Täysimetys + vatsatauti

VäriSointu

Sukkela juttelija
Hei!
Löytyykö kenelläkään kokemusta vatsataudista täysimetysaikana? Meillä 3-kuinen imetettävä ja tänään alkoi minulla vatsatauti. Mitä keinoja löytyisi maidon muodostumisen auttamiseksi? Tällä hetkellä uppoaa mustikkakeitto ja banaani pieninä annoksina. 🤢
 
Kyllä mulla ainakin maito riitti pienelle vatsataudista huolimatta, kun normaalisti vaan imetti. Joka välissä ku jotain vaan uppoaa niin yrittää syödä ja juoda mahdollisimman paljon ja lepo myös tärkeää. Samalla muistaa pitää huoli hygieniasta ettei pieneen tarttuis (saa toki jonkin verran vastustuskykyä myös rintamaidosta). Paljon voimia sinne ja pikaista paranemista! ❤️
 
Voimia ja pikaista paranemista! Nesteytys on tärkeintä, joten muista juoda usein vähän. Suoloja myös hyvä saada muodossa tai toisessa. Hyvä jos edes jotain pientä pystyt syömään.
 
Mulla myös maito riitti hyvin vauvalle, makoiltiin patjalla wc oven vieressä suurin osa ajasta vauvan kanssa. Oma olo meni vaan normaalia vatsatautia huonommaksi kun imetys kuivatti entisestään. Tipassa olen myös imettäessä käynyt, en enää muista oliko sillä kertaa täysimetys enää vai ei. Sen jälkeen ainakin olo meni paljon paremmaksi.
 
Kiitos paljon vastauksista! :red-heart: Lohdullista kuulla, että maito voi riittää. Tauti on muuttunut rajummaksi, mutta omenamehu menee pieninä siemauksina. Laitoin siihen vähän suolaa ja sokeria.
 
Kirjoitan vielä jälkikuulumiset, jos joku joskus hakee vertaistukea samassa tilanteessa. Nyt siis tauti onneksi takanapäin, eikä vauva saanut sitä.
Olo meni varsin huonoksi ja imetys lisäsi kuivumista. Yritin juoda paljon, vaikka tulikin ylös suurin osa. Pakko oli myös syödä ihan leipää, se paransi oloa, mutta luulen että se hieman pitkitti tautia kun vatsa ei sitä oikein pystynyt käsitellä. Maito riitti aluksi yllättävän hyvin ja juuri kun huomasin, että nyt alkaa kyllä vähenemään niin sitten tauti alkoi helpottaa ja maidontulo palautui nopeasti. Oli koettelemus, jota ei toivottavasti tarvitse ihan heti käydä uudestaan läpi!
 
Takaisin
Top