Synnytysvalmennus

Kyfi7266730

Oman äänensä löytänyt
Moikka!

Niin. Avautumista. Älä ota henkilökohtaisesti.

No niin. Oltiin sitten eilen synnytysvalmennus part 3/4. Lapsen hoito.

Päällimmäisenä ajatus "MITEN mun kaksi aiempaa lasta ollenkaan on edes elossa!!!???" Päästiin siis kunnalliseen valmennukseen kun on miehen eka ja mun aiemmista synnytyksistä on aika kauan aikaa.

Miten ihmeessä vauvan hoitokin saatiin kuulostamaan ihan tähtitieteellisen vaikealta??

Plus se etten mä vielä mikään fossiili ole ja mm. vauvan silmien rähmiminen hoidetaan nykyään antibioottitipoilla. Siis whaaat!!? Kyl ne aiemmin hoidettiin keitetyllä+ jäähdytetyllä vedellä ja puhtailla vanulapuilla kotona eka vuorokausi.

Enmää kestä, ei tää ny nii vaikeaa VOI olla! Aiemmin kerrottiin kuinka koti muuttuu isän työleiriksi ja tälläkin kertaa muistuteltiin kuinka isien TÄYTYY pitää isyysloma heti vauvan ja äidin kotiuduttua. Miksi??? Ai että voi kattella ku vauva nukkuu 24/7?! Tai kattella ku äiti nukkuu ja on maitohormooneissaan joskus itkuinen tai kärttyinen? Ei jumalauta! Ihan niinkuin äidistä tulis joku invalidi synnytettyään vauvan. Sellainen joka ei enää hanskaa kodinhoitoa, joka ei osaa edes mehulasia itselleen hakea. No siis joo. Onhan se ihan hieno ajatus että isi sitten palvelee rankan duunin tehnyttä äitiä jepjep. Mutta hei arvon leidit. Ei me mennä pilalle synnytyksessä! Meidät on tehty synnyttyämään jae kestetään se.

Jokainen tyylillään :)

Ei heille ensareille kerrottu sitä, että ihan oikeesti moni asia johtuu hormoneista. Äidillä ajan taju katoaa ja sekin johtuu hormoneista. Siis jo loppuraskaudessa.

Oi voi. Mä toivon, että ensisynnyttäjät kokevat jotain hyötyä "valmennuksista".
 
No, toi oli vaan sun kokemus eikä kaikki valmennukset tosiaan mene noin. On se hieman eri asia istua siellä ensisynnyttäjänä kun monen lapsen äitinä. Ja ohjeistuksetkin muuttuu koko ajan. Mutta jos toi oli todellakin noin huono niin miten olis palautteen antaminen?
 
Juu. Hyvin sanottu Aamu!

Mä oon täällä varmasti omissa hormoonihöyryissäni ja parempi varmaan päästellä teille näitä :-/ ku et lähestyis noinkin kauniilla palautteella neuvolaa :-/.

En siis hikeenny yleensä kamalan helposti, nyt vaan kävin kierroksilla ihan aamustakin vielä kuinka ihmeessä asiat saatiin kuulostamaan niin vaikeilta :-).

Lähinnä jäin miettimään niitä ensisynnyttäjäparkoja jos niillekin jäi tällainen olo! Että jos se ekan lapsen saanti on jännittänyt niin ei tämä ainakaan helpottanut yhtään :sad001.

Eli niin, älkää ottako henkilökohtaisesti.
 
Itse olin ensi synnyttäjä ja tuosta synnytysvalmennuksesta en saanut mitään irti. Se vaan jäi päähän että minulla ei tule ole elämää seuraavaan vuoteen vaan olen sidottu vauvaan ?! ja näin ei todellakaan ole ollut mies pystyy hoitamaan kotona ihan samat jutut kuin äitikin (paitsi imetystä). Kyllä äitikin tarvii välillä omaa aikaansa eikä ole sidottuna vauvaan 24h.. kaikille tämä tietysti ei ole mahdollista mutta antakaa isillekin omaa aikaa vauvan kanssa kahden. Ehkä se on enempi joillekin vaan tunne ettei kukaan muu pärjää vauvan kanssa kuin äiti... mitä sitten jos äidille sattuisikin jotain osaako silloiin isä hoitaa vauvaa jos ei ole niin annettu aikaisemmin tehdä vaan äiti on hoitanut kaiken yksin?! (en nyt tiiä et liittykä tähän aiheeseen mut tulipahan kirjoitettua) :)
 
