Synnytyssairaalan valinta

Olive

Tietävä tietäjä
Tammikuiset 2023
Helmikuiset 2023
Onkohan täällä kukaan muu tämän saman pohdinnan äärellä? Asun Nurmijärvellä, eli HUS alueella, joten synnytyssairaalan saa ilmeisesti valita.

Naistenklinikka on tietenkin huippu jos on mitään ongelmaa tms, mutta mietityttää se, että olen ymmärtänyt että siellä on hyvin kiireistä. Toisaalta perhepesähotelli kuulostaa ihanalta. Espoon sairaala on myös yksi vaihtoehto, ja lisäksi Lohjan sairaalasta olen lukenut paljon hyvää, vaikka onkin vähän kauempana.

Itselle tärkeää olisi se, että saisi oman huoneen. Ilmeisesti joissain saattaa olla huoneita joissa on useampi vuodepaikka? Mutta ilmeisesti myös Naistenklinikalle on lisätty mm. perhehuoneiden määrää, Espoossa käytössä vain yksiöitä ja perhehuoneita.

Moni täältä oli merkinnyt naistenklinikan heidän synnytyssairaalakseen. Onko teillä jotain erityistä syytä siihen? Miksi ei esim. Espoo? ☺️
 
Eikös Nurmijärveltä käsin Hyvinkää olisi lähin? Tai oletan, että ultratkin on sulla Hyvinkäällä 🤔 Suurin osa varmaan sillä perusteella valitsee mihin on ajallisesti lyhin matka 🙂 Tokihan voi olla jossain sulku eli ruuhka just silloin, kun itse menee synnyttämään, joten tietty kakkosvaihtoehto hyvä olla mietittynä ehkä myös 🙂
 
Meiltä on 5 minuuttia lyhyempi matka Espoon sairaalaan kun Hyvinkäälle, mutta ne on kyllä kaksi lähintä. Hyvinkää siis toki myös vaihtoehto. Lähinnä tässä on pohdinta Naikkari vs. muut ensisynnyttäjälle heidän parhaan valmiustasonsa vuoksi. Toki haluaisin myös kuulla kokemuksia näistä eri sairaaloista, ja toki jos joku on pohtinut valintaa, millä perusteella päätyi mihin päätyi.
 
Mä synnytin esikoisen Naistenklinikalla ja ihan pelkkää positiivista, kiire ei kyllä näkynyt ainakaan meille. Ja oli ihanaa ku päästiin perhepesään, se oli ihan huippu 😊 ja nimenomaan tuo, että jos joku menisi pieleen, niin siellä on varmasti paras apu heti lähellä 😊
 
Ja tosiaan en edes tiedä missä mun ultrat jne on 😅 selvinnee vajaan parin viikon päästä ekassa neuvolassa.

Viivi92, koska sait sun esikoisen?
 
Minä luulen, että koko HUS:n alueella on yleisesti ottan kiirettä. Esikoisen kohdalla keväällä 2021 oli kunnon vauvabuumi ja vain harvoin oli niin, että sait itse valita menetkö Helsinkiin, Espooseen vai Lohjalle. Sinne mentiin missä tilaa oli :Grinning Face: Itse synnytin Espoossa ja olin kyllä tosi tyytyväinen. Tilat oli ihan uudet, saatiin perhehuone ja kotoa oli sinne lyhin ajomatkakin. Naistenklinikassa mua stressasi hirveesti pysäköinti:Grinning Face: Kaikista asioista tämä! Espoossa oli ihanaa ajaa parkkihalliin ja sieltä suoraan hissillä ylös synnyttämään. Mutta joo, luotan vahvasti, että kaikissa sairaaloissa ihanaa ja osaavaa henkilökuntaa, ja hyvissä käsissä ollaan!
 
