Syyhy ja kirpputorit/ second hand

V

Veeruska__

Vieras
Uskallatteko syyhytapausten lisääntyessä enää ostaa tavaraa kirpputorilta? Tai nettikirpputorilta (esim. Tori). Jos, niin teettekö vaatteille jotain varotoimenpiteitä?
 
Minä jätin nettikirppikseltä ostetut vauvanvaatteet reiluksi viikoksi avaamattomassa paketissa kuistille. Pesen tietysti vielä kun avaan. En tiiä uskallanko ostaa itselleni sellaista, jota joutuisi kokeilemaan.
 
Mulla menee kaikki vaate 60 asteen pesuun ja ne mitkä ei kestä sitä (lähinnä villavaatteet) menee pakastimeen ja on siellä välillä aika kauankin 😅 yhdet villahousutkin oli varmaan monta kuukautta kun aina aineksia tuolta kakkospakastimesta hakiessa totesin että "aa noi on täällä, täytyykin muistaa ottaa ne myöhemmin", suljin kannen ja unohdin taas 😂 ja talvella roikkuivat kuistilla katoksen alla yhdet villayökkärit pari viikkoa 😂
 
Uskallatteko syyhytapausten lisääntyessä enää ostaa tavaraa kirpputorilta? Tai nettikirpputorilta (esim. Tori). Jos, niin teettekö vaatteille jotain varotoimenpiteitä?
Mulla on aina desifiointipyyhkeitä autossa, joita otan kauppoihin ja kirppareille taskuun mukaan ja käytän käsiini maksamisen ja pakkaamisen jälkeen. Mitään ylimääräisiä kuin niitä itseäni oikeasti kiinnostavia en missään, etenkään kirpparilla näpelöi. Kirpparitavarat menevät aina muovikassissa auton takakonttiin ja ovat siellä vähintään viikon eristyksessä, päästen sitten sieltä suoraan pyykkikoneeseen /käsin puhdistukseen. Näin pyrin välttämään syyhyn lisäksi myös kävelevät pikku kaverit. Mökkimatkan mahdolliser kirpparihankinnat menevät muovikassissa arkkupakastimeen tutustumaan "talon tapoihin"!
 
Muokattu viimeksi:
@Aaltokukka Ai mitkä kävelevät kaverit? 😄

Kiitos kaikille kommenteista! Tosiaan mielellään ostaisin itsekin vielä second handia, ja muovipussia aattelin käyttää itsekin ja jättää sen ulos. Tosin en tiedä onko ajatus siitä että siinä vois olla syyhyä, läsnä silti sen 'karanteenin' jälkeenkin 😄 Pakkaseen en taida uskaltaa laittaa kun pelkään että punkit varisee pussista lattialle siinä niitä pakastimeen viedessä😅
 
@Aaltokukka Ai mitkä kävelevät kaverit? 😄

Kiitos kaikille kommenteista! Tosiaan mielellään ostaisin itsekin vielä second handia, ja muovipussia aattelin käyttää itsekin ja jättää sen ulos. Tosin en tiedä onko ajatus siitä että siinä vois olla syyhyä, läsnä silti sen 'karanteenin' jälkeenkin 😄 Pakkaseen en taida uskaltaa laittaa kun pelkään että punkit varisee pussista lattialle siinä niitä pakastimeen viedessä😅
Kävelevät sekä myös liitelevät/mönkivät/ matelevat "kaverit", eli lutikat ja torakat, joista toista kai myös russakaksi kutsutaan sekä tietenkin luonnonkuituihin erikoistuneet tuholaisperhoset kuten esim koi.
Tieto on valtaa, joten kannattaa gookkelin avulla lukaista mitä kivaa yksikin noista saisi kotiin kantauessaan aikaan ja miettiä sen jälkeen omat ennakoivat toimintamallit. Vara ei venettä kaada, neuvoi viisaasti vanha kansa...
 
Mä pesen myös aina kaikki vaatteet heti ku kirpparilta roudaan ne kotiin tai pidän niitä esim. ulkona eristyksessä, jos en heti ehdi pestä. Pelkään nimenomaan lutikoita yms. kodin tuholaisia. En ollut ehtinyt edes ajatella, että syyhykin vois kirpparitavaroista tarttua.
 
