Synnytystapa-arvio

SuperTaateli

Keskustelujen kuninkuusravaaja
Heinäkuunmammat 2015
Toukomammat 2017
Huhtikuiset 2023
Toukokuiset 2023
Tällainen on pyöriny mielessä viime neuvolasta lähtien. Elikkäs uudelleen synnyttäjät onko tehty? miksi? millä keinoin? On vielä tosi aikasta mutta josko etukäteen vähän pääsis pohtimaan niin on sitten valmis jos tällaiseen joutuu/pääsee :)
Tässähän siis meikäläisellä mietityttää ehkä eniten tämä peban kautta häntäluun(?) kokeilu. Täällä tota ultraamista kun käytetään minimaalisissa määrin niin tarttis meikäläisen sitten henkisesti valmistautua siihen faktaan että joku saattaapi tunkea sormensa (vai jonkun välineen??) rektaaliini vielä ennen heinäkuun puolta väliä :meh:
 
Voin sit tulla kahen viikon päästä kertoo, tehtiinkö tsekkauksia rektaalin kautta. Luotan, et siellä tehdään tutkimuksia, jotka on hoitohenkilökunnan mielestä olennaisia, ja jos kokevat häntäluun painelun tarpeelliseksi, niin sit painelevat. :)

Oon siinä käsityksessä, et kattovat kohdunkaulan tilanteen, ultraavat (kokoa? asentoa?) ja lantiota summittaisesti mittaillaan ulkoa käsin. Mut nää on ihan mutu-tuntumaa/jostain kuultua.

Ja varmaan jotain keskustelua "no pelottaako synnytys"-tyyliin. Pelottaa kyllä, mut ei mainittavasti. Niin leikkaus kuin alateitse synnytys pelottavat ihan yhtä paljon tällä hetkellä. Jokseenkiin nopeesti kyllä sektiosta viimeksi toivuin...
 
Hyvin lääkärikohtaista, tunnusteleeko häntäluun joustavuuden vaginaalisesti vai peräsuolen kautta. Kuulemma ihan sairaalan sisälläkin siis on eri lääkäreillä eri käytännöt. Ihan voi rohkeasti minun mielestä sanoa, että pyllyyn ei mitään laiteta, jos ei sitä halua. Mutta sormi se on, mikä sinne pyllyyn laitetaan, jos laitetaan.

Synnytystapa-arvioon kyllä käsittääkseni kuuluu ultraaminen, koska siinä on yhtenä tärkeimpänä osana se vauvan kokoarvio (joka sekin voi kai heittää jopa puolella kilolla, en muista kuinka paljon itsellä heitti, mutta isompaa veikkasi lääkäri esikoista, kuin mitä olikaa. Myös lääkärien välillä on tässäkin eroja. Vauvan asento vaikuttaa myös ja kaiketi myös istukan paikka.). Noin muuten siihen kuuluu sisätutkimus, jossa sitä luista lantiota ja sen joustavuutta arvioidaan.

Itsellä häntäluu tunnusteltiin vaginaalisesti. Epämukavaa oli se tutkimus, koska tosiaan lantion luiden joustavuutta arvioidaan ja minulla oli tuolloin todella pahat liitoskivut ja koko lantio arka. Mutta kyllä siitä elossa selvisi. :)

Tiedän kyllä, että monet pitävät tuota arviota varsin epäluotettavana, erityisesti tuota pelvimetriaa (siksi muistaakseni tuota lantion manuaalista tunnustelua vaginaalisest ja/tai peräsuolen kautta kutsutaan) on kritisoitu. Lantio joustaa aivan eri tavalla synnytyksessä kuin muulloin. Myös esim. ponnistusasennolla on paljon väliä lantion joustavuuteen.
 
Mulle on kanssa tulossa synnytystapa-arvio, kun esikoinen loppujen lopuksi kiireellisesti leikattiin. Meidän kohdalla varmaan keskittyvät erityisesti tutkimaan vauvan koon (näin lääkäri siinä ekassa käynnissä ainakin mainitsi), kun esikko oli sen 4440g/54 cm/py38cm. Bebe on nyt kääntynyt ympäri rt:aan, ja kohdun leikkausarpi on tosi siisti, ja vaikutti ihan keskikäyrän vauvalta, vaikka sf- mitta on ollut iso. Eli ainakaan vielä ei ole tullut esiin mitään esteitä, etteikö voisi alakautta yrittää :) Mulla ainoa päätös, mistä itse pidän kiinni on se, et toista kertaa en käynnistykseen halua.. Jos tämäkään ei itse halua täältä ulos tulla, niin sitten leikataan suunnitellusti, käynnistyksestä sain tarpeekseni :D
 
Mie just täällä pohdin, oonko ihan hullu jos maksan koko-/synnytystapa-arviosta yksityiselle? Oon jo kyllä melko varmaks päättäny että meen, vaikka maksaakin maltaita. Siis ei mulla mitään muuta perustetta sille oo kun oma mielenrauha ja siispä en julkiselle pääse. Muuten oon ihan luottavaisin mielin, että keho hoitaa homman ja hoitohenkilökunta loput jos on tarvis, mutta tuntuu että oman henkisen valmistautumisen kannalta olis tärkeetä tietää että misää mennään koon suhteen...
 
