Syyskuu syntymäkuukautena :)

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Alba1
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Alba1

Oman äänensä löytänyt
Syyskuiset 2025
Mun mielestä näitä on ollut kiva lukea muiden kuukausien osalta, niin mitä ajatuksia teillä herättää syyskuussa vauvan saaminen? :)

Nyt kun on itse asiaa ajatellut niin syyskuu kuulostaa tosi kivalta kuukaudelta. Ei ole vielä kauhean pimeää, mutta kuitenkin pimenevät illat jotka helpottaa päivärytmiä. Kesälomalta pystyy mahdollisesti jäämään suoraan äitiysvapaalle joka on itsellä ainakin plussaa :D Meillä ei ole suvussa juuri ketään syyskuista, niin kivaa vaihtelua :) Mulla on toki laskettuaika melko alussa syyskuuta, joten elokuinen periaatteessa myös mahdollinen, mutta samat plussat olisi siinäkin!

Viimeksi olin raskaaana talven, niin nyt (jos ja kun kaikki menee hyvin) on ainakin uusi kokemus olla keväällä ja kesällä raskaana. Vähän hirvittää mahdolliset helteet kyllä, mutta ainakaan ei tule sitä ongelmaa, ettei takki mahdu kiinni….

Muokattu viimeksi:
Joo tuo on hyvä puoli, että pärjää mekoilla ja muulla kevyellä vaatetuksella kesän, eikä tarvi hankkia uutta talvitakkia jne. Meidän vauvan laskettu aika on päivä ennen mun synttäreitä - musta on ollu ihan kiva, että on syksyllä synttärit.

Mä pelkään kesän helteitä, et miten tukalaksi olo käy! 😅🥵 Mut muuten loppukesä/alkusyksy vaikuttaa kivalta ajankohdalta: ei tarvi miettiä omia talvivaatteita, eikä heti ensimmäisenä pikkuisen pukemista -30asteen pakkasiin! 🤣 Lisäksi meidän laskettu aika on samana päivänä, kun mun oman isän ja parhaan ystävän synttärit ❤️

Muakin vähän hirvittää helteet, mutta toisaalta mulla on myös kaks kokemusta raskaudesta talvella. Olin niiiiin loppu kerrospukeutumiseen jättikokoisen vatsan kanssa. Muistan, ku lopulta mun äiti laitto mulle kenkiä jalkaan, ku muuten en voinu mennä ulos, mutten fyysisesti kyenny nauhottamaan mun kenkiä 😅

Syyskuussa ilmatkin toivottavasti on jo mukavat. Tai hyvällä tuurilla inisen itteni käynnistykseen elokuun puolelle (synnytän vähän ronskimman kokosia vauvoja). Vähän kyllä harmittaa, että sitten on loputon talvi edessä ja talvipukeutuminen pienen vauvan kanssa ei oo musta erityisen hauskaa. Hyvä pointti kyllä tossa ylhäällä, että talvella ei mee unirytmit niin pyllylleen, ku kesän valossa 🤔 Tosin mun tuurilla vauvalla ei oo silti mitään käsitystä unirytmistä ekaan neljään vuoteen ja vaellan zombina mieleni talviyössä 🧟‍♀️🤯

Mietin myös koulupolkua, ja syyskuu on varmaan ihan ok kuukausi viä. Tammikuussa ja joulukuussa syntyneille lapsilla on käytännössä melkein vuoden ikäero, mikä on pikkukoululaisilla melkoinen ero alkuvuodesta syntyneiden eduksi. Oikeastaan mun salainen haave on saada vauva keskellä heinäkuuta niin, ettei mun koskaan tarvisi järjestää kaverisynttäreitä ja kutsua kaikki luokan pojat tai tytöt tms. Voitais vaan kutsua kaverit pikkusynttäreille. Ei ehkä huomaa, että vihaan kaverisynttäreiden järjestämistä 🙈😂

Vähän huolettaa syyskuu siinä mielessä, että nykyisen kuopuksen epilepsia yleensä riistäytyy käsistä syystalvella 😬

Itsellä ei esikoista odottavana ole aikaisempaa kokemusta syntymäkuukausista, joten avoimin mielin mennään. Ainakin plussalta tuntuu se, että voi pitää kesäloman ja jäädä siitä suoraan raskausvapaalle, eli kesällä tulisi pidempi pätkä vapaita ennen vauvan syntymää. 😊

