Synnytyspelko

Aiheesta: mulla on ihan tarkoitus pyytää pelkopolia neuvolassa, koska voin ihan fyysisesti pahoin + saan paniikkikohtausoireita synnytyksen ajattelusta. Kontrolloimaton tilanne, repeämät, kaikki hirveät tarinat, joita olen saanut ystäviltä kuunnella vaikuttavat yhteismitalla tähän. Toivottavasti siellä laukeaa ahdistus edes vähän. :bag:

Tyhmä kysymys muuten: miten synnyttämään mennään? Voiko tilata taksin, tai ambulanssin? Vai mennäänkö sairaalaan odottelemaan? (Juu, olen ensisynnyttäjä :bored:)
 
Jos ei omaa autoa ole, niin voi tilata taksin. Tosin oon kuullu, ettei kaikki välttämättä ota kyytiin. Ambulanssia ei taida saada, ellei ole oikea hätätilanne. Onko tuttua, jolta sais autoa lainaan tai kyydin?
 
Ittee ei pelota itse synnyttäminen, kun kuitenkin sektio on edessä, mutta tulehdusriski kyllä pelottaa. Vatsaa kun on operoitu aiemmin ja silloin sain tulehduksen, joka vei lähes kuukaudeksi sairaalahoitoon ja töistä joutui olemaan pois lähes kaksi kuukautta. Mitä jos tollanen tapahtuis uudestaan, kun pitäs siinä samalla pystyä hoitamaan pientä vauvaa
 
Tyhmä kysymys muuten: miten synnyttämään mennään? Voiko tilata taksin, tai ambulanssin? Vai mennäänkö sairaalaan odottelemaan? (Juu, olen ensisynnyttäjä :bored:)

Mun mielestä toi ei ole yhtään tyhmä kysymys. Me asutaan miehen kanssa Helsingin keskustassa, eikä meillä ole autoa. Synnärille mennään taksilla. Googlettelin eilen, voiko sairaalasta tulla julkisilla kotiin vastasyntyneen kanssa. :grin Taksi tai tutun kyyti ois kätevä, mutta ei ajateltu hommata turvakaukaloa ainakaan heti.
 
Aiheesta: mulla on ihan tarkoitus pyytää pelkopolia neuvolassa, koska voin ihan fyysisesti pahoin + saan paniikkikohtausoireita synnytyksen ajattelusta. Kontrolloimaton tilanne, repeämät, kaikki hirveät tarinat, joita olen saanut ystäviltä kuunnella vaikuttavat yhteismitalla tähän. Toivottavasti siellä laukeaa ahdistus edes vähän. :bag:

Tyhmä kysymys muuten: miten synnyttämään mennään? Voiko tilata taksin, tai ambulanssin? Vai mennäänkö sairaalaan odottelemaan? (Juu, olen ensisynnyttäjä :bored:)
Ehdottomasti pelkopolille jos yhtään siltä tuntuu. Kannattaa myös yrittää jättää muiden kauhutarinat pois mielestä ja muistaa, että jokainen synnytys on erilainen.

Minun mielestä tyhmiä kysymyksiä synnytykseen liittyvistä asioista ei ole, varsinkaan ensikertalaisella :) miten voisikaan tietää tilanteesta jossa ei ole ikinä ollut. Eli rohkeasti vaan kysymään kaikki askarruttavat kysymykset jospa sekin jo veisi vähän pelkoa pois, kun tietää vähän miten toimia tosipaikan tullen.
Pääsääntöisesti synnyttämään mennään omalla kyydillä, ellei tilanne ole sellainen joka vaatisi ambulanssin. Jos omaa autoa ei ole niin voi kysyä esim läheisiltä löytyisikö sieltä joku autollinen ihminen joka mahdollisesti voisi toimia kuskina synnytyksen käynnistyttyä. Tai sitten mennä taxilla. Taxia tilatessa sanoisin että ollaan menossa synnyttämään, niin ei tule yllärinä kuskille :)
 
