Syyskuu 2019

En usko kyllä kalaöljyn lisäävän keskenmenon riskiä. Oon kolmessa raskaudessa syönyt kalaöljyä ja mulla on äärettömän herkkä kohtu supistelemaan. Ennen synnytystä olen jättänyt hetkeksi pois, koska voi lisätä veren menetystä. Mulla käytössä nyt Now Foodsin vahva kalaöljyvalmiste. Mutta ajattelin sen vaihtaa johonkin hifimpään valmisteeseen kun tuo purkki loppuun syöty.
 
Jospa sitä itsekin uskaltaisi jossain kohden sitten jatkaa sen syöntiä..
 
En usko kyllä kalaöljyn lisäävän keskenmenon riskiä. Oon kolmessa raskaudessa syönyt kalaöljyä ja mulla on äärettömän herkkä kohtu supistelemaan. Ennen synnytystä olen jättänyt hetkeksi pois, koska voi lisätä veren menetystä. Mulla käytössä nyt Now Foodsin vahva kalaöljyvalmiste. Mutta ajattelin sen vaihtaa johonkin hifimpään valmisteeseen kun tuo purkki loppuun syöty.
Oon seurannut keskusteluja parissa eri ryhmässä hyvästä raudasta ja siitä mitkä kaikki vitskut sun muut lyytit vaikuttaa raudan imeytymiseen. Ihmettelen tosiaan jos mun raudat on kohillaan. Mut tulokset tulee ksi ens viikolla.
 
Mä aloitin itsekseni jo rautakuurin, kun eka neuvola on vasta 9+3 ja olo on ollut heikko. Aiemmissa raskauksissa on hemoglobiini pudonnut alle sadan. Ferritiinistä ei tietoa.
 
Hei mitkäs ne ohjeet oli siihen virtsanäytteeseen kun annetaan rv10? Onks sen pakko olla aamun eka? Ja montako tuntia se saa olla siinä putkilossa ja pitääkö sitä säilyttää jääkaapissa?
Mä en saanu sitä ohjelappusta ja nyt en muista edellisistä kerroista. (täällä siis sai sen pissapurkin himaan ja se pitää itse laittaa putkiloon ja sit viedä labraan samalla kun menee ottaa ne verikokeet)
 
Hei mitkäs ne ohjeet oli siihen virtsanäytteeseen kun annetaan rv10? Onks sen pakko olla aamun eka? Ja montako tuntia se saa olla siinä putkilossa ja pitääkö sitä säilyttää jääkaapissa?
Mä en saanu sitä ohjelappusta ja nyt en muista edellisistä kerroista. (täällä siis sai sen pissapurkin himaan ja se pitää itse laittaa putkiloon ja sit viedä labraan samalla kun menee ottaa ne verikokeet)

Mulle sanottiin että siinä putkilossa säilyy 24 h huoneenlämmössä ja pitäis olla eka..
 
Kuinkahan usein verikokeita otetaan? Minulla ei ole mitään käsitystä raskausajan lääkäreistä ja muista systeemistä, näin ensikertalainen kun olen. Kuuluuko Suomessa joku synnytysvalmennus tms. tuohon mitä kunta tarjoaa? Montako kertaa ultrataan? Milloin saa tietää mahdollisesti sukupuolen? Millaisia ovat nuo seulonnat? On kyllä aikamoinen itsensä haastaminen tälle valkotakkikammoiselle kaikki nämä, synnytyksestä nyt puhumattakaan...
 
Verikoe siinä 10:n viikon kohdilla, jos osallistut sikiöseulontaan. Nyt en heti muista kuuluuko muita verikokeita, ei mielestäni, jos ei oo mitään erityistä. Meillä on kolme ultraa: varhaisultra, niskapoimu/niskaturvotus(rv12) sekä rakenneultra, jossa saa sukupuolen selville. Tämä rv 20 tienoilla. Täällä ei ainakaan ultrata enää sen jälkeen, jos ei terveydellisistä syistä tarvi. Ekassa raskaudessa ultrattiin sit yliaikakontrollissa, kun meni niin pitkälle.

