Synnytyspelkopoli

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Oletko päässyt juttelemaan synnytyspelkopolille? Kuinka helppoa/vaikeaa sinne oli päästä? Auttoiko se?

Mietityttää olisiko minun hyvä käydä juttelemassa siellä, kun edellisen synnytyksen jäljiltä yhä (kuusi vuotta myöhemmin) pelottaa, että joudun toisessakin synnytyksessä sektioon.
 
Olen käynyt molemmilla kerroilla. Syynä enemmänkin sairaalapelko kuin synnytyspelko. Kummallakaan kertaa ei juurikaan ollut apua, koska työntekijän kanssa kemiat eivät kohdanneet lainkaan ja koin jopa tökerönä tämän kätilön. Mutta sain kuitenkin jättää toisella kertaa synnytystoivelistani ja sitä synnytyksessä noudatettiin, mikä oli positiivista! Minulla molempien raskauksien aikana ihan tarjottiin käyntiä neuvolasta, kysyttiin onko halua mennä ja ajan sai haluamalleen ajankohdalle.
 
Sain lähetteen nopeasti ja polilla kaikki meni ihanasti. Kätilö ja lääkärit huippuja. Toiveena, ehdottomana, oli suunniteltu sektio ja sektio meni hyvin. Luvan sain kivasti ja nopeasti.
 
Sain nyt kolmannesta tosi helposti lähetteen ja ensimmäinen aika on jo takana.
Vielä olisi kätilön kanssa pelkopoli vastaanotto joka keskittyy kivun lievitykseen ja muuhun.
Lisäksi yksi pelkopolikäynti lääkärin luona kuukautta ennen laskettua aikaa, joka olisi samalla synnytystapa arvio.

Itse en ehkä kokenut saavani sitä hyötyä irti pelkopoli käynnistä kuin olisin voinut.
 
Minä sain myös lähetteen helposti. Olin silloin kylläkin sairaalassa vuodelevossa ja kaikki hoitui hyvin. Minua käynnissä auttoi ehkä eniten se, että kun tiedettiin edessä olevan elektiivisen sektion, niin kätilö kävi kanssani tarkasti läpi sen kulku. Kyllä se lievitti pelkoa, vaikka sektio ei ajatuksena tuntunut silloin yhtään turvalliselta. Kaikki meni kuitenkin hyvin.

Nyt sitten toista odottaessa pyydän aivan varmasti lähetteen pelkopolille uudestaan (hyvissä ajoin). Nyt pelkään kuollakseni alatiesynnytystä, kun siitä ei ole vielä kokemusta. Pelkästään ajatus siitä, että kaikki tapahtuu aika varmasti eri tavalla kuin viimeksi, saa olon rauhattomaksi. Edellisessä raskaudessa en ehtinyt käydä ennakkoon sairaalassa tutustumassa, kun tietoa olisi ollut tarjolla kivunlievityksistä ym. Varmaan kaikki faktatieto etukäteen voi helpottaa oloa ja henkistä valmistautumista. Suosittelen kyllä pelkopolilla käyntiä!
 
Kävin, koska halusin suunnitellun sektion. Lääkäri oli ihana ja sanoi, että sektio on todennköisesti turvallisempi kuin alatiesynnytys ja että riskit liittyvät lähinnä seuraavaan raskauteen. Olin lukenut etukäteen tutkimuksia ja THL:n tilastoja, joten tiesinkin nämä asiat jo. Suunniteltu sektio siis tulossa vuoden vaihteessa. Tietysti leikkaus ja uusi tilanne jännittää, mutta olo on nyt luottavainen, sektio on kuitenkin rutiinileikkaus.
 
