Synnytyspelot

Hmm ... Kunhan nyt oikeasti nämä kauhu tarinat ei saa liikaa huomioo ja voimaa.. Jotenkin kaikista kamalimmat jää ihmisten mieleen ja aiheuttaa tuhojaan..
Vielä korostan että itsellä iso sf mitta josta epäiltiin isoa vauvaa. Tämä toki kontrolloitiin ultralla ja todettiin että varsin pieni on. Ja vielä kun ennenaikaisena tuli niin iso sf mitta oli turhista turhin pelotteleen tai aiheuttaan ennakkoluuloja.

Ei nää aina mene niinkun luulee, ja oikeasti on meitä joilla synnytys on ollut upea kokemus, kaikista mitoista ja arvoista huolimatta!!

Edit. Siis toki tilanne on eri jos iso vauva ollaan jo todettu, tavalla tai toisella. En epäile yhtään etteikö ison synnyttäminen olisi tuskaisempaa kuin pienen. Oma pointti oli vain tuo sf mitta, ettei se kerro automaattisesti kaikkea, niinkun itsellä kävi
 
Muokattu viimeksi:
Olisiko kiva lukea toisien synnytyskokemuksia. Mutta niin kuin jo joku maininnut yleensä ne horror stooryt saa huomiota eniten. Synnytyspelko ryhmä kun tämä on niin toivoisi, täällä näkyvän eniten niitä HYVIÄ kertomuksia ja muutenkin yleistä tunteiden ja pelkojen purkua.

Ja toivoisin/ehdottaisin jos kaikille sopii, että ennen kuin jakaa omaa synnytys kertomusta laittaa isoilla kirjaimilla esim. POSITIIVINEN KOKEMUS / NEGATIIVINEN KOKEMUS, näin lukija saa itse valita joko jättää lukematta tai ei...yleensä kun näitä kaikkia kirjoituksia vaan alkaa lukemaan ja ilman mitään varoitusta tulee sitten jotain mitä ei ehkä ollut valmis lukemaan.

Itse myös pelkään synnytystä ja lähinnä kuullut huonoja juttuja..näin ollen kaipaisin niitä rohkaisevia, ihania ja hyviä kokemuksia, eikä stooreja missä lääkärit eivät ole tienneet mitä tehdä ym. ym.

Kaikella kunnioituksella
 
Mä kopioin tuolta syyskuisten 13- ryhmästä oman synnytyskertomukseni. Ja varsin positiivinen kokemus siis, eli uskoisin että kuka vaan voi lukea! :)

"Tasan kaksi viikkoa on nyt kulunut Monsterin syntymästä. Ja nyt koitti hetki, että saatan saada synnytyskertomuksen kirjoitettua. =)

Kaikkihan alkoi neuvolakäynnillä torstaina 19.9. Silloin oli pissan proteiinit plussalla ja useista mittauksista huolimatta verenpaine normaalia korkeammalla. Ei vielä mitenkään kamalan hälyyttävästi korkealla, mutta terkka halusi varmuuden vuoksi laittaa lähetteen ä-polille. No, sinne päästyäni oli verenpaine selkeästi vielä korkeammalla, ja pissan proteiinit kahdella plussalla. Erikoistuva lääkäri ja ylilääkäri yhdessä tekivät päätöksen, että tehdään virtsan vuorokausi keräys, ja sen tuloksien perusteella päätös kuinka toimitaan. Ja päätöshän sitten oli niin, että aloitetaan käynnistäminen lauantaina 21.9. aamusta.

Lauantaina tietysti kovasti jännitti, ja itkukin pääsi matkalla polille. Siellä tutkittiin, ja päädyttiin laittamaan ballonki ja sen kanssa kotiin. Ohjeistuksella, että jos ballonki pysyy paikallaan, mennään takaisin sunnuntaiaamuna, ja jos tulee pois, mennään kiireettömästi samoin tein. Mentiin kotimatkalla kauppaan ja supistelin jonkin verran, mutta kotona kun otin Panadolin, poistui tuntemukset. Iltapäivällä sitten kävin vessassa, ja sillä reissulla ballonki luiskahti ulos. Pikkuhiljaa siitä sitten lähdettiin takaisin ä-polille ja sinne sitten jäätiinkin. Sain melko pian yhden Cytotecin ( tai taisi olla vastaava tuote, mutta kuitenkin ) ja kätilö totesi että muita toimenpiteitä ei tänään sitten enää tehdäkään, vaan jatketaan sunnuntaiaamuna jos mitään ei ala tapahtumaan.

