synnytyspelko

MerviJ

Oman äänensä löytänyt
Hei.olisi kiva kuulla onko muilla oikeasti ollut/on tällä hetkellä kamala synnytys pelko mikä häiritsee jokapäivää..?? itselläni on ja sainkin lähetteen pelkopolille kun olen kokoajan itkuherkkä,en nuku ja olen aivan liian väsynyt ja sittempä onkin mukavasti suppareita.. :/ lääkäri määräsi yli viikon saikun ja lähetteen äitipolille pelkopolille ja tarkempiin tutkimuksiin vaikkei paikoissa tällähetkellä mitään muutosta...
 
Hei,
mulla on myös aika pelkopolille marraskuussa. Mä en ota asiasta mitään stressiä, sillä olen päättänyt, että synnytän sektiolla. Olen 2 synnyttänyt alakautta ja se riittää minulle, sen verran kamalat kokemukset siitä jäi.

Kuulostaa pahalta, jos se vaivaa sinua noin. Muista ettei kukaan voi pakottaa sinua synnyttämään (no, en ole mikään lääkäri, mutta näin olen ymmärtänyt) ja pelon takia sektion voi saada.

Voimia!
 
MerviJ ja Acelya: Toivottavasti saatte molemmat apua pelkopolilta ja pystytte menemään avoimin mielin synnyttämään, oli se sitten alakautta tai sektiolla.

Mistä tietää, milloin pelkoa on niin paljon, että kannattaa hakeutua pelkopolille?
Neuvolassa ei vielä olla puhuttu synnytyksestä mitään. Toki olisin saanut kysyä, jos olisi jotain kysyttävää. Minulla on varmasti tsiljoona kysymystä synnytyksestä, kivusta, repeämistä yms. siihen liittyvästä päässä, mutta en vaan osaa puhua niistä muuta, kun miehen kanssa kotona.
Synnytys kyllä pelottaa ja ajattelen sitä nyt jo lähes päivittäin. Minulla on tiettyjä toivomuksia synnytyksen suhteen, mutta olen niistä kyllä valmis joustamaan. Pääasia, että kaikki menisi hyvin eikä tarvitsisi kokea mitään infernaalista tuskaa kovin montaa tuntia.
Eniten pelottaa ehkä se, että jaksanko varmasti loppuun asti. Miten kestän sen kaiken kivun. Pyörtyminen ja huonovointisuus myös pelottaa. Ja vaikka en olekaan piikkikammoinen, pelkään puudutteita, mutta en silti halua synnyttää ilman niitä.
Pelottaa myös synnytyksen jälkeinen elämä. Mitä, jos tavara ei koskaan palaudu ns. normaaliksi. Mitä, jos olen monta viikkoa tosi kipeä, mitä jos repeän tosi pahasti.

Onhan noita pelkoja, mutta mistä sen tietää, mikä on vielä normaalin rajoissa?
 
Heips Maikkie,

mun mielestä raja menee siinä, että jos ajattelee  tarvitsevansa pelkopoli -aikaa ja ajatus synnytyksestä haittaa arkea, niin silloin kannattaa jo hakeutua sinne. Mitä sitä suotta painimaan asian kanssa yksistään, kun siellä on tilaisuus keskustella ammatti-ihmisen kanssa ja varmasti mahdollisuus vaikuttaa omaan synnytykseen ja käytettäviin toimenpiteisiin.

Neuvolasta laitetaan lähete sinne pyynnöstäsi. Kannattaa olla ajoissa liikenteessä, sillä itsekin sain ajan vasta n.1,5 kk päähän. Ja semmoinen juttu, että ei mullakaan neuvolassa otettu asiaa esille, minä itse siitä mainitsin.

Netissä on ainakin tällainen juttu synnytyspeloista http://yle.fi/akuutti/arkisto2008/021208_c.htm
 
joo mulle neuvolassa sanottiin että jos ei mikään muu pyöri päässä kuin synnytys ja pelot ja kun mulla aina kun asiasta puhun ajattelen rupean itkemään ja kurkkua ahistaa ihan kuin joku kuristaisi on terkan mukaan paniikkikohtausta,asialle tehtävä jotain ja apua tarvittava..mulle sanoi terkka tänään että ketään ei pakoteta synnyttämään alakautta mutta yritetään käännyttää alakautta synnytykseen..mutta jos pelottaa ja asia tuntuu mahottomalta on silloin sektio saatava..
 
Mä olen samaa mieltä kuin Acelya, että jos itse koet tarvitsevasi pelkopolille aikaa, niin silloin on hyvä siitä ainakin mainita neuvolassa. Se on sun oikeus päästä puhumaan asiasta ammattilaisen kanssa. Pelon kanssa ei tarvitse elää. Se on sun ja vauvasi parhaaksi.

