Syyskuun kuulumisia!

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja melela
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tosiaan, 8viikkoa laskettuun... IHAN KOHTA SIIS!! voi kääk [:D]
No, onneksi kuitenki vielä niin "paljon".
luomuleenalta hyvä vinkki tuo ruoan tekeminen valmiiksi pakkaseen! vois ittekki tehä sit vielä lähempänä h-hetkeä nii on sitte ruokaa valmiina senku ottaa pakkasesta kun tulee nyytin kans sairaalasta.

meillä uudelleen synnyttäjillä on se hyvä puoli, että jos edellisestä lapsesta ei oo mennyt kovin kauaa, niin luultavasti lähes kaikki tarpeellinen löytyy jo kaapista[:D] ei tarvitse muuta kuin laittaa tavarat paikallee, ja pestä pyykit ja synnyttää tietysti se käärö[:)] itse olin kyllä kerennyt vaunut jo myydä esikoiselta pois muuton alta, niin joutui uudet etsimään...

ja jouluki vielä... [:D] en oo kyllä ajatellu lahjoja tänä vuonna ostaa... saavat tyytyä korttiin jossa on vauskin kuva :)
jouluna ollaan varmaan kolmestaan kotona.. eka ajattelin että nyt ku on iso talo nii pyydetään mun porukat ja miehen porukat ja mun mummut ja pappa meille.. mutta nyt alkaa mieli muuttua. vaikka jo heti sillon sanoin että kinkun voin paistaa mutta muuten saavat tuua itte ruokansa [;)] en ala kokkailemaan. vaan katotaan nyt.

mua niin tylsistyttää... väsyttää ja.. jotenki ärsyttää. mikkää ei jaksa kiinnostaa eikä ruokakaan oikein maistu :( är

Tuosta hiusten värjäämisestä. Mä ajattelin niin että en värjää alkuraskauden aikana, kampaaja sano että ehkä sillon kannattaa välttää, jos muuten haluaa värjätä. No mutta mun väri haalistu niin paljon ettei juurikasvua oikeestaan juuri näy, joten en sit oo värjänny ollenkaan nyt raskauden aikana. Mulla on lyhyet hiukset, joten enään vaan vähän latvoissa väriä, joka ei siis selvästi edes erotu. Ajattelin että kun ei nyt niin pahalta tuo pää näytä niin jätän värjäämättä, onhan ne värit aika myrkkyjä.
Ootteko muut värjäilleet?

Joulua en oikeestaan ole edes ajatellu, varmaan mennään mun vanhemmille niinkun melkein joka joulu on ollu tapana. Lahjoja en kyllä ala osteleen muutakun suvun kahdelle lapselle. Mun mielestä joululahjat on vähän niinkun lasten juttu ja lapsille tärkeä asia, joten en aijo muille lahjoja ostaa. Meillä yleensä aikuiset keskittyy enemmän vaan siihen yhdessäoloon ja panostaa hyvään ruokaan.

Mä oon kyl hiuksia värjäilly ihan normaaliin tapaan.. kerran kuussa melkeinpä. En mä usko, että noi höyryt mitä väreistä hengittää ni kauheesti masuun vaikuttais millään tavalla.. ja hiuksistahan ne siis ei todellakaan kehoon mitenkään imeydy (ellei päänahka oo rikki.. mut eipä ne silloinkaan mitään suuria määriä oo, mitä sitä ainetta verenkiertoon menee). Kyllähän ne kampaamoissa työskentelevätkin saa ihan terveitä vauvoja, vaikka päivittäin viettävätkin sen kahdeksan tuntia väri-/lakkahöyryissä. :)