Mulla jäi valmennus välistä kun oltiin miehen kanssa lomamatkalla. Mä olisin kyllä tarvinnut jonkun sanoo, et joudut sitten olemaan lapsen kanssa 24/7 ja tarviit todellakin sen isän kotiin, kun vauva syö tissiä tunnin välein ja vaatii jatkuvaa hyssyttelyä seisaaltaan, joka on erittäin hankalaa, kun alapää hemmetin kipeä, eikä lapsi nuku ja olet juuri valvonut sairaalassa monta yötä. Mulla oli siis vähän liian ruusuinen kuva kaikesta vaan mitä se olis toisaalta hyödyttänyt pelätä etukäteen.
 
Siis niin se vain on :)
Meistä jokainen ottaa asiat eri tavoin.

Itse synnytys-osioon olisin ekan synnytysvalmennuksessa tarvinnu osion mitä tapahtuu kun vauvaa synnytetään. Eli ne vaiheet. Korostetaan kovasti sitä, milloin ja miten avautumisvaihee menee.
Mut että enne ponnistusvaihetta saattaa olla pitkäkin aika kun ei tapahdu mitään. Siis ei supistele eikä tapahdu siis mitään. Et ole kipeä jne, ja se kuuluu asiaan myös (en todellakaan tiedä kuuluuko kaikilla!!!). Ja sitten homma jatkuu vasta pienen tauon jälkeen. Ja kun on vauva syntynyt kokonaan niin jälkeiset synnytetään ja ponnistetaan kanssa. Huoh. Kuinka paljolta häpeältä olisin säästynyt (siis kun en tiennyt niin häpesin tätä asiaa ihan tosissaan!). Ja vasta 8 vuoden jälkeen tämä asia mulle kerrotaan.
En osannut ottaa selvää, luin tarinoita mutten hoksannu silti.
Joo... Nojoo. Ihana kokemus on tuo synnytys silti. Yleensä kaikkinsilti sujuu vaikkei etukäteen tietäiskään.
 
Mulle tuli kans yllätyksenä, mitä tuskaa se jälkeisten synnyttäminen voi olla. Olin ajatellut vaan, että kun sen lapsen saa syliin niin kaikki on ohi, mut ei seuraavaks pitää alkaa synnyttää sitä hemmetinmoista istukkaa ja tän jälkeen maata tovi ommeltavana, jossa jokainen pisto tuntui puudutuksista huolimatta. Kyllä mua v*tutti ja teki mieli sanoa, et minä synnytin jo, antakaa mun olla. Mulla meinas kans lopahtaa supistukset muuten ennen ponnistamista, mut mulla pistettiin oksitosiinitippa sitten, niin ne eivät sitten loppuneetkaan. Ehkä siinä on se idea, et pystyy hetken kerätä voimia ennen ponnistusta.
 
Mulle ei ees annettu mahdollisuutta osallistua mihinkään 2007-08 vuosina synnytysvalmennukseen :sad001 Johtu kait siitä ku asuu pienessä kylässä. Olisi järjestetty kuulemma vaan sellainen kiertokävely omin kustannuksin synnytyssairaalaan hoitajan tms. esitellessä tiloja.. HUH HUH! :/ Sovitulla sektiolla tuli vauva maailmaan, kun olikin väärin päin ollut koko ajan. Ei sanallakaan missään vaiheessa kerrottu että olisi perätilassa, enkä osannu ees kysyä. Kait sitä vain luotti lääkäreihin ja hoitajiin. viikkoa ennen laskettua aikaa sanottiin Keskussairaalassa että joo perätila, tuu viikon päästä maanantaina niin leikataan ulos. Lantiotakaan ei kuvattu, et olisko jopa mahtunu tuleen normaalisti. Näin jälkikäteen aika hirveää toimintaa. Nyt toiveena alateitse saada synnytettyä, mutta vatsan kasvaessa alkaa pelko voimistua että mites moinen valmennus olis saatavissa ja osaanko piru vie ees synnyttää ym ym.. :sad001 Jos sitä nyt ois viisaampi pikku kakkosen kohdalla ja kyselis enempi mites se baby siel on jne :wink
 
