Synnytystoiveet

Onneli84

Näppärä viestien naputtelija
Toukomammat 2016
Millaisia toiveita teillä on synnytyksen suhteen? Kirjoitatteko "toivelistaa" mukaan sairaalaan?

Voidaan sitten synnytysten jälkeen katsoa mitkä toiveet toteutuivat vai menikö suunnitelma ihan uusiksi tosipaikan tullen. :)
 
Itse kirjoittelin listaa eilen. Jäi vähän viimetippaan, nyt kuitenkin jo rv 39+4.

Toiveitani
-rauhallinen ja hämärä synnytyssali, ei ylimääräisiä ihmisiä esim. opiskelijoita
-mahdollisimman luonnollinen synnytys
-haluan pystyä liikkumaan vapaasti ja haluan myös kannustusta hyvien asentojen löytämiseen niin avautumis- kuin ponnistusvaiheessa
-haluan tietää mitä tapahtuu/mitä tehdään milloinkin
-ensisijaisesti lääkkeetön kivunlievitys, ilokaasu ja tens. Selkäydinpuudutteet vasta viimehädässä.
-ei oksitosiinia, epparia ym. toimenpiteitä/puuttumista ilman painavaa syytä, silloinkin neuvoteltava kanssani
-haluan ponnistaa kyykyssä tai kontallani
-jos vauva kaipaa hoitoa muualla, isä menee mukaan
-perhehuonetta toivotaan

Nämä nyt tuli ulkomuistista mieleen.
Tiedän toki, että kaikki ei ole minun vallassani, mutta ihannetilanteessa näin. :)
 
Hei ihana ketju! Oon kans halunnu kirjottaa jonkunlaisen toivelistan, mut en oo oikeen saanu päähäni miten/mitä kirjotan, eli huippu apu mulle! :D lisää vaan muidenkin toiveita, jospa saisin itekki sitten koottua omia toiveita :)
 
Minä myös työstän jo kovasti tulevaa synnytystä.. Ja edellinen lääkkeetön synnytys oli niin ihanan positiivinen kokemus, että toiveissa olisi taas yrittää lääkkeetöntä.

Listassa on ainakin:
- Ei puudutuksia, jos suinkin pystyy/kestää
- Ei epparia eikä imukuppia, jos ei aivan välttämätöntä ja ainakin haluan varoituksen ennen kuin leikellään
- Pysty ponnistusasento
- Toivon, että kätilö neuvoo ja ohjaa ponnistusvaiheessa (voi estää pahat repeämät, ainakin viime synnytyksessä esti, kun edettiin riittävän rauhassa ja hitaasti)

Näin meni viimeksi, paitsi ponnistus puoli-istuvassa, kun kylkiasennossa ei löytynyt suuntaa. Palkinto oli mitä ihanin ja olo kuin voittajalla:joyful:!
 
Ensikertalaisena ei oo oikeestaan mitään muita toiveita kuin:

-ei selkäydinpuudutteita
-ei mitään toimenpiteitä mulle kertomatta
-vapaus saada liikkua synnytyksen aikana oman voinnin mukaan
-haluan saada kokeilla kans eri asentoja ponnistaessa

Oli jossain vaiheessa listalla nää, mut kissat kaato vesilasin listalle ja sen jälkeen ei oo tullu tehtyä uutta. :D oiskohan aika kirjottaa uusiks.
 
Oon ollu lähes 100% varma et haluun perhehuoneeseen ku pikkunen syntyy, jos vaan on vapaana. Mut nyt ku tajusin et se on lähes 100e/vrk, nii taidan yrittää pärjätä ihan normaalilla osastolla, yöt ilman miestä.. :eek:
 
Joo täällä näytti olevan. Taysiin ku vertasin ni meillä yli puolet kalliimpi, eikä niitä ole edes ku yks koko sairaalassa.. ja täällä normi huone olikohan n. 40e
 
Taysin osasto-vrk hinta on kai jotain 32,50e ja saman maksaa potilashotelli. Miehelle potilashotelli-vrk maksoi 32,50e ja osastolla olis maksanut 32,80e
Et me oltiin noilla hinnoilla mielellämme kaksi yötä hotellissa :)
 
Itse toivon lähinnä ongelmatonta synnytystä ja että mieheni pääsisi synnytykseen mukaan jotta ei tartisi olla yksin. Jos vaikka joutuu leikaukseen että mies voisi sitten mennä lapsen mukana. :Heartred

Toki toivoisin että kaikilta ylimääräisistä jutuilta säästytäisiin, mutta ei niille lääkäreille paljon vastaan sanota jos imukuppia, välilihan leikausta, oksitosiinia tai muuta pitäisi alkaa vääntämään. Siinä onpi sitten vain tyydyttävä osaansa.
 
Meille sanottiin synnytysvalmennuksessa, että bebesinfon sivuilta löytyy nelisivuinen synnytyssuunnitelma, jota ei kannata käyttää, koska kätilöillä ei ole aikaa lukea niin pitkiä tekstejä. Parhaiten viesti menee perille tiivistetyssä muodossa.
 
Joo, mihinkään esseisiin ei varmaan ole aikaa tutustua. :D Itse ajattelin tehdä listaa enemmän ranskalaisin viivoin tai muuten suht kompaktisti.
 
Mulla ei myös montaa kohtaa ole. Lähinnä että kaikki vaihtoehdot kivunlievityksestä käy mutta tiettyjä asioita haluan kokeilla ensin. Mutta koska kaikki riippuu synnytyksen pituudesta ja millä tavalla se alkaa niin sen mukaisesti on mentävä. Tyyliin, jos nopea niin mielummin kohdunkaulan+häpyhermon puudutus, epi/spinaali jos ei tehoa. Jos hidas niin sitten ei oikeastaan ole muuta vaihtoehtoa kuin epi. Unelmatilanne tietty olis ilman puudutteita mutta tuskin näin vanhana ja lyhyenä ensisynnyttäjänä onnistuu. Pakko olla realistinen. Synnytystapa-arviossa kuitenkin todettu lantio normikokoiseksi muttei tilavaksi kun pituutta on vain 158cm. Sen ja iän takia mulla on käynnistys LA:na jossei sitä ennen pihalle tule.
Muokkaus. Niin ja listan ekana on isolla ASA-allergia, koska en halua mitään sellaisia lääkkeitä jotka aiheuttaa reaktion. Toki mun allergiat on kirjattu sairaalan tietoihin mutta tuo on otettava kiireessäkin huomioon.
 
Onko noi kohdunkaulapuudutteet piikillä laitettavia? En oo pahemmin perehtyny noihin vaihtoehtoihin.
 
Takaisin
Top