Syyskuu syntymäkuukautena

Syyskuu on itseni kannalta todella hyvä ajankohta, koska työni menevät tosi pitkälti puolen vuoden sykleissä ja näin ei tarvitse jäädä "kesken kauden" pois, vaan voin tehdä kevään valmiiksi, pitää kesäloman ja siitä jäädä ehkä heti suoraan äitiyslomalle. Kyllä siellä joku tuuraisi vaikka jäisi eri aikaan pois, mutta helpottaa omaa ajattelua asian suhteen, kun en ole koskaan ollut töistä pois pidempiä pätkiä.

Laskettu aika saattaa osua myös äitini syntymäpäivän tienoille. Olen aina ollut tosi huono keksimään kenellekään lahjoja, joten ensimmäinen lapsenlapsi olisi kerrankin riittävän hyvä lahja. :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:
 
Meillä ei olekaan esikoisilla kovin suuri ikäero, kun meidän tyttö 5/20. Mun edeltävän kohdunulkoisen la olis ollut ilmeisesti 4/22 tai 5/22, olis ollut aika hauska kaksi synttäriä ihan vierekkäin. Mutta tosiaan varmasti se vauva-aika on ihanaa joka tapauksessa ja nyt pääsee ton uuden perhevapaauudistuksen piiriin :smiling-eyes:
Mulla meni myös huhtikuinen-22 kesken :disappointed-face:
Meitä ei koske tuo uudistus, mutta yrittäjänä mies ei olis voinutkaan olla määräänsä pidempään kotona. Tietysti se olis sit voinut antaa osan omasta pätkästään mulle ja olisin päässyt ehkä 1-2kk pidempään ilman kh-tuella kituuttelua :Slightly Smiling Face:
 
Mulla meni myös huhtikuinen-22 kesken :disappointed-face:
Meitä ei koske tuo uudistus, mutta yrittäjänä mies ei olis voinutkaan olla määräänsä pidempään kotona. Tietysti se olis sit voinut antaa osan omasta pätkästään mulle ja olisin päässyt ehkä 1-2kk pidempään ilman kh-tuella kituuttelua :Slightly Smiling Face:

Toivottavasti nyt päästään molemmat loppuun asti :folded: ja tosiaan mulla on vielä kans vähän hämyn peitossa, että piteenkö se aika, jonka äiti voi olla kotona vai meneekö aika samoihin edelleen.
 
En tiedä mitä mieltä olen tosta uudistuksesta. Olisi kiva, jos olisi mahdollisuus siirtää kaikki kakkosvanhemman päivät toiselle.

Syyskuu on kiva kuukausi, olen itse syyskuinen. Ison mahan kanssa saadaan sit nauttia lämpimästä kesästö ja alkusyksystä. Nykyään lämmintä on riittänyt aika pitkälle. Marraskuisen kanssa kärsin aika suuresta nestelastista niin varmasti se tulee olemaan vieläkin suurempi.
 
En tiedä mitä mieltä olen tosta uudistuksesta. Olisi kiva, jos olisi mahdollisuus siirtää kaikki kakkosvanhemman päivät toiselle.

Syyskuu on kiva kuukausi, olen itse syyskuinen. Ison mahan kanssa saadaan sit nauttia lämpimästä kesästö ja alkusyksystä. Nykyään lämmintä on riittänyt aika pitkälle. Marraskuisen kanssa kärsin aika suuresta nestelastista niin varmasti se tulee olemaan vieläkin suurempi.
Kaikkia ei voi siirtää, mut käsittääkseni puolet voi. Eli äitiysvapaa + yhden henkilön vanhempainvapaat ovat yhteensä sen verran kuin nytkin ja sit jos toinen osapuoli ei käytä omaa osuuttaan, niin siitä puolet voi siirtää toiselle. Eli käytännössä mitään ei äiti "häviä" entiseen nähden.

Bonuksena se, että perheissä, joissa isä on selvästi kovatuloisempi, eikä ole sen vuoksi voinut aiemmin olla esim hoitovapaalla, saa nyt pidemmän ansiosidonnaisen pätkän itselleen, joten onnistuu hyvin vanhempainvapaalla oleminen, eikä talous kaadu siihen :Face Savouring Delicious Food:
 
Kaikkia ei voi siirtää, mut käsittääkseni puolet voi. Eli äitiysvapaa + yhden henkilön vanhempainvapaat ovat yhteensä sen verran kuin nytkin ja sit jos toinen osapuoli ei käytä omaa osuuttaan, niin siitä puolet voi siirtää toiselle. Eli käytännössä mitään ei äiti "häviä" entiseen nähden.

