Synnytystapa-arvio

Voi ei, onpa mukava tietää miten täällä päin kyseinen asia hoidetaan. Samaiseen sairaalaan kuin Pomppis86 olen nimittäin tiistaina menossa synnytystapa-arvioon... Noh, ehkä siitä kuitenkin hengissä selviää! :)
 
Mulla oli neuvola eilen, jota kautta laittoivait eilen mut varalta tutkittavaks äippäpolille, jossa samalla alettiin tekemään jo alustavaa synnytystapa-arviota. Muksu sai sai painoarvioksi 2,5kg, la:na painais n. 3.5kg eli keskikäyrillä mentiin (jej!!), lapsivettä norm määrä ja virtaukset hyvät. Rt, paikat pehmenneet, kanavaa käsikopelolla 1.5 cm mut uällä saatiin isompi mitta. Paikat sormelle auki. Näyttäisi siltä, että alatiesynnytys mahdollinen, käski oottaa iisimmin nämä pyhät, ens viikolla uus arvio tilanteesta. Saapa nähdä miten tilanne kehkeytyy.. :)

-miri- rv 34+5
 
Jep, täälläkin jännityksellä odotetaan kun mulla kans tuohon samaiseen puljuun aika ens keskiviikkona ku pomppiksella ja e_m:llä..no mutta tutkimushan se on yks muiden joukossa.
 
No niin, synnytystapa-arvio takana samassa sairaalassa kuin Pomppiksella. Ja täytyy sanoa, että mulla vissiin oli sit eri lääkäri tai jtn, koska ei mulla mitään persiin kautta tunnusteltu! :)

Eka otettiin vauvan EKG:tä semmonen 15min, sit ultrattiin, jossa kokoarvioksi tällä hetkellä 2369g, ja siroa tyttöä siis lupaili syntyväksi. Sisätutkimus tehtiin, jossa tunnusteli lantion luita ja häntäluuta ja kokeili onko kohdunsuulla tapahtunu mitään. Paikat kuulemma pehmenneet, mutta kiinni vielä. Ja lantiosta sano vaan et "ok, pitäs mahtua tulemaan".
 
Mulla oli tänään kysissä tää synnytystapa-arvio. Ensin ultrasivat, painoarvio 2600g eli siro poika. Sitten tunnusteli ensin emättimen kautta lantiota ja kohdunsuun tilanteen, joka on kanavaa jäljellä 2cm ja hiemen pehmennyt :) Ja se jälkeen yhdellä sormella varovasti peräaukon kautta kokeili häntäluuta, sekin kuulemma siro :D Ei ollu musta niin paha tuo perseen kautta kokemus, ku mitä alatutkimus oli. Nimittäin se koski ja tuntu paljon epämiellyttävämmältä arkojen paikkojen takia. Tsemppiä muille omiin arvioihinsa, ei minusta kannata pelätä :)
 
Mullakin oli tuo arvio tänää. Eipä kokeiltu peräaukon kautta. Oli kyllä tosi epämiellyttävä kokemus silti, koska kyseessä oli mies joka ei ollut kauhean varovainen. Sanoi itse "ei ole mun sormet pienimmästä päästä". Hyi, vaikkei yleensä siis irstas edes ole eikä sen oloinen ollenkaan, särähti vain korvaan jotenkin.

Poitsu on nyt 3000g ja n. 3,3kg odotetaan olevan synnytyksessä. Paikkojen pehmeämisestä tms ei maininnut mitään? :o
 
Hei!

Mulla oli kanssa tänään synnytystapa-arvio. Vaavi jakseli hyvin, painoarvio hänelle 2830 g ja mun kohdunkorkeus oli 34. Kaikki ihan hyvin. Kohdunsuu hieman pehmentynyt, mutta kaikki paikat kiinni vielä. Kivekset vilkkui edelleen kuvissa ;) Hän on raivotarjonnassa, mutta ei tosiaan ole vielä laskeutunut. Ilmeisesti ei aio vielä vähään aikaan syntyä 8)

Aika ahtaat oltavat alkaa hänellä olla...

