Syyllisyys päivähoitopäivän pituudesta

Mäkin oon töissä paikassa, jossa noin 1000 työntekijää ja joustoa on kyllä löytynyt joka suuntaan (sama miehellä, kukaan ei mutissu vastaan kun ilmoitti halusta osittaiseen työaikaa ja osittaiseen vvapaaseen, vaikka kyl kerrottiin et on eka mies kun siellä tämmöistä ehdottaa), myös 3kk palkka maksetaan kun jää vvapaalle. Toki mullakin työnkuva on sellainen et ei oo niin minuutin päälle kuinka paljon tekee vaan että asiat hoituu ja sit jos on keskimääräistä nohevampi työntekijä niin asiat saa nopeemmin aikaseksi kuin lusimalla 8h työpaikalla. Ei sitä luksusta saa joka työnkuvalla.

Onneksi on positiivisia kokemuksia työnantajista! En olisi uskonut oman ison työnantajani olleen kiinnostunut osatöistä vaikka työnkuvaan olisi mielestäni sopinut, en kyllä kysynyt. Sen sijaan kun olin hetken vanhempainvapaan jälkeen opintovapaalla enkä hoitovapaalla niin siinä näkivät tilaisuuden irtisanoa 😏 En olisi työhön palannut muutenkaan, mutta vähän ärsytti että eipä niillä ole mitään kiinnostusta edes yrittää olla reiluja, vaikka väitän olevani hyvä työntekijä ettei sen takia potkineet, tuli vähän olo että olin vain kuluerä ja talous piti optimoida. Kai ne kaikki työntekijämaksut, lisenssit ja puhelinnumerot olivat juoksevia kuluja vaikka olin pois, en tiedä tajuaako ne niitä laittaa hyllylle. Ja tässä vanhempainvapaa tai 'kaksi ihmistä tekee yhden työt'-kuviossa isoimpana on varmaan se miten paljon uuden työntekijän koulutus nähdään maksavan.

No mutta muistakaapa nämä asiat seuraavalla kerralla äänestäessänne, ainakin kaksi tällä hetkellä mittauksissa isointa puoluetta laittaisi lapset mahdollisimman aikaisin päiväkotiin että äidit pääsevät maksamaan täysiä veroja 😏

@Pilkki24 työnantajalle tulee muitakin kuluja, kuin se palkka joka menee työntekijän tilille. Pienellä yrittäjällä, joka joutuu maksaa palkan sivukuluineen ja sijaisen palkan sivukuluineen, niin voi tehdä oikeasti tiukkaa. Tessistä riippuu, kuin kauan ja miten maksetaan. Ja kela maksaa työnantajalle vain sen mitä olisi vanhrmpainpåivärahan summa. Monella se ei välttämättä ole yks yhteen, jos on tehnyt vain yhtä työtä.

Eli kyllä työntekkjön lapsensaanti on pienelle yrittäjäkle kallista
Toisaalta palkkaa maksetaan yleisimmin sen 1-2 kk vapaiden aluksi, joten keskivertopalkalla puhutaan kuitenkin vain muutamista tonneissa. Useat työnantajat myös palkkaavat (tai voivat palkata) sijaiseksi epäpäteviä, vastavalmistuneita tms. sijaisia, joilla ei ole yhtä iso palkka kuin vapaalla olevalla, joten siinä tulee säästöä. Pienyrittäjällä on tietenkin vähemmän rahaa ja muita resursseja kuin isoilla yrityksillä, mutta jos tuo 1-2 kk palkan ja kelan rahojen erotus on liian iso kuluerä, niin yrityksen kannattavuus on aika heikoilla kantimilla. Ja etenkin isojen yritysten kohdalla mielestäni tuo vanhempainvapaiden kalleus on aika paljon myös sellainen asenteellinen hokema, koska niitä kuluja oikeasti on se kuukausi-pari, eikä se ole välttämättä ees iso kulu (riippuu toki vapaalla olijan palkasta). Sijaisen etsimiseen tietty menee aikaa ja vaivaa, mutta rekrytointia pitää tehdä muistakin syistä kuin perhevapaiden vuoksi.

