Synnytyssairaalan valinta

Meille sanottiin ekan neuvolan yhteydessä, että pitää päättää joko tokaan neuvolaan tai ekaan lääkärineuvolaan mennessä, en muista kumpi kun tuli niin paljon asiaa silloin ekalla kerralla. Tokalla neuvolakäynnillä siitä ei ainakaan puhuttu mitään mutta saattoi toki unohtuakin hoitajalta kysyä. Eka lääkärineuvola tulossa tän viikon perjantaina, yritetään nyt ennen sitä keksiä joku vastaus siltä varalta että siellä pitää päättää.
 
Mulla oli todella omituinen lääkärineuvolatapaaminen kaikin puolin. Nuori lääkäri, en tiedä oliko edes valmistunut. Ei tehty sisätutkimusta, ei puhuttu synnytyssairaalasta tai oikein mistään muustakaan paitsi mun migreenilääkityksestä. Varasin perjantaille ylimääräisen neuvolakäynnin ja otan siellä tuon Lohjan puheeksi. Itse oon kyllä sillä kannalla, että pakkohan se on vielä saada vaihtaa....
 
Ei mullakaan lääkäri puhunut sairaalasta. Itseasiassa koko neuvolassa ei olla puhuttu sairaalasta paitsi kun itse kysyin, että eihän kättärillä tapahtuva ultraaminen automaattisesti tarkoita, että synnytän siellä. Joten huoli pois - uskon kyllä, että sairaalaan saa vaihtaa tai ilmoittaa myöhemmin :) Oletan, että viimeistään sitten parin viikon päästä kun plärätään Kelan papereita.
 
Multa ei oo ainakaan puhuttu mitään sairaalan valinnasta, ei musta esikoisenkaan kanssa, kun vasta sitten kun laitoin esitietolomakkeet sinne. Mutta koska Lohjan sairaala on 2km päässä meiltä ja hyvä paikka, ei tarvii pohtia :D paitsi jos meinaa syntyä ennen viikkoa 36, täytyy mennä olikse Jorviin...
 
Tää ei ihan koske tätä asiaa, mutta vierestä kuitenkin.. Eli mitäs sitten jos synnytys alkaa vieraalla paikkakunnalla kaukana omasta synnytys sairaalasta. Voiko sillon mennä lähellä olevaan? Mulla kun on kaksi sektioo takana , niin tulis kiire jos synnytys alkais kun kolmannen pitää olla sektio. Ja vielä kun on riskiraskaus niin pitää vielä mennä yliopistolliseen sairaalaan synnyttään.

Ja ylipäätään eikös nyt ole myös oikeus valita yliopistollinenkin sairaala?
 
Saako jo valittua synnytyssairaalaa vaihtaa ? Meillä tilanne, että tässä Länsi-Vantaalla asuessa valinta olisi "automaattisesti" Kättäri. Ensi viikolla muutetaan Itä-Vantaalle, parin kilometrin päähän Jorvista. Neuvolan täti täällä lännessä sano, että eiiii vaihdu synnytyssairaala, ainoastaan neuvola. Meinasin kyllä kysyä vielä uudesta neuvolasta, että voiko olla totta, että sairaalaa ei voi vaihtaa... Onko muilla kokemuksia tälläisestä ? :)
 
kzu, mä meen juurikin tästä synnytyssairaalan vaihtamisesta juttelemaan neuvolaan puolen tunnin päästä, katsotaan mitä vastaavat. Mulla siis lähin Jorvi, mutta haluan vaihtaa Lohjalle.
19+6
 
kzu, mä meen juurikin tästä synnytyssairaalan vaihtamisesta juttelemaan neuvolaan puolen tunnin päästä, katsotaan mitä vastaavat. Mulla siis lähin Jorvi, mutta haluan vaihtaa Lohjalle.
19+6
jjee ! raportoi sitten heti :) :) :)
 
Noniin terkut eräästä espoolaisneuvolasta! Esitin asiani niin, että olen harkinnut synnytyssairaalan vaihtoa Jorvista Lohjaan, onko joku aikaraja koska tää pitäisi viimeistään heille ilmoittaa. Ja neuvolatädin reaktio oli hyvinkin ymmärtävä, sanoi että ei mitään ongelmaa, soitat vaan Lohjalle ja ilmoitat että olet tulossa heille synnyttämään. Hän mainitsi, että moni veivaa tuota synnytyssairaalaa ees taas useammankin kerran raskauden aikana enkä todellakaan ole ensimmäinen tai viimeinen joka haluaa vaihtaa. Hän vielä kysyi miksi olen Lohjaan päätynyt ja keskusteltiin mun perusteluista, mutta tosiaan ei vaikuttanut olevaan mikään juttu tai ongelma tämä heille.

