Tärkeät hankinnat ennen vauvan syntymää?

isomaha

Vasta-alkaja
Hei,
Täällä ensikertaa raskaana oleva 37 vuotias nainen kyselee neuvoa hantakysymyksiin. Vähän ulkona olen näistä asioista ja en haluaisi tuhlata rahaa mihinkään turhaan, vaan ihan järkeviin hankintoihin.

Varmaan isoin ja kallein investointi tulee olemaan vauvan vaunut. Mikähän olisi hinta-laatu-suhteeltaan paras? Autoa ei ole ja tullaan varmaan kulkemaan paljon bussilla, joten olisi hyvä olla ketterät ja ei kovin leveät. Tämän lisäksi liikutaan paljon metsäteillä ja talvella, niin renkaat pitää olla myös hyvät. Onko kokemuksia hyvistä vaunuista?

Aika paljon näyttää tulevan vaatteita äitiyspakkauksen mukana. Laskettu aika on talvella, joten jonkun verran lämpöisiä vaatteita tarvitaan. Mitä olette hankkineet näiden lisäksi? Kokoahan on nyt vähän vaikea tietää, niin ei viitsisi ostaa mitään, mitä käytetään vain parin päivän ajan.

Mitä muita tärkeitä hankintoja pitää tehdä ennen vauvan syntymää?

Vaunut varmasti tulee olemaan se isoin hankinta, mutta neuvoja en osaa antaa. Itsekin vielä pohdimme, mitkä olisi hyvät. :)

Pieni vauva ei ihan hirveästi mitään tarvitse. Vaatteita sisälle ja ulos. Bodyja ja housuja kannattaa muutamia varata, ettei ihan koko ajan tarvitse pyykkiä pestä. Lämpiä ulkovaatteita tarvitaan, mutta ei kovin paljoa, kun ei ne oikeastaan likaannut kun lapsi ei vielä konttaa yms. Äitiyspakkauksessa tuleva toppapuku saattaa olla liian iso vastasyntyneelle.

Mieleen ei nyt oikeasti tule tärkeitä hankintoja kuin nuo vaunut ja vaatteet. Ja toki pinnasänky, vaikka ainakin meidän esikoinen nukkui alkuun siinä äitiyspakkauslaatikossa.

Vaippoja, tutteja ja tuttipulloja meillä on ollut hankittuna ennen lasten syntymää. Ja kuumemittari voi olla myös tarpeellinen.

Hei "isomaha"! Täällä vastailee 33-vuotias ensisynnyttäjä, jolla alkoi tänään 43. raskausviikko. Olen myös itse miettinyt tarkkaan, mitä vauva oikeasti tarvitsee ja mitkä ovat niitä mahdollisia turhia hankintoja. Olemme hankkineet yhdistelmävaunut kääntyvillä etupyörillä ja iskunvaimentimilla (kätevät juoksulenkillä) sekä paksuilla takapyörillä (kulkevat paremmin lumessa ja sohjossa). Ostimme vaunut saksalaisesta nettikaupasta huomattavasti halvemmalla, kuin mitä vastaavanlaiset yhdistelmävaunut maksaisivat Suomessa. Vielä emme tietenkään ole päässeet niitä käyttämään, mutta hyviltä ne vaikuttavat. Saimme samassa paketissa myös turvakaukalon automatkustamista varten. Muut isommat ostokset ovat olleet vauvansänky ja BabyBjörn-sitteri, jonka uskon tulevan tarpeeseen. Äitiyspakkauksessa tuli tosiaan niin paljon vaatteita ja muuta tavaraa, että olen itse ostanut todella vähän vaatteita. Pari pakettia vaippoja (kokoa 1 ja 2) olen jo ostanut valmiiksi, samoin sideharsoja ja kuolaliinoja. Sideharsoja voi käyttää vaunuissa tuulen ja auringon suojana, uniriepuina, vauvan kuolan pyyhkimiseen, hoitoalustan suojana, imettämisessä rintojen suojana julkisilla paikoilla...
Hoitopöytänä meillä toimii kodinhoitohuoneen pöytä ja hoitoalustan olen saanut käytettynä. Leikkimatto voi myös olla hyvä hankinta vähän jo kasvaneelle vauvalle, niin saa vauva virikettä ja kädet välillä vapaiksi. Vauvan ammeena aion käyttää isoa muovivatia, jossa meillä on aikaisemmin kannettu puhdas pyykki narulle. Kaverin vihjaamana olen ostanut myös liivinsuojia, maidonkerääjän ja sellaisia pikkupusseja, joissa maitoa voi pakastaa. Rintapumppua en ole ostanut vielä, koska en tiedä tarvitsenko oikeasti sellaista. Pyllynpesuvaippoja olen ommellut itse vanhoista pyyhkeistä. Olen myös tehnyt vanhoista lakanoistamme vauvalle lakanoita ja pussilakanoita. Ystäväni suositteli sinkkivoidetta, joka on hyvä silloin, jos vauvan peppua punoittaa. Tuubillisen hoitovoidetta ja sampoota olen ostanut myös, vaikka vauvahan ei välttämättä edes tarvitse sampoota. Tutteja olen ostanut kolme ja tuttipulloja yhden, koska en tiedä hyväksyykö vauvani edes muuta kuin rintaa. Jos isän onnistuu antaa rintamaitoa pullosta, niin tuttipulloja saa sitten lisää kaupasta. Rintareppua tai kantoliinaa olen harkinnut, mutten ole vielä ostanut.
Toivottavasti tästä oli jotakin apua! Ihanaa odotusta! :)

Ainakin meidän pojalle kaikki äitiyspakkauksen vaatteet olivat aivan liian suuria, kun hän syntyi. Äitiyspakkauksen vaatteet ovat todella isoa kokoa muutenkin, vaikka kokolapussa lukisi 50cm. Ajattelin vauvan olevan hieman isompikokoinen mitä sitten syntyessään olikaan (3035g ja 50cm), joten en hankkinut 50 cm:ä vaatteita kuin pari hassua. Vauvan synnyttyä sitten hommasin muutaman vaatekappaleen lisää. Pojalla on nyt ikää 3,5 viikkoa ja vasta nyt 56cm:t vaatteet alkavat olla sopivia (osa edelleen isoja). Tuttuja/kirppareita kannattaa toki hyödyntää noissa vaateostoksissa.

Hankinnoista on turha liikaa stressata etukäteen. Vaunut, sänky, sopivasti vaatteita, vaippoja, harsoja jne kannattaa hankkia, mutta ei ne kaupat mene kiinni vauvan synnyttyä, vaan sittenkin ehtii hankkimaan, kun huomaa mitä oikeasti itse kaipaa ja tarvitsee. Esimerkiksi tuttipulloja ostin etukäteen pari kappaletta ja vasta vauvan synnyttyä hankin lisää, kun pojasta tulikin korvikevauva :( Kahdellakin kuitenkin pärjäsi alkuun. Tutteja ostin 6 kappaletta ennen vauvan syntymää, mutta ne ovat jääneet täysin käyttämättömiksi, kun poika ei huoli tuttia ollenkaan.

Synnytyssairaalasta/neuvolasta saa yleensä noita eri firmojen vauvakasseja ja niissä on mukana perusvoidetta, kylpyöljyä jne, jotka riittävät alkuun hyvin. Melkein siis suosittelen hankkimaan "liian vähän" tavaraa kuin liikaa, koska käytännössä sen sitten huomaa mitä tarvitsee. Noihin hankintoihin, kun saa menemään ison summan rahaa ja sitten jälkeenpäin harmittaa, jos ostokset ovatkin olleet turhia (itselleni kävi juuri näin monen asian suhteen).

Takaisin