Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Varoituksen sana. Tästä synnytystarinasta tuli aikamoinen romaani, mutta halusin laittaa tämän kuitenkin tänne, että jos joku haluaisi tän lukea.
Eli olimme poikaystäväni kanssa hänen kotipaikkakunnallaan mökkeilemässä ja sunnuntai aamulla 31.7 kävin aamulla kyykkypissalla mökin nurkalla ja asioinnin päätteeksi huomasin, että minulta lorahti vähän vielä jotain asioinnin jälkeen. Muistin sitten, että joku oli aikaisemmin maininnut, että jos pikkuhousun suojat kastuvat nopeasti, niin silloin olisi kyse lapsivedestä. No itse laitoin ainoan mukana olleen kuukautissuojan housuihin mukana ja päätin seurata tilannetta. Päivemmälläkin huomasin muutaman kerran, että jotain lorahti housuihin, mutta ajattelin, että se olisi vain virtsan karkailua, kun ei sitä kamalasti tullut. Totesinkin poikaystävälle, että aamuinen hätäilyni taisikin olla vain väärähälytys, joten jatkoimme päivän viettoa normaaliin tapaamme. Samaisena iltapäivänä itselläni alkoivat pienimuotoiset menkkakipuun verrattavat harvat supistukset, joten varoitin poikaystävää, että lähtö saattaisi tulla koska tahansa. Kuitenkin kivut eivät oikein yltyneet, supistukset alkoivat tuntumaan vähän alaselässäkin, mutta olivat niin voimattoman oloisia, joten ajattelin niiden olevan vielä harjoitussupistuksia.
Maanantai aamuna 1.8. supistukset olivat hieman lisääntyneet mutta edelleen todella epäsäännölliset. Vasta nyt ymmärsin, millaista on sellaisilla odottavilla äideillä, joilla on pitkänaikaa raskauden aikana kipeitä harjoitussupistuksia. Aamupäivästäni vanhempani tulivat sitten käymään ja äidilleni mainitsin, että jotain lorahtelee välillä housuihin ja hieman tulee harjoitussupistusten tuntusia kipuja. Äitini sai minut miettimään, että miksi minulla olisi muka nyt yhtäkkiä ruvennut raskauteni lopussa virtsankarkailua esiintymään niin usein. Päätin kuitenkin vielä katsella olotilaa, että yltyisivätkö supistukset iltaa kohden. Poikaystäväkin oli 20km päässä hommissa, joten en häntä halunnut passittaa kotiin ja että lähdettäisiin tarkastuttamaan, että onko se lapsivettä vai virtsankarkailua. Itse olin kyllä jatkuvasti yrittänyt haistella pikkuhousunsuojia, että tuoksuuko ne jotenkin makealta, mutta en huomannut sellaista. Lisäksi tullut neste oli aika väritöntä, joten en osannut sanoa, että mitä se on.
Tiistaina 2.8. soitin heti aamusta terveydenhoitajalle ja kyselin, että olisiko lähi terveyskeskuksessa sellaisia liuskoja joilla voisi testata, että onko se lapsivettä, mitä aina lorahtelee välillä. Heillä ei kyseisiä liuskoja ollut, joten minut neuvottiin soittamaan Jyväskylään ja kysymään sieltä, että mitä tehtäisiin. Soitin Jyväskylään ja he sanoivat, että iltapäivällä voisin tulla näyttäytymään, kun nyt aamusta oli niin täyttä. No sitten ilmoitin poikaystävälle, että nyt olisi sitten lähdettävä ajamaan 75km päähän Jyväskylään. Komensin häntä ottamaan itsellensä tavaroita mukaan, että jos meidän pitääkin jäädä heti sairaalaan. Hän kyllä oli sitä mieltä, että ei me vielä sinne synnyttämään mennä, mutta sain hänet onneksi ottamaan kaiken tarpeellisen mukaan. Ajomatkan aikana päätin seurata kuinka usein supistukset oikein tulevat