Mulla ei jääny tutkimuksesta mitenkään epämiellyttävä kuva. Mutta varmaan riippuu monesta asiasta millanen kokemus jää.

Tsemppiä kaikille!
 
Samoin synnytystapa-arvio täälläkin eilen. Paino-arvio 2,6 kg (36+6) eli odotetusti ja toivotusti -1 käyrällä mennään. Voi mahtua ulos normisti ainakin ulospäin erittäin kapeasta lantiostani. Emättimen kautta kokeilivat häntäluuta ja nyrkillä lantion mittaa. Supistus tuli kuulemma vatsaa kokeillessa, vaikka en ole itse tuntenut vielä yhtäkään supistusta. Paikat vielä täysin kiinni, eikä ole laskeutunut. Olin odottanut paljon pidempään toimenpidettä. Ajanvarauslappusessa neuvottiin varautumaan 1-2 h käyntiin, mutta toimenpide kesti max. 20 min.
 
Mun pitää tosta vauvan laskeutumisesta sanoa sen verran, että kaikilla ei tota laskua tapahu, ko vasta ite synnytyksessä eli siitä ei tartte sinällänsä ressata, jos ei oo vauva vielä laskeutunut 
 
Mä taidan vetää tietynlaiset pohjat synnytystapa-arvion epämielyttävyydelle, mutta itteäpä saan syyttää... Mun case on siis sellainen, että ilmeisesti täällä pk-seudulla ei synnytstapoja arvioida kuin tarvittaessa. No, koska mun sf-mittakäyrät on yhtä siksakkia, päätti edellinen lääkäri laittaa lähetteen äippäpolille painoarvioon (ja synnytystapa-arvioon siinä samalla, mikä selvisi mulle tässä taannoin). Sain sitten ajan erikoislääkärille, joka on samalla myös kandiopetustunti. Eli mulla tulee olemaan torstaina yleisöä tutkimuksissa. En tiedä, välillä oon katunut, että suostuin, mutta toisaalta, pitäähän niitten lääkäriopiskelijoidenkin joskus nähdä tosielämää eikä lukea kaikkea kirjoista. Ronkkimaan en niitä päästä, saavat katsoa sivusta hommelit... mutta palailen torstaina siihen, millasta oli :-D
Mä en muuten tiennyt, että tuo käynti maksaa erikseen. Luulin, että kaikki neuvola+lääkärikäynnit, mitkä liittyy raskauteen on ilmaisia JOS ne tulevat tosiaan neuvolan kautta. Että vielä maksan siitä huvista, että olen katteltavana... oijoi.
 
Mä taidan vetää tietynlaiset pohjat synnytystapa-arvion epämielyttävyydelle, mutta itteäpä saan syyttää... Mun case on siis sellainen, että ilmeisesti täällä pk-seudulla ei synnytstapoja arvioida kuin tarvittaessa. No, koska mun sf-mittakäyrät on yhtä siksakkia, päätti edellinen lääkäri laittaa lähetteen äippäpolille painoarvioon (ja synnytystapa-arvioon siinä samalla, mikä selvisi mulle tässä taannoin). Sain sitten ajan erikoislääkärille, joka on samalla myös kandiopetustunti. Eli mulla tulee olemaan torstaina yleisöä tutkimuksissa. En tiedä, välillä oon katunut, että suostuin, mutta toisaalta, pitäähän niitten lääkäriopiskelijoidenkin joskus nähdä tosielämää eikä lukea kaikkea kirjoista. Ronkkimaan en niitä päästä, saavat katsoa sivusta hommelit... mutta palailen torstaina siihen, millasta oli :-D
Mä en muuten tiennyt, että tuo käynti maksaa erikseen. Luulin, että kaikki neuvola+lääkärikäynnit, mitkä liittyy raskauteen on ilmaisia JOS ne tulevat tosiaan neuvolan kautta. Että vielä maksan siitä huvista, että olen katteltavana... oijoi.
 
Takaisin
Top