Mä kävin noin vuosi ennen raskaaksi tuloa omassa äitiysneuvolassa keskustelemassa synnytyksestä, joka pelotti mua niin paljon, etten uskaltanut yrittää miehen kanssa lasta, vaikka olin jo monta vuotta halunnut. Siitä käynnistä oli paljon apua ja vuoden verran sitten ajatusta kypsyttelin mielessäni.

Mulla pyöri noita samoja pelkoja mielessä kuin sulla. Mua auttoi myös kun loppuraskaudessa käytiin miehen kanssa oikein perusteellisessa synnytysvalmennuksessa (ei neuvolan). Pelot alkoi helpottaa ja sitten kun vielä luontoäiti puuttui peliin ja raskaus meni viikolla yli, niin pelosta ei ollut enää tietoakaan, kun vaan toivoin, että vauva syntyis jo.

Tuosta kivusta... Se on niin yksilöllinen asia eikä sitä oikein kukaan pysty toiselle selittämään. Se vain täytyy kokea. Mulla oli pitkä ja tosi kivulias synnytys. Mäkin mietin, että kuinka kestän sen. En vieläkään tiedä miten se oli mahdollista, mutta kestin ja jaksoin koko komeat 21 tuntia. Näin jälkeen päin voin sanoa, että se on kyllä ihmeellistä miten ihmisestä löytyy ihan uskomattomia voimavaroja :) Oli mulla kyllä aika paljon lääkkeitäkin käytössä synnytyksessä mm. epiduraali, jota lämpimästi suosittelen. Itse en enää sitä laitettaessa jaksanut miettiä mahtaako sekin sattua, kun keskityin vaan selviytymään supistuksista. En juurikaan huomannut kun se sitten laitettiin.

Ja kyllä se alapääkin palautuu synnytyksen jälkeen ajallaan. Ei  tosin ihan samanlaiseksi kuin ennen synnytystä, mutta mä olen ihan tyytyväinen omani tämän hetkiseen tilaan, (vaikka mulle tehtiin episiotomia) kun ottaa huomioon, että sieltä on kuitenkin ihminen tullut ulos :D Toki ne lantionpohjan lihakset kannattaa treenata kuntoon.

En oikein muuten osaa lohduttaa, muuta kuin sanomalla, että itse pelkäsin synnytystä jo kauan ennen kuin se oli edes ajankohtaista. Ja ymmärrän noi teidän muidenkin pelot oikein hyvin ja mun mielestä on tärkeää, että sektion mahdollisuus on olemassa. Mä kuitenkin selvisin synnytyksestä kaikista peloista ja kivuista huolimatta. Toki mahdollinen seuraava synnytys sitten ajallaan pelottaa myös, mutta uskon, että selviän siitäkin. Oikein paljon tsemppiä teille kaikille!
 
Minä kanssa muutaman sanasen tuosta kivusta mainitsen. Ja ylipäätään synnytyksestä.

Naiset on luotu synnyttämään, ei miehet. Mikäli miehen pitäisi lapset tähän maailmaan synnyttää, ei niitä montaa tulisi. Samaan perheeseen ei 99% tulisi enempää kuin yksi lapsi. No ainakin mä olen sitä mieltä. 