ja sain ajomatkan aikana tasan 3 supistusta tasan 20 minuutin välein. Sairaalaan saavuttaessa jouduimme odottamaan, että pääsisin tarkkailuhuoneeseen käyrille. Saimmepa melkein todistaa yhden pojan syntymänkin, kun eräs äiti tuli puuskuttaen ilmoittautumiseen ja isä yritti soittaa kätilöä paikalle. No kätilöille tuli kunnolla kiire, kun kyseinen äiti huusi, että ”äkkiä tänne mua ponnistuttaa”. Kätilö pahoittelikin jossain välissä meille, että anteeksi, kun kestää, mutta totesimme, että ei meillä mitään hätää ole. Lopulta pääsimme käyrille ja sen jälkeen lääkärin tarkistukseen. Lääkäri teki sisätutkimuksen ja sanoi, että kyllä täällä on lapsivettä tihkuttanut ja totesi minun olevan kolme senttiä auki, eli synnytys on jo käynnistynyt, mutta suositteli kalvojen puhkaisua, jotta synnytys lähtisi kunnolla käyntiin. Painoarvioksi lääkäri sanoi 3200-3300g Lääkäri yritti kohdunsuuta vähän venyttämällä jo vähän saada synnytystä edistymään. Synnytys salit olivat sillä hetkellä aivan täynnä ja sovimme, että soittelen viiden aikaan ja kysyn tilannetta, että miten asian kanssa edetään. Lähdimme sitten hakemaan poikaystäväni kanssa pitsat ja menimme appiukon vara-asuntoon odottelemaan ajan kulumista. Itse halusin käydä kaupassa, mutta poikaystäväni ei suostunut lähtemään kanssani kuin vain lähikauppaan, joka oli kahden korttelin päässä. Hän pelkäsi, että rupean kesken kauppareissun synnyttämään.
Lopulta kello 17 soitin synnytyspolille ja kysyin, mikä tilanne oli synnytyssalien kanssa. Nehän oli edelleen ihan täynnä ja sieltä luvattiin katsoa minun tilannetta ja soittaa minulle, että mitä tehdään. Lopulta klo 18.52 minulle tuli soitto, että minut otetaan sisään, joten voidaan hissukseen lähteä tuleen sairaalalle päin, mutta ei kannata pitää kiirettä, koska synnytyssaleja siivotaan parhaillaan. Lopulta saavuimme kahdeksan maissa sairaallalle ja siellä minulle tehtiin ensiksi suolen tyhjennys, jonka jälkeen saimme jäädä odottelemaan synnytyssalin vapautumista. Supistukset esiintyivät tässä vaiheessa jo noin 10 minuutin välein. No ehdimme juuri katsomaan Tankkitäyteen viimeisen jakson telkkarista, ennen kuin kätilö tuli hakemaan meidät saliin klo 21.00. Saliin päästyämme lääkäri saapui kalvojen puhkaisua varten ja tutki tilanteeni. Lääkärin totesi minun olevan kaksi senttiä auki ja että sikiö on vielä aika ylhäällä ja pyöritteli päätänsä. Lisäksi hän kyseli äitini synnytyksistä, että miten ovat sujuneet ja totesin, että olemme kaikki lapset syntyneet sektiolla äitini ahtaan lantion takia. Kuitenkin kerroin, että synnytystapasuunnittelussa todettiin, että alatiesynnytys pitäisi olla minulle mahdollinen. Lääkärin ilmeestä näkyi, että hän oli sitä mieltä, että hyvä, kun tää lapsi saadaan edes puolille päiville mennessä ulos. Mutta koska päätös kalvojen puhkaisusta oli jo tehty, niin lääkäri puhkaisi kalvoni klo 21.15 ja sen jälkeen minulle laitettiin oksitosiini-tippa voimistamaan supistuksia. Tämän jälkeen Kätilö kysyi, olenko syönyt lähiaikoina. Totesin, että olen, mutta poikaystäväni kyllä totesi, että meidän pitsan syönneistä on kyllä jo 7 tuntia aikaa, joten kätilö toi minulle yogurttia ja kiisseliä. Ja siten piti vain alkaa odotella.