Perhevalmennukset/synnytysvalmennukset ovat kuntakohtaisia ja niistä saat varmasti tietoa neuvolasta. Meillä jokainen saa mennä jos haluaa. Niitä taisi olla neljä kertaa ja aina oli eri aihe :)
 
Mä aloitin itsekseni jo rautakuurin, kun eka neuvola on vasta 9+3 ja olo on ollut heikko. Aiemmissa raskauksissa on hemoglobiini pudonnut alle sadan. Ferritiinistä ei tietoa.
Luulen et sekin on ollut alhaalla koska se on varastorauta josta keho ottaa rautaa kun tarvii.
 
Mulle sanottiin että siinä putkilossa säilyy 24 h huoneenlämmössä ja pitäis olla eka..
Mä sain ihan eri ohjeet. Sanottiin et pitää olla ollu rakossa 4 h mut ei tarvii olla eka ja et säilyy muutaman tunnin.
Onpa ihme juttu et näin eri ohjeet. Samoin hoitaja kysyi et onko ollut rakossa yli vsi alle 4h kun annoin sen näytteen.
 
No onpa tosiaan eri ohjeet.. Jos ne sitten vaihtelee paikkakuntien mukaan..
 
Mä sain ihan eri ohjeet. Sanottiin et pitää olla ollu rakossa 4 h mut ei tarvii olla eka ja et säilyy muutaman tunnin.
Onpa ihme juttu et näin eri ohjeet. Samoin hoitaja kysyi et onko ollut rakossa yli vsi alle 4h kun annoin sen näytteen.

Mulle neuvottiin myös näin neuvolas. Sanottiin kyllä et parempi se aamulla ottaa.

Nyt on kyllä tultava avautumaan. Meillä oli siis tänään pojan synttärijuhlat. Anoppi ja appi tuli tapansa mukaan ajoissa auttamaan lasten hoidossa että me vanhemmat saadaan valmistautua. Eihän siinä ihana että auttavat ja lapset tykkää. Mutta että pitää valittaa kun ei olla viety roskia (minä hulluna siivonnut ja leiponut koko aamun, enkä viitsi joka pussia erikseen viedä) eikä leikattu takapihan nurmea juhlia varten. Mullahan samantien aukes vesihanat, tuntu ettei yhtään arvosteta. Syytän kyllä myös herkkää mielentilaa. Teki mieli sanoa että jos olisitte tullut juhla aikaan niin kaikki olisi jo hoidettu. Mä kyllä kunnioitan heitä ja arvostan mutta joskus he ampuvat yli.

Välillä helpottaa jo oloa että saa purkaa tekstin muotoon fiilikset. Mies ei nähny tässä mitään ongelmaa kun mainitsin että mua loukkas..
 
Meidän kunta ei tarjoa synnytysvalmennusta. On kuulemma niin eri aikaan lasketut ajat ettei yhtä varten kannata. Neuvolantäti kertoi viimeksi.
Mä en ole koskaan ollut eikä tarvetta ollut kun sektiot.
 
Mulle neuvottiin myös näin neuvolas. Sanottiin kyllä et parempi se aamulla ottaa.

Nyt on kyllä tultava avautumaan. Meillä oli siis tänään pojan synttärijuhlat. Anoppi ja appi tuli tapansa mukaan ajoissa auttamaan lasten hoidossa että me vanhemmat saadaan valmistautua. Eihän siinä ihana että auttavat ja lapset tykkää. Mutta että pitää valittaa kun ei olla viety roskia (minä hulluna siivonnut ja leiponut koko aamun, enkä viitsi joka pussia erikseen viedä) eikä leikattu takapihan nurmea juhlia varten. Mullahan samantien aukes vesihanat, tuntu ettei yhtään arvosteta. Syytän kyllä myös herkkää mielentilaa. Teki mieli sanoa että jos olisitte tullut juhla aikaan niin kaikki olisi jo hoidettu. Mä kyllä kunnioitan heitä ja arvostan mutta joskus he ampuvat yli.

