Synnytyssairaalan valinta

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja alma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

alma

Silmät suurina ihmettelijä
Kertokaapa millä perusteilla olette valinneet synnytyssairaalan? Myös mielipiteet eri sairaaloista ovat tervetulleita!

Sillä perusteella minkä sairaalan nimen neuvolantäti sanoi [:D]
Ei paljon mahiksia ollu, tosin pääkaupunkiseudulla tilanne on varamasti eri kuin täällä hiukan kauempana...

Itse valitsin synnytyssairaalan sen perusteella mikä oli lähin, eli Jorvi ja olen siellä aiemminkin synnyttänyt. Mutta menisin mihin vaan synnyttämään, jos sama matka kaikkiin... Eli Naistenklinikka, Kätilöopisto ja Jorvi. Tai viime kertaisen synnytyksen perusteella menisin Naistenklinikalle ja sinne ne varmaan mut laittaisikin. 

Mä menen Kätilöopistolle sen takia, että se on lähin ja myös siksi, että siitä olen kavereilta kuullut parempaa palautetta kuin Naistenklinikasta, en tosin siitäkään ole mitään hirveitä kauhutarinoita kuullut. Ekaa lasta vasta odottelen itse, että omaa kokemusta kummastakaan noista mulla ei vielä ole[:D] Mutta mä olen myös itse syntynyt Kätilöopistolla ja äitini ainakin tykkäsi siitä, kuinka siellä toimitaan. Mutta tosiaan, mun kotoani menee Kättärille n. 15-20 min kävellen, että siinä mielessä tykkään, kun ei julkisilla ole pakko matkustaa, tai jos matkustaa ni menee se 5-10 minuuttia, että on oven edessä[:)]

Neuvolassa hoitaja suositteli Lohjan sairaalaa. Kuulin myös monesta muusta eri lähteestä, että se on hyvä sairaala. Plus että se taitaa olla myös lähin sairaala. Vaihtoehtoja taisi olla 4 tai 5.

Menen Naistenklinikalle.

Olen synnyttänyt esikoisen ja kaksoset Kätilöopistolla. Kun muutimme Vantaalle ja odotin kuopusta, oli matka suorempi Naistenklinikalle ja ex-mieheni mielestä kun olin jo yli kolmekymppinen oli turvallisempaa kun Lastenklinikka on siinä... Jorvista olin siihen mennessä kuullut vain huonoa joten vaikka matka sinne olis kaikkein lyhyin, en sinne halunnut. Nyt yks kaverini on siellä synnyttänyt ja kehui kovasti, mutta haluan silti Naistenklinikalle kun tykkäsin viime kerralla niin paljon.

Hyvinkäällä asun ja Hyvinkäälle menen. Siellä on ihan uudet tilat ja kätilöihinkin jo tutustunut.
Hyvillä fiiliksillä vaikka "kauhusta kankeana"

Ehdin koulutukseni puolesta vierailla useammassa synnytyssairaalassa. Minun mielipiteeni on, että

-jos arvostat tehokkuutta tai/ja on riskejä, että vauvalla on jokin huonosti, niin ainoa oikea valinta on Naistenklinikka. Synnäreiden vieressä sijaitsee vastasyntyneiden valvontaosasto, jossa lääkärit ja hoitajat ovat erikoistuneita hoitamaan huonokuntoisia vastasyntyneitä. Myös vastasyntyneiden teho on lähellä, lastenklinikalla. Tosin synnytystä viedään eteenpäin usein "liukuhihnatyylillä".

-jos haluat henkilöhoitaista palvelua, jossa juurin sinun tilanne, toiveet, halut, pelot ym. otetaan huomioon, niin älä missään nimessä mene Naistenklinikalle! Kätilöopisto on silloin parempi vaihtoehto. Siellä tosin kivunlievitysmenetelmiä käytetään tosi nihkeästi, samoin kuin Tammisaaressakin.

-Jorvi ja Hyvinkää ovat aika samantapaisia. Synnyttäjien toiveet otetaan huomioon niin hyvin kuin pystyy. Tosin henkilökuntaa on suhteessa vähemmän kuin esim. Naistenklinikalla. Hyvinkäällä on amme, jota on kehuttu tosi paljon.

Itselleni on tulossa ensimmäinen lapsi kesäkuussa. Edellä mainitut kokemukset ovat siis hoitajan, eikä synnyttäjän näkökulmasta. Oon päättynyt Hyvinkään sairaalaan, osittain sen ammeen takia ja koska raskaus on onneksi sujunut oikein mallikkaasti.

Valitsin aikoinaan n. 7 vuotta sitten esikkoa odottaessa kättärin, kun olen itse syntynyt sielä ja se on lähellä. Tokan synnytin myös sielä ja nyt tämä kolmas tulee myös sielä maailmaan. Ihan siksi että on tuttu paikka, tykkään sen paikan hyvästä palvelusta, ultraajista osastonhoitajiin, ja matka on niin lyhyt. Autolla meiltä n. 10 min. Ja täytyyhän sisaruksien samassa paikassa nähä maailma ekaa kertaa..:)

Kiitos Lennu_G

Tuo amme asia kiinnosti kovasti. Vielä en ole Hyvinkäällä synnytyksistä puhunut mutta varmastikin seuraavalla seuranta kerralla... Ja sitten tietenkin sinne esittelykierrokselle sitten myöhemmin.

Ensimmäisellä neuvolakäynnillä kysyttiin, että "menetkös Jorviin synnyttämään?" ja eipä siinä oikein muutakaan tullut mieleen, kun tuossahan tuo on naapurissa. Tokihan päätöstä voi vielä vaihtaa, mutta toisaalta mulla ei ole sen kummempaa näkemystä muistakaan paikoista, joten Jorvi ajanee asian yhtä hyvin [8|]

Ihan sivukommenttina, mulle on isompi juttu, että lapsesta tulee oikeasti pk-seutulainen! Olisin niin mielelläni asunut nyt jossain maalla (Lahessa), ettei lapsen syntymäpaikkakunnaksi olisi jäänyt Espoo. No, on sekin parempi kuin Helsinki [8D]

Kätilöopiston haikaranpesä: positiivista palautetta, perhehuoneet, vaihtoehtoisia kivunlievityksiä, oma valmennus + synnytyskeskustelu, lähellä kotia. Tykkäsin!

Jorvi on mun valinta, koska ei innosta lähtee Hesan keskustaan esim. ruuhka-aikaan supistuksien kanssa ja ajatella et joko ollaan perillä.

Jorvi on lähellä ja en nyt mitään pahaa siitä oo kuullut, toisin kuin kättäristä ja naistenklnikasta kummastakin oon kuullut moitteita.

..mut eix mielipiteitä ole yhtä paljon kuin synnyttäjiäkin? Jokaisella on omat kokemuksensa ja joskus joku kokee saman toiminnan hyvänä tapana ja joku toinen ei pidä siitä.

Voi olla et joku joka on kehynyt jonkun synnärin maasta taivaaseen, niin sen henkilön ystävä kokee samassa synnärissä oman pikku helvettinsä esim. kätilön huonon päivän takia tai ettei saa esim. kivunlievitystä tarpeeksi ajoissa omasta mielestään....

Mut toivotaan että kaikilla tulee olemaan hyvät synnytyskokemukset synnytyssairaalasta huolimatta [:)]

Takaisin