Minä luulen, että koko HUS:n alueella on yleisesti ottan kiirettä. Esikoisen kohdalla keväällä 2021 oli kunnon vauvabuumi ja vain harvoin oli niin, että sait itse valita menetkö Helsinkiin, Espooseen vai Lohjalle. Sinne mentiin missä tilaa oli :Grinning Face: Itse synnytin Espoossa ja olin kyllä tosi tyytyväinen. Tilat oli ihan uudet, saatiin perhehuone ja kotoa oli sinne lyhin ajomatkakin. Naistenklinikassa mua stressasi hirveesti pysäköinti:Grinning Face: Kaikista asioista tämä! Espoossa oli ihanaa ajaa parkkihalliin ja sieltä suoraan hissillä ylös synnyttämään. Mutta joo, luotan vahvasti, että kaikissa sairaaloissa ihanaa ja osaavaa henkilökuntaa, ja hyvissä käsissä ollaan!
Kiitos tästä tiedosta ☺️ Espoo vaikuttaa juurikin tilojen puolesta tosi hyvältä. Meitä lähimpänä on Espoo ja Hyvinkää. Espoo ehkä ihan pari min jopa lähempänä. Parkkihalli olis kyllä hyvä talvella, ei tarvi mahan kanssa liukastella kauempaa.
 
Keväällä 21 oli aika ajoin niin täyttä sairaaloissa, että mun neuvolan terkan mukaan pk-seudulta oli joku lähetetty Lahteen synnyttämään. Toivottavasti alkuvuoteen 23 ei tuu yhtä kiireistä aikaa. Ite kun menin synnyttämään, pääsin suoraan saliin ja oli useitakin saleja vapaana, joten sain valita ammeellisen salin. Edellisellä viikolla oli ilmeisesti ollut ihan täyttä. Eli aikas arpapeliä!
 
Esikoinen syntyi husissa, siellä toimi synnytysdalissa jutut ja käytännöt meille hyvin. Synnyttäneiden osastolla saatiin perhehuone, mutta empatiaa jäin kaipaamaan kätilöiltä. Kukaan siellä ei vaikuttanut olevan kovin kiinnostunut meistä, aika "mekaanisesti" hoitivat työnsä. Ehkä sattui sen suhteen vain huono tuuri.. onneksi oli yksi opiskelija joka oli yhden päivän meidän "käytössä", hän oli ihana ja lämmöllä muistelen
 
Onkohan täällä kukaan muu tämän saman pohdinnan äärellä? Asun Nurmijärvellä, eli HUS alueella, joten synnytyssairaalan saa ilmeisesti valita.

Naistenklinikka on tietenkin huippu jos on mitään ongelmaa tms, mutta mietityttää se, että olen ymmärtänyt että siellä on hyvin kiireistä. Toisaalta perhepesähotelli kuulostaa ihanalta. Espoon sairaala on myös yksi vaihtoehto, ja lisäksi Lohjan sairaalasta olen lukenut paljon hyvää, vaikka onkin vähän kauempana.

Itselle tärkeää olisi se, että saisi oman huoneen. Ilmeisesti joissain saattaa olla huoneita joissa on useampi vuodepaikka? Mutta ilmeisesti myös Naistenklinikalle on lisätty mm. perhehuoneiden määrää, Espoossa käytössä vain yksiöitä ja perhehuoneita.

Moni täältä oli merkinnyt naistenklinikan heidän synnytyssairaalakseen. Onko teillä jotain erityistä syytä siihen? Miksi ei esim. Espoo? ☺️
Mä oon kans samalla alueella. Naistenklinikalle olisi kenties lyhyin matka, mutta sinne ilmeisesti otetaan riskisynnytyksiä, ja siellä valmiudet kaikkiin tilanteisiin. Itse olen aiemmin aina synnyttänyt (×4) kätilöopistolla ja harmittaa ettei sitä enää ole.
Tällä hetkellä HUS alueella kallistun kuitenkin Espoon puolelle, sinne pääsee omalla autolla paremmin kuin keskustaan ja parkkipaikkakin löytyy nopeammin. Virtuaalikierros näytti hyvältä, on moderni ja siisti sairaala.
 
Mulla ei oo paikkakunnalla synnytyssairaalaa. Lähimpänä on kaksi synnytyssairaalaa, joihin molempiin noin tunnin matka, 100km. Toinen olisi yliopistollinen sairaala. Toinen ei, mutta siellä saa kaikki synnyttäjät automaattisesti perhehuoneen niin mieskin voisi yöpyä sairaalassa. Siksi olen miettinyt tätä pienempää sairaalaa, vaikka toki sieltä voi hätätilanteessa tulla lähtö yliopistolliseen sairaalaan.
 
Takaisin
Top