Isännän kanssa vietettiin iltaa sitten siellä kammarissa, ja kun ei mitään tuntemuksia alkanut tulemaan niin lähetin isännän yöksi kotiin hoitamaan koiria ja hevosia. Soittamallahan hänet sitten saisi paikalle jos yöllä jotain alkaa tapahtumaan. Ja alkoikin. Ensin en saanut unta, joten sain Opamoxia yöhoitajalta ja pieneen selkäjomotukseen Peptidin lihakseen. Onnistun näillä nukkumaan sitten jonkin aikaa, kunnes kahden aikaan yöllä herään siihen että supistelee 7-10minuutin välein.

Saan torkuttua jotenkuten aamuun saakka, vaikka supisteleekin jonkin verran.Isäntäkin tulee hoidettuaan hevoset ulos syömään ja koirien aamutoimet. Yhdeksän aikaan lääkäri käy tekemässä sisätutkimuksen ja toteaa synnytyksen käynnistyneen, kanava hävinnyt ja kohdunsuu 3cm auki. Tuntia myöhemmin totean tarvitsevani jotain supistuskipuihin, ja kätilö siirtää meidät synnytyssaliin ja ilokaasun ääreen. Vessassa käydessä menee sitten lapsivedet, jonka todetaan olevan vihreää. Vauvalle asennetaan stan-pinni päähän tästä syystä. Ilokaasusta en koe saavani suurta hyötyä, mutta hengittelen sitä kuitenkin.

Vaille kaksitoista kätilö ehdottaa epiduraalia, vaikka olinkin alunperin ajatellu mahdollisimman lääkkeetöntä synnytystä. Sen verran kipeää supistukset kuitenkin tekevät. että ilman mukinoita suostun epiduraaliin ja melko pian anestesialääkäri tuleekin sen antamaan. Isäntä lähtee taas hoitamaan koiria ja hevosia kun minun kivut helpottaa, ja kätilökin on sitä mieltä että ehtii hienosti, reiluun tuntiin ei tule mitään tapahtumaan.

Ja mitä vielä, tuntia myöhemmin, vaille 1, alan tuntea paineen tunnetta alakerrassa. Eikä isäntää vielä näy ei kuulu...! Hengittelen ilokaasua ponnistamisen tarpeeseen ja isäntää odotellessa. Ja ponnistamisen tarve vaan lisääntyy. Kätilö oli jo koittanut isännälle soittaakin, että nyt alkaa tulla kiire, ja onneksi isäntä sitten ehtikin paikalle. Saan aloittaa ponnistamisen harjoittelemisen kyljelläni, ja muutamia kertoja kokeiltuani käskee kätilö minut puoli-istuvaan asentoon ja varsinainen ponnistaminen aloitetaan. Yllättäen se ei minusta tuntunut ollenkaan kipeältä eikä edes kamalan epämiellyttävältä, varmaan epiduraali vaikutti siihen. Episiotomia tehtiin jossain vaiheessa, enkä edes huomannut sitä itse. No, 16 minuuttia kesti ponnistusvaihetta ja Monsteri oli syntynyt. Lastenlääkäri oli paikalla syntymän ajan vihreän lapsiveden takia, mutta häntä ei sitten onneksi tarvittu, tyttö sai 9/9 pistettä.

Tästä alkaa sitten ongelmat, eli istukka ei lähtenyt irtoamaan ollenkaan, suonensisäisesti annetuista lääkkeistä huolimatta. Odotettiin tunti, eikä irtoamista tapahtunut. Kätilö sanoi että käsin irroitukseen tästä mennään, mutta että leikkaussali on varattu, niin odotellaan tässä synnytyssalissa. Odotettiin vielä tunti, jonka jälkeen vasta päästiin leikkuriin. Onneksi en vuotanut tässä vaiheessa, niin ei ollut kiire. Itse istukan irrotuksen aikana menetin sitten 3 litraa verta ja kun heräsin nukutuksesta sain jonkin sortin horkan, muistan hämärästi vaan tärisseeni holtittomasti. Se onneksi meni ohi. Hemoglobiinihan se tietysti sitten laski kamalan alas, alimmillaan oli 72, josta syystä vointi ei ollut kovin kummoinen. Sain kuitenkin jo maanantaina nousta pieneen suihkuun ja siitä eteenpäin kevyestä huimauksesta huolimatta olin jaloillani säännöllisesti ja isännän kanssa hoidin Monsterin.