Jo pelkkä ajatus joulusta ahdistaa! :D ..tiedä yhtään vielä miten se vietetään ilman, että kukaan loukkaantuu. Mä haluaisin ehdottomasti olla aaton mun vanhempien luona, mut sit taas en tiedä kuin appivanhemmat sitte loukkaantuu jossei joulua heidän kanssa olla. Ärsyttävää kun on kahdet "vanhemmat" joista aina tarvii päättää jommat kummat.. olis kiva olla kaikki yhdessä, mut sitte pitäis kutsua yhteen molempien puolien isomummot sun muut ja ärgh, sitte sitä porukkaa alkaiskin oleen jo ihan liikaa mun makuuni :D Saas nähdä.. onneks siihen on vielä aikaa. :D Jouluostoksia oon ajatellu tekeväni sit vauvan kanssa päivisin.. meiltä kun keskustaan on 10 minuutin kävelymatka - toivottavasti vaan masukaveri on vaunuissa viihtyvää ja nukkuvaa sorttia, eikä talvi oo kovin kylmä. Jossei vauvan kanssa ostosten teko onnistu, ni kyllä mä uskon että saadaan muutamana päivänä vauva vaikka isovanhemmille hoitoon, ni päästään ostoksille. Oon kyllä muutenkin sellanen ihminen, et kun lähden lahjoja ostaan (yleensä hyvin viime tipassa :D), ni ostan sitte kaikki samana päivänä.. tai ainakin yritän. :)

Mä jo yhen lahja ostoksen kummitytölle tein tänään :) Yks lahjahuoli alta vähemmän. Vielä pitäs 3 kummilapselle keksiä. Aattelin ennen vauvan syntymää hoitaa lahjaostokset(ainaki suurimman osan) alta pois. Mä vaan oon niiiiiiin huono keksimään mitään lahjoja. Mä tykkään ostaa ja antaa lahjoja, jotenka ei varmasti tuu toteutumaan se etten ostas joululahjoja, vaikka niin päättäsinki [:D] Riippuu tietenki paljon rahatilanteesta.. Noh, sen näkee sitte. Veronpalautusrahoilla vois ostella :)

mä oon värjäillyt hiuksia kyllä ihan normaalisti. ehkä jonkun 4-5 kertaa kun tuo tukka tuntuu kasvavan niin nopeesti, plus että mun juurikasvuni näyttää kammottavalta aina. oon oikeesti vaalee ja tummaks aina värjään, niin näytän ihan kaljuuntuvalta jos antaa juurikasvun kasvaa liian pitkälle. [:D]

voi herranjuigeli, en oo ees miettinyt koko joululahjaostoksia. jospa pumppailis ja jättäis rimpulan shoppailuretken ajaks viettämään isä-lapsi-laatuaikaa.. [:D]

Väriä on laitettu päähän täälläkin, paitsi ny viimeks ku kävin. Ajattelin mennä lokakuussa värjäämään, niin ei tarvii heti muksun aikana mennä. Noista väreistä menee kyllä niin monenlaista legendaa. Vauva-lehdessä oli joskus jonkun kampaajan kommentti, että raskaana ollessa ei kannata värjätä, kun 4-5% väristä imeytyy elimistöön. Ehkä väreissäkin on eroja? HUS:n nettisivuilla taas kerrotaan, että kunhan ei viikoittain värjää, niin ei haittaa. Jokainen päättäkööt itse, mikä on parasta. Hierojallekin menisin, jos olisin löytänyt jonkun hyvän ja kohtuuhintaisen lähistöltä.

Me ollaan varmaan joulu kotona vaan. Miehen vanehmmat asuu kulmilla, joten siellä ehkä käydään. Mietin, että jos menee kamalasti yli LA:n niin muksu on alle kuukauden ikäinen jouluna. Ei viitsitä lähteä istumaan autoon moneksi tuntia. Ja muutenkin alku voi olla niin hankalaa, jos vauvalla ei ole vielä rytmiä ja itsekin joutuu totuttelemaan uuteen tulokkaaseen. Ei viitsi mennä kiusaamaan muita ihmisiä yöheräämisillä ym. Meilläkin jää lahjat ostamatta nyt niin ku aina muutenkin :)

mulla ainakin mun oma parturi on ollut nyt molemmilla kerroilla mun kanssa samaan aikaan raskaana, ja kyllä hän on töissä ollut aivan loppuun asti ja tehnyt värjäyksiä monet päivässä asiakkaille. ja on minunkin tukkaa värjännyt ja sanonut ettei se ole mitenkään vaarallista niin kauan kun maalaisjärki kulkee matkassa mukana[:)] eli siis kunhan ei kerran viikossa värjää[:D]

