Synnytystapa-arviointi

Hilla83

Vauhtiin päässyt keskustelija
Kuinka monelle tehdään synnytystapa-arviointi sairaalassa? Mulla se on ensi viikolla ja aloin jännittään, että jokohan ne päättää lapsen syntymäpäivän jos päädytään sektioon. Löysän lonkan takia uskon, että päädytään sektioon ja nyt vielä vauva kääntyi köllöttelemään perätilaan tuonne mahaan, saa nähä kääntyykö vielä takas oikein päin.
 
Munkin pitäisi puhua aiheesta lääkärille. Mun äidillä oli jotenkin ahtaat noi synnytyskanavat ja ollaankin veljen kanssa synnytty sektiolla. Kun sain esikoisen kuusi vuotta sitten, otin asian esille, kun ollaan äidin kanssa niin "samanmalliset". Silloin tulivat siihen tulokseen, että kyllä täältä normaalikokoinen vauva syntyy ja syntyihän se loppujen lopuksi, mutta totesivat ettei paljon isompi olisi tullut ja vauva oli kuitenkin vain 3420 g / 53 cm. Huomenna menen neuvolaan ja varmaankin parin viikon päästä pitäisi olla lääkäri, joten täytyypä jutella asiasta silloin.
 
Mulle tehdään tämän viikon torstaina synnytystapa arviointi. Äskön tulin rankan ulkotarkastuksen jälkeen neuvolasta ja toivon supistusten alkavan. Ne ei osannut sanoa käynnistetäänkö synnytystä jo mahdollisesti torstaina. Ite toivon ainakin niin. Lauantain kipeät supistelut loppuivat illalla. Alkaa olla odottaminen turhauttavaa. rv 41+2 ja raskasta nousta ylös. Lonkat kolisee ja rätisee ja tekee kipeetä käveleminen ja saatikka nousu kyljeltään jos on maannut. Toivottavasti ne käynnistyy ennen torstaita jo, mutta pakkaan varuiksi laukut jo autoon kuitenkin mukaan. Sisätuskimuksesta kun ei tiedä ;) Voimia sinne loppurutistuksiin. Omani toivon jo syntyvän.
 
"Joo näytät oikeen hyvältä synnyttäjältä", totesi tuossa jokin aika takaperin lääkäri lähes ensimmäisenä kun kävelin vastaanottohuoneeseen sairaalan äitipkl:lla. Nopsa oli arvio, hyvä että ehdin oven sulkea :D Ei ollut tosiaan synnytystapa-arviokäynti kuitenkaan, muista syistä kontrolli. Tuon tarkemmin asiaa ei ole arvioitu, eikä ole neuvolassa puhuttukaan synnytystapa-arviosta.
 
^Minä käsitinkin, että synnytystapa-arvio tehdään vain jos neuvolassa todetaan, että tarvitaan tarkempaa lääkärin tutkiskelua asiaan. Eli täällä ei ainakaan automaattisesti passiteta ketään sinne.
 
Samoin olen käsittänyt minäkin, että tarpeen mukaan arvioidaan. Pidin vaan hauskana kommenttina tuota silloin :)
 
Mulle neuvolassa sanottiin, että "synnytystapa-arviointi" tehdään rv 36 lääkärikäynnillä. Mikä siis on perustarkistus, mutta siinä lääkäri katsoo myös, että alatiesynnytys onnistuu, ei varmaan kuulemma mainitse siitä mitään, jos katsoo, että kaikki näyttää normaalilta ja alatiesynnytys on mahdollinen. Saa nähä, mulla on tuo lääkärikäynti parin viikon päästä :)
 
Esikoisesta oli synnytystapa-arviointi synnytyssairaalassa, rv 36 muistaakseni. Ja ihan rutiinijuttu, tehdään siellä kaikille synnyttäjille. Nyt kun on toinen tulossa, niin ei enää tuonne sairaalaan tarvi mennä, vaan arvioinnin tekee neuvolalääkäri. Ja tekee siis kaikille, ei vain tarpeen mukaan :)
 
Täällä viimeisessä neuvolalääkärissä arvioidaan mahtuuko alakautta. Mulla oli tänään (36+1), sisäkautta tunnusteli lantiota ja sitten koitti, että nyrkki mahtuu luitten väliin. Mä jo pelästyin, että jestas meinaako se tunkea koko nyrkkinsä perälle saakka, että eihän se millään mene;) Mutta onneksi ei sentään. Oli harvinaisen epämukava tutkimus kyllä... Mutta onneksi oli ihan hyvä lantio, pelkäsin vähän että olisi liian kapea.
 