Tosta, että mieluummin sektio, kuin alatiesynnytys, että se olis helpompi. Molemmissa on puolensa, mutta kumpikaan ei ole se helpompi. Sektiossa riskit on ovat lisäksi paljon suuremmat kuin alatiesynnytyksessä ja ne kivut tulevat synnytyksen jälkeen, jolloin pitäisi lasta hoitaa, eikä ennen sitä. Huutava muksu omassa sängyssään ja sun pitäis mahdollisimman nopeasti päästä ylös omasta sängystä (varsikin jos on matala sänky). Ei riitä kymmenen sekunttia ei, eikä riitä yks perkele siihen hommaan, ei. Ja jos yöherätyksiä tuleekin vaikkapa 5-6 kertaa yössä (joka ei ole edes paha), niin aamulla olo on kuin.. Kyljen kääntäminen on jotain niin kivuliasta, että itku siinä monelta pääsee. Ja kylkeähän pitää kääntää MONTA kertaa yössä mikäli imettää aikoo. Toki sitä voi istuenkin imettää, mutta aika harva siihen yöllä ryhtyy. Ja jos paskalle erehtyy, niin ottakaa herra isä se tyyny viimestään sinne mukaan. Siellä se itku viimestään tulee. Halkastuilla vatsalihaksilla pitäs yrittää saada edes jonkun näkönen kikkare pihalle.. ei todellakaan ole helppoa. Joissakin sairaaloissa paskalla pitää todistetusti käydä ennen kuin kotiin pääsee. Älkää jumankauta naurako, älkääkä aivastako, en suosittele. Tai kokeilkaa, mutta luulenpa teidän välttelevän sitä sen jälkeen.. Sektion jälkeen ei saa nostaa mitään painavaa, ei painavampaa kuin se vauva. Kaupassa käyminenhän on siis turha toivo. Käveleminen suorassa, ylipäätään edes suht reippaasti, turha toivo. Sitä raahustaa kuin nainen, joka olis hoidellut koko jalkapallojoukkueen. Yhden lapsen tuossa vielä hoitaa, mutta jos niitä on ennestään kotona odottamassa niin ei oo helppoo ei. Liikunta pitäisi alottaa todella rauhallisesti ja suosituksen mukaan ensimmäiset puolivuotta pitäisi rauhoittaa täysin parantumiselle. Ei mitään punttisali tai spinning-tunteja, juu eip. Sairaalassakin ollaan jonkin verran pidempään eli se neuvoksi, jos mies aikoo aloittaa isyyslomansa heti synnytyksen jälkeen, niin älkää missään nimessä suostuko. Teidän pitää melkeen viikon verran hoitaa lasta sairaalassa, mikä on täynnä muidenkin huutavia mukeloita, sairaalaruokaa ja muuta ihanuutta, kun miehes sinä aika nukkuu autuaasti omassa sängyssään, syö mäkkärissä pikaruokia ja sotkee teidän yhteistä kotia siihen asti, kunnes pääset vauvan kanssa taas kotia siivoomaan. Ja kumartelu, siivoaminen vatsa halkaistuna, no mun ei tarvi mitään sanoa. Toivo, että varpajaiset juhlitaan sitten jossain muualla, kun teidän kotona, jos olet hirveän tarkka tuon siivoamisen suhteen.

Mulla siis takana ensimmäisen kohdalla yli 48h supistuksia käynnistyksen jälkeen, ennen kuin päädyttiin kiireelliseen sektioon kohdun olevan 9cm auki. Toisen kohdalla totesivat mulla ahtaan lantion, joten kaikki synnytykset siitä eteenpäin suunniteltuja sektioita.. jotka KAIKKI on jollain tavalla mennyt päin p:tä. Siis oikein kunnolla, ei mitään pikku juttuja. Viimesen kohdalla mies istuin noin 30cm päässä mun auki vedetystä vatsasta ja näki siitä oikein hyvin miten lapsi sieltä runnottiin pihalle. Meillä mies kertoi lapsen olevan tyttö, ennen hoitajia. Puudutus lähti kesken kaiken pois, ja morfiimia iskettiin molempien kanyylien kautta suoneen, että saivat mut kursittua kasaan.

Mulla on monia synnyttäneitä ystäviä/tuttavia, ja jokaisella toki omat tarinansa synnytyksestä. Vain yhdellä on ollut isompia ongelmia alatiesynnytyksessä ja ovat voineet paljon paremmin synnytyksen jälkeen kuin sektion läpikäyneet. Paljon enemmän on suurempia ongelmia tullut sektion läpikäynneillä, siis itse sektiossa tai vaikkapa tulehduksina jälkikäteen. 

En halua pelotella, vaan lähinnä tuoda kantani esiin siitä, että se sektio ei todellakaan ole se helpompi vaihtoehto. Toki siinä välttää sen muutaman tunnin varsinaisen synnytyskivun, mutta sen sijaan saa kärsiä monta päivää vähän lievempää kipua, mutta kunnon kipua se on sekin.

Ainut oikeasti hyvä puoli tuossa sektiossa on se, että tuo värkki ei siinä miksikään muutu. Ei ulkonäöllisesti eikä oikeastaan muutenkaan. Jokaisen synnytyksen jälkeen sitä kuulemma löystää hiukan, sektiossa vähemmän kuin alatiesynnyksessä. Tätäkin on joku sitten joskus tutkinut, mitenhän tuotakin on sitten mittailtu :DDD 




 
Joo, ei varmaan sektiosta toipuminen ole ihan helppoa. Oon kans kuullut niitä kauhutarinoita ja sitten myös tarinoita, joissa kaikki on mennyt ihan suhteellisen hyvin. Sekin varmaan on ihan ihmisestä kiinni ja tilanteesta ylipäätään.