Meillä on myöskin käyty tätä joulu keskustelua nyt kotona. mun vanhempien luokse matkaa on 100km, ja appivanhempien luo 50km. Mun vanhempien luona en ole ollut varmaan kuuteen vuoteen jouluna, koska ovat turhan kovia ottamaan alkoholia niin en sielä viihdy kun tiedän mitä tulossa, tappelua ja viinaa... silti ovat mun vanhemmat ja olisihan se kiva käydä sieläkin[8|] meillä ei enään isovanhempia olekaan kummallakaan niin sen puolestakaan ei ole niin väliä. appivanhempien luona taas olisi sitten isännän sisarukset perheineen... mutta Esikoisella kun on eri isä kuin tämä nykyiseni, niin sekin hankaloittaa tätä "oman perheen kasaamista", kun tietysti sieltä puolen vaativat esikoista isän, ja isän vanhempien luo jouluksi...[&o] inhottaa kun joka asiasta täytyy riidellä ja revitään joka suuntaan...

Mä oon valmistunu kampaajaks muutama vuos sitte (vaikken kyllä päivääkään oo sitä työtä tehny :D) ja meidän opeissa ainut mikä raskausaikana hiusten värjäämisessä oli ns. "ongelma" oli se, että hiukset saattaa käyttäytyä erilailla ja värit jotka on toiminu ennen raskautta, ei välttämättä raskaana ollessa tuokaan enää toivottua tulosta.. tähän syynä hormonit, jotka saattaa muuttaa hiuksen laatua. Mut et jopa 4-5% imeytyis kehoon, ni kuulostaa musta kyllä melko suurelta määrältä.. enkä kyllä ite oo ainakaan ennen moisesta kuullu.

Heips!

Minä en oo pitkiin värjännyt enää hiuksia, mutta muuta kosmetiikkaa oon kyllä käyttänyt ihan entiseen malliin. Alkuraskauden aikana mies aina huomautteli, että onkohan tuo hiuskiinteen suihkuttelu kovin terveellistä...ja nyt se häätää minua pois savuista jos vaikka ulkona poltellaan roskia jne...
Hierojallakin kävin tuossa kesällä ihan aiheesta. Sen verran se vaan sanoi, että ristiselässä on joku tietty hermojen haarautumispaikka, josta ei saa raskauden aikana hieroa. Niin ja että mitään nikamaniksautuksia ei odottajille tehdä. Kai siinä on keskenmenon vaara, jos käsittelee hermoratoja vahingossa väärin? Mutta niinkuin siis omintoimin voi pistää miehen ihan huoletta hieromaan hartioita [;)]

Ja päivän paras uutinen: äitiyspakkaus tuli! Käsittelyssä meni vaan pari päivää ja itse asiassa kun tänään vein viimeiset palkkalappuset kelaan ja kyselin rahapäätöksen käsittelyajoista, niin lupaili parin viikon sisään kun ei kuulema ole kiirettä, jei!

Pakkauksen vaatteet on vähän tylsän värisiä joo, mutta sunnuntaina menen hakemaan pikkuserkun nuorimmaiselta jo pieneksi jääneitä vaatteita, sitten alkaakin olla jo melkos hyvin kangasta kasassa [:D]

Mä oon myös käyny aika vasta hierojalla, ja se sano mulle et ei kovinkaan hiero alaselkää just sen takia et ei oo hyväksi raskaana olevalle... Varsinki loppuvaiheessa kova alaselän hierominen voi kuulemma edesauttaa synnytyksen käynnistymistä.. ! 

Mä haluun poreammeeseen! Mmmmm lämmin vesi ja hierovat kuplat, kylmää juotavaa ja miehen kainalo.... *huokaus* Ei tää suklaa + jaffa yksin hirveesti nyt lohduta, kun persekin puutuu maatessa.. vaikka masuasukilla on vissiin sokerihumala, sen verran möykkää..

