Synnytystapa-arvio

Halipupu

Oman äänensä löytänyt
Yllätyin kun neuvolassa kysyin synnytystapa-arviota ja sain kuulla, ettei niitä enää järjestetä ellei ole jotain erityistä huolenaihetta tai esimerkiksi raskausdiabetes. Miten muualla, pääseekö kaikki arvioon? :o Täällä kuulemma käytäntönä että ekaa synnyttäessä mennään kokeilemaan millaista se on ja seuraavan kanssa ollaan sit viisaampia. Kuulemma luotetaan että luonto kasvattaa vauvan sellaiseksi että se sopii syntymään. Tuntuu jotenkin hurjalta että synnyttämään lähdetään niin valmistautumatta kun huolettaa mahtuuko vauva tulemaan ulos tai onko jotain muita esteitä. Mitkä fiilikset teillä muilla, onko arvioita tiedossa tai millä mielin synnytykseen? :)

Täällä ei ainakaan ole ollut yhdeksään vuoteen mitään automaattista synnytystapa-arviota polilla. Se viimeinen lääkärineuvola käytännössä on samalla synnytystapa-arvio, ja sieltä voidaan laittaa tarkempiin tutkimuksiin tarpeen vaatiessa. Ei ole ollut ongelma.

Mulla neuvolassa sanottiin, että tuo loppuraskauden lääkärineuvola (rv 35-36) on samalla synnytystapa-arvio eli lääkäri katsoo vauvan asennon tms. Ei ole mitään muistikuvaa siitä miten se on aikaisemmin ollut.

Huh eli luultavasti jotain on vielä tulossa :) neuvolassa ei muuta mulle tästä sanottu niin jäi olo hieman itsellä vielä kysymysmerkiksi että ihanko tosiaan näillä mennään :D

Mä luulen, ettei mullekaan tuota olisi kerrottu ellei mulle olisi viimeksi osunut avuton sijainen, joka ei osannut oikein tunnustella päältä päin vauvan asentoa, mitata kohdunpohjan korkeutta tai edes kuunnella sydänääniä. (Vaikka samaan aikaan itse tuntee vauvan potkuja, niin on silti ahdistavaa kun tytöltä kestää 20 minuuttia löytää vauvan sykettä.)

Mä kävin lääkärillä viimosessa tarkastuksessa, katsoi häntäluun, lantioluut ja vauvan asennon sekä onko paikat pehmenny yms. Ja tietty ne kaikki normaalit siihen päälle.
Tosin meille on povattu isoa vauvaa joten vielä ens viikolla mennää erikoislääkärille arviointiin kattoon että miten se vauva tulee ulos :happy: mutta eipä täälläkään automaattisesti laiteta arvioon, tarpeen vaatiessa sit

Täällä taas tehdään ensisynnyttäjille perusteellinen synnytystapa-arvio n. Rv. 37, jolloin lääkäri tekee sisätutkimuksen, mitataan lantio ja ultrataan vauva ja arvioidaan vauvan koko ja miten mahtuu syntymään. Ei ilmeisesti oo sitten kovin yleistä mutta itse olen tähän hyvin tyytyväinen :happy:

Täälläkin tehdään ainakin ensisynnyttäjille synnytystapa-arvio ihan automaattisesti äitiyspolilla.
Yksi syy tälle voipi olla se, että matkaa synnyttämään on vähintään 100km (?), joten on varmaan ihan hyvä tietää mihin varautua. Itsellä synnytystapa-arvio odottaa tuolla juhannuksen jälkeisellä viikolla, jännyyttä!

Täällä ei tehdä mitään synnytystapa-arviota eikä edes painoarviota, ei ensi- eikä uudelleensynnyttäjälle... o_O Esikoista odottaessa loppuraskauden lääkärintarkastuksessa vaan tehtiin sisätutkimus, jonka yhteydessä lääkäri ihan käsikopelolla arvioi lantion koon olevan riittävä, samoin vauvan kokoa ja asentoa arvioitiin ihan vaan käsin tunnustelemalla. Tarkemmin tutkitaan vaan sitten jos on epäily että vauvan koossa tai muussa on jotain normaalista poikkeavaa.

En ole kuullut, että Tampereella olisi myöskään erillisiä arvioita. Viimeinen lääkärineuvola on jo varattu, mutta ei ole ainakaan etukäteen sanottu, että siellä olisi mitään tuollaista. Mutta jos on, niin hyvähän sekin näin ensikertalaiselle! :) Jotain hyvin ohimennen neuvolan täti sanoi viime viikon käynnillä lantiosta, että on hyvä synnyttäjän lantio.

Tosin on meille tulossa ylimääräinen ultraääni vauvan koon selvittämiseksi. Pikkuinen viihtyy niin taka-alalla ja lapsivettä on paljon, niin ei käsikopelolla ilmeisesti saa niin hyvin tunnusteltua.

Phks ei tarjoa ekalla kertaa tapa-arviota, mutta jos eka päätyy sektioon, niin sit tokasta pääsee. Ja sit kun toka onkin normaali alatie, niin kolmannesta ei sit oo erikseen. :D eli kai tän oletetaan sujuvan, kuten viimeksi, eikä kuten eka.

Phks ei tarjoa ekalla kertaa tapa-arviota, mutta jos eka päätyy sektioon, niin sit tokasta pääsee. Ja sit kun toka onkin normaali alatie, niin kolmannesta ei sit oo erikseen. :D eli kai tän oletetaan sujuvan, kuten viimeksi, eikä kuten eka.

Aijaa, mullakin synnärinä Phks ja kyllä neuvolantädin puheiden perusteella oisin rv 36 menossa lääkärille jolloin katottas myös tota synnytystapa-arviota :s Ja ensimmäinen kyseessä. Hämmentävää!

Meilläpäin ei ainakaan toisesta lapsesta ole synnytystapa-arviota. Ensimmäisen synnytin toisella paikkakunnalla ja siellä olin viimeisiä ensisynnyttäjiä joille arvio tehtiin.

Aijaa, mullakin synnärinä Phks ja kyllä neuvolantädin puheiden perusteella oisin rv 36 menossa lääkärille jolloin katottas myös tota synnytystapa-arviota :s Ja ensimmäinen kyseessä. Hämmentävää!

Joo meilläkin on tuo neuvolalääkäri, joka katsoo mm. vauvan asennon. Mutta tokasta vauvassa olin tuon neuvolalääkörin lisäksi phks:ssa, jossa ultrattiin kaksikin kertaa(36 & 40-viikoilla) kokoa ja katsottiin, onko esim. Sektiohaava ihan ok ja kestänyt venymään...

Tarkistin nyt omastakin neuvolakortista tulevat käynnit, mutta sen mukaan täällä ei ole enää lääkärikäyntiäkään ennen synnytystä. Eli koko raskausaikana on ollut vain yksi lääkärikäynti :confused: Jännä kuinka paljon käytännöt vaihtelee eri paikkojen välillä :rolleyes:

Ensi maanantaina päästään lääkärikäynnille ja kaikissa Vantaan neuvoloissa on tätä nykyä ultralaite niin päästään kurkkimaan pikkuista. Aika varma olen että kyynelhanat aukeaa kun pääsee pienoista näkemään, koska hän on jo niin konkreettisesti läsnä arjessamme. Kunhan kaikki olisi vaan hyvin :shy:

Takaisin