Synnytysvalmennus

Ei Espookaan taida ottaa kuin ensisynnyttäjiä noihin valmennuksiin...

Eilisen uutisissa kerrottiin, että HUS lakkauttaa sairaalakäynnitkin ja korvaa ne jollain videoesittelyllä. Muuten ihan kiva, mutta tuollaiset esittelyt eivät koskaan kerro koko totuutta, esim. missä parkkipaikat, pysäkit yms. Meillä oli Jorvin "esittelyvideo" niin vanha, että koko ympäristön rakennuskanta puuttui kokonaan :D

Olisin kovasti kaivannut nimenomaan jonkilaista sairaalaympäristön esittelyä, varsinkin synnytyssali olisi ollut kiva nähdä, mutta ei. :(

Meille syntyi syyskuussa tyttö ja en käynyt valmennuksissa ollenkaan. Synnytysvalmennukseen jos oisin menny nii en ois suostunut varmaan ees synnyttämään. Mua jo jännitti se tuleva kipu ja sit ajattelin että mennään kylmiltään synnyttää niin en ala tressaamaan mitään. Tuntemukset kun lähtöt sittten tuli, nii ei sitä oikein meinannut uskoa todeksi et kohta se vauva on siinä vieressä, Paitsi ettei sit ollukkaa ihan heti, tyttöä tehtiin n. 26h ja ponnistusvaihe kesti 26 minuuttia, mikä on kuulema hyvä ensi synnyttäjältä.

Ja vauvan hoidosta en ottanut selvää mistään, olen hoitanut siskon lapsia niin paljon ja ei kyl tullu ees mieleen et vois lukea jotain. Mut tytön kanssa kun tultiin kotiin, alussa oli kyl et osaanko hoitaa ja tiedänkö mikä sillä on hätänä. Kaikesta selviydytty ja ihan kuin mut vaan ois luotu äidiksi. Ei ole pelottanut vauvan tuomat haasteet. Ja en sit ymmärrä niitä äitejä ketkä valittaa et on rankkaa.... Ei minulla ole ollut, tyttö on kiltti mutta tottakai meilläkin huonoja päiviä on.

Oho mikä sepustus tuli :D Mut kait sitä tässä yritän sanoa että kaikille valmennnus ei hirveästi apua anna. Synnytys ei aina mene oppikirjan mukaan. Tapahtuu ja sattuu. Ja sit miksei neuvolassa koskaan sanota jälkikivuista.... paikat kipeinä monta viikkoa, siihen en osannu varautua.

Mulla on nyt viikkoja 35+5, eikä edelleenkään ole synnytys- tai perhevalmennuksesta tietoakaan! Olen jo muutaman kuukauden kysellyt asiasta, ja neuvolassa sanotaan aina, että kyllä he järjestää, mutta onhan tässä vielä aikaa :D No joo, onhan tässä vielä muutama viikko... olen meidän kunnan AINUT ensisynnyttäjä tällä hetkellä, joten mielenkiinnolla odotan, että miten meinaavat järjestää. Ärsyttää vaan kun ei saa mitään kunnon vastausta asiaan. Synnärillä käytiin miehen kanssa tutustumassa, ja siihen on meiän valmennukset sitten jääneet.
Onneksi on sen verran varma olo ja maalaisjärkeä päässä, että varmasti pärjää ilman sen kummempia valmennuksiakin.

Esikon aikaan perhe-/synnytysvalmennus oli ihan kuraa :D Käytiin vissiin kahdella kertaa ja todettiin miehen kanssa, että ei hemmetti soikoon :D Eikä muuten oltu ainut pari, joka jätti homman kesken.
Vetäjä puhui aikuisille ihmisille kuin vajaamielisille (vaikka siis, tokihan hormonihöyryissä vähän saattaa vajaa ollakin :laughing002) ja oli muutenkin ihan pihalla koko ajan. Tuntui, että ei tiennyt vetäjä itsekään synnytyksestä oikein mitään ja vastaili ihmisten kysymyksiin kuin poliitikko: paljon sanoja, ei sanomaa.

Samaa mieltä Piikkipensaan kanssa paitsi että meillä oli siinä valmennuksessa vaan kaks kertaa.

Takaisin