Hiusten värjäyksestä yms: Mun piti kyllä värjää ja vieläkin tekis mieli, mutta toisaalta on ollu kauhea valinnanvaikeus että millai leikkauttaisin ja värjäyttäisin hiukset, joten oon antanu vaan kasvaa. Meikkejä yms oon ihan normaalisti käyttänyt, mutta vissiinkin nää hormoonit on sotkenu mun naaman ihotyypin [&:]

Heips,

huvittaa tuo joulukeskustelu, kun itse olen hirmuinen joulu-ihminen. Tykkään muutenkin syksystä, kun voi alata polttamaan kynttilöitä ja tulee tunnelmaa. Sitten tykkään lahjoista, sekä saada, että antaa niitä. Olenkin jo ostellu melkeimpä kaikki joululahjat ja pistäny ne noin kuukausi sitten pakettiin, etteipä ainakaan tule sitten kiirus [:D] Miehelle meinaan viel muutaman lahjan tehdä itse, mutta muuten kaikki alkaa jo olla valmista [:D]

Nyt kaikki mennyt muuten täällä taas oikein hyvin. Tosin vauva herättelee mua keskellä yötä ja kun pari yötä sitten silittelin välillä vahingossa mahaani kolmen aikaan, niin vauvahan innostui niin kovaa, että alkoi oikein potkimisrumban [:D] aina kun lopetin silittelyn niin se oikein möykkäs, että äiti helli mua lisää [:D]

Oi kun ihanan kuuloista Tarunen! Ajatella, kuinka paljon masuasukit jo nyt meille äideille kertoo. Näitä tuntemuksia tulee varmaan ikävä, vaikka sitä niin mielellään pitelis pientä mussukkaa jo sylissä[:D]

Olen miettiny plussa ihan samaa, että varmaan tulee ikävä noita mahan potkuja ja möykkäyksiä. On ollu iltaisin niin ihana maata sängyllä ja katsoa ku koko maha vain velloo [:D] Aivan yli ihana tunne ku vauva kasvaa sisällä. Yritän miehelleni aina kertoa mahdollisimman tarkkaan, että miltä mikäkin tuntuu, että sekin pääsis mahdollisimman lähellä sitä, mitä itse saan kokea. Ikävä kyllä tuntuu silti siltä, että miehet jää ihan hirmupaljosta paitsi, ku eivät saa kokea tätä iloa. Vaikka pahoinvoinnit oli aluksi ihan hirveät ja synnytys ei varmaan ole mitään parasta mahdollista herkkua, niin on tämä sellainen kokemus, etten pois antaisi. Yli ihanaa, kun saa kasvattaa uuden elämän ja tuntea kuinka se jo masussa ilmaisee itseään, kerää huomiota ja tykkää siitä, kun sille juttelee ja silittelee sitä [:)]

Minäkin olen käynyt värjäämässä tukkaani kampaajalla nyt raskausaikana, tosin vain pari kertaa. Tälläkin hetkellä juurikasvu on niin hirveä, että sietäisi värjätä, mutta kun tuo kuontalo on niin pitkä ettei enää innostaisi se 3 tunnin kampaajasessio laisinkaan töiden päälle. Mutta varmaan tässä on vielä pakko kerran raahautua käsittelyyn, on tämä jo sen verran katastrofaalinen[:D]

Voi joulu, olen kyllä ajatellut sitä mutta ei vielä mitään suuria päätöksiä ole tullut tehtyä. Lahjat olisi hyvä ostaa etukäteen, mutta tiedän etten kuitenkaan saa vielä aikaiseksi. En jotenkin "osaa" ostaa niitä paria kuukautta ennen vaikka kuinka syytä olisi. Sittenhän saankin repiä hiuksia päästäni kun mietin miten se ostossessio järjestyy. Tai sitten laitan miehen ostamaan esikoiselle ja sukulaislapsille lahjukset, ja muut saavat tyytyä kortteihin. Joulunvietosta en tiedä tämänkään vertaa vielä, sekin olisi vielä päätettävä[:D]

Rv 31+0(!!) ja yhä yhtenä kappaleena [:)] Ei todellakaan ole suunnitelmissa jakaantua vielä ja onneks pikkunen on mamman kanssa samaa mieltä!

