Pelko on asia, jota tulee kuunnella ja tunnustella, antaa ja sallia sen olla. Ymmärrän hyvin synnytyspelkoa, mutta kerron omia kokemuksia sektiosta. Minä en suosittele kenellekään sektiota suoraan, vaan että ensin yrittää alateitse ja sitten vasta sektio jos ei onnistu.
Minulla oli kiireellinen sektio, koska vauva oli virhetarjonnassa. Supistukset olivