Synnytysvalmennus

Rilmariel

Vauhtiin päässyt keskustelija
Elomammat 2017
Odotimme innolla synnytysvalmennusta, ja se oli lievästi sanottuna pettymys. Etukäteen oli neuvottu katsomaan ohjevideoita TAYSin sivuilta, ja sitten saatiin eilen istua 1,5 tuntia kuulemassa ne samat asiat uudelleen. Koko aikana ainoa uusi tieto oli se, että synnytyksen jälkeen on hyvä soittaa neuvolaan mahdollisimman pian, niin tietävät varautua uuteen asiakkaaseen.

Alussa valmennuksen pitäjä kysyi moniko on etukäteismateriaaliin tutustunut, ja koska paikalla oli monta "läksynsä tekemätöntä", käytiin läpi sitä peruskauraa lähes koko aika. Pari minuuttia käytettiin siihen, että kokeiltiin jotain asentoa puolison/tukihenkilön kanssa, mutta muuten ei mitään muuta kuin diasarjaa kaikesta siitä, joka oli jo tuttua. Ymmärrän toki, etteivät kaikki perehdy niin paljoa oma-aloitteisesti, mutta on se nyt oma häpeä, jos tulee paikalle täysin valmistautumatta, kun on kerran neuvottu. Ryhmässä oli tosin ilmeisesti paljon väkeä, jotka oli lisätty siihen resurssipulan takia, en tiedä kuinka lyhyellä varoitusajalla.

Ensi viikolla pitäisi olla toinen perhevalmennus aiheesta imetys ja lastenhoito. Toista puuduttavaa luentoa emme kaipaisi, olisi kiva jos tehtäisiinkin oikeasti jotain! Nyt mietitään mennäänkö ollenkaan, kun ei voi olla varma.

Tämän siitä saa, kun haalii etukäteen kaiken mahdollisen tiedon, mitä tarjotaan! Luulin kyllä, että valmennus olisi ollut enemmän sellaista yhdessä puhkumista ja asentojen harjoittelua ammattilaisen avulla. :D
 
Me ollaan kans käyty molemmissa valmennuksissa ja aika paskaa noin suoraan sanottuna :jimlad::joyful:
Te kuitenkin kokeilitte asentoja, meillä kökötettiin ja katteltiin videoita.

Enemmän oon saanu infoa kavereilta. Mutta tulipahan käytyä.
 
Niinpä. Ensimmäisen kanssa on vähän sellainen olo, että käy kaikessa tarjotussa kaiken varalta. Jälkikäteen tajuaa sitten, miten iso osa on ajanhukkaa! :D
 
Ärsyttävää tässä oli juuri se, kun videot olisi jokaisen pitänyt katsoa etukäteen, että oltaisiin sitten voitu keskustella ja muutenkin päästä eteepäin. Nyt iso osa porukasta sai haukotella niiden muutaman lusmun takia. Toki on hyvä, että vähemmän aktiivisetkin saa lopulta perustiedot, mutta olisi vaikka joku rinnakkaisryhmä, niin kuin kouluissakin on joskus tasoryhmiä edistyineille jne. :smiley-bounce022

Lisäksi meitä oli varmaan tusina odottajaa kavereineen siellä, ja kaksi jumppapalloa ja yksi voimistelualusta malliksi huoneen nurkassa...:banghead:
 
Sinä aamuna kun piti olla valmennus osa 2, imetys ja voimavarat niin onnistuin lukitsemaan meidät ulos kämpästä :banghead: jäi sit väliin :hilarious:
 
Mä olen siinä käsityksessä, että ei noissa neuvoloiden valmennuksissa ikinä käydä läpi mitään konkreettista ja ne hengitysharjoitukset ja asentokokeilut tms. mitä näkee elokuvissa ja televisiossa, ovat yleisiä vain jenkeissä. Jännää, että teillä niitä oli. Mä yritin noudattaa fyssarikaverini ohjeita siitä, että pitää vain hengittää tasaisesti ja rauhallisesti ja myötäillä supistuksia. Noita vinkkejä ja neuvoja löytyy kanssa esim. Vauvantain sivuilta ja he käsittääkseni järjestävät myös tuon tyyppistä valmennusta pk-seudulla ja Tampereella.

Meidän esikoisen valmennuksessa Turussa ainoa hyödyllinen tieto oli neuvot ja vinkit pysäköintipaikkoihin Tyksin lähellä. Nykyään kuulemma pääsee myös käymään synnärillä, mitä olisin itse kaivannut.
 
Me käytiin niissä neuvolan valmennuksissa 3 kertaa ja kaikki oli sarjaa diaesitys ja luento. Lähimmäs käytäntöä päästiin kun terkkari laittoi vauvanuken kiertämään... Synnytysvalmennus on vielä edessä, siltä ootan edes vähän enemmän kun pitäisi päästä tutustumaan synnytyssaliin. Saapa nähdä onko sekin vain urbaani legenda ja istutaan se hommaan varattu 3 tuntia vaan kuuntelemassa :D
 
Mä olisin ehkä kuollut, jos mut olis laitettu puhkumaan ja puhisemaan... mun kokemukset melkein kymmenen vuoden takaa valmennuksesta, mutta veikkaan et nettimateriaali on lähinnä se, mitä on tullut lisää. Meillä oli joku "vauvan kanssa" -kerta ja siellä oli muutaman viikon ikäinen vauva ja vanhemmat, joita haastateltiin ja joilta sai kysellä. Vähän diipadaapaa nämä tällaiset on, paljon tietysti riippuu vetäjästäkin. Laita ihmeessä asiallista palautetta neuvolaan, niin ehkä muuttavat vähän käytäntöjään.
 
Bingo, mä en myöskään tykkää ajatuksesta, että pitäis siinä kaikkien muiden edessä harjoitella jotain puhisemista. o_O Paljon mielummin otan sen kuivan luennon aiheesta ja katson vaikka videoita (toisaalta mä oonkin outo ja rakastan kuivia luentoja :grin). Meillä on tänään ensimmäinen kuudesta valmennuksesta ja aiheesta ei vielä mitään tietoa. Odotan kyllä ihan innolla, koska kaksi miehen työkaveria oli kehuneet noita kursseja. Voi toki olla, että itselle ei tule niin paljon uutta tietoa kun on lukenut niin paljon, mutta ainakin miehelle noi on varmasti hyödyllisiä.
 
Meillä oli kolme valmennusta, joista yksi jäi välistä. Diaesityksiä kaikki, ei mitään uutta oikeastaan jos on lukenut/perehtynyt itse. Käytiin siis jo, koska kesällä ei järjestetä ollenkaan.
 
Meillä oli 4 neuvolan perhevalmennus kertaa, joista viimeinen jäi välistä. Ihmisenä, joka ottaa kaikesta kaiken selvää ja lukee kaikki saatavat infot, oli valmennus lähinnä teorian kertausta. Käytäntö (hengitysharjoitukset jne) on jäänyt vuosien saatossa täysin pois, mikä ei allekirjoittanutta kuitenkaan haitannut. Tykkään opetella asiat omalla ajallani ja omassa rauhassani, tarkasti selostetun teorian pohjalta. Muutama hyväkin vinkki jäi kuitenkin mieleen, etenkin ohjeistukset siitä, miten tulee lähteä sairaalaan 100km päähän, oli mieltä rauhoittavia.
Meillä aiheina oli 1) Synnytys, 2) Imetys ja lapsivuodeaika, 3) Vanhemmaksi kasvaminen, 4) Elämää vauvan kanssa - joista siis tuo viimeinen jäi välistä. Jokaisella kerralla oli diasulkeiset käsiteltävistä asioista, ja kysellä sai vapaasti (mutta suomalaiseen tapaan kysymykset jäi kyllä aika vähäisiksi). Lisäksi oli aina joku video, jotka vaihtelivat laadultaan surkuhupaisista sangen järkeviin.

Meillä olisi ollut myös synnytyssairaalassa oma synnytysvalmennus, mutta ystävältä huhuja kuulleena jätettiin tämä välistä, sillä sisältö vastasi hyvin pitkälti tätä oman neuvolan synnytys-osiota, eikä esim. synnytyssaleihin tai mihinkään muuhun vastaavaan olisi päässyt kuitenkaan tutustumaan. Pääasia kai että osaa sairaalaan paikalle, mikä osataan onneksi jo ennestään.
 
Huutelen täältä heinäkuisista, koska aivan sama fiilis ja meininki meidän valmennuksissa kuin ketjun aloittaneella. Oltiin myös ainoita jotka olivat käyneet taysissa paikan päällä katsomassa. Ihan turhaa diasarjaa ja puppua siis nuo kaksi luentoa. Toinen oli vielä pahempi, koska tahditon th alkoi kysellä mun "kokeneelta" mieheltä (jolla entuudestaan yksi lapsi) exänsä imettämisestä ja mä sain olla ahdistuneena siinä vieressä nolattavana ihmisten edessä. Ja vieläkin ottaa päähän.
 
Toinen oli vielä pahempi, koska tahditon th alkoi kysellä mun "kokeneelta" mieheltä (jolla entuudestaan yksi lapsi) exänsä imettämisestä ja mä sain olla ahdistuneena siinä vieressä nolattavana ihmisten edessä. Ja vieläkin ottaa päähän.

Kuulostaa kyllä ihan kamalalta! Olikohan sama tyyppi, joka piti meillekin valmennuksen?
 
Meidän neuvolassa näitä valmennuksia tosiaan tarjotaan kaksi, joista toinen olisi se imetys ja lastenhoito. Nyt arvotaan, että mennäänkö, kun muidenkin kokemukset on tällaisia! Samaan aikaan on ensikertalaisina sellainen olo, että haluaisi hyödyntää kaiken mahdollisen.
 
Meillä Joensuussa aiheina oli Synnytys, imetys ja lapsivuodeaika, Vanhemmuus ja Vastasyntyneen vauvanhoito. Aiempiakin olisi ollut muun muassa ruokavaliosta mutta näissä käytiin itse. Aiemmin tuolla kerroinkin niistä diasulkeisista mutta totean kyllä samaa kuin muutkin; kun oli itse jo kaiken tiedon imuroinut niin ei ollut mitään uutta :confused:
 
Ainakin samannimiset valmennukset ja Treella. Ainoat ns. hyödylliset tiedot oli esimerkiksi navan putsaamisesta ja tollasista, mutta nekin lukee jo liberon raskaana-kirjassa tai saa tietoonsa muualta tai omalta th:lta. En menis jos vähänkin on muuten ottanut selvää asioista tai ei oo spesifiä kysyttävää, mutta onhan meissä eroja :D Mies kirosi kyllä kans että oli 2x2h poissa töistä noiden takia.
 
Ei jäänyt täälläkään hyvä maku perhevalmennuksesta, olisi ollut kolme yhteistä kertaa (parisuhde&vanhemmuus, synnytys, imetys) ja miehille yks oma käynti. Kahdelle ekalle kerralle mentiin miehen kanssa ja todettiin täysin turhaksi. Itselle sairaanhoitajana asiat kyllä tuttua juttua ja valmennukseen mentiin lähinnä miehen vuoksi, jottei olisi aivan ihmeissään sitten synnärillä.

Ensimmäinen kerta oli lähinnä huvittava ja nolostuttava. Jäi kyllä mielikuva, että vetäjien tavoite oli tehdä osallistuvista kavereita keskenään. No, me ei menty sinne kavereita hakemaan kun pienten lasten vanhempia löytyy molempien kavereista paljon. Lisäksi molemmat työksemme ohjataan ihmisiä vanhemmuuteen, kasvatukseen ja parisuhteeseen liittyvissä asioissa joten hieman meinasi turhauttaa. Myös ne kaikki leikit mihin se koko aika lähinnä menikin oli raivistuttavia. Voihan se olla, että me puhutaan asioista keskivertoa enemmän miehen kanssa mutta en usko, että perhettä perustamassa olevat parit on ihan tuppisuita keskenään. "nyt saatte tietää missä se teidän toinen puoliskonne on lapsuutensa viettänyt." oikeesti? Keskustelua, millaisia ajatuksia/huolia tms. tuleva herättää ja mistä ihmiset olisivat mahdollisesti halunneet puhua ei käyty.

Itse synnytys kerralla sitten leikkejä tuli vähemmän ja asiaa senkin edestä todella nopeaan tahtiin terkkareiden kertomana. Ja ikäväkyllä jakoivat vanhentunutta tietoa ja kertoivat asioista vaikeasti ymmärrettävästi jolloin jouduin niitä kotona miehelle oikomaan. Vaikka koulutuksen kautta tiedän mitä synnytyksessä tapahtuu niin olisin kyllä toivonut edes hieman vapaata keskustelua aiheesta, sillä kaikki on nyt tapahtumassa minulle ja ajatuksia/kysymyksiä kyllä on. Eniten harmittaa niiden naisten puolesta jotka kertoivat jännittävän ja pelkäävän synnytystä. Nyt kuva joka ainakin itselle jäi oli, että elkää nyt menkö ottamaan kivunlievitystä kun ilmankin pärjää ja muistakaa sitten nämä 10 asiaa kun menette synnärille mm. haastatelkaa tarkoin kätilö ettei hänellä ole selkävaivoja koska silloin teillä on vähemmän vaihtoehtoja asennoissa. Meidän piti porukalla kirjoittaa ylös kysymyksiä synnytykseen liityen joista olisi pitänyt keskustella, mutta ei sitä keskustelua ikinä syntynyt. Eräs mies totesikin loppuun, että melko helpolta saivat koko homman kuulostamaan..

Imetyskerralla olisi mietitty mitä tavaraa sille vauvalle ostetaan ja mahdollisesti olisi tullut joku esimerkkiperhe vauvan kans käymään. Jätettiin suosiolla menemättä, sillä mikäli taso sama kuin viimeksi niin molemmille olisi tullut vain pahamieli. Toivottavasti muut saisivat valmennuksesta sen mitä tarvitsevat, meille oli iso pettymys.
 
Helsingissä oli kaksi valmennuskertaa ja synnytyksen jälkeen sitten lisää. Me oltiin katsottu etukäteen synnytysvalmennuksen videoita netissä, joten sitä käsittelevässä osiossa ei tullut paljonkaan mitään uutta. Hyödyllisintä sillä kerralla oli ehkä ryhmäkeskustelu ja siinä esiin nousseet kysymykset, jotka koski aika pitkälti ihan käytännön asioita (esim. synnäreiden tilanne Kättärin sulkemisen takia). Toisella kerralla keskityttiin pitkälti imetykseen ja sitten oli se vauvaperhe vierailemassa. Tää oli itselleni ainakin tosi kiinnostava ja hyödyllinen kerta, tuli paljon uutta tietoa ja paljon vielä " kotiläksyjäkin" tuohon imetykseen ja pulloruokintasn liittyen. Ehkä enemmän olisi voinut olla tietoa myös muusta kuin normaalista alatiesynnytyksestä, kun kuitenkin olisi kiva olla varautunut myös niihin muihinkin mahdollisiin vaihtoehtoihin.
 
Harmillisia kokemuksia täällä ihmisillä. Meillä oli luentotyyppisesti ja sai kysyä väliin, ja mää siellä sit viittailin kysymyksineni ja pikkuhiljaa muutkin uskaltuivat. Ei syntynyt suurta keskustelua mutta oli mukavaa kuulla mitä muutkin pohtivat. Minusta oli parempi osallistua kuin olla osallistumatta, ja kun ei ollut korkeita odotuksia niin ei sit pettynytkään.

Listattiin tapoja miten huomioida toista parisuhteessa, ja huomasin että me 11 yhteisvuoden jälkeen voidaan aina oppia uutta :)
 
Musta perhevalmennukset on olleet ihan OK. Vaikeahan niitä on räätälöidä sopiviksi kaikille, ja tietysti suurimmassa tarpeessa ovat ne jotka eivät jaksa/osaa/pysty itse selvittää asioita. Minä selvitän paljon itse ja totta kai sillon ymmärrän että monet asiat voi olla jo tuttuja. Neuvolan tarjoamia perhevalmennuksia pitäisi mun mielestä tarkastella tästä näkökulmasta, julkisena palveluna joka pyrkii tarjoamaan perustiedot ihan kaikille. Oman neuvolatädin kanssahan voi sitten keskustella näistä kaikista samoista asioista vielä sillä "omalla tasollaan" jos tuntui että perhevalmennuksessa ei saanut sitä mitä tarvitsi. Tai sitten hankkia yksityistä valmennusta.

Vaikka mekään ei menty ystäviä etsimään noihin valmennuksiin, oli kiva jutella muiden samalla alueella asuvien kanssa ja useampia naamoja jäi jo mieleen.
 
Takaisin
Top