Jee! :happy:
 
Meiltä ei nyt vieläkään ole sitten kysytty synnytyssairaalaa, eikä olla vieläkään päätetty. :joyful: Jos nyt pitäisi valita niin varmaan edelleen tuo Naikkari. Liukuhihnahommaa, mutta parhaat mahdollisuudet hoitaa nopeasti jos joku menee pahasti pieleen.

Mutta vielä kiinnostaisi, että tietääkö joku noista perhehuoneista, missä HUS-alueen sairaalassa sellaiseen pääsee varmimmin? En tullutkaan aiemmin ajatelleeksi, että normiosastollahan mies joutuu yöksi kotiin. :nailbiting: Itse olin ajatellut, että ilman muuta ollaan yhdessä perheenä. Missäs muualla sen tuoreen isukin paikka muka on kuin vastasyntyneen lapsensa ja minun luona? Ei suoraan sanottuna jotenkin edes käynyt mielessä, että isä voitaisiin käskeä kotiin. :wideyed:
 
Joo itselle tuli sama täytenä yllätyksenä! Jotenkin sitä oletti että tietysti saadaan olla yhdessä ja sitten kun mut siirrettiin osastolle, mies passitettiin kotiin:sad001 kerkesivät viettää vain muutaman tunnin yhdessä.. ja täällä kun ei ole edes tuota perhehuone mahdollisuutta..
 
Mä menen joko kätilöopistolle tai naistenklinikalle.
Jos synnytystavaksi tulee sektio, se tehdään naikkarilla, muussa tapauksessa toivottavasti pääsen kättärille.

Mun kaksi ekaa syntyneet Kättärillä, kolmas Tammisaaressa joka on nyt jo suljettu.
 
Kiva taas hehkuttaa Lohjaa, mutta siellä on yleensä sen verran tilaa, että mies saa jäädä jos haluaa. Esikoisen kanssa oltiinkin koko sairaalassaoloaika perhehuoneessa. Se oli ihan mukavaa :)
 
Me oltaisiin menossa tän kakkosenkin kanssa Jorviin. Esikoisen synnytyksestä jäi tosi hyvä fiilis. Meistä pidettiin hyvää huolta ja päästiin perhehuoneeseenkin.

Meille ollaan kyl sanottu että synnytyssairaala valitaan sitten kun h-hetki on käsillä eli minne sitten ikinä päätätkin silloin soittaa (tietysti sillä edellytyksellä, että on tilaa)
 
Okei, kiva juttu että voi vielä vaihtaa. Ja Jorvissa ilmeisestikin perhehuonekin :Heartred
 
Mä kysyin neuvolasta et pitääkö mun valita sairaala vai kui. Se vastasi, että viikolla 36 pääsee tutustumaan ja sit voi sanoa mihin haluaa. Yleensä vaan mennään johonkin :) Joten kai mä vetoan lähimpään ja mennään Lohjalle minne halusin.
 
Moi, oon ite käynyt neuvolassa Helsingissä ja nyt kahdessa ultrassa Jorvissa, koska se on lähin (tai ainakin helppokulkuisin) sairaala. Jo ensimmäisellä neuvolakäynnillä sanottiin, että synnytyssairaalan voi synnytyksen käynnistyttyä valita itse soittamalla ja varmistamalla että on tilaa. Samat ohjeet on tulleet kahdesti myös Jorvista :) Ollaan muuttamassa syksyllä Espooseen, joten Jorvi varmaan synnytysairaalaksikin valitaan. Muussa tapauksessa valitsisin Naistenklinikan, koska meistä viidestä sisaruksesta neljä on vuosina 1988-2006 syntynyt siellä, ja sekä äiti että äitipuoli suosittelee!
 
Takaisin
Top