Kaikkinensa siis synnytys kesti papereiden mukaan hieman vajaat 12 tuntia ja sairaalassa oltiin kolme kokonaista päivää, kotiuduttiin siis keskiviikkona kun Monsteri syntyi sunnuntaina. Mulle sattui tosi kivat kaksi kätiöä ja kaikkinensa jäi kauhean positiivinen ja hyvä mieli koko synnyttämisestä. En kärsinyt juuri minkäänlaisista kivuista synnytyksen jälkeen, maanantaita lukuunottamatta, jolloin episiotomia oli vähän kipeä turvotuksen takia.

Nyt ollaan oltu puolitoista viikkoa kotona koko perhe ja toivon että hormonimyrskyt alkaisivat pikkuhiljaa tasaantumaan!
Tästä tuli kamalan pitkä kertomus..."
 
Heti positiivisia tullee.. :) Mulla on ainaki kaks helppoo alatiesynnytystä takana, joista ei oo jääny mittää traumoja, päinvastoin, ootan jo nii innolla että pääsee tämänkin kolmannen pusertaa ulos :) Kysissä ainaki minu kohalle on sattunu asiantuntevat, mukavat hoitajat ja lääkärit. Tietysti varmasti enskertalaisia jännittää ja mietityttää, mut kyllä mä ainaki luotin ja luotan edelleen synnytyssalin asiantuntevaa henkilöstöön täysin, ne kyllä ossaa neuvoo tilanteessa ku tilanteessa. Näin ainakin ite oon kokenu.
 
Kiitos Puapru sekä Ninnee. Puaprun 'ongelmat' - kohdan hyppäsin yli ihan tarkoituksella..mutta hyvä kertomus siihen saakka ainakin.

Kiitos että kirjoitatte hyvistä kokemuksista. Rauhoittaa mieltä, vaikka juuri nyt ei niin pahat pelot olekkaan, ne tulee jotenkin aalloittain.
 
Näin ensisynnyttäjänä en tiedä yhtään mitä on edessä, mutta odotan sitä kyllä kovalla innolla :wink toistaiseksi kivut yms. eivät ole pelottaneet vaikka voi olla että itsehillintä on täysin mennyttä kun päästään itse asiaan. Jotenkin sitä lasta on odottanut niin paljon, että tuntuu jollakin lailla helpottavalta ajatukselta että hän sitten vihdoin olisi tuossa vieressä. Itse olen kuitenkin raskausajan kokenut jonkin verran stressaavaksi kun sille huolelle "onhan kaikki hyvin" ei oikein voi mitään..
Luotan siihen että terveydenhuolto on meillä niin korkealla tasolla ja apua saa ihan varmasti synnytyksen aikana.
 
Ei niitä kipuja kannatakaan pelätä, vaan kannattaa asennoitua niin, että ne on luonnon omaa kipua, joka kertoo siitä, että kohtulihas toimii tehokkaasti. Kopioin tällasen selostuksen bebesinfo.fi:n sivuilta :"Eri ihmiset kokevat synnytyskivun eri tavalla. Kipu on myös erilaista synnytyksen eri vaiheissa ja saattaa vaihdella saman ihmisenkin kohdalla eri synnytyksissä. Huolellinen valmistautuminen auttaa kivun kohtaamisessa. On parempi antautua kivulle ja työskennellä yhdessä sen kanssa, kuin taistella kipua vastaan."

Onhan naiset aina synnyttäneet ja nää länsimaiset kivunlievityskeinot on aika uusi asia kuitenkin. Jos saa liian hyvän kivunlievityksen saattaa se turhaan pitkittää synnytystä. Sekin on hyvä muistaa, että: "Kiputuntemus saa kehon hormonitoiminnan liikkeelle. Tämä voimistaa psyykkisiä reaktioita, kuten läheisyyden tunnetta, hoivaamisviettiä, selviytymisen ja onnistumisen tunnetta, sekä synnytyksen jälkeistä euforiaa. Missään muussa naisen elämän vaiheessa oksitosiinihormoni ei ole niin korkealla, kuin heti synnytyksen jälkeen. Sen tarkoitus on saada äiti rakastumaan vauvaansa ja vahvistaa heidän välilleen kehittyvää vuorovaikutteista kiintymyssuhdetta." Kipu on siis ihan hyvä asia ja kyllä me naiset kestetään monenlaista kipua (ehkä paremmin kuin miehet).

Muutenkin hyvää asiaa löytyy tuolta bebesinfo.fi:stä
 
Ei niitä kipuja kannatakaan pelätä, vaan kannattaa asennoitua niin, että ne on luonnon omaa kipua, joka kertoo siitä, että kohtulihas toimii tehokkaasti. Kopioin tällasen selostuksen bebesinfo.fi:n sivuilta :"Eri ihmiset kokevat synnytyskivun eri tavalla. Kipu on myös erilaista synnytyksen eri vaiheissa ja saattaa vaihdella saman ihmisenkin kohdalla eri synnytyksissä. Huolellinen valmistautuminen auttaa kivun kohtaamisessa. On parempi antautua kivulle ja työskennellä yhdessä sen kanssa, kuin taistella kipua vastaan."

