Synnytysvalmennuksesta hyötyä?

Aurinkopuuteri

Vauhtiin päässyt keskustelija
Onko siitä hyötyä? tänään olisi aiheena itse synnytys. Mitä siellä tapahtuu? ja täytyykö jossain ryhmässä alkaa keskustelemaan siitä? en ole mikään ryhmässäpuhuja ja asioiden jakaja toisten kanssa. Hermostuttaa ajatus sinne menemisestä vaikka mieheni olisikin mukana. [&o] Muilla kerroilla en ole käynytkään juuri tämän syyn takia. Mistä jäädään paitsi jos ei mennä. Siskoillani on lapsia, joten heiltä olen saanut kyllä tietoa mutta muuten.
 
Helpottakaa oloa ja kertokaa mitä siellä pitää tehdä.
 
Jokaisella paikkakunnalla on varmaan pikkusen erilaista. Meilla (havis ookkoset jonnekin) kaytiin vaan lapi mita sina paivana tapahtuu, mita pitaa tehda, mita on odotettavissa ja sit kerrottiin niista kievunlievitysmahdollisuuksista. Meilla sai kysya jos halus mut ei mitaan keskusteluja ollut. Tarkeimmat infot tais olla et pitaa muistaa soittaa ennen kotoa lahtoa ja sit et mitka on ne tilanteet et tarvii ambulanssikyydin. Nyt sit eilisessa jatkoi aihetta viela sen verran et muistutteli niista lantionpohjanlihasten harjoittamisesta. Katottiin myos yks kattarilla kuvattu video.
 
Musta olis ihan kiva et nyt sit tietaa suurinpiirtein miten asiat etenee ellei mitaan ihmeita vastaan tule.
 
Mä uskon kanssa, ettei me täällä juuri voida sanoa, ettei siellä ryhmäkeskusteluita ole, kun joka paikkakunnalla on varmaan vähän omanlaisensa se. Meillä oli kyllä niinkun Mimmulla, auditoriossa kätilön luento ja siellä sai kysyä mitä tahtoi, muttei kanssa ollut mitään ryhmäkeskusteluita.
Oli se ihan hyvä käydä. Miehen kannalta etenkin ehkä, mutta myös minun. Luento kesti kaksi tuntia, joten aika laajasti siinä asiaa oli mun mielestä. Jotain kun on netistä selaillut synnytykseen liittyen, mutta kyllä tuon jälkeen esim kivunlievitys toiveet selkiintyi huomattavasti.
 
Meillä keskusteltiin noin puoltoista tuntia synnytyksestä, tai siis se neuvolatäti puhu ja muut kuunneltiin nätisti [;)]. Piirtoheittimeltä näytti kalvoja kivunlievityksestä, miten kohdunsuu aukeaa eka/uudelleen synnyttäjällä (nopeutuu toisella kerralla), koska tulis sairaalaan lähteä, mitä ottaa sinne mukaan, onko kotona kaikki valmiina vauvalle (mitä tarttis olla), eri synnytystavat:keisari, perätila ja normi synnytys, synnytysasennoista oli kans puhetta jne..

Sit katottiin vajaan puolen tunnin mittainen video synnytyksestä, jossa näytettiin normisynnytys ja äiti kerto miten oli niin tykästyny epiduraaliin ja kaikkki meni loistavammin kun ekassa synnytyksessä, jossa yritti kestää kivut ilman lääkitystä. [:)]

Kysymyksiä sai heittää väliin jos halus, mut eipä niitä tainnu tulla kun pari. Et kui paljon yliaikaiseksi vauvan annetaan mennä ja saako epiduraalin aikana liikkua? Vastaukset oli jotakuinkin näin: tilanteen mukaan, mut yleensä ei yli kahta viikkoa yli ajan ja saa liikkua puol tuntii piikin jälkeen, ku se on ehtiny alkaa vaikuttaa. Monet kuitenkin haluaa olla pitkällään tai puoli istuvassa asennossa piikin jälkeen eivätkä halua enää käytävälle kävelemään..

