Tänään neuvolassa sf-mitan hurja pomppaus viime viikolta

kutriina

Silmät suurina ihmettelijä
Hei!

Tänään kasassa raskausviikkoja 37, ja neuvolakäynti tarjosikin melkoisen yllätyksen kun alettiin mittaamaan sf-mittaa. Tähän mennessä kaikki on sujunut niin hyvin kuin vain toivoa sopii, missään ei ole ollut mitään poikkeavuutta, ja viime viikolla neuvolalääkäri mittasi sf-mitaksi 31,8cm ja totesi että mukavasti on keskikäyrällä, ja vauva nätisti kiinnittynyt. Mitään kokoarviota hän ei antanut, enkä muistanut sitä kysyä mikä nyt harmittaa.
Tänään neuvolatäti sitten mittasi yhtäkkiä 6cm suuremman lukeman kuin mitä tasan viikko sitten, ja toinen täti tuli mittaamaan saman lukeman. Minähän tietenkin säikähdin että nyt on jotain pahasti vialla kun piti ruokatunnilta lähteä kollegoita noutamaan mittausavuksi. Sain sitten lähetteen äitiyspolille arvoitavaksi, ja hyvähän se on että nyt tutkitaan ettei tule yllätyksenä synnytyssalissa jos on liian iso vauva, mutta kyllä menin suorastaan hysteeriseksi.
Vauvalla ei kuulemma pitäisi olla mitään hätää kun sydänäänet ovat olleet hyvät koko ajan ja liikkunut onminun mielestäni normaalisti. Ihmetyttää vaan että miten on oikeasti mahdollista tällainen pomppaus?! Onko kellään vastaavaa kokemusta? 
Samainen neuvolatäti epäili muutamia viikkoja taaksepäin vauvan olevan 1,5kg ja täysin normaalikokoinen, ja nyt olikin sitä mieltä että vauva on  nyt 3kg ja että kannattaa varautua sektioon jos ei mahdukaan kokonsa puolesta alakautta. Tämä tuntui tosi pahalta kuulla kun luulin että kaikki on "normaalisti" ja tämän käynnin jälkeen tuntuu siltä että pitäisi alkaa odottaa pahinta.
Hermostuttaa :(


 
Hei Kutriina!

6 cm kieltämättä iso muutos viikossa, mutta sinuna en olisi huolissani! Minulla ainakin noissa mittauksissa huomaa aina jos eri henkilö on ne mitannut, kun kaikilla tuntuu olevan oma "tyylinsä" siinä. Luottaisin enemmän terkkarin mittauksiin, koska he mittaavat niitä joka päivä. Ainakin minun kohdallani lääkärin tekemät mittaukset ovat enemmän sellaisia "sinne päin". Itse tiedän, kun terveysasemalla olen työskennellyt myös, ettei lääkärit joka päivä näitä sf-mittauksia tee ja vaikka tekevätkin ovat vääjäämättä terveydenhoitajia kokemattomampia siinä.. Sitä paitsi parempi 6 cm isompi kuin pienempi! :) Onhan se hyvä tarkastaa äippäpolilla, että kaikki on kunnossa.
 
Sulla näyttäisi olevan sama tilanne kun mullakin. Eli mulla viikolla 34+1 oli sf mitta 34cm ja sitten se parissa viikossa pomppaskin (rv36+1) tuonne 40cm:iin.
Nyt kun olen viikottain käynnyt neuvolassa niin eipä tuo sf mitta oo yhtään muuttunut eli tänään oli VIELÄKIN sen 40cm (rv38+0).
Nyt mutkin lähetettiin äpolille ultraan vielä kerran tarkistuttamaan että vauva olisi normaali kokoinen syntymään alakautta.
Rv 29+6 kun viimeksi olin ultrattavana tuon sf mitan takia, niin ei löytynyt mitään syytä. Vauva oli sillon viikkoihin nähden normaali kokoinen.
Älä turhaan pelkää. Mäkin yritän olla pelkäämättä taas :D
Muistetaan että kaikki me ollaan yksilöitä ja jokaisen kohtu kasvaa erilailla.