Bonuksena se, että perheissä, joissa isä on selvästi kovatuloisempi, eikä ole sen vuoksi voinut aiemmin olla esim hoitovapaalla, saa nyt pidemmän ansiosidonnaisen pätkän itselleen, joten onnistuu hyvin vanhempainvapaalla oleminen, eikä talous kaadu siihen :Face Savouring Delicious Food:

Meillä on se tilanne, että minä olen selkeästi kovatuloisempi ja se, joka kotiin myös jää. Myös vanhempainvapaakauden jälkeen. En ole valmis niin pientä hoitoon laittamaan. Viimeksi isyysvapaiden ajalta miehen tulot romahti, sillä edellisenä vuona tuloja ei opiskelijana/sairauslomalaisena ollut ja sillä hetkellä kuitenkin töissä. Noh me ollaan se pieni osuus, jossa nämä eivät ole edukkaita asioita - ei toki vanhaan verrattuna mitään hävitäkkään. Siitä ei ollut kyse, lähinnä, kun monet kehuu mahtavaa uudistusta ja kuinka paljon heitä palvelee ja voittavat vanhaan nähden niin meillä se ei niin mene.
 
Meillä on se tilanne, että minä olen selkeästi kovatuloisempi ja se, joka kotiin myös jää. Myös vanhempainvapaakauden jälkeen. En ole valmis niin pientä hoitoon laittamaan. Viimeksi isyysvapaiden ajalta miehen tulot romahti, sillä edellisenä vuona tuloja ei opiskelijana/sairauslomalaisena ollut ja sillä hetkellä kuitenkin töissä. Noh me ollaan se pieni osuus, jossa nämä eivät ole edukkaita asioita - ei toki vanhaan verrattuna mitään hävitäkkään. Siitä ei ollut kyse, lähinnä, kun monet kehuu mahtavaa uudistusta ja kuinka paljon heitä palvelee ja voittavat vanhaan nähden niin meillä se ei niin mene.
Ei tietenkään palvele kaikkia, ei meitäkään, vaikka ei nyt edes näillä näkymin tuon piiriin kuulutakaan. Mutta vaikka kuuluttaiskin, niin mies ei voi yrittäjänä olla pitkiä pätkiä pois yrityksestään.

Tärkeintähän on, että kenenkään asemaa ei heikennetä ja ne, jotka tästä hyötyvät, eli että esim isällä on mahis tämän ansiosta pitää vanhempainvapaat, niin sehän on vaan hienoa minusta. Aina joka asiasta löytyy ne ääripäät, jotka ovat poikkeuksia juuri siinä tilanteessa, ikävä kyllä.
 
Itsekin olisin toivonut, että niistä vapaista suuremman osan olisi voinut siirtää äidille, mutta onneksi tosiaan ei ainakaan kenenkään asemaa heikennetä. :smiling-eyes:
 
Mua kans vähän harmittaa, jos jäädään tuon uuden vanhempainvapasysteemin ulkopuolelle. Tällä hetkellä laskettu aika siis 3.9., eli päivän jos olisi myöhemmin niin siihen päästäis.

Mulla ois esikoinen tulossa, eikä ole oikeastaan koskaan ollut mitään ajatusta siitä, mikä olisi hyvä syntymäkuukausi. Syyskuu on siinä mielessä toki hyvä, että voi vaikka pitää pitkän kesäloman ensiksi, ja jäädä sen jälkeen suoraan äitiysvapaalle.
 
Mua kans vähän harmittaa, jos jäädään tuon uuden vanhempainvapasysteemin ulkopuolelle. Tällä hetkellä laskettu aika siis 3.9., eli päivän jos olisi myöhemmin niin siihen päästäis.

Mulla ois esikoinen tulossa, eikä ole oikeastaan koskaan ollut mitään ajatusta siitä, mikä olisi hyvä syntymäkuukausi. Syyskuu on siinä mielessä toki hyvä, että voi vaikka pitää pitkän kesäloman ensiksi, ja jäädä sen jälkeen suoraan äitiysvapaalle.
Mä taas mietin et kesälomaa ei ehkä tarttis pitää ollenkaan, vaan säästäisi sen siihen kohtaan kun pitäis siirtyä kh-tuelle. Ja kun vanhempainvapaat osuu silleen, että saa kerättyä vielä täydet vuosilomat, niin olis sit lomaa tallessa kun joskus palaa töihin.

Jos kesällä oikein selkä tms vihottelee tai supistelee niin ettei pysty töitä tehdä, niin sithän se olis sairaslomaa joka tapauksessa, eikä tarvi kesälomiaan käyttää siihen. Kaikissa paikoissa ei tietysti saa jättää lomia säästöön, vaan ne pitää ottaa tiettyyn aikaan mennessä ulos vapaana tai rahana.
 
