Synnytysten keskittäminen

Lya M.

Sukkela juttelija
Aika järkyttävältä kuulostaa, että synnytyssairaaloita lakkautetaan.
Jorvi /Espoon sairaala jäisi ainoaksi, jos Lohja lakkautetaan.

Ja mitäs sitten, kun Espoossa on sulku ( Kaikki synnytyspaikat täynnä ) niin tulee aika kiire lähteä etsimään jotain paikkaa muista kaupungeista.

Itse kun syöksysynnytin esikoiseni, niin eipä olisi ehditty minnekään muualle kuin reilu 15min automatkan päähän Jorviin - ja silloinkin tuli kiire.

Tietty jossakin muualla matkat ovat satoja kilometrejä, mutta silti.
 
Minä myös aika kauhuissaan katoin sitä uutista lakkauttamisesta. En oo ite pääkaupunkiseudulta, mutta kun kuulee koko ajan nytkin juttua et siellä on paikat täynnä sairaaloissa ja liian kiire yms.
 
Aika järkyttävältä kuulostaa, että synnytyssairaaloita lakkautetaan.
Jorvi /Espoon sairaala jäisi ainoaksi, jos Lohja lakkautetaan.

Ja mitäs sitten, kun Espoossa on sulku ( Kaikki synnytyspaikat täynnä ) niin tulee aika kiire lähteä etsimään jotain paikkaa muista kaupungeista.

Itse kun syöksysynnytin esikoiseni, niin eipä olisi ehditty minnekään muualle kuin reilu 15min automatkan päähän Jorviin - ja silloinkin tuli kiire.

Tietty jossakin muualla matkat ovat satoja kilometrejä, mutta silti.
Minä jo ennen synnytystä pelkäsin 40min ajomatkan olevan talvikelissä liikaa. Mietin vahvasti läheiseen hotelliin/ ABB:hin majoittumista, jonka olisin tehnyt mikäli mua ei ois otettu käynnistystä varten osastolle sisälle.

Kylmät väreet nyt iskivät kun noita uutisia kuuntelin. Jos miehetkin synnyttäisi ei noita tuollaisia päätöksiä edes aloitettaisi suunnittelemaan.
 
Meillä synnytysmatka on 200km. Kun sain esikoiseni (kohta 17v sitten) oli paikallinen synnytysosasto ja synnytysmatka oli vain pari km. Synnytysosaston lakkauttaminen perusteltiin säästöillä ja työvoiman huonolla saatavuudella. Osaston lakkauttamisesta oli puhuttu jo vuosia, niin aika varmastihasn se heikentää työvoiman saatavuutta. Kuka muuttaisi muualta, kun työ loppuu mahdollisesti vuoden tai kahden päästä. Jälkikäteen sitten huomattiin, että säästöjä ei tullutkaan, päinvastoin.

Synnytyksen odottelu on tosi stressaavaa, kun matka on pitkä. Mistä tietää, milloin on oikea aika lähteä. Joskus supistuksia tulee tihenevällä tahdilla ja sitten ne loppuvatkin. Toisen raskauden aikana menin matkan kaksi kertaa ambulanssilla ja synnytystapa-arviossa jouduin käymään myös 200km päässä. Ei mikään nautinto ajella tuota matkaa edestakaisin kun on viimeisillään raskaana.
 
Mistähän ne meinaa taikoa lisää vuodepaikkoja ja synnytyssaleja pk-seudulle jääviin sairaaloihin, kun eikö siellä nytkin ole toisinaan ongelmana että paikat on täynnä? 🙄 Asia ei itseä liippaa oman synnytyksen osalta, mutta ärsyttää mua muiden synnyttäjien puolesta! Synnytys ei kuitenkaan ole mikään polvileikkaus jonka voi aikatauluttaa ja jonka kesto ja vaiheet tiedetään millilleen ennakkoon.
 
Itellä molemmat synnytykset on käynnistetty ja jos nämä leikkaukset toteutuu myös täällä hämeenlinnassa, niinkuin on puhuttu niin jatkossakin käynnistys on ainoa vaihtoehto, koska en usko että ehdin sairaalaan kun kuopus syntyi niin nopeasti ballongin jälkeen. 😅

Kuinkahan tuommoinen muuten lisää käynnistysten määrää niilläkin jotka ei sitä haluaisi, kun pelko siitä että lapsi syntyy matkalla kasvaa?


Todella huonoja päätöksiä luvassa.
 
Musta on kyllä hämmentävää, kun tällä hetkellä on saanut poikkeusluvalla olla synnytyssairaaloita joissa syntyy alle tuhat lasta, mutta nyt oli uutisia et tää poikkeuslupa järjestely loppuu. Se tarkoittaisi, että meille jäisi kokonaisia hyvinvointialueita ilman ainuttakaan synnytyssairaalaa. Ainakin etelä-karjala ja Etelä-Savo, voi olla muitakin, en niin tarkkaan kattonu. Ja taisi Rovaniemikin olla lakkautus listalla. Mihinhän ne meinasi Lapin kaikki vauvat pistää syntymään? 😱

Muokkaan. Ne olikin lakkauttamassa Kemin synnytyksiä. Eli ei ne kaikki Lapin vauvat sentään joudu lähtemään jonnekin toiselle puolelle Suomea. Mut kurjalta tuntuu nää uutiset kyllä. 😑
 
Muokattu viimeksi:
Meillä synnytysmatka on 200km. Kun sain esikoiseni (kohta 17v sitten) oli paikallinen synnytysosasto ja synnytysmatka oli vain pari km. Synnytysosaston lakkauttaminen perusteltiin säästöillä ja työvoiman huonolla saatavuudella. Osaston lakkauttamisesta oli puhuttu jo vuosia, niin aika varmastihasn se heikentää työvoiman saatavuutta. Kuka muuttaisi muualta, kun työ loppuu mahdollisesti vuoden tai kahden päästä. Jälkikäteen sitten huomattiin, että säästöjä ei tullutkaan, päinvastoin.

Synnytyksen odottelu on tosi stressaavaa, kun matka on pitkä. Mistä tietää, milloin on oikea aika lähteä. Joskus supistuksia tulee tihenevällä tahdilla ja sitten ne loppuvatkin. Toisen raskauden aikana menin matkan kaksi kertaa ambulanssilla ja synnytystapa-arviossa jouduin käymään myös 200km päässä. Ei mikään nautinto ajella tuota matkaa edestakaisin kun on viimeisillään raskaana.
Tämähän se. Vaikka meilläkin vähän vajaa 100km on tuonne synnytyssairaalaan, niin kyllä siinä silti saa aina miettiä, että onko se nyt tämä hetki vai odottelenko vielä voimakkaampia oireita. Varsinkin kun itse ensikertalaisena muutenkin vähän ulalla. Eihän se synnärille soitto kuitenkaan ihan samaa asiaa aja omasta mielestä kuin paikan päällä käynti.
Ja vaikka minkälaista valmennusta etukäteen kävisi, niin onhan se ihan eri asia kun se varsinainen oirehdinta alkaa, että onko kaikki varmasti hyvin ja normaalia vai onko jokin vialla ja matkat on vielä pitkiä.
 
Takaisin
Top