Syntyneet

DT

Kommentoinnin ninja
Tammikuunmammat 2015
Kirjoitetaan tänne syntyneistä ja niistä synnytyskertomuksista! :)
 
Meille syntyi perjantaina 5.10 kello 11.20 tyttö mitoin 4050g ja 49cm :) La ois ollu 10.10, joten viikkoja oli 39+2. Synnytys kesti kaikkineen vähä reilu 3,5 tuntia joista laitoksella ehdittiin olemaan vain 1,5 tuntia ennen tytön syntymää :) Kivunlievityksenä oli ilokaasu ja kohdunkaulan puudutteen ehdin saada vain vasemmalle puolelle, mutta onneksi synnytys oli niin nopea että kivun kyllä kesti noinkin :)
 
Onnea Mairu! Teillähän oli varsin vauhdikas synnytys. Meillä la ois ollu 5.10. eli syntyyköhän tää sitten 10.10. ;)
 
meille tosiaan syntyi 30.09.2012 klo 12.02 poika 50 cm ja 3870g. päivän etuajassa.
12h lapsiveden menosta, jolla meillä synnytys käynnistyi, oli poika syntynyt. epiduraalin sain, ilm vähän liian myöhään-> ei tehonnu. kivuliasta oli mutta sen arvoistakin. pojan kun sai syliin unohtu kaikki kipu. taisin vielä salissa kesken ompelun todeta miehelle, että kyllä tän tuskan ehkä toistamiseenkin kestäis.. ;) avautumisvaiheen vikat 20 min ja ponnistusvaiheen vikaponnistus oli tuskan hetket, luulin jo et ny sit mulla loppu jaksaminen. mitään merkkejä ei syynytyksestä mulle tullu ja supistuksetkin ku tuli pelkkinä selkäpolttoina, en todellakaan pariin tuntiin tajunnu mistä oli kyse, selkä kun minulla on valmiiksi kärsinyt luulin, että olen nukahtanut väärään asentoon tms. lapsivettäkin tuli n. 1 dl kerralla olin himan hämilläni alkuun.. tuntui vain että "sieltä" reiästä nyt jotain valuu.. 4 pvänä sairaalasta onnellisena kotiin. oltiin pidempään, kun pojan paino laski niin rajusti. edelleen juostaan neuvolassa punnituksissa 2 krt/ vko. onneks neuvola on n. 300m:n päässä :) lisämaitoa ei kuitenkaan olla tarvittu ekan kotona vietetyn yön jälkeen, vaav imetyksellä taisteltu ettenpäin. pojallakin tuli heti korvikkeista vatsavaivoja. myös apteekin tavarasta.. Jos jollain meinaa sairaalassa usko lpooua, älkää luovuttako! se ihana huutava käärö, kyllä auttaa jaksamaan ;)
 
Meidän poika (50cm, 3070g) syntyi lauantaina 6.10., kuusi päivää lasketun ajan jälkeen. Sairaalaan tuli lähtö jo perjantai-iltana, mutta supistukset ei ollu tarpeeks säännöllisiä, mulle ne oli kyllä ihan tarpeeks säännöllisiä ja voi järkytys sitä kivun määrää ! Nukuttua ei tullu tosiaan 40 tuntiin, lauantaipäivänä neljän jälkeen päästiin vihdoin synnytyssaliin asti jossa laittoivat epiduraalin, se oli kyllä hetken taivas kunnes laittoivat myös suppareita voimistavaa ainetta jolloin sekin taivas katosi ja tilalle palasi vielä pahempi helvetti. :D Ponnistusvaihe kesti ikuisuuden, vauva oli tullakseen mutta vetäyty aina vaan takaisin. Kätilö kutsui lääkärin paikalle joka painoi vauvaa ulos, mies kertoi että kerran kätilö oli sanonut "seuraavalla kerralla ponnistat yksin, sitä seuraavalla lääkäri auttaa taas" ja minä olin vain huutanut että miksei se muka voi auttaa kokoajan. :D Ne tuskat oli kyllä aivan järkyttäviä eikä se "kohta on ohi" auttanut yhtään kun ei se kohta tuntunut tulevan ikinä. Vihdoin klo 23.14, 33 tuntia ensimmäisten suppareiden alkamisesta poika oli vihdoin ulkona, mutta sen pitkän ponnistusvaiheen takia pienellä oli hengitysongelmia joten veivät lyhyen kontaktin jälkeen lastenasemalle toipumaan. Kotiin päästiinkin vasta torstaina, mutta pääasia että babylla on nyt kaikki hyvin, mamakin alkaa jo toipua, eipä siihen toipumiseen muuta tarvitsekaan kun toista katsoa, on se niin ihmeellinen ja ihana. <3
 
Täälläkin poika vihdoin syntynyt! Tänään vasta oli laskettu aika, mutta poitsu päätti tulla maailmaan jo muutaman päivän aikaisemmin. Eli syntyi 13.10 ja mitat olivat 3758g ja 51cm! Mulla kivuliaat supistukset alko to iltana ja perjantaina aamulla soitin sairaalaa, mutta käskivät ottaa panadolia ja painua suihkuun. Sillä hetkeks supparit laantukin, mutta tuli niitä sitten pitkin päivää kuitenkin. Pe iltana rupes tulemaan supistuksia sitten jo aika säännöllisesti ja väliä n. 10 minuuttia.. Niitä sitten laskeskelin kahteen asti yöllä ja eivät oikein tahtoneet välit lyhentyä, joten rupesin kävelemään kotia ympäri.. Sillä sainkin välin lyhenemään viiteen minuuttiin, mutta heti kun lopetin kävelyn, niin väli venyi taas 7-8 minuutttiin. Rupes kuitenkin olemaan niin kivuliaita, että päätin soittaa synnärille ja saatiin lupa sinne lähteä. Kello oli tässä vaiheessa siis 5 aamulla. Synnärille kun päästiin, niin olin 3-4cm auki ja päästiin onneksi saliin aika nopeasti, kun supistus kivut oli niin voimakkaita. Ilokaasulla onneks hetken helpotti ja sen jälkeen aika pian sainkin myös epiduraalin. Lopulta poika putkahti maailmaan 17.58, joten aika kauan itselläkin tuo synnytys kesti. Kaikki meni kuitenkin hyvin ja eilen päästiin jo kotiin! Nyt on ihana ihmetellä toista yhdessä miehen kanssa! :) tsemppiä kaikille, joilla vielä odotusta jäljellä!
 
Meillä syntyi tyttö 3.10, 45cm ja 2920g. La oli vasta 15.10, mutta raskauden puolivälissä oli jo ennenaikaisen synnytyksen uhka, niin ei malttanut tyttö odotella ihan loppuun asti. :) supistukset alkoi ma-ti yönä, niihin heräilin ja aamulla klo 6 aloin sitten laskea välejä. 12h ajan niitä tuli n. 10min välein, koko ajan odoteltiin, että onko vaan väärä hälytys vai syntyykö vauva. Supistukset oli kivuliaita, mutta ei ihan kamalia. Kävin siinä lenkilläkin ja imuroin kotia keskipäivällä. Lapsivesi meni klo 18.00 ja tästä puolen tunnin päästä supistuksia alkoi tulla 2min välein, sitten lähdettiinkin jo kiireellä sairaalaan, kun olin niin kipeä. Olin jo 5cm auki ja päästiin heti saliin. Vauva syntyi klo 00.18, ponnistusvaiheen kestäessä vain 15min. Otin kipuihin ilokaasua, aquarakkulat ja epiduraalin. Tosi hyvin auttoivat kaikki kivunlievitykset!
 
Meille syntyi prinsessa 9.10.2012 klo12.56 painoa neidillä oli 3830g ja pituutta 52,5cm, tyttö synty viikoilla 40+3. 1 vaihe kesti 9h 56min, 2 vaihe 30min ja 3 vaihe 14min, kivunlievityksenä käytin vaan ilokaasua. Synnytys meni oikein hyvin :)
 
Meidän tyttö syntyi 10.10. klo 23.39. Painoa oli 3965g ja pituutta 52cm. Pisteet 9/9. Avautumisvaihe oli 9½ tuntia, ja kivunlievityksistä paracervikaalipuudutus auttoi reilun tunnin ajan. Ennen ponnistamista sain vielä pudenduspuudutuksen, mikä poisti ponnistusvaiheen alapääkivut. Supistukset oli tosi kivuliaat, ja niitä sai kestää sen 8 tuntia. Oksitosiinilla alettiin loöpulta vauhdittaa supistuksia, kun avautuminen oli niin hidasta. Vielä ponnistusvaiheessakin tiputettiin enemmän ja enemmän, kun supistukset tuli turhan harvaan. Ponnistusvaihe oli 44 min, ja pieneen repeämään laitettiin 3 tikkiä.
 
