Etukäteen ei kannata pelätä eikä murehtia - helpommin sanottu kuin tehty..näin se varmasti on. Me naiset ollaan ihmeellisiä. Ensin me kasvatetaan pienen pienestä solusta ihminen ja sitten synnytetään se ja yleensä vielä niin, että vaikka se kuinka sattuisi, kivut unohtaa samantien kun se vauva on sylissä.
Mulla itsellä on kaksi synnytystä takana.
Tyttö syntyi imukupilla, kun napanuora oli kaulan ympärillä ja sydänäänet heikkeni aina kun tyttö laskeutui alaspäin. Sinne tuli monta hoitajaa ja kätilöä auttamaan, mutta kertaakaan ei tullut tunne, etteikö tästä selvittäisiin. Luotin niin tähän henkilökuntaan. Väliliha leikattiin myös. Mulle oltiin annettu sitä ennen paraservikaalipuudutus ja se välilihan leikkaaminen ei tuntunut missään. Ainoa asia milloin tikit haittasi oli viikko synnytyksen jälkeen, kun oli kuuma kesä ja paikat alkoi hautumaan siteiden takia. Tämä synnytys kesti 10 tuntia.
Poikaa synnytin 16h30min. Se meni kaikkien sääntöjen ja ohjeiden mukaan. Ei tarvittu imukuppeja eikä muutakaan, ainoastaan mut piti katetroida kesken kaiken, kun olin taas saanut tuon saman puudutuksen, mutta en huomannut käydä vessassa ennen sitä ja mulla oli rakko ihan täysi enkä pystynyt pissaamaan, kun en tuntenut hätää :D Poika syntyi ihan omin voimin puskettuna ulos.
Kuten alussa sanoin, me naiset ollaan ihmeellisiä ja oikeesti tämän pienen ihmeen takia kestetään yllättävänkin paljon asioita mitä ei normaalisti ehkä kestäisi.
Ainoa asia mistä en ekassa synntyksessä tykännyt oli se, että mulle tuikattiin Petidiinipiikki kankkuun jonka seurauksesta mulle tuli tosi huono olo enkä pystynyt liikkumaan sängystä vähään aikaan minnekään kun aina rupes oksettamaan. Päätin, että sitä en halua enää ikinä! :)
Synnytyspeloista kannattaa puhua neuvolassa hyvissä ajoin, he ovat ammattilaisia, he tietävät mitä tehdä, samoin synnytykseen mennessä, jos silloin vielä pelottaa, niin heti vaan kertomaan peloista. Henkilökunta osaa ottaa pelot huomioon ja tehdä synnytyksestä mahdollisimman pelottoman. He tekevät parhaansa meidän äitien ja lasten hyvinvoinnin vuoksi.