Nii ja sit se mainitti viel siitä et jos alkaa vuotaa verta tai lapsivedet menee niin pitäis lähtee heti sairaalaan. Muuten voi odotella rauhassa ja kattoo kunnes supparit tulee säännöllisesti ja soittaa sairaalaan, ni ne kertoo sit onko syytä lähtee jo paikan päälle. Turhia soittoja ei kuulemma ole, et aina voi kysästä jos joku asia askarruttaa. Ne on tottunu jos jonkinlaisiin kysymyksiin [;)].

Ja jos äkkilähtö tulee ni ei tartte soittaa etukäteen vaan sit vaa miehelle kaasu jalkaa tai ambulanssilla ja suoraan synnyttämään.[:D] et aina otetaa vastaan vaik ei olis etukäteen ilmottanu tulostaan.. [:D][;)][:D]

Vaikka ite oon uudelleen synnyttäjä ja käyny sen läpi, ni must toi valmennus oli hyvä ja sai vähän päivitettyä tietojaan. Edellisestä kerrasta kun kuitenkin on jo yli 12vuotta aikaa. Torstaina mennään vielä synnäri-kierrokselle kattomaan paikan päälle. Neuvolassa meinas et sekin on ihan hyvä jos vaan ite haluaa, koska aina siellä jotain päivitetään vuosittain ja viime kerrasta tosiaan nii pitkä aika.. Saa siellä sitten kysästä vielä synnytyksestä, jos tulee jotai uutta mieleen.

[:)]
 
[align=left]Täällä oli kahen tunninkerta missä käytiin synnytys, imetys ym ym. Ei nyt varsinaista keskustelua ollu, mutta kommentoida sai ja esittää kysymyksiä. Itse en saanut mitään uutta juurikaan sieltä. Ekana katsottiin video, jossa käytiin kivunlievitys ja synnytyksen kulku läpi. Olen nähnyt tuon videon jo koulussa (lähihoitaja) ja muutenkin kaikki oli oikeastaan kertausta mitä koulussa tullut sillon joskus. Ehkä miehelle sentään jotain jäi kuitenkin [;)]
[/align][align=center] [/align]
 
Joo tälleen sitten pääsi käymään... mentiin sinne synnytysvalmennukseen reilusti ajoissa. Muita ei vielä ollut paikalla eikä vetäjäkään. Ne tuolit oli laitettu valmiiksi ympyrään ja päättelin siitä sitten, että keskustelemaanhan siellä joutuu. Siihen piirtoheittimeen ne oli laitettu tosi hankalasti, että kaikilla ois pää mutkalla ja vaikea katsoa. [&o] Tuli aivan kauhea paniikki ja pakko oli lähtä pois. Mulla on taustalla sosiaalisten tilanteiden pelko, josta tosin olen jo aika hyvin kuivilla. Tuo vaan oli liikaa, että joutuisi puhumaan vieraiden kanssa jossain ympyrässä ja sitä riskiä en uskaltanut ottaa sitten. Sydän alkoi hakata ja sanoin miehelle etten voi... just tultiin kotia ja harmittaa kun ootin tuota kertaa. [:(] 
 
Aurinkopuuteri - kysäseppäs neuvolasta synnytysvideota lainaksi... onko sulla helpompi puhua kahden kesken, vaikka olisikin vieraampi? Yks varteenotettava vaihtoehto on, että kerrot neuvolantädille tilanteen, niin jos hän laittaisi lähetteen tulevaan synnytyssairaalaan kätilön juttusille. Mä pääsin kätilön kanssa keskustelemaan toista lasta odottaessani. Aika hienosti asioihin suhtaudutaan ja apua saa, kun vaan rohkenee ottaa asiat puheeksi.

Ja kyllähän neuvolassakin näistä asioista kerrotaan tarkemmin ja käydään läpi, kun vaan sanoo mitä haluaa.. [:)]

Hirmusti tsemppiä sulle! [:)]
 
Pitää kysyä neuvolasta jos siellä keksisivät jotain. Helpompaa olisi puhua kahden kesken kuin jossain tuntemattomassa porukassa. Olisihan mieheni toki jäänyt sinne valmennukseen yksin, mutta oiskohan se ollut hassua. [:)] Olisi sitten voinut kertoa mitä siellä oli. Huoh... kaikkea sitä pitää olla![&o] 
 
Takaisin
Top