Nii ja tosiaan mun vauvani ei ole vielä laskeutunut yhtään...
 
Kiitos kannustuksesta! :)

En voi olla ihmettelemättä että onko mua mitattu ja arvioitu systemaattisesti väärin jossain vaiheessa, sillä 3vkoa sitten samainen terkkari mittasi 31cm, ja mielestäni 7cm kolmessa viikossa kuulostaa sekin isolta muutokselta! Koska, kuten sanottu, tähän asti kaiken on sanottu olevan normaalisti ja keskikäyrällä on oltu, ja mitä olen seurannut näitä keskusteluja kokoseurannasta, niin yleensä epäily poikkeavasti koosta on ilmennyt jo huomattavasti aikaisemmin, en ole kuullutkaan että yhtäkkiä pari viikkoa ennen synnytystä aletaan ihmettelemään asiaa. Mulle ei vieläkään ole soitettu sieltä äitiyspolilta, ja epäilen että en saa rauhaa tai unta ennen kuin tämä asia on selvitetty. No, kaikki menikin ihan unenomaisen hyvin, niin pakko kai joku takaisku oli tulla. Ja mistäse sen tietää jos vauva päättäisi haluta aikaisemmin maailmaan niin eipä ainakaan ehtisi kasvaa jättimittoihin. Toivotaan parasta, sillä olen niin kovasti odottanut synnytyskokemusta. 
 
Onpas kurja joutua stressaamaan tollasta :( Mulla oli yhdessä vaiheessa mukamas sf pysynyt 4viikon takaisesta mittauksesta lähes samana, onneksi käyrä palautu normaaliin seuraavalla mittakerralla, vauvan asennosta ollu vaan kiinni. Niin päin se ehkä helpommin selittyykin kuin tollanen äkillinen ylöspomppaus, tai siis en oikein keksi selitystä tuolle mutta voiko niin nopsaa kasvua vauvalla tapahtuakaan?. Isot tsempitykset kummallekin teille Kutriina ja Norppa! Toivotaan että ultra kertoo molemmille hyviä uutisia vauvojen koon suhteen. <3
 
Kiitos Molly^!
Mustakin vaan tuntuu että pikkuisen asento on syypäänä tässä mittojen venymisessä.
Katsotaan sitten kun on se ultraus suoritettu :)
 
Joo tulen tietenkin. Mulle ei vaan olla vieläkään soitettu sitä aikaa??? Täällä vaan odottelua.
 
Mulla onkin sitten ultra vasta seuraavana keskiviikkona eli sillon rv 40+1. Sitä ennen joudun käydä TAAS sokerirasitus testissä. Mä en ymmärrä mitä järkeä mun on käydä tossa testissä enää. Jos on sokerilapsi sitten kyseessä niin ei sitä voi enää korjata. Ihan idiootteja tuolla jossain lääkäreinä. Vi**ttaa niin suunnattomasti! Viimeksin voin niin huonosti sen litkun takia. Itkuilta taas ei olla säästytty.
 
Ärsyttävää!

Siis mullahan 2 eri terveydenhoitajaa jätti lähettämättä mua sokerirasitukseen, olin yhdessä neuvolassa muistaakseni viikolle 29 asti, eikä siellä puhuttu siitä mitän. Toisessa neuvolassa totesi uusi terveydenhoitajani että ai sua ei oo laitettu, no ei kai tässä enää viitsi...

Äitiyspolille kun soitin tuon aikani perään niin sieltä tuli ensin vaan käsky mennä rasitukseen, mutta hermostuksissani sitten puristin niiltä ajan ja kävin tänään siellä. Ensinnäkin, eilen sokerirasitus näytti että kaksi arvoa on lievästi kohollaan. Eilinen meni sitten itkeskellessä kun harmitti niin paljon että jos jotain vialla niin olisi mehdollisesti selvinnyt jo aiemmin, mutta mistä sitä itse osaisi alkaa vaatimaan sokerirasitukseen pääsyä.