Sen lisäksi, ettei työnantajat katso hyvällä lyhyttä päivää, se on myös työntekijälle kannattamatonta. Kyllähän työpaikkailmoituksissa on vaikka kuinka 10h työpaikkoja tarjolla. Mutta kun puolet palkasta leikataan heti etuuksista, niin sen vastaan ottaminen ei ole taloudellisesti kovinkaan kannattavaa. Ja vaikka se nyt onkin vähän enemmän kuin pelkkä työttömyyspäiväraha, niin kyllähän se silti huomattavasti laskee motivaatiota. Kiitos vain siis suojaosan poistosta nykyiselle hallitukselle. Ja kun vanhempainpäivärahallakaan ei juhlita, ei monella ole hirveästi vaihtoehtoja. 80% työajalla jo eläisi. Oliko se nyt Ruotsissa, jossa sitä on kokeiltu ja ollut hyvinkin toimiva. Miksi siis ei Suomessa toimisi?

@Puar olen samaa mieltä, että tuollaiset summat ovat kuitenkin osa sitä riskiä mikä yrittäjän pitää sietää.

Toki olen sitä mieltä, että pienyrittäjille se ensimmäisten työntekijöiden palkkaus on kohtuuttoman iso riski ja sitä tulisi kompensoida jotenkin.
Tai ylipäätään poistaa yritystuet ja siirtää se verotukseen keventämällä sitä (pl huoltovarmuuteen liittyvät tuet), jolloin se kannustaisi investoimaan, mikä puolestaan johtaisi kasvuun Ja lisääntyneisiin työpaikkoihin jne...
Minusta Suomen yritysveromalli ja nykyinen yrittäjäeläkemalli ovat omiaan tuhoamaan yrittämisen ja varsinkin kilpailun.

Tuntuu, että puolueesta riippumatta tehdään poliittisia ratkaisuja, jotka auttavat vain isoja yrityksiä selviämään. Eikä uskalleta tehdä mitään radikaaleja uudistuksia, joista olisi oikeasti hyötyä Suomelle ja Suomen kansalle. Lopputulema on tällä hetkellä kuitenkin se, että kansa köyhtyy ja keskiluokalla ei vaan ole enää rahaa kuluttaa, kun kaikki on kallistunut.

Puhun nyt yrityksistä, jotka työllistävät yrittäjän lisäksi maks 2 henkilöä. Kyllä siinä tiukille joudutaan, kun työntekijä saa lapsen. Oma työnantajani on sellainen. Toisaalta meillä löytyy kyllä juustoa työajoista jne. Esim olen 100%palkalla, mutta teen n.80% työaikaa ihan vakiona. Työn luonne on sellainen, ettei enemmälle ole tarve.

Sitä olen miettinyt, että pienissä yrityksissä haetaan kauhean harvoin osakkaita yrityksiin. Silloin olisi mahdollista jakaa riskiä ja saada sitoutettua ihmiset tekemään töitä yrityksen menestyksen eteen.
Ja toinen mitä ihmettelen on toiminimellä toimivien suuri määrä, sillä vaikka maksat muutaman satasen enemmän ja mahdollisesti vielä kirjanpidosta, niin olisi kuitenkin monelle yrittäjälle fiksumpaa perustaa osakeyhtiö.

Vähän nyt ehkä sivuraiteille, mutta olen monesti miettinyt, että suomalaisille voisi opettaa jo ihan peruskoulussa/ toisella asteella parempaa yrittäjäosaamista. Joku yksinkertainen osuus liiketaloutta ja yritysjuridiikkaa, jotta ihmisillä olisi edes jonkinlainen ymmärrys siitä mitä yrittäjyys Suomessa vaatii. Itsekin olen mielestäni aika kujalla näistä asioista. 😅 Ei varmasti menisi hukkaan sellainen sivistäminen.

Mie kuitenkin yleisesti ottaen uskon, että Suomen talous pitäisi saada nousuun, jotta voitaisiin saada enemmän joustoja työelämään ja tukea perheille. Varmasti suurin osa meistä työssäkäyvistä kuitenkin haluaisi enemmän aikaa lastensa kanssa.

Itse olen vajaalla työajalla, mutta opiskelen töiden lisäksi ja mies toimii yrittäjänä sekä tekee lisäksi osa-aikaista palkkatyötä. Meidän perheessä on koko ajan rahasta tiukkaa ja olisi mukavaa, jos olisi enemmän aikaa olla perheenä/ pariskuntana. Saadaan töitä limittämällä pidettyä tyttöä paljon myös kotona, mutta sitten ei välttämättä nähdäkään moneen päivään Miehen kanssa toisiamme.

Laskeskelimme, että työttöminä saisimme nettona melkein saman mitä tällä hetkellä tällä järkyttävällä työmäärällä. Meille se ei kuitenkaan ihan periaatteellisista syistä ole vaihtoehto, mutta onhan se hieman ongelmallinen tilanne, että on tuollaisia kannustinloukkuja.

Takaisin