Onhan naiset aina synnyttäneet ja nää länsimaiset kivunlievityskeinot on aika uusi asia kuitenkin. Jos saa liian hyvän kivunlievityksen saattaa se turhaan pitkittää synnytystä. Sekin on hyvä muistaa, että: "Kiputuntemus saa kehon hormonitoiminnan liikkeelle. Tämä voimistaa psyykkisiä reaktioita, kuten läheisyyden tunnetta, hoivaamisviettiä, selviytymisen ja onnistumisen tunnetta, sekä synnytyksen jälkeistä euforiaa. Missään muussa naisen elämän vaiheessa oksitosiinihormoni ei ole niin korkealla, kuin heti synnytyksen jälkeen. Sen tarkoitus on saada äiti rakastumaan vauvaansa ja vahvistaa heidän välilleen kehittyvää vuorovaikutteista kiintymyssuhdetta." Kipu on siis ihan hyvä asia ja kyllä me naiset kestetään monenlaista kipua (ehkä paremmin kuin miehet).

Muutenkin hyvää asiaa löytyy tuolta bebesinfo.fi:stä


Juuri näitä asioita ollaan doulani kanssa keskustelleet, siksi olen päätynyt lähtemään luomu synnyttämään, mutta valmis kyllä sitten lääketieteellisen puuttumiseen jos tilanne sen vaatii.
 
Oon lukenut aika paljon luonnollisesta synnytyksestä. Toivoisin kovasti jaksavani synnyttää ilman turhia toimenpiteitä ja lääkkeitä. Lähtökohtana olis tietty se, että synnytys käynnistyisi spontaanisti.
Jännitän eniten sitä että sairaalassa siis puututaan liikaa. Oon monesti miehelle sanonut että pitää huolen, ettei muhun pistetä mitään ilman mun toivetta.
Toki tehköön vaikka sektion jos vauva on vaarassa, mutta ettei turhaan sorki.
Pelkään että liikkumista rajoitetaan piuhojen tms. takia ja joutuu makaan tuskissa sängyllä. Oon lukenu, että liikkumattomuus hidastaa synnytystä ja täten helpommin kaipaa kivunlievitystä ja toisaalta hidastunut syntymä heikentää vauvankin jaksamista. Moni toimenpide siis aiheuttaa lieveilmiönä lisää tarvetta toimenpiteille!
Jos sitten ite haluan jotain lääkettä, niin ok.
Oon vaan lukenut lääkkeiden huonoista puolista vauvalle, niin siksi haluan välttää ne jos kipulynnys kestää.
 
Tänään tuli hyvä vinkki kolmesti synnyttäneeltä mammalta tuolla perhe kerhossa. Hän oli itse tehnyt tietokoneella tarkan listan synnytystoiveistaan, tulostanut sen ja antanut synnärillä sisäänkirjautuessa kätilölle. Toki myös pyytänyt sen takaisin mukaansa kun osastolle otettiin sisään, ja tyrkännyt sen uudestaan vastaanottaneelle kätilölle kun synnytyssaliin meni. Tätä kätilöt oli kehuneet paljon, sanoneet että heidän on huomattavasti helpompi tehdä töitä kun toiveet tulee selkeästi paperilla käteen. Siinä vaiheessa kun ei itse enää välttämättä kykene täysjärkiseen keskusteluun.. :)
Hän oli listannut kaiken mahdollisen, lääkkeiden käytön mitä ja millon, synnytysasento toiveet niin supistaessa kuin ponnistaessa. Toiveet haluaako sisätitkimuksia, kuulla senttimäärät paljon auki, seistä istua liikkua, poikkeustilanteissa toiveita. Kätilön käytös, isän / doulan osuus, jälkeiset, imetys, lähikontakti, vauvan pesu jne jne.

Tottakai nämä asiat ovat helpompia uudelleen synnyttäjille mutta miksei listata vähän ensisynnyttäjänäkin mistäpäin tuulee...

Ja aina voi tulla poikkeustilnanteita jossa vauvan kunto määrittää toimenpiteet. Mutta silti olla hyvä olemassa.

Ilmeisesti joissain sairaaloissa tämä käytäntö on paremmin jo käytössä kuin toisissa mutta tämä ainakin Tampereella taysissä synnyttäessä hyvä vinkki vitonen!!
 