Tänään polilla sitten ultrassa näkyi ihan keskikokoinen vauva, ei merkkejä että olisi liikaa sokeria saanut ja olivat vähän ihmeissään että mitä se th oikein on pelotellut mua. Kävin myös diabeteshoitajan juttusilla, joka ohjeisti mut kotiseurannan tekemiseen ja oli tosi kannustava ja kiltti. Säikähdin kun kätilö sanoi että jos ei kotiseurannassa arvot laske niin sitten insuliinille... ja tosiaan ihan viime metreillä mennään täälläkin, niin kuulosti siltä että olisi paha tilanne.

No, nyt sitten kotona arvoja seurattuani ne ovat olleet ihan priima luokkaa. En tiedä olisivatko kohonneet arvot selitettävissä sillä että söin iiison annoksen pastaa juuri ennen kuin piti alkaa rasituspaastolle. Yleensä syön melko terveellisesti ja turhia hiilareita kartellen, ja kun hahmottelin ruokavaliotani db-hoitajalle niin hän sanoi ettei pitäisi olla mitään hätää. 
Ja ottivat myös sydänkäyrän vavasta mikä sekin oli ihan hyvä. Eli kai tää tästä! 

Tsemppiä sulle Norppa.. ihan tyhmää että pihtaavat sitä ultra-aikaa, koska ei ole kiva odotella epätietoisena. Tai sitten eivät koe että todellista pelkoa isosta vauvasta kohdallasi on. Mutta ymmärrän että pienikin epätietoisuus voi ahdistaa tosi pahasti. Itse ainakin olen niin kova murehtimaan, usein vaikka ei olisi aihettakaan.
 
Voi herran tähden, särähtää mun korvaani aika oudolle tuo sokerirasitus niillä viikoilla kun synnytys voi lähteä käyntiin vaikka kesken sen rasituksen :D Ja se on niin inhottavaa ainakin mulle, että muutenkin tuskasena viimesillään raskaana sellaseen.. Yök. Mua ei laitettu siihen automaattisesti, mutta joku kerta oli pissassa vähän sokeria niin jouduin oisko ollu rv 31.
Arvot oli jopa aika alhaiset.

Kuulemma jotkut hiilaripommit juuri ennen sitä paastoa voisi vaikuttaa niihin arvoihin...? Mu äippä oli aikanaan vetänyt konvehtirasian ennen 12h paastoa ja sen vuoksi joutunu siihen sitte uudelleen! Ihan hyvä tietää sekin, vaikkei sitä mainita kun mukamas 12h riittäisi.. 

Hyvä kuitenkin, että siellä on vauva näyttänyt ''hyvältä'' eikä ole hätää!
 
Anteeksi mutta mitä ihmeen järkeä on kuormittaa loppuraskaudesta muutenkin väsynyttä raskaana olevaa naista sokerirasituksella rv 38+? Ei voi ymmärtää! Jos on vahva epäilys raskausajan diabeteksestä, niin eiköhän ne toimenpiteet olisi pitänyt tehdä vähän aikaisemmin..? Saanko kysyä kutriina ja Norppa``: Missä päin Suomea vaikutatte? Tuo sf mitta oli molemmilla suht korkea, mutta oliko teillä muita raskausdiabeteksen riskejä?
Olisin aivan varmasti myös käärmeissäni jos minut laitettaisiin tässä vaiheessa vielä sokerirasitukseen.. 