Supistukset alkoivat tuntumaan kipeämmiltä, kun kipu levisi jalkoihin päin. Supistuksia myös ilmeni useammin, mutta en pystynyt keskittymään niiden pituuksiin enkä kuinka usein ne esiintyvät. Aluksi supistukset eivät piirtyneet kuvaajalle, joten sitä piti hieman korjata. Kymmenen jälkeen pyysin päästä vessassa käymään, koska minusta tuntui, että kohta ulostetta tulee pihalle. Vessassa olo kesti varmaan yli kymmenen minuuttia, koska supistusten aikana ei pystynyt hoitamaan asioitaan. Tämän jälkeen kätilö toi minulle lämpöpussin, jotta voin laittaa sen reisille kipua helpoittamaan. Tämä auttoikin kovasti, mutta olisi pitänyt älytä pyytää toinenkin pussi, jonka olisi voinut laittaa selkäänsä. Ajatuksissani mietin, että jos synnytys tekee näin kipeää monta tuntia, niin en hanki kyllä toista lasta ikinä. Asentoa välillä muuttaessani sain vauvan sykettä mittaavan koneen hälyyttämään kahdesti, joten klo 23 jälkeen kätilö päätti, että laitetaan sykettä mittaava pinni paremmin. Pyysin saada käydä vessassa ennen pinnin takaisin laittoa ja kätilö teki sisätutkimuksen, missä hän totesi minun olleen jo 4 cm auki. Kävin sitten supistuskivuissani vessassa ja viivyin siellä taas ainakin sen kymmenen minuuttia.
Vessasta pois tullessani ihmettelin, että missä poikaystäväni on, kun häntä ei näkynyt missään (hän oli itsekkin mennyt vesssassa käymään). Kuitenkin mitään sanomatta hyppäsin takaisin sänkyyn ja kätilö tutki minut ja totesi minun olevan jo seitsemän senttiä auki. Olin ihan ihmeissäni, mutta nyt oli kyllä jo vähän supistuskivutkin muuttaneet muotoansa ne eivät enää heijastuneet niin reisiin. Hetken päästä tuntui, että sain supistuksen yhteydessä sellaisia ramppeja, että alkoi tuntumaan, että pitäisi samalla ponnistaa. Yritin itselleni hokea, että ei vielä saa ponnistaa. Poikaystäväni saapui viimein takaisin ja säikähti hieman minun kouristuksia. Kätilö totesikin poikaystävälleni, että hän tuli hyvään aikaan. Seuraavan supistuksen aikana sekä poikaystäväni ja kätilöni kysyivät että tarvitsisinko jotain kipualievittävää. Totesin, että muhun ei satu, mutta alkaa tuntuu, että ponnistuttaa. Tämän jälkeen kätilö tutki minut klo 23.45 ja totesi, että eihän täällä ole enää mitään jäljellä, joten saan ruveta ponnistamaan. Sitten aloin ponnistelemaan, mutta enää en tuntenut niin hyvin supistuksia, joten oli hieman hankala ponnistaa. Sitten yhtäkkiä kätilö pyytää minua käymään kyljelleni. Totean, että ei siitä asennosta ole hyvä ponnistaa, mutta hän toteaa, että nyt on mentävä kyljelle, että sikiö ei saa tarpeeksi happea. No sitten eikun kyljelleen ja lopulta konttausasentoon.. Tämäkään ei vielä auttanut vaan minulle annettiin lisähappea hengitettäväksi. Yllättäen huoneeseen saapui lääkäri ja toinen avustaja Noin kymmenen minuuttia parantelimme sikiön vointia, jonka jälkeen pääsin taas jatkamaan itse ponnistamista. Lääkäri kyllä mietti, että pitäisikö ottaa imukuppi käyttöön, mutta pää alkoi tulemaan niin hienosti, että ei imukuppia tarvittu. Se sattui hieman, kun pää oli tulossa pihalle, mutta olisin sen luullut sattuvan enemmänkin. Kun pää oli tullut pihalle niin loputkin vauvasta liukui ihan itsellään. Ja suloinen poikavauvahan sieltä syntyi klo 00.17 laskettuna päivänään 3.8.
Tämän jälkeen istukkakin tuli yhdellä ponnistuksella pihalle klo 0.25. Ja sen jälkeen päästiin tutkimaan synnytyksen aiheuttamia vaurioita joita kävikin tutkimassa ainakin 2 lääkäriä ja neljä kätilöä. Todettiin, että minun pitää mennä aamulla paikkaukseen leikkaussaliin ja että nyt laitetaan vaan neljä väliaikaista tikkia ja katetri valmiiksi. Tämän jälkeen jouduinkin olemaan vallan seuraavaan päivään asti sänkyssä makuullani. Onneksi poikaystäväni hoiti hienosti pojan vaipan vaihdot ja muut hoitamiset, itse vain suoritin imettämisen. Pakko myöntää, etä kyllä poikaystävästä oli iso tuki itse synnytyksessäkin.