pahoinvoinnin vuoksi oli pakko kertoa kertoa heti. Kun jouduin ottaan saikkua enkä uskalla vielä uusia vuoroja ottaa vastaan.
Esimies oli lomalla kun ilmoitin etten tuu, sain aika tylyn vastaanoton yhdeltä työntekijältä, mutta sitten soitti esimies lomalta palattuaan niin ymmärsi hyvin ja oli iloinen puolesta :)

Sent from my GT-S7580 using Vau Foorumi mobile app

Kerroin saman tien töihin palattuani esikoisen äitiysloma+säästökesälomavapailta, että uusi on jo tekeillä.
Samoin esikoisen kanssa kerrottiin molemmat työpaikoillamme samana päivänä kun plussattiin. Sosiaalialan hommissa kun ollaan (minä ja miehenikin), ajattelen että työkavereiden täytyy tietää missä mennään jos itken, ilakoin tai en lähde kaikkiin tilanteisiin.
Meillä on asia otettu tosi hyvin vastaan. Ollaan suhteellisen pieni työyhteisö, jossa kaikki tuntee toisensa. Ja ennen lapsiakin meininki oli sellaista, että "käy nyt istumaan ettei mee lapslykky" :D

kiva et on otettu asia hyvin. kun tarinoita on kuullut et aina noin ei käy.

ihana työkaveri sai tänää mulle itkun ku laitto viestin et häl olisi kaikkea mitä vois antaa mulle tyttärensä jäliltä. hormoonit.

Mä en ole vielä kertonu, mut eipä olla kerrottu kellekään. Ja oireita kun ei ole ollu ni ei ole niidenkään takia tarvinnu. Kyllä mä välillä mietin kaikkee nostelua jne, mut vielä tuntuu ihan hyvältä ni mikäs tässä. Mut ei mullekaan ole mikään ongelma kertoa. Pomokin on nainen ja äiti ja meillä on kokoajan joku mammalomalla. Iso yksikkö ja iso firma (osuuskauppa) ni ei ole ongelmaa =) Mä aattelin jäädä niin aikasin ku mahdollista, ni mammalomalle. Eli tammikuun alussa ku LA 2.3.

Mammaloman aloittamisessa kannattaa huomioida se, että mitä aiemmin jää kotiin, niin sitä lyhyemmäksi se jää toisesta päästä. Jos raskaus vaikuttaa työkykyyn, niin ennemmin sitten hakee saikkua ennen mammaloman alkua, kuin jää mammalomalla potemaan kotiin.

joo no kyllä mä sitäki ajattelin. mut työ on sen verra raskasta, että en varmasti jaksa olla loppuun asti. Vois kai sitä sairaslomaaki hakea, mut ehkä olis helpompi itellekki sitte vaan ottee rehellisesti lomaa. Se on kuitenki vaan yks kuukaus ni mitä se siellä toisessa päässkään paljoa helpottaa. Jos hoitovapaalle on tarkotus jäädä jokatapauksessa

magpie: eikö työnantajalla ole osoittaa sulle jotain muuta tehtävää jos on sikiölle vaarallista? kuitenkin se on työnantajan velvollisuus.

Angel25: Neuvolassa ne on yleensä tosi ymmärtäväisiä loppuraskaudesta tuon työn suhteen ja kirjottavat pyynnöstä sairaslomaa. Niin mulle tehtiin kun esikkoa odottelin ja mulla oli la 14.2 ni jäin saikulle joulukuun alussa koska työt vaan koveni kun olen vaatekaupassa töissä ja ruuhkat olivat alkamassa.

Niin totta, enkä mäkään sitä epäile, ettenkö sais sairaslomaa. On kuitenki semmone työ, että ei sitä ihan missä tilassa vaan jaksa. Katotaan nyt mitä tehdään. Just tossa kelan sivuilla vähä laskin, et paljonkos mun mammarahat sitte vois olla ja totesin vaan, että ei niillä paljo asuntolainaa makseta. Että nyt pitäs vaan kämppä saada myytyä tai sitte laittaa vuokralle.

se oli sitten pakko kertoa tänään töissä kun tuli uusien työvatteiden tilaus vastaan.. Myymäläpäällikkö kun kysyi minkä kokoiset housut otan niin kysyin ensin että saanko ostaa housut itse kun nuo ei sovi mulle, mutta kun sain tiukan vastauksen että en niin pakkohan se oli kertoa että miksi ne ei sovi.

Minä kerroin jo viikolla 7 esimiehelle. Työhöni kuuluu myös erilaisten haitta-aineiden ja kemikaalien kanssa työskentely sekä näytteenotot, joita en nyt sitten voi tehdä työturvallisuussyistä. Lisäksi pari kertaa olen joitunut lähtemään kesken työpäivän pois pahoinvoinnin takia.. Esimies otti asian erittäin hyvin eikä ongelmia. Muille työkavereille ajattelin kertoa np-ultran jälkeen ja samalla pahoitella käytöstä, joka on vähän vaihteleva... :)

Mun oli myös kerrottava heti kesälomilta palattuani, viikolla 9. Olen töissä rakennuttamisalalla ja loman jälkeen alkoi heti uusi työmaa muiden olemassaolevien lisäksi.Oli pakko myöntää etten jaksa ottaa enempää työtä tähän tilanteeseen.Lisäksi perinnökseni jäävät pitkät hankkeet vaativat seuraajan pohtimista varhaisessa vaiheessa sillä yllättäen myös muilla on resurssit täynnä pitkälle ensi vuoteen. Tunsin ensin huonoa omaatuntoa etten suoriudu samasta työmäärästä nyt kuin ennen, mutta lopputulema oli suuri helpotus.Esimieheni olivat iloisa että otin asian puheeksi ajoissa.

Ninnuli87: meillekin on tilattu vasta uudet työvaatteet.... (sale) ja onhan s-marketteihin ja prismoihinkin tullut. tos uudessa kuosissa on mammahousuja ja ne jopa oli hyvät! suosittelen pyytämään. jos siis työskentelet s-ryhmällä ;)

Takaisin