Mä mietin, että töiden kannalta ihan ok väli jäädä elokuussa pois, kun heinäkuu on sellainen henkinen pysäytyskohta kaikissa projekteissa. Ja sitä on hyvin todennäköisesti ainakin kesälomaan asti vahvasti työkykyinen. Sitten hetkeksi voi palata hommat viimeistelemään ja vastuut jakamaan elokuussa ennen kuin jää vapaalle. :)

Miulla esikoista odotettiin heinäkuulle mutta syntyikin kesäkuulla 4vk etuajassa ja onneksi ei ollut mikään älytön hellekesä. Silloin kesällä oli ihana kulkea vastasyntyneen kanssa kesätapahtumissa.
Tää syyskuu tuntuu itsestäni vähä kesäloman jatkolta. Tosin enemmän mietin miten jaksaa ja pystyy mahan kanssa marjastamaan. Elokuussa ehkä kerkiää vielä mustikat mutta puolukat ja karpalot uhkaa jäädä synnytyksen jalkoihin
Toisaalta olisi myös kova palo takaisin töihin ainakin osapäiväisesti mahdollisimman pian synnytyksen jälkeen mutta ennaltahan tuota ei voi tarkemmin suunnitella.

Ihan hauska ajatus. Edelliset syntyneet elokuussa ja heinäkuussa, niin jatketaan sarjaa :) Kesähelteillä raskaana oleminen tuttua juttua, 2013 oli joku hemmetin intiaanikesä ja hikoilin ku porsas 🐽

Aiemmin oon ollu sitä mieltä, että ei ikinä kesävauvaa, mutta nyt oikeestaan todella ihanaa. Juuri saa mekkoja käyttää koko kesän ja sandaaleja. Ja ei tarvitse pelätä liukastelua talvella, kun maha alkaa olla iso..

Täällä esikoinen tulossa ja nuo työjutut toki mietityttää kesälle.. ajattelin, että en pitäisi kesälomaa ollenkaan, mutta katsotaan onko pakko :)

Esikoinen huhtikuinen, mikä oli kiva, kun alkoi lämmetä ja ekana oli kesä edessä. Mutta nyt odotan aika innolla syyskuista 😍 kesälomilta mammalomalle, kesällä mekoissa mahan kanssa kuulostaa kivemmalle kun talvipakkaset ja vaatteisiin änkeäminen mahan kanssa, mitä oli esikoisesta. Lisäksi vauvan kanssa liikkuminen kaukalo/untuvapussissa auttaa aika paljon syksyn keleillä, vaikka enemmän onkin edessä pukemista. Ja että sitten kesällä 26 olisi vielä äitiyslomaa/kesälomaa ja saisi olla sen vielä kotona jo vähän isomman vauvan kanssa 😍 kiva kokea niin kevät kuin syksyvauva 😊

Syyskuun vauva tuntuu itsestä ihanalta - monestakin syystä! Ensimmäistä odotettiin tammikuulle, mutta hän venytti itsensä helmikuun puolelle - talvi oli melkoista pukemista, kun mikään ei mahtunut päälle. En halunnut juuri panostaa "yhden talven" käytössä oleviin vaatteisiin, niin kuljin vallan miehen vaatteissa. Nyt pitäisi selvitä melkoisen paljon helpommalla tuon ison mahan pukemisen kanssa. Syksy on myös tunnelmallista aikaa, ja parhaimmillaan voi vielä olla ihan lämpimät kelitkin! Lisäksi musta on ihanaa että pienten synttärit jaottuvat tasaisesti eri puolelle vuotta 🥹 Lokakuu olis ehkä ollut jo jotenkin mälsä kuukausi, syyskuu on tosi kiva 😍

Mä oon miettinyt, että kiva olla raskaana kesällä ettei tarvi kovin isoa vaatekerrastoa miettiä uusiksi, muutamat löyhät kaavut 😂 No tämän sanottua varmaan satelee vuoroin räntää ja vuoroin helteet kohoaa yli kolmenkymmenen asteen. :D
Kiva myös sit pienen kanssa kun ei oo heti helteet, eikä toisaalta paukkupakkaset.
Mun esikoinen on huhtikuinen ja mun sisarustenkin kaikki lapset on syntyneet huhti-toukokuussa, joten syyskuisessa tulee nyt erikoisuus tähän serkuskatraaseen 😂 Isänsä myös syyssyntyjä.

Ensimmäinen ajatus oli että ai kauhee kun on buukattu toi syksy 😂
Meillä ajoittuu lasketun ajan läheisyyteen esikoisen synttäreiden lisäksi useamman lähipiirin lastenkin juhlat.
Toisaalta kun esikoinen oli myös alkusyksyn lapsi, niin löytyy jo valmiina sopivan kokoista vermettä syksyyn ja talveen 😊

Takaisin