Toivotan teille kovasti tsemppiä ja jaksamista! Kaikki menee varmasti hyvin. :)
 
No älkäämuuta sanoko! Olin ihan raivona, kun tosiaan ei kujkaan ollut aikanaan maininnut rasituksesta sanaakaan, vaikka olen yli 30v ja kuulun siihen ryhmään ketkä normaalisti seulotaan. Mulla tosin ei ollut mitään siihen viittaavaa, e sokeria pissassa eikä runsasta painonnousua tai mitään, ja sitten kyllä pimahdinkin kun ensin neuvolassa aletaan ihan yhtäkkiä peloitella isolla vauvalla, ja äitiyspolin lääkäri vaan määrää sokerirasitukseen, ja mullakin ois sitten se ultra ollut vasta viikolla 39 ta 40, mutta mä nostin sellaisen metakan että antoivat sitten ajan kuitenkin. Meni kyllä vähän luotto neuvolan henkilökuntaan. Vaikutan Etelä-Helsingissä, ja kahden eri neuvolan asiakkaana olen ollut. Kaiken huippu oli että tämä neuvolatäti joka mittasi tuon suuren sf-mitan, oli edellisellä käynnilläni ehkä 3 viikkoa sitten sitä mieltä että aivan sopivan pikkuinen vauva tulossa joka mielestään silloin 1,5kg, ja seuraavalla kerralla alkoi pelotella isosta vauvasta ja kirjoitti nlakorttiin arvioksi 4kg! Hohhoijaa. Ja kun soitin sokerirasitukse tuloksia, tämä siellä päivittelemään että joo-o, nää on kyllä korkeat... silleen pahaenteisesti. Ja sitten se ihana db-hoitaja selvitti mulle että olivat 0,1 yli raja-arvon. Nyt tosiaan kotiseurannassa kaikki arvot tosi hyviä, ei yksikään lähellekään raja-arvoja. Ärsyttää todella että tällaista draamaa joutuu käymään läpi viimeisillä viikoilla, muutenkin herkillä ja jännittynyt. Ja varmasti vahtaavat sitten loppuajan ja vauvan syntymän jälkeenkin kun on siellä rasituskokeessa ollut arvo kohollaan. ARGH!
 
No eilen kävin siinä testissä ja mullakin kaksi arvoa aika paljonkin koholla. Eli raskausdiabetes tässä loppuvaiheessa muodostunut. Mut mitään ei tarvii enää tehdä kun kerran loppu häämöttää. Vähän perunaa ja pastaa vähennettävä.

Mä asustelen tässä Vantaan ja Helsingin rajalla (eli siis Vantaalla kuiteskin) ja kättäriltä lääkäri sanoi että olis pakko mennä rasitukseen. Edellinen kerta oli neuvolan käskystä kun olen yli 25v.

 Ei ne nyt kuiteskaan arvele et pikkuinen olis sokerilla syötetty kun tammikuussa mulla oli tosi hyvät arvot siinä testissä. Eli jossain 3kk sisällä tää puhjennut, en usko et olis kerinnyt kasvattaa vauvaa.

Se on tosiaan kiva et pelotellaan loppu vaiheessa kun muutenkin ihan herkkä koko ajan. Nooo nyt vaan taas odotellaan sitä keskiviikkoa ja painoarviota...
 
Mulla oli tuossa muutama viikko sitten kerran sokerit vähän koholla pissassa ja silloin terkka vaan sano siitä, että tuntuisi hölmöltä laittaa näin loppuraskaudesta enää rasitukseen (etenkin kun vauvaa epäillään pieneksi). Sanoi kuitenkin, että jos rupeaa arvot olemaan koholla, niin sitten täytyy mennä testiin. Testin tulos vaikuttaisi sitten kai enemmän  mahdollisten tulevien raskauksien seurantaan. Toivotaan, että Norppakin saa tulevassa ultrassaan hyvän painoarvion vauvalle. =)
 