Mun parille kaverille tehtiin sektiot eivätkä hekään sitä kyllä kenellekään suosittele, mutta ihan hyvin kaikki oli mennyt. Toinen sai olla miehensä kanssa perhehuoneessakin, niin eipä mies ollut kotona nukkumassa omassa sängyssä, vaan auttamassa vaimoaan lapsen kanssa 24/7, mikä kuulemma oli ihan ensiarvoisen tärkeää. Ei tarvinnut huudattaa vauvaa eikä soitella hoitajia paikalle joka imetyskerralla. Ei ne ukot itse leikkauksessakaan olleet katsomassa, kun vaimon vatsa aukaistiin, siellä oli verhot edessä, jotta isät ei järkyty ja lääkäri ym. saavat tehdä työnsä rauhassa. Voi tietysti olla, että eri sairaaloissa on eri käytännöt tässäkin asiassa. Näin siis TAYSissa ja Vammalan aluesairaalassa.

Mitä siihen synnytyksen jälkeiseen elämään sitten tulee, siitähän voi aina sen oman kullan kanssa neuvotella, mutta tuskin sektiotakaan tarvitsee pelätä sen takia, ettei sen jälkeen kukaan auttaisi vauvan kanssa. Jos ei oma ukko tajua auttaa tai ei pysty pitämään isyyslomaa, niin kyllä sitä apua pitäis neuvolan kauttakin järjestyä. Mullekin sitä ehdotettiin, kun aluks oli hankalaa imetysten ym. kanssa ja vauva tosi vaativa, mutta koin kyllä pärjääväni.

Itse pelkään nyt yhden altiesynnytyksen jälkeen sektiota enemmän kuin toista alatiesynnytystä. mutta eiköhän kummassakin vaihtoehdossa ole se riski, että jotain voi mennä pieleen tai muuten olla rankkaa ja kivuliasta. Pelko on kuitenkin mun mielestä asia, joka täytyy ottaa todesta ja jos joku sen perusteella haluaa sektion, niin se hänelle suotakoon.

 
Juu ei ne isät yleensä ole sitä leikkauskohtaa niin läheltä ole tarkkailemassa, vaan nimenomaan niin että äiti on peitetty rinnoista alaspäin verholla jonka taakse miestä kielletään katsomasta. Näin siis suunnitellussa sektiossa mikäli isä haluaa salissa olla mukana. Kiireellisessä / hätäsektiossa isällä ei saliin ole asiaa. Tuo mun miehelle tapahtunut juttu oli vaan esimerkki siitä, että sektio on iso leikkaus, jonka aika voi jotain mennä pieleen. Että se ei ole mikään yksinkertanen juttu. 

Ja halusin tuoda esiin sen, että ne kaikki isommat ongelmat tulee sitten synnytyksen jälkeen, kun normaalisti synnyttäneet viipottavat suht tyytyväisenä (toki ahteri arkana) sairaalan käytävillä, sektioäidit joutuu ne kivut vasta kokemaan. 

Perhehuoneitakin on rajoitetusti ja niitä ei voi etukäteen varata tms. Eikä niihin välttämättä kaikilla ole edes rahallisesti mahdollisuuttakaan. Mieshän maksaa myös sairaalassa olostaan lähes saman kuin äitikin ja sektion jälkeen siellä osastolla joutuu yleensä hiukan pidempään olemaan. 

Ja rahallisesti muutenkin.. Isyysloma maksetaan kelan kautta aina jälkikäteen. Mikäli isä pitää vaikka täydet 18 päivää vapaata, kelaan laitetaan hakemus vasta tuon jakson loputtua ja rahojen ilmestymisessäkin menee se pari viikkoa. Melkosen pitkä rahaton putki tiedossa siis, johon kannattaa etukäteen varautua mikäli rahat on tiukassa. 

Apuun neuvolan tms. kautta. Tätä kyllä kannattaa etukäteen kysellä mikäli epäilee semmosta tarvitsevan. Meillä, eikä naapurikunnissakaan tätä apua saa, ellei kuulu huume/lääke/alkoholi tms. äitiryhmiin. Tälläisiä autetaan ilman sektiotakin. Itse olen yleensä ollut sen 3 viikkoa kotiutumisesta hyvinkin arkana, ja lääkkeitä popsinut kuin karkkia. Sen jälkeen on helpottanut, ja pystyn jatkamaan ihan suht normi elämää. Tuo vaan kannattaa tosiaan ottaa huomioon isyyslomaa suunnitellessa. 

Ja tän mun avautumisen tarkotuksena nimenomaan tuoda se esiin, ettei se sektio sen helpompi juttu ole. Molemmissa on puolensa, ja kumpikin voi sujua todella hyvin.. ja todella harvoin todella huonosti. Eiköhän me kaikki sieltä kuitenkin hengissä selvitä :)
 
Mä en halua sektiota sen takia, että se olis helpompi. Kuten aikaisemmin mainitsin, olen 2 synnyttänyt alakautta ja se riittää minulle niistä sen enempää kommentoimatta. En halua enää synnyttää -ja piste sille hommalle- ja otan sektiossa vastaan sen mikä tulee.



 
Takaisin
Top