Meillä oli täysin toisinpäin - kalvosulkeisissa ( jep ) korostettiin, miten helposti A) synnytys sujuu B) imetys onnistuu ihan keneltä tahansa ja C ) Kaikki vauvat nukkuvat ja syövät hyvin jne. Eli tosi ruusuinen kuva vauva-ajastaan annettiin. Lisäksi kätilö oli todella luomusynnytysuskovainen, lääkkeellisen kivunlievitysosion suunnilleen sivutti sanomalla " ja sitten on vielä nämä lääkkeelliset, mutta ei niistä sen enempää "

Sairaalakäynnillä nähtiin yksi synnytyshuone pikaisesti ( muissa tiloissa täyttä ). Omasta mielestäni osallistujia ei olisi pitänyt pakottaa kokeilemaan jotain ihmeen synnytysjakkaroita ja palloja... Todella vaivaannuttava tunnelma, kun jokainen pariskunta pakotettiin noihin vempeleihin...
 
Noniiiin... Arvaatte varmaan.

Lisää avautumista.

Osa neljä. Viimeinen. Imetys.

Ja itku!!! Itkujen itku!!! :sad001 :sad001

Äidit! Imettämisen EI kuulu sattua. Verta EI kuulu tulla. Ja huomio. Neuvolassa kerrottiin että veren tulo on normaalia. Voi itku :sad001 kun ei se ole.

Eli. Imetysohjaaja. Jos käy niin hassusti että imetys sattuu pitkään ja sitä verensekaista maitoa tulee niin please. Älä usko sitä terkkaa joka sanoo että koita kestää (minä tein niin, siis kikka toimi mut nyt tiedän että verta ei todellakaan kuulu tulla. Kuuluu hankkia imetysohjausta!!).

Imetysohjaaja ohjaa äitiä ja myös helllästi ohjaa vauvaa. Oikeat asennot ja avot. Imetys onnistuu.

Kaikki eivät halua imettää. Se ON OK!! Maitoa tulee aikansa mut se loppuu kun stimulaatiota ei ole.
 
Se neuvola tarkoitti varmaan sitä, et nänninpää voi alussa rikkoutua ja siitä tulla verta? Se on kai aika yleistä ja normaalia. Itselläni ainakin tuli. Jos kuitenkin sitä verta tulee jostain muualta kun pintahaavasta eli viittaa rintatulehdukseen, niin sehän täytyy hoitaa. Tietty nuo vois eritellä siinä valmennuksessa.
 
En mennyt valmennukseen, vaikka odotinkin esikoistani. En kokenut omalla kohdallani tarpeelliseksi siis valmennusta, mutta en väitä, etteikö siitä olisi jollekin suurestikin hyötyä! Eipä sitä kyllä järjestettykään sellaiseen aikaan, että olisin sinne ehtinyt.. :D
Olin itse sitten vauvani kanssa mukana valmennuksessa.. siinä vauvanhoito-osiossa. Näytimme poikani kanssa, miten vaipan vaihdot sujuu, ja kuinka pidän häntä, otan syliin, imetän yms... vähän sitä sun tätä. Eräs nuori äiti oli kovin kiitollinen, että pääsi ihan vierestä näkemään vauvan hoitoa.. kokemusta kun ei ollut. Minusta oli ihanaa olla siellä avuksi ja jäi ainakin sen neuvolan valmennuksesta tosi positiivinen mieli, että oli varmasti hyödyllinen muiltakin osioiltaan.
 
Mää sain vast itte kuulla että neuvola ois ehdotellu jtn valmennuksii ja viikol 33 painelen :D sitten kysyin neuvolantädiltä ja sanos et ei kuulu meidän velvoitteisiin pitää ajan tasalla ja lähettää synnytysvalmennuksiin :s kyl se vähän tuntu hölmöltä ja ikävältä ku eka lapsi tulossa ja totta kai jännittää nii perhanasti!
 
meillä oli omassa neuvolassa perhevalmennusta x4, joissa puhuttiin lapsenhoidosta, synnytyksestä, imetyksestä ja parisuhteestä yms. Yks kerta sit oli synnytyssairaalaan tutustuminen.