Aiheesta: mulla on ihan tarkoitus pyytää pelkopolia neuvolassa, koska voin ihan fyysisesti pahoin + saan paniikkikohtausoireita synnytyksen ajattelusta. Kontrolloimaton tilanne, repeämät, kaikki hirveät tarinat, joita olen saanut ystäviltä kuunnella vaikuttavat yhteismitalla tähän. Toivottavasti siellä laukeaa ahdistus edes vähän. :bag:

Tyhmä kysymys muuten: miten synnyttämään mennään? Voiko tilata taksin, tai ambulanssin? Vai mennäänkö sairaalaan odottelemaan? (Juu, olen ensisynnyttäjä :bored:)
Yleensä voi mennä omalla autolla. Ambulanssi lähinnä silloin jos esim. odottaa kaksosia ja varhaisilla viikoilla menny vedet, napanuoraluiskahtaa ulos, jos epäilee ettei ehdi sairaalaan vaan lapsi syntyy matkalle. Taksi ei välttämättä ota kyytiin jos loriset lapsivettä me mentiin omalla autolla mun isä tisin haki porukoille jo päivällä kun asuttiin 30 km päässä sairaalasta. Ja mulla iso tenasuoja piti matkan ajan vuodot kurissa kun enimmät oli lorissu kylppärin lattialle. Ei tullu mieleen et ois voinu mennä loriseen myös vessanpöntön päälle. Synnytysvastaanottoon voi soittaa aina jos epäilyttää (nimim. 10 kertaa varmaan soitellu). Ja mulla siis supisteli viimeks jostain rv 23 lähtien etten nyt 10 kertaa saman vrk sisällä soitellu.

Sairaalaan voidaan pyytää tulemaan joskus jo paljon ennen synnytystä, jos ennenaikainen synnytys uhkaa. Tällöin osastolla joutuu (monesti yliopistosairaalassa jos viikkoja on vasta hyvin vähän) olemaan viikkoja joskus kuukausia monesti lapsi voi tällöinkin syntyä ihan hyvillä viikoilla.

Seurantaan otetaan myös jos on esimerkiksi raskausmyrkytys, nyt lyö ihan tyhjää on näitä varmasti muitakin.

Mut yleensä tosiaan synnyttämään mennään kun vedet on menny 12 h tästä viimestään ainakin näytille tai supistellu 2 h kipeesti 10 min välein tai alle. Tietysti jos matka on hyvin pitkä esim. 100 km ja todennäkösesti nopea synnytys eessä.
 
Muokattu viimeksi:
Mun mielestä toi ei ole yhtään tyhmä kysymys. Me asutaan miehen kanssa Helsingin keskustassa, eikä meillä ole autoa. Synnärille mennään taksilla. Googlettelin eilen, voiko sairaalasta tulla julkisilla kotiin vastasyntyneen kanssa. :grin Taksi tai tutun kyyti ois kätevä, mutta ei ajateltu hommata turvakaukaloa ainakaan heti.

Jep, me samoin asutaan Hgin keskustassa, ja mietin julkisiakin sairaalaan pääsemiseen, mut ehkä se on vähän liian hankalaa odotella raitiovaunua/bussia, kun synnytys alkaa... haha :grin
 
Kiitos 7aimen ja Mira83 tiedoista! Ja tosi hyvä vinkki toi synnytysvastaanotto, sinne oon varmasti yhteydessä sitten toukokuussa :happy119
 
Täällä varmaan, kun asutaan etäällä synnäristä niin saa herkemmin lanssin, ettei matkasynnytyksiä sattuisi niin paljoa:)

Viimeksi kun meni vedet ja soitin synnärille, niin ekana sanoivat että soita ambulanssi ja tule. Mut sain sit kuitenkin luvan lähtee miehen kaa omalla autolla menee kohti synnäriä, ohjeeksi antoivat että pitää matkalla soittaa ambulanssi jos tilanne muuttuu tai supistukset muuttuvat kivuliaiksi... :) Hyvin ehdittiin omalla mennä.
 
Perätila on myös syy mennä ambulanssikyydillä, jos vedet menee. Silloin täytyy pysyä makuuasennossa. Meillä n. 70km synnärille ja esikoinen oli perätilassa ja vedet meni paria viikkoa ennen suunniteltua sektiota. Ambulanssikyydillä menin sit synnärille.
 
Takaisin
Top