Synnytysvalmennus

Poppi

Vauhtiin päässyt keskustelija
Marraskuunmammat 2014
Oletteko ajatelleet mennä valmennukseen? Kokemuksia, suosituksia aikaisemmin synnyttäjiltä?


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
En vaikka edellisestä synnytyksestä on aikaa 7 vuotta. Koen turhaksi
 
Ei mennä, ei oo käyty ku ekassa raskaudessa vissiin kerran tai kaksi paikalla. Ainut kiva juttu siinä oli se, että tutustui pariin samalla alueella asuvaan äitiin. Mutta en perustanut itse valmennuksesta.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Me ajateltiin mennä. :) Näin ensisynnyttäjänä ei ole kokemusta valmennuksesta, mutta ilmeisesti se ei kestä kuin pari kolme kertaa täällä.
 
Minä myös ajatellut mennä, eka synnytys edessä.. Ja jos ei tosiaan muuta hyötyä niin tutustuu ainakin toisiin odottajiin.
 
Miekii enskertalaisena haluisin mennä, uskoisin että saan miehenkin mukaan. :) Kuuluuko näihin valmennuksiin yleensä mitä? Lähinnä mua kiinnostais juuri se synnytysvalmennus ja synnäriin tutustuminen, mutta kuuluuko näihin valmennuksiin paljon muitakin liirumlaarum-kertoja?
 
Mä sain ainakin neuvolasta plakaatin missä on eri kertojen aiheet ja antoi viel päivämäärät koska mun pitäs mennä. Oli parisuhde-kerta, sit semmonen mis isät ja äidit on omissa ryhmissään, sit vauvan hoidosta ja vika synnytyksestä. Sairaalaan saa mennä täällä tutustuun joka torstai 15.30 eikä tartte ilmottautua, joku kerta ollaan sinne menossa, mutta muuten ei kyl osallistuta. Olen siis ensikertalainen. Kahdesta jälkimmäisestä aiheesta sanoi tietoa löytyvän sairaalan sivuilta ja että noilla kerroilla sisällöt tosissaan on ihan samat kuin mitä siellä lukee. Eli sieltä luen tarpeelliset minä. (Katotaan jos mul on tosi tylsää ni sit voin mennä itekseni noihin juttuihin messiin :D )
 
Mun pitäis ensin selvittää, onko varsinainen synnytysvalmennus KYSillä vai kenties lähempänä. Sain kyllä neuvolasta kutsun "perhevalmennukseen", mutta en tiedä liittyykö tuo synnytykseen millään lailla.
 
Myös mun mielestä koko valmennus oli aika turha. Ainoastaan sairaalaan tutustuminen oli järkevää, mutta vauvan kylvettämisen opetteleminen nukkejen kanssa tai kantoliinan virittely ei oikein ajanut asiaansa, kun ei se kuitenkaan ole yhtään sama oikean vauvan kanssa. EI meille uudelleensynnyttäjille kyllä kyseistä palvelua täällä edes tarjota.
 
Mun kaikki synnyttäneet kaverit on kokeneet turhaksi, en mä jaksa mennä kans aikaani tuhlaan si vaik ensikertalainen olenkin. Niin ne sano neuvolassakin että esim. synnytyksestähän käydään läpi "miten se suurinpiirtein etenee", ja se on sit tosiaan vaan se "yks tapa miten se yleensä tapahtuu"... Jos voin lukea saman netistä, en jaksa mennä kuulemaan sitä mihinkään erikseen. Saatikka nuo muut jutut, pläh :D
 
Tänään olisi ensimmäisen valmennuksen aika, 4kertaa yhteensä. Olisi kiva kuulla minkälaisia sisältöjä muiden valmennuksissa on..
 