Miulle on neuvolasta lupailtu synnytystapa-arviota, koska oon ensisynnyttäjä ja alle 160 cm pitkä. Aikaa ei oo vielä varattu, mutta joskus rv 36-37 tietämillä se kai on. Toivon, että mahtuis tulemaan alakautta, mieluummin synnyttäisin alakautta "normaalisti" kuin sektiolla.
 
Synnytystapa arvio oli eilen. Eli otettiin vauvan sydänkäyrää ja miten reagoi supistuksiin Jorvissa. Reilu sisätuskimus joka ei kuitenkaan osottautunut että olisi laskeutunut kohtu taikka pehmentynyt. Harmitti tosi paljon... Lopussa katsottiin  vielä ultralla ja arvioitiin vauvan kooksi 3.8kg. Lopuksi vielä kun sain kipeitä supistuksia niitä seurailtiin vajaan 1h verran ja aika käynnistykseen isänpäivänä 11.11.2012 sunnuntaina aamulla. Toivoisin ettei tarvitse käynnistää lääkkeellisesti. Kaikki kotikikat kokeiltu ja pelottaa sunnuntai vielä enemmän. Olen tällä hetkellä rv 41+6 ja en toivo kenellekkään tälläista painimista odotuksen kanssa <3 Voimia muille äideille synnytykseen <3 Täällä olisi vielä 2 päivää aikaa saada jollakin konsteilla muksu ulos luonnollisin keinoin :)
 
minulle sanottiin neuvolassa että jos aikaisemmin on synnyttänyt sektiolla tai epäillän että vauva syntyy liian isona tai muista terveydellisistä syistä tai on vaikka synnytyspelko niin silloin neuvola tekee lähetteen synnytyssairalaan ja siellä tehdän rv 36 synnytystapaarvio. Se on ylimääräinen käynti eikä tehdä kaikille. Itsekin olen menossa kun kolmesta edellisesta raskaudesta viimeiselle tehtiin hätäsektio. Toivotaan normaalisynnytystä mutta tärkeä on että vauvalla on kaikki ok ja vauva pääsee turvallisesti tähän maailmaan. 
 
Lääkärikäynti takana ja aika nopea ja ennakkoluuloihin nähden miellyttävä tutkimus. Ultraus ja sisätutkimus tehtiin, ei muuta. Kuulemma oikein hyvät olosuhteet normisynnytkselle
 
Otin neuvolassa puheeksi synnytystapa-arvioinnin, ollaan sisaruksien kanssa tultu sektiolla ja siskolle tehtiin synnytystapa-arvio, mutta sillä on molemmat lapset kuitenkin tullut alakautta. neuvolasta laitettiin lähete sairaalaan, mutta sieltä tuli hylkäys, että ei ole perusteita tehdä arviointia kun lapsi kasvaa käyrien mukaan. neuvolalääkäri tekee kuitenkin jonkun näkösen arvion reilun viikon päästä.
 
Mä kävin synnytyspelon takia sairaalassa juttelemassa kesän lopussa ja sieltä sain lähetteen synnytystapa-arvioon rv 36. Aika on varattuna sairaalaan ma 26.11. ja odotan sitä kuin kuuta nousevaa. Mulle ei tehdä neuvolan lääkärintarkistusta tuon sairaalassakäynnin vuoksi, kun sairaalassa tutkitaan niin paljon tarkemmin.

Olen vain molemmat aiemmat lapsoset synnyttänyt niin kovin aikaisessa, että nyt jännitän pysyykö vauva masussa arvioon asti. Toivottavasti pysyy.. Olen nyt tällä viikolla levon avulla saanut supistuksetkin vähän laantumaan. Ne olivat jo turhan tujuja.
 
Takaisin
Top