Ah. Tällä kerralla aion pyytää kaikki mahdolliset lääkkeet ja avut mitä vaan saan. Viimeksi menin synnyttämään luomusynnytyspäätöksellä, en siis edes tavallista kipulääkettä ottanut (tyhmä minä). Epiduraali oli sitten kuitenkin pakko laittaa ja ilokaasua hengitellä kun meni nii pitkäksi avautumisvaihe. Kyllä jälkeenpäin olen ajatellut, että olinpa jääräpää. Nyt sanoin jo miehelle, että jos mä en pysty puhumaan ja ilmaisemaan mielipiteitäni niin pitää mies sitten huolen siitä että saan kaikki mahdolliset mömmöt. En viitsi enää turhista kivuista kärsiä, kun kerran niihin on keksitty helpotuskeinoja. Mutta jokainen synnytys ja synnyttäjä on tietty erilainen...
 
Tämmösen sit tein! Voihan siellä käydä mitä vaan, mutta nyt en voi ainakaan jälkikäteen hamitella etten infonnut toiveistani kätilöä. Tulostan tuon mukaan sairaalaan.

· Toivon että mukana saa olla mieheni ja ystäväni
· Toivon että synnytyksen annetaan mennä omalla painollaan
· Haluan pystyä liikkumaan mahdollisimman vapaasti
· Antureita vain jos on pakko, sisätutkimuksista haluan kuulla että paljonko olen auki
· En haluaisi kuin välttämättömät toimenpiteet


· Kipulääkkeitä haluan vain pyydettäessä
Jos haluan kipulääkkeitä, haluan että mulle kerrotaan eri lääkkeiden huonot puolet vauvan kannalta, jotta voin vertailla vaihtoehtoja


· Minua ei häiritse toiset ihmiset, eli myös opiskelijat ovat tervetulleita ja synnytystä voi kuvata opetuskäyttöön
· Toivon saavani hyödyntää ammetta ja mahdollisesti synnyttää veteen
· Toivon saavani kannustusta henkilökunnalta ja ohjeita esim. äänen käyttöön


· Haluaisin välttää makaavaa ja puoli-istuvaa asentoa ponnistusvaiheessa, jotta lantio olisi mahdollisimman auki, (synnytysjakkara kiinnostaa)
· Toivon että välilihaa tuetaan ja saisin ohjeita ponnistaessa, jotta väliliha kerkeää venymään rauhassa ja vältytään episiotomialta
· Haluaisin koskettaa lapsen päätä kun se on syntymässä
· Haluaisin lapsen heti päälleni ihokontaktiin
· Toivon että napanuora saa sykkiä loppuun ja että isä leikkaa sen
· Istukkaveren ja istukan saa antaa hyötykäyttöön
· Toivon että saamme olla ihokontaktissa rauhassa ensi-imetykseen asti ja sen jälkeen vauva punnitaan yms. Kinaa ei tarvitse pestä pois.
· Jos minua tarvitsee ommella, niin haluan siihen puudutuksen


· Lapselle ei saa antaa tuttia ja lisämaidosta pitää keskustella kanssani
· Toivomme pääsevämme mahdollisimman pian kotiin. Mikäli se ei käy, niin sitten potilashotelliin.
· Jos lapsi vaatii lääketieteellistä hoitoa, toivon että isä voi olla lapsen kanssa
· Jos minä tarvitsen hoitoa, toivon että lapsi on ihokontaktissa isän kanssa
· Toivon saavani imetysohjausta ja että lapsen imuote tarkistetaan
 
Mä laitoin tasan kaksi toivetta siihen lomakkeeseen joka piti täyttää:

1. Haluaisin imettää vauvaa mahd pian sektion jälkeen

2. Haluaisin isän ja vauvan kanssani heräämöön. Edes vähäksi aikaa.
 
Anjuska Taysissa veteen synnyttäminen on kielletty ja synnytykseen saa tulla mukaan vain yksi tukihenkilö :sad001 mutta saahan siitä toiveensa esittää :)
 
Joo mun neuvolahoitaja sanoi, että sanot vaan pokkana, että mukana on isä ja doula. Eli vaihdan varmaan lappuun ystävän doulaksi!

Ja noihan on vaan toiveita. Monikin asia voi muuttua ja monestakin syystä!
Mua moni pitää varmasti pimeenä kun oon niin perusteellinen. Mulla oli hoitopöytä ja pinnasänky paikallaan jo loppukesästä. Oon sellanen!
Hääpäivällekin tein minuuttiaikataulun, jonka annoin kaasoille ja bestmaneille. Itse hääpäivänä en ressannut, enkä huolehtinut aikataulusta vaan nautin vaan!
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top