Meille viimeksi tehtiin perätilan vuoksi. Varmistettiin ultralla vielä vauvan koko ja sitten kävin lantion magneetti kuvassa. Sen verran Sudan lantio että päädyttiin sektioon. Nyt on tulossa myös synnytystapa-arvio, juurikin edellisen sektion vuoksi. Kaikki sormet ja varpaat ristissä toivon että tällä kertaa tajuaa pieni olla oikein päin, eikö olis hirmu iso.
 
Mulle ei tehty edes ekalla tai tokalla kerralla..:confused: Mitä nyt ekassa viikolla 41+3 äitiyspolilla verenpaineitten takia käydessäni lääkäri käsin kokeili luitten välistä tilavuutta.

Kolmannessa pyysin jo alkuraskaudessa päästä synnytystapa-arvioon, koska kakkosen synnytyksessä tuli sulkijalihakseen repeämä. Ja sinne toki pääsin. Myös tällä kertaa pyysin siihen päästä samasta syystä + nyt on tuo RaDi-diagnoosi. Lääkäri lupaili kirjoittaa sinne lähetteen loppuraskauden lääkärikäynnillä.
 
itsellä synnytystapa arvio 6 viikon päästä.. esikoisen ison koon takia+Radin seurataan. mikäli nyt verensokeri taso ei pysy hyvänä, nii silloin aikaisemminkin ultra
 
Eli laitetaanko siellä arvioon, jos vauvan kokoarviot on isoja?
Mitenkähän täällä, kun eivät vauvan kokoa arvioi.. Ne vihaa mua kohta sairaalalla, kun aina alotan vaatimukseni, notta Kun Suomessa.... :DD
 
En mie ainakaan käyny esikoisestakaan minkäännäkösessä synnytystapa-arviossa, kylmiltään saliin vaan :wink vauvan kokoa kyllä arvioitiin neuvolassa.

Joillain paikkakunnilla kuuluu synnytystapa-arvio esikoista oottaessa, joillakin vasta sit jos edellisessä synnytyksessä on ollu jotain häikkää (imukuppi avusteinen tms). Et ei se täällä suomessakaan oo mitenkään yleistä et sinne pääsee :)
 
Meillä tuo synnytystapa-arvio on nimenomaan ensisynnyttäjille. Muuten ei tehdä jos ei ole jotain hämminkiä ollut, eikä välttämättä silloinkaan. Sitä en yhtään tiedä, kuinka tarkasti tuo tehdään, lääkäri kun tuntuu olevan valmiiksi sitä mieltä että mahtuuhan sieltä iso vauva tulemaan kun olen tämän kokoinen itsekin. En tiiä vaivautuuko tutkimaan ollenkaan. :wink
 
Täällä ei tehdä synnytystapa- arviota jos ei ole painavaa syytä. Tunnustellaan toki neuvolalääkärissä vauvan pään asettumista lantioon. Täällä ei yleensä pääse edes vauvan koko arvioon, mutta mä sain lähetteen, kun oli sf mitta noussut viikossa kolme senttiä.. :eek: Mutta mittaajakin oli eri.
 
Okei eli aika paljon vaihtelee sielläkin, no huh, en jää ihan kaikesta paitsi :wink

Viimeksi kätilöltä kysäisin, että voidaanko punnita. Sanoi, että joo tottakai, tossa huoneen ulkopuolella käytävällä on vaaka, voit punnita itsesi kun lähdet :D Unohdin. Melkeen oikein toivoisin, että olisi yksi raskaus Suomssa ja "pääsisin" sellaiselle painonatsiakalle joka huomauttelisi jostain kilon-kolmen noususta. Ai että kun antaisin palaa.. :D Että tsemppiä teille kaikille, jotka joudutte panikoimaan tuota painon nousua. Ei se oikeasti voi olla niin vakavaa, kun siellä annetaan ymmärtää jos kerran täällä sitä ei edes seurata.. Kuitenkin sairaanhoidon taso on ihan samaa luokkaa molemmissa maissa :)
 
tuo painonnousukin on tosiaan vähän kyseenalainen juttu. itselläkin tullut yllättävän paljon raskauden aikana, mutta en oo lihonnut mistään kohti (ja tämä ei oo vaan omaa havainnointia! :D ). mieluummin varmaan kannattaa siis kiinnittää siihen äidin sopusuhtaisuuteen huomiota kun kertyneisiin kiloihin
 
No näin just Windy ja jos ei tosi isoa nousua painossa tule, niin mitäpä sillä väliä. Toisille tulee se 25 kg ihan itestään, toisille ei. Tietysti painon lasku on huolestuttava, jos kovin suurta on. Lienee kyllä harvinaisempaa haha :D
 
Meillä täällä on ensisynnyttäjille synnytystapa-arvio+painoarvio ja uudelleensynnyttäjille paino-arvio.
 
Millaisia synnytystapa-arvioita teillä on ollut?

Mulla se oli vaan sisätutkimus, olin vähän ihmeissäni kun olin varautunut murjomiseen. En tuntenut yhtään mitään ja ihmettelin lääkärille sitä, että tässäkö tämä nyt sitten oli. Siinä se sitten oli koko juttu, kuulemma ennen on ollut vähän runnovampaa, mutta nyt vaan tsekataan kohdunsuun tilanne jos ei koeta sen suurempia tarkistustarpeita olevan.
 
Mullakaan ei tehty muuta kun sisätutkimus :eek: sit painoarvio vauvasta. Ku on pieni lapsi tulossa ne vaan automaattisesti sit sano et normisynnytys.. kauhistuttaa silti ku oon ite niin pieni :D
 
Takaisin
Top