Syyhy ei elä ilman ihmiskontaktia pitkään, lähteestä riippuen 24 tunnista kahteen vuorokauteen. Koska tilaan käytetyt tavarat postitettuina (Tori tai Vinted), ei syyhystä siis tarvitse olla huolissaan. Sen sijaan turkiskuoriaisten (ja luteiden, vaikka ne ovat paljon harvinaisempia) vuoksi pakastan kaikkia kirppisostoja 2 viikkoa, paitsi 60 asteessa pestävät otan pakastimesta kun seuraavan kerran tuollaisen koneellisen pesen.
 
@Aaltokukka Aa, joo 😬.

@harsokukka tarvitseeko luteet ja turkiskuoriaiset tosiaan 60 C pesun lisäksi vielä noin pitkän pakastuksen? 😬

Tuli mieleeni että syyhyhän (tai muut ötökät) voi periaatteessa tarttua myös ihan vaateksupoista, jos joku on sovittanut vaatetta vaatekopissa ja hänellä on ollut tietämättään syyhytartunta. Kääk. Samoin nettikaupoissa palautetaan paljon vaatteita jotka pyörivät sovitettava eri kodeissa ja kulkeutuvat sitten takaisin kauppoihin. Kaamea ajatus 😅 Aina oon kirppareita käyttänyt mutta tässähän tulee ihan vainoharhaiseksi.

Onko jollain muuten kokemusta kirpputorilta syyhyn/ luteiden / turkiskuoriaisten saamiseen?
 
@Aaltokukka Aa, joo 😬.

@harsokukka tarvitseeko luteet ja turkiskuoriaiset tosiaan 60 C pesun lisäksi vielä noin pitkän pakastuksen? 😬

Tuli mieleeni että syyhyhän (tai muut ötökät) voi periaatteessa tarttua myös ihan vaateksupoista, jos joku on sovittanut vaatetta vaatekopissa ja hänellä on ollut tietämättään syyhytartunta. Kääk. Samoin nettikaupoissa palautetaan paljon vaatteita jotka pyörivät sovitettava eri kodeissa ja kulkeutuvat sitten takaisin kauppoihin. Kaamea ajatus 😅 Aina oon kirppareita käyttänyt mutta tässähän tulee ihan vainoharhaiseksi.

Onko jollain muuten kokemusta kirpputorilta syyhyn/ luteiden / turkiskuoriaisten saamiseen?
Se että mistä joku niitä eri öttiäisiä jostain saa jää usein arvoitukseksi, valitettavasti.
Perhoset kulkeutuvat sisälle ilman mukana esim parvekkeen avoimesta ovesta... Siksipä on hyvä pitää omat tuntosarvet pystyssä ja pyrkiä ratkaisemaan asia ennakolta.
Mä oon kerran saanut jonkun riisihärön tms kaupasta mannaryynien mukana. Onneksi aloin laittamaan siitä ruokaa lähes heti eli samana viikonloppuna niin eivät olleet ennättäneet levitä mökillä muihin kuivaelintarvikkeisiin. Nykyään mulla on kaikki avatut jauhot yms lasipurkeissa ja täydet kaupoista saaduista irtokarkkirasiossa/isoissa minigrippusseissa. Kun soitin löydöstä kauppaan kiittivät ja olivat tyhjentäneet roskiin koko sen hyllyn kaikesta....
 
@harsokukka tarvitseeko luteet ja turkiskuoriaiset tosiaan 60 C pesun lisäksi vielä noin pitkän pakastuksen? 😬
Saatoin muotoilla vähän epäselvästi, eli siis joko pitkä pakastus tai pesu kuudessakymmenessä asteessa. Kuudenkympin pesun kestäviä vaatteita säilytän pakastimessa pesuun asti.

Mä ajattelen, ettei tässä asiassa kannata aivan ylivarovaiseksi kuitenkaan mennä, koska ihmisen on joka tapauksessa vaatteita kuitenkin käytettävä ja niitä jostain hommattava. Tuo on ihan totta mitä sanoit, että kyllähän kaupan uutta vaatettakin on voinut sovittaa juuri joku syyhyn kantaja. Ja ainakin siinä uudessa vaatteessa on vielä mukana kaikenlaisia väriaineita, tekstiilinsuoja-aineita, tehtaan likaa ja palonsuoja-aineita, jotka on käytetyistä ehditty jo monissa pesuissa pestä pois varsin hyvin.
 
Takaisin
Top