Onnittelut kaikille pikkuisten johdosta :)

Meidän pieni Lea tyttö syntyi Naistenklinikalla 20.10 klo 05.56. Synnytys kesti hieman vajaa 11h, sairaalassa oltiin kymmeneltä illalla, eli odottelua siellä n.8h. Olisin itse ollut kotona pidempäänkin, mutta miestä rauhoittaakseni lähdettiin ajoissa. Olin 3cm auki ja supistukset tuli 2-3min välein. Itse tunsin vain kivuliaimmat, ehkä 5-10min välein ja ne olikin sitten sellaisia, että sai keskittyä hengittämään ja irvsitelemään kaksinkerroin jostain tukea ottaen. Näin ensikertalaisena oli aina kuvitellut, että tuntuisivat vatsassa eniten, mutta nämäpä olivat aaltomaisia kipuiluja alaselässä ja kipu säteili pakaroihin ja hieman alavatsaan.

Synnytys oli helpompi kuin kuvittelin, epiduraalin sain ja sitä lisättiin kaksi kertaa. Kalvot puhkaistiin ensimmäisen puudukkeen jälkeen ja lisäksi laitettiin oksitosiinitippaa voimistamaan supistuksia. Ponnistusvaihe kesti 16min, kolmannella työnnöllä syntyi. Avustettiin imukupilla. Leikkasivat välilihaa myös, tikkien laittaminen ei sattunut, mutta oli epämiellyttävää. Tyttö painoi 3580g  ja pituutta oli 50cm. Itkin ilosta kun sain tytön syliin ja oli miehelläkin kyyneleet silmissä, olihan pientä odotettu ja toivottu jo pitkään.

Jorvissa piti synnyttää, mutta pienen paksusuolessa huomattiin jotain mahdollista poikkeamaa, joten varmuuden vuoksi synnytys tapahtui naikkarilla. Kotiutumispäivän ylimääräisessä ultrassa selvisi, että oli ollut vain häikkää filmillä, kaikki oli ok.

Nyt sitten vaan nautitaan arjesta pienen kanssa :) Kipuja ja kiristystä on leikkaushaavassa, mutta helpottamaan päin jo. Rinnat on vereslihalla ja hyvin arat, pumppailen maitoa välillä rintapumpulla vauvalle, jotta saavat parantua. Pyrin kumminkin imettämään niin paljon kuin kykenen ja omaa maitoa pieni onneksi saa pullostakin. On se pikkuinen kumminkin kaiken tämän arvoista, ollaan ihan täysin rakastuttu siihen jo <3
 
Meille syntyi 20.10 klo 06.51 pitkähiuksinen poikavauva. Painoa oli kertynyt 4220g ja pituutta 53cm, potra poika siis tämänkokoiselle synnyttäjälle ;) Synnytys kesti vajaan tunnin.. Vähän vaille kuus heräsin, kun mahaan koski ja kohta menikin lapsivedet.. Siitä sitten ambulanssilla sairaalaan, kun tuntui että ei varmasti ehdi muuta kyytiä odotella. Puoli seitsemältä olin sairaalassa, ehdin pikkusen imaista ilokaasua ja sitten jo alkoikin tapahtumaan :D Itse ponnistusvaiheen kestoksi oli laitettu 2min. Varsinaisesti mitään kipulääkkeitä en ehtinyt ottamaan. Helposti tuli, pitää sanoa, vaikka kipeitä ne viimeiset supistukset kyllä oli ja todella voimakkaita. Harmitti kyllä, kun kukaan ei ehtinyt tueksi. Miehen piti jäädä isoveljeä vahtimaan, varatuki kuuli oven takaa ensimmäiset parkaisut ;)

Kotiuduttiin ihan normi aikataulussa ja pikkunen voip hyvin, kuten myös äiti, koska mitään repeämiäkään ei tullut. Isoveli meinaa olla mustis kun vauva on äitin sylissä, muuten ihan ok, joskin pitää muistuttaa välillä, että ei se vauva kovin kovakouraisia otteita kestä.
 