Nyt kun oli tuo keskenmenoruljanssi, niin se jätti aikamoisen sairaalakammon ja epäluottamuksen hoitohenkilökuntaan. Tähän riitti yksi kätilö, joka mielestäni käyttäytyi tilanteessa tosi tökerösti ja esitti loukkaavia kommentteja. Eikä se nyt ihan putkeen mennyt noin lääketieteellisessä mielessäkään, mutta se nyt ei johtunut siitä kätilöstä. Varmaankaan? Ei kai. En tiedä olisiko vuotooni pitänyt reagoida jo aiemmin. Onhan se aina aika yllättävä ja nopea tilanne.

Joka tapauksessa olen miettinyt, että olisikohan sype-käynneistä hyötyä tämän asian käsittelyssä. Pelkään siis jälleen tulevani epäasiallisesti kohdelluksi, tai loukatuksi. Olen alkanut pelätä myös vuotoa, kun se lääkkeellinen tyhjennys tosiaan aiheutti niin runsaan vuodon, että taju oli lähteä. Esikoisen kohdalla ei tämmöisiä pelkoja ollut ennen synnytystä, eikä onneksi sen jälkeenkään. Onko kellään ollut vastaavanlaisessa tilanteessa sype-käynneistä apua? Uusi raskaus ja synnytyskin luonnollisesti olisi toivottavasti joskus tulossa, mutta nyt haaveita on alkanut varjostaa pelko.

Edit. Siis uuden raskauden tullessa ajankohtaiseksi tätä käyntiä ajattelin.
 
Muokattu viimeksi:
Ensimmäisen synnytys ei ollut mitenkään hyvä. Toista odottaessa neuvolan terveydenhoitaja taivutteli minut pelkopolille, en nimittäin uskonut pelkopolista olevan mitään hyötyä ja oletin toisenkin synnytyksen menevän yhtä kehnosti, koska minun synnytykseni eivät mene oppikirjan mukaan.

Yllätyksekseni pelkopolilta tuli todella paljon apua. Kävimme läpi esikoisen synnytyksen ja sen, miksi se oli sujunut niin huonosti -- oli huojentavaa kuulla ammattilaiselta, että ensimmäisessä synnytyksessä oli tehty virheitä, joita toisessa synnytyksessä ei tulla tekemään. Samoin minulle annettiin toisen synnytyksen suhteen erilaiset ohjeet kuin muille; esikoisen synnytyksen perusteella oli riski, että toisen kanssa en ehdi sairaalaan, ja minulla oli synnytyssairaalan lupa lähteä sairaan hyvissä ajoin. Ei siis tarvinnut odotella synnytyksen etenemisen merkkejä kotona, vaan heti sairaalaan kun on minkäänlainen tunne siitä, että synnytys on alkamassa. Samoin minulle sanottiin, että vaikka sairaalat olisivat kuinka täynnä tahansa, menen lähimpään sairaalaan, koska kauemmaksi en välttämättä ehdi. Samoin minulle luvattiin pelkopolilta, että jos tulen sairaalaan hyvissä ajoin, saan myös epiduraalin jo ennen sitä normaalisti vaadittua 4 cm avautumista, koska muuten epiduraali (tai mikään muukaan puudutus) ei minulla välttämättä ehdi vaikuttamaan. Tämä kaikki aiheutti sen, että toisesta synnytyksestä tuli hyvä kokemus. Se nimittäin meni minun kroppani puolesta samoin kuin esikoisenkin synnytys, mutta nyt siihen osattiin varautua ennakkoon.

Pelkopolista oli myös se hyöty, että tiesin mitä pitää synnärille soittaessa sanoa, nimenomaan juuri tuo, että on ollut pelkopolikäynti, katso paperit, ja esikoisen synnytyksen perusteella on riski syöksysynnytykseen. Puhelinkätilö ei ruvennut tämän jälkeen edes arvioimaan tullako vai eikö tulla, vaan totesi heti tervetulleeksi sairaalaan. Tämä oli yksi pelonaiheistani, että minut käsketään odottamaan kotona pidempään tai lähtemään jonnekin huitsinnevadaan kuten esikoisen kanssa kävi.
 
Takaisin
Top