Kyselin mun hemoglobiiniarvoja kun en tienny että onko niitä mitattu ja on ollu aika hutera olo.. Torstaina oli 95, mutta ny "jopa" 104, kun oon popsinut tota rautaa.. Lääkäri ei sitten vissiin tutkikkaan mua tänään, kun on niin paljon töitä eikä mun tilanne oo muuttunu, joten huomiseks menee [:(] Oon siis yhä täällä Naikkarilla...

Mies tulee tänään kattomaan mua!!! Onkin jo ollut ikävä, vaikka onhan mulla ollu seuraa kun muutama kaveri ja äiti käyny täällä. Kaverit ei kuitenkaan miestä korvaa ja nyt kun on ollut vaikeeta niin kyllä sen huomaa kuinka paljon sitä rakastan ja kaipaan turvallista syliä..

Joo, kohta viikon ollu täällä ja nyt rupee ottaa jo henkisesti koville, sekä tämä epätietoisuus, makoilu että yksin oleminen.. Mutta mieluummin näin että minä täällä makaan, kuin että pitäisi tulla tänne katsomaan lasta keskoskaapissa..

paljon voimia nobodylle! [:)] onneksi vauski vielä pysyy massussa [:)] onpa ollu hemoglobiini alhaalla :( mutta hyvä että on nousu suunnassa :)

mua mietityttää tuo mun pulssi.. nyt on parina päivänä tuntunu ihan selvästi oma syke tosi nopeena.. enkä oo tehny oikeestaan mitää.. oon vaan istunu nii tuntunu ku sydän hakkaa :( neuvolassa se ihmetteli kans korkeaa pulssia ja aiko mitata uudestaan muttei sitte muistettu. onneksi keskiviikkona on taas aika sinne..
meillä ku suvussa on sydänsairauksia nii ettei vaan oo mitää niihin liittyvää...??? :(

Siiri: Mulla kans lepopulssi noussu huomattavasti. Viime neuvolassa se oli 104. Sit toisena päivänä se saattaa olla 88. Mun neuvolatäti passitti mut kilpirauhaskokeisiin, mutta ilmeisesti ne on ollu ok koska ei ole kuulunu soittoa neuvolasta. Mut joku mulle joskus sano, et se voi olla ihan normaaliaki että pulssi nousee loppuraskauden aikana. Mut jos sulla on suvussa sydänsairauksia, niin kannattaa tosiaan seurata tilannetta! Mutta älä stressaa liikaa sitä sydämen tykytystä.
Välillä mun sydän ottaa kunnon spurtin jota kestää vähän aikaa, mutta sit taas rauhottuu... [:)]

Kyllä tää raskaus vie voimia. Eilen käytiin Kärkkäisellä ja siellä tuli käveltyä kohtuu paljon, niin sen kyllä illalla tunsi sitte. Olin kuoleman väsyny jo kymmenen maissa. Että kiva lauantai-ilta oli joo [:D] Perjantaina oli pakko mennä kans aikasin nukkuun, ei vaan jaksanu pitää silmiä auki saati sitte olla missään muualla kuin kotona! Tuntuu vähän siltä, että alkanu taas väsyttään enempi. Ihan kevyesti vois nukkua joka päivä päiväunet, mut ku ei taho osata...

Oon huomannu, että hengästyn vieläkin herkemmin kuin ennen. Äskettäinki ku käytiin romanttisella sunnuntai kävelyllä ([:D]) miehen kanssa, niin välillä piti hidastaa vauhtia ihan sen takia ku alko oleen hengityksen kans ongelmia. Sit loppumatkasta piti madella, koska alko supisteleen ikävän tuntosesti! Mut silti pitäs vaan jaksaa käydä edes noita pieniä lenkkejä [:)] Nyt onki hyvä mieli ku sai raitista ilmaa ja sit juotiin takapihalla päiväkahvit [:)]

Takaisin