Mä taas mietin et kesälomaa ei ehkä tarttis pitää ollenkaan, vaan säästäisi sen siihen kohtaan kun pitäis siirtyä kh-tuelle. Ja kun vanhempainvapaat osuu silleen, että saa kerättyä vielä täydet vuosilomat, niin olis sit lomaa tallessa kun joskus palaa töihin.

Jos kesällä oikein selkä tms vihottelee tai supistelee niin ettei pysty töitä tehdä, niin sithän se olis sairaslomaa joka tapauksessa, eikä tarvi kesälomiaan käyttää siihen. Kaikissa paikoissa ei tietysti saa jättää lomia säästöön, vaan ne pitää ottaa tiettyyn aikaan mennessä ulos vapaana tai rahana.

Hyvä pointti kyllä, et ne lomat vois säästääkin ja sit jos olis jotain vaivaa niin jäis suosiolla sairaslomalle. :Thumbs Up Sign:
 
Mä taas mietin et kesälomaa ei ehkä tarttis pitää ollenkaan, vaan säästäisi sen siihen kohtaan kun pitäis siirtyä kh-tuelle. Ja kun vanhempainvapaat osuu silleen, että saa kerättyä vielä täydet vuosilomat, niin olis sit lomaa tallessa kun joskus palaa töihin.

Jos kesällä oikein selkä tms vihottelee tai supistelee niin ettei pysty töitä tehdä, niin sithän se olis sairaslomaa joka tapauksessa, eikä tarvi kesälomiaan käyttää siihen. Kaikissa paikoissa ei tietysti saa jättää lomia säästöön, vaan ne pitää ottaa tiettyyn aikaan mennessä ulos vapaana tai rahana.

Mä suunnittelin tätä samaa, että jättäisin lomat pitkälti säästöön. Helpompi varmaan perehdyttää sijaistakin loma-aikaan, kun on rauhallisempaa töissä.
 
Mulle myös työn kannalta hyvä tämä syysvauva, kun työt menee lukukausittain sykleissä :smiling-eyes:
 
Meidän esikoinen on kans syyskuinen, ja musta oli tosi hyvä kuukausi. Olen opettaja, joten elämä menee lukuvuosittain, tämä sopii siihen tosi hyvin yhteen. Saa automaattisesti myös pidemmän äippäloman, kun koulun kesälomia ei voi siirtää. On myös kiva, kun ei tarvitse talvella köpötellä liukkailla säillä ison mahan kanssa ja pelätä kaatuvansa. Vauva kun suunnilleen puolen vuoden iässä alkaa kiinnostua liikkumisesta niin on sit kiva olla kevätsäässä ulkona. Ainoa harmi vaan mahdolliset kesähelteet mahan kanssa.

Kiva myös että tulee tuo vanhempainvapaauudistus, mun mielestä ainakin hyvä juttu ja sopii meille.
 
Syyskuu tuntuu oikein sopivalta kun olen mekkotyyppi ja tuntuu mukavalta. Työn kannalta myös hyvä kun minullakin lukuvuosittain menee, eli lukuvuosi ei jää kesken.
 
Syyskuu on just passeli ajankohta. Oli jo alunperin itsellä ajatuksissa, että olis kiva jäädä kesälomalta äippälomalle. Oma työ on kuitenkin fyysisesti raskasta ja tarvii seistä paljon paikalla jaloillaan. Kiva myös, kun voi sitten kesällä vaan heilua väljissä mekoissa
 
Kahdessa edellisessä keskenmenneessä raskaudesta, joiden laskettu aika olisi ollu helmikuussa, "harmittelin" ettei pääse käyttämään helppoja kesämekkoja. Ihan kuin sillä nyt olisi oikeasti ollut jotain merkitystä. Jos tämä raskaus etenee ja syyskuinen todella syntyy, kesän saa kulkea valtavissa mekoissa. Eikä tarvitse huolehtia uusista talvivaatteista.

Edellisillä hyviä huomiota, mm. tuo ettei tarvitse talven liukkailla pelätä ison mahan kanssa. Tai kun vauva alkaa kiinnostua enemmän ympäristöstään, on kevät.
 
On kyllä kiva ajatus että kesällä pukeutuminen on huolettomampaa sitten mahdollisen ison vatsan kanssa, enkä kai pistäisi pahitteeksi jos ensikesänä ei mitään käristyskupolia tulisikaan.

uskallan unelmoida kesästä mökkilaiturilla josta voi pulahtaa viilenemään mereen!
 
Syksy on itselleni vuoden parasta aikaa. Nautin väreistä ja tunnelmasta ympärilläni. Tuntuu mukavalle saada syksyn rauhassa tutustustua uuteen perheen jäseneen:White Smiling Face:
 
Takaisin
Top