3.11 syntyi pieni prinsessamme. 4040g ja 51cm. <3 Synnytys käynnistettiin ison koon vuoksi edellisenä aamupäivä ja seuraavana iltana oli tyttö sylissä. Kivuliasta oli ja minulle tuli 3 asteen repeämät, mutta kaikki on sen arvoista. Nyt kotiuduttu (6.11) ja tyttö syö ja nukkuu hyvin. Muutama päivähän tässä vasta on mennyt, mutta imetys onnistuu ja ei satu enää. Minulle wc reisut on hankalia, muuten ok, voi istua jo ja muuta. :)
 
Laskettu aika olis ollu vasta 23.12.2012, mutta herrapa päätti tulla maailmaan 24.10.2012. Pojan mitat oli 1480g, 43 cm, pään ympärys tais olla 24,5? Viikkoja oli vasta 31 +3, mutta lapsi vedet tuli 31+2. Päivä oli tiistai jolloin menin sit lapsivesien jälkeen sairaalaan ja sieltä sit siirrettiin Porista Turkuun. Senttejä oli 3 kun lähettiin Porista, ambulanssissa alko supisteleen 12-15 min välein. n. 3 h päästä oli 8 cm auki, mutta ku kävin pissalla meni suppuun, eli 4 cm oli enää auki ja aamulla oli vaan 3 cm. Ennen sitä oli supistuksen estolääkkeet, kortisooni piikit toin ehti vaikuttaa 23 h ja toinen 1h. Keskiviikkona oli tosiaan 3 cm auki ja puhuttii edelleen näistä päivistä että lapsi syntyy, mutta sit pojan sydän äänet meni ja tehtii sit erittäin nopee hätäsektio. Alle 10 min synnytyssalista leikkaus saliin ja poika pois. 30 s nukutus maskin ja suonen sisäsesti ja n. 2 min poika ulkona ja heti keskos hoitoon. Ei oo tarvittu lisä happee. Poika on nyt 3 viikkoo vanha ja ei oo enää keskoskaapissa, ei tartte c-pappia eikä viiksiä. Tällä viikolla harjoteltu imettämistä, mutta muuten maito tulee nenämaha letkun kautta. Itellä tosiaan pysty asennossa haava ja on jo ihan ok kunnossa, niitit on otettu pois. Nyt odotetaan että  poika pääsee kotiin! :)
 
Uijui onnea Sessi ja Heliblaa ! Mahtoi olla uskomaton tunne Heliblaa kun tajus että sehän tulee oikeasti jo. Urhea poika, joko on kasvanut kovasti, onko tietoa milloin on pääsemässä kotiin? :)
 
Mulla LA oli 4.10 mutta tyytö päätti tulla pikkusen etuajassa ja syntyi jo 20.9 pituutta oli 46cm, painoa 2575g ja pipo oli 32,5 alkoi normaalisti supistuksilla, mutta salissa tuli sitten komplikaatioita ja jouduttiin hätäsektioon, tyttö syntyi 01:22 naistenklinikalla ja meni suoraan vvo:lle hoidettavaksi. Nyt kasvetaan ja kehitytään jo melkein normaali käyrillä.
 
Meillä oli laskettu aika 25.10. ja pieni tyttäremme syntyi lopulta 27.10., joka painoi 3 140g ja oli 51cm pitkä. Raskausviikkoja siis 40+2.
Synnytys kesti reilut 10 tuntia ja mentiin ilokaasun, kohdunkaulansuunpuudutuksen sekä epiduraalin voimin synnytys läpi.
Esikoisen kohdalla synnytys tapahtui keisarinleikkauksella, joten tämän kertainen alatiesynnytys oli uusi kokemus... kivulias, mieleenjäävä... mutta lopulta erittäin rakas kokemus....
Kotiin päästiin parin päivän päästä, kun lapsen verensokerit alkoivat pysyä kunnossa (mulla raskausdiabetes) ja omat tulehdusarvot saatiin laskemaan.
 
Minulle syntyi tytär 11.12. klo 21.05. Tytön mitat oli 48cm ja 3190g :) Viikkoja oli silloin 41+6 ja synnytys kesti 10h, josta ponnistusvaihe oli 45min. Puudutteena mulla oli epiduraali ja se oli aika loistava. Tytön isä ei ollut mukana, mutta synnytyksessä tukena olivat siskoni ja äitini.
 
Onnea uusista ihmeistä :) ! vipemama: näin jälkeenpäin (kun ei ihan kaikkia kipuja enää muista :D) kumpi oli mielestäsi parempi, keisarinleikkaus vai normaali synnytys? Mulla oli aivan kauhea synnytyspelko ja eihän se kovin mukavaa touhua ollut mutta siitä toipuminen kävi mulla niin nopeasti, kun taas sektiossa haava saattaa olla hyvinkin kipeä pitkään? Jos siis saisit itse mielivaltaisesti valita, kumman ottaisit? :)
 
Takaisin
Top