Välillä helpottaa jo oloa että saa purkaa tekstin muotoon fiilikset. Mies ei nähny tässä mitään ongelmaa kun mainitsin että mua loukkas..

Meillä oli tänään tytön 4-vuotissynttärit ja kieltämättä itsellä meinasi vähän palaa käämi, kun appivanhemmat ja miehen nuorin sisko (19 v) pamahti just pahimpaan kaverisynttärihärdelliaikaan meille ilman mitään ennakkoilmoitusta. "No kyllähän sinä Tiina tiedät että me aina käydään teillä lasten oikeina syntymäpäivinä" totesi anoppi, kun kysyivät saavatko ottaa kakkua ja vastasin, etten kyllä ollut varautunut heidän tuloon mutta olkaa hyvä vaan. Kiva siinä sitten komentaa miestä erikseen auttamaan 10 lapsen ja tarjoilujen kanssa, kun hän jumittui puhumaan isänsä kanssa ja oltiin jo etukäteen sovittu, että yhdessä tää hoidetaan. Vähän ärsytti..

Mun äiti oli meillä kylässä ma-to ja ei ihme kyllä arvannut raskautta, vaikka olin superväsynyt, vilautin vahdingossa raskausajan vitamiinipurkkia ja tyttöjen huoneessa ollut, miehen kirjastosta lainaama "Milloin vauva tulee?" -kirja oli hyllyssä päällimmäisenä kasassa. Mulla oli myös hermo todella kireällä, äitini on vähän omalaatuinen tyyppi vaikka ihana ja rakas onkin.

Eilen jouduin myös ekaa kertaa kieltäytymään baarireissusta, kun vanhat työkaverit useaan otteeseen yritti houkutella mukaan. Vetosin yhteen toiseen tapaamiseen ja tytön synttärien valmisteluun, meni läpi! Seuraavat kemut onkin 18.10., jolloin mulla pitäisi olla viikkoja 12+1, np-ultra toivottavasti takana, joten voin osallistua vapaammin mielin ilman selittelyjä.
 
Hei mitä vitamiinia käytätte?
Mulla on solgarin raskaana oleville tarkoitettumut ajattelin et voisin koittaa jotain muuta välillä.

Mulla on ollut lääkärin suosituksesta femibion, niillä on kaksi eri valmistetta, nro1 viikon 13 alkuun ja siitä eteenpäin käytettäväksi on nro 2, itse pilleri kammoisena kyllä mieluummin ottaisin pienemmän pillerin :)
Se minkä takia tätä vissiin suositeltiin oli, että tässä on folaattia pelkän foolihapon sijaan!
 
Mä sain ihan eri ohjeet. Sanottiin et pitää olla ollu rakossa 4 h mut ei tarvii olla eka ja et säilyy muutaman tunnin.
Onpa ihme juttu et näin eri ohjeet. Samoin hoitaja kysyi et onko ollut rakossa yli vsi alle 4h kun annoin sen näytteen.

Mulle sanottii, että yöl saa kyl käydä pissalla, mut pitää olla ainakin olla sen 4h ja pitää aamusta olla eka pissa, ja kahen tunnin sisällä labraan.
 
Mulla on ollut lääkärin suosituksesta femibion, niillä on kaksi eri valmistetta, nro1 viikon 13 alkuun ja siitä eteenpäin käytettäväksi on nro 2, itse pilleri kammoisena kyllä mieluummin ottaisin pienemmän pillerin :)
Se minkä takia tätä vissiin suositeltiin oli, että tässä on folaattia pelkän foolihapon sijaan!
Joo mä kans ostin nyt sellasen mis on folaattia. Ja aitoja vitamiineja eikä labrassa rakennettuja :)
 
Mulle sanottii, että yöl saa kyl käydä pissalla, mut pitää olla ainakin olla sen 4h ja pitää aamusta olla eka pissa, ja kahen tunnin sisällä labraan.
Mul oli aika 14.20 ja kävin pissalla ennen yhtä.
Kyl on eri ohjeet eri paikoissa. No voi siis olla et joudun uusimaan.
Muistaako kukaan mitä siitä pissatestistä otetaan?
 
Takaisin
Top