Mitään uutta en noissa valmennuksissa oppinut, paitsi oikean reitin synnytyssaliin, mutta ei sitäkään tarvittu, kun osastolta kärrättiin sängyssä suunniteltuun sektioon (joo todella suunniteltu, edellisenä päivänä päätetty)

Mutta siis paljon infoa oli ainakin meidän noissa kaikissa valmennuksissa ja jos ei ois koskaan lasta hoitanut, niin ois ollu paljonkin hyötyä. Kai se sit riippuu tämäkin niin paljon siitä millasia ihmisiä siellä omassa neuvolassa on töissä.
 
Täällä poksutaan viikolla 33 ja mistään synnytys- tai perhevalmennuksesta ei ole ollut tietoakaan :D Kysyin neuvolasta, niin täti vaan tokas, että kyllä neuvola järjestää, mutta oon nyt ainoa ensisynnyttäjä täällä niin pitää vähän miettiä miten tehdään. Loppuun vielä hymyillen sanoi, että "onhan tässä vieä hyvin aikaa!". Ai onko? Varsinkin kun suurella todennäköisyydellä tää kaveri syntyy hyvinkin ennen laskettua... ja synnärillä käynti pitää järjestää itse. En mä tuosta perhevalmennuksesta niin harmissani ole, mutta joku synnytysvalmennus ois ihan kiva...
 
Kurjaa, jos olet ainoa, koska silloin tuskin järjestetään yhtään mitään.
Sairaalan tilat oli kyllä kiva nähdä etukäteen.
 
Itse koin synnytysvalmennuksen aivan turhaksi. Kalvosulkeiset, jokin höpösöpö vauvaruno ja perus tietopaketti synnytyksen kulusta. Eipä siitä mitään jäänyt käteen, sillä olin vauvakuumeissani lukenut jo kaiken ja mahdollisen synnytyksestä ja vauvanhoidosta. :rolleyes: Mieskin nukahti. Noloa! :nailbiting:

No, saihan sieltä sentään tiedon, mille ovelle pitää mennä soittelemaan, kun synnytys alkaa. Mutta ehkä sekin olisi selvinnyt samalla kun soitteli sairaalaan, jotta saako jo tulla synnyttelemään... :angelic:
 
Kieltämättä aika turhalta toi parisuhdekerta vaikutti. Mies tuumas synnytyskerrasta et ihan hyvä, kunse ei oo netistä pahemmin ettiny tietoa synnytyksestä. Maanantaina olisi imetys ja lapsenhoitokerta et toivottavasti siitä on jotain hyötyä
 
Mun yks kaveri sai viime keväänä vauvan ja sit vähän ennen LA:ta olin sen babyshowereilla ja kysäisin siltä et Noo, ootko miettiny kivun levitystä ja se oli et ei oikeestaan kun ei se yhtään tiedä mitä niitä ees on. Mielessäni sit huusin et WHAAAAT? Mut heräsin tälläiseen todellisuuteen: itse vauvahaaveilijana, nyt jo Yk 14 ja tuloksetta toistaiseksi olen imenyt itseeni oikeastaan lähes kaiken minkä netistä voi synnytyksen kaikista osa-alueista tiedon muodossa imeä niin uskon että kokisin valmennuksen vanhan kertauksena mutta menisin kuitenkin. Kuitenkin niille ketkä eivät välttämättä ole ehtineet kieriskellä vauvatuskassa näin kauaa tai ei ole vain älynnyt ottaa asioista selvää, monikin asia on täysin uusi ja erittäin tarpeellinen tietää. Vaikka itse olen tiennyt jo kauan et mitkä mun kivunlievitykset tulee olemaan voi olla että jollain toisella niistä ei ole mitään käsitystä tai mistään muustakaan :D
 
Neuvolan järjestämä valmennus ja synnytysosio oli turhan pliisu. Kaivannut vähän enemmän, varsinkin siltä videolta. Jännä nähdä millainen sairaalan järjestämä on, mennään nyt kun ei mitään maksa.. Odotukset ei korkeella ole.
 
Takaisin
Top