Täällä käsiteltiin ekassa parisuhdetta ja yleisiä asioita lapsen saamisesta ja miten se mahdollisesti vaikuttaa arkeen ja parisuhteeseen. Ens kerralla (nyt ke) käsitellään synnytys kokonaisuudessaan, sitten on synnytyksestä toipuminen ja imettäminen ja viimeisenä vielä arki lapsen kanssa. Sitten tammikuussa järjestetään ryhmälle vielä tapaaminen, johon vauvat mukaan :)
 
Käytiin juuri ekassa valmennuksessa ja aiheena oli synnytys. Eipä siinä tullut mitään uutta asiaa ilmi edes näin ensisynnyttäjälle, mutta aiotaan mennä ensi viikolla tokaan valmennukseen myös jolloin on vauvanhoitojuttuja. En usko että näihin menisin jos olisi toka tai kolmas lapsi tiedossa. Ovat varmaan pääasiassa suunnattu ensisynnyttäjille.
 
Röpelö; meidän paikkakunnalla valmennuksia ei edes tarjota kun ensisynnyttäjille.

Tosiaan ti oli eka kerta ja meillä kesä sotkenut kuviot kun yleensä eka kerta sijoitetaan alkuraskauteen, nyt meillä oli 28+6. Ensimmäinen tunti käytiin läpi raskauden aiheuttamia muutoksia ja toisen tunnin isät keskusteli neljän lapsen isän kanssa ja äideille piti fysioterapeutti. Ehkä paras sisältö oli lantionpohjan harjoitteluohjeet..
 
Meillä on täällä tuo perhevalmennus, eilen oli ensimmäinen kerta, jossa kerrottiin kuinka lantionpohjan lihaksia voi harjoittaa ja tehtiinkin niitä sitten porukalla siellä. En muista mitä seuraavalle kerralle oli tiedossa, mutta valmennukseen kuuluu ainakin loppuun synnytyksen jälkeen tapaaminen porukalla + yks vuotis tapaaminen. Olisikohan seuraavalla kerralla synnäri käynti, en oo yhtään varma... :D

Sent from my HTC Desire 500 using Vau Foorumi mobile app
 
Eilen meillä oli toka ja samalla vika valmennus ja paikalla oli perhe 5,5kk poikansa kanssa. Poitsulla oli joko kauheasti asiaa meille valmennettaville tai sitten hän halusi maistaa miltä mikrofoni maistuu :grin
He kertoi omista kokemuksistaan synnytykstä, sairaala-ajasta ja kotiutumisesta, mikä oli ihan mukavaa. Aika paljon puhuttiin imetyksestä ja kattottiin video aiheeseen liittyen. Se oli ihan mielenkiintoista, kun en ole paljoa vielä aiheeseen perehtynyt.

Vielä pitäisi varata tutustumiskäynti synnärille, mutta eiköhän tuon tässä ens kuun aikana ehdi.
 
Meillä alkaa perhevalmennus reilun viikon päästä, siellä kai käydään miehen kanssa yhdessä? Vitsi kun ensiodottajana tiiä mistään käytännöistä mitään :D

Sent from my GT-I8190 using Vau Foorumi mobile app
 
Oliskohan niin, että meillä päin valmennusta järjestetään vain ensisynnyttäjille. Ainakaan ei neuvolassa ole mitään aiheesta mainittu. Muistan, että esikoisen odotuksen aikaan käytiin synnytyssairaalassakin tutustumassa ja edellisen kanssa kävin Haikaranpesän järjestämässä synnytyslauluvalmennuksessa. Lisäksi molempien edellisten aikaan oli jokin suunnittelutuokio Kättärin kätilön kanssa. Nyt ei käsittääkseni Haikaranpesän toiminta ole lainkaan käynnissä Naistenklinikan remontin erikoisjärjestelyjen takia.

Vaan ei kai jokin valmennus olis pahitteeksi, kun edellisestäkin synnytyksestä on jo yli 4 vuotta, ja asiat nyt tuppaavaat ajan kanssa unohtua...
 
Meillä ei ole vielä neuvolassa puhuttu ollenkaan synnytys-/perhevalmennuksesta. Täytyy maanantaina muistaa kysyä, kun on taas aika käydä neuvolassa.
 
Takaisin
Top