Mulle sanottiin äitipolilla että se, että siellä rasituksessa on parikin arvoa ollut kohollaan ei tarkoita sitä että olisi raskausdiabetes. Siksi ne laittoivat mut tekemään kotiseurannan. Mulle selvisi myös, että jos edellisenä päivänä ennen rasitusta tankkaa rutosti hiilareita, niin vaikka olisi sen 12h kiltisti paastoamatta, niin ne näkyy mahdollisesti silti niissä arvoissa, ja itsehän vedin viime minuuteilla kreisinä pastaa. Jos olisin tuon tajunnut niin olisin säästynyt parilta säikähdysitkulta taas. Tosi kurjaa että jos tuollaisen takia joutuu sitten syyniin, vaikka tokihan on hyvä että ne sitten tutkii vauvankin, mutta ystävälläni kävi sama kuin mulla, ja sitä kohdeltin synnytyksen jälkeen raskausdiabeetikkona ja sen huoneeseen hyökittiin keskellä yötä sytyttelemään valoja ja mittailemaan arvoja ja vaadittiin herättämään vauva 3h välein vaikka se nukkui tyytyväisenä, eikä kummankaan arvoissa ollut mitään vikaa. Monien amattilaisten mielestä tätä rd-juttua pikkaisen hysterisoidaan ja kallistu itsekin vähän siihen suuntaan.
 
Norppa``, Evelin ja kutriina : Noista teidän tapauksista justiin näkee sen, että tapoja on yhtä monta kuin on terveydenhuollon työntekijöitäkin! Itsekin siis olen sairaanhoitaja, niin olen kyllä sen myös työssäni huomannut. Toiset noudattavat niin kirjaimellisesti kaikkia ohjeita ja viime metreille asti ja toiset soveltavat tilanteen mukaan. Itse olisin Evelinin th:n tavoin vähän soveltanut tilanteen mukaan, mutta hei jokainen omalla tyylillään! En lähde arvostelemaan, kun ei voi tietää mitä näillä muilla ollut mielessä tilanteidenne suhteen. Niin ja Helsingissä minäkin vaikutan! ;) En tosin ole töissä terveysasemalla/neuvolassa (enää!)

Muistan, että minulla silloin 1. sokerirasituksessa se ensimmäinen = paastoarvo oli 0,1 mmol/l alle sen viitearvon. Silloin minulle neuvolassa keskiraskauden tarkastuksessa lääkäri totesi, että pitää varmaan uusia sitten loppuraskaudessa se sokerirasitus. No sitten tuli loppuraskauden lääkärin tarkastus ja eri lääkäri, joka ei sanonut sokerirasituksesta mitään. Enkä kyllä sitä tuonut esillekään.. :D   
 
En mäkään usko ihan hirveesti et toi diabetes iskenyt mutta ken tietää. Mies piilotti multa ainakin kaikki karkit ja sanoi vaan että kyllä mä pystyn nyt n. 2 vkoa olla ilman :D

Ennen paaston aloittamista mä söin kaksi normaali kokoista perunaa ja sen jälkeen aloin paastoamaan. Taisi tulla jopa 14h paasto. Oli aamulla niin kova nälkä ennen rasitusta et huh.

En jaksa tällä vaivata päätäni :D
 
Norppa`` miten meni ultra ym tänään? Mulla on huomenna kontrolli äitipolille lääkäriin. Josko tällä kertaa uskaltaisin ihastella vauvaa ultrast,a kun viime viikolla olin niin kokonaisvaltaisessa paniikissa että en jostain syystä uskaltanut katsoa juuri ollenkaan.. 
 
Voi vitsi kun en päässyt tänne. Pääsin tänään kättäriltä kotiin.
Ultrasivat ja saivat kooksi 3,7-3,9kg, mutta käsi kopelolla masun päältä vähän päälle 4kg. No siinä alkoi sitten hirvee härdelli ja synnytys käynnistettiin heti. Ja seuraavana päivänä mulla oli 4680g:n vauva sylissä, et meni koko ultra persiilleen :D

Synnytys kertomuksessa lisää heti kun kerkeän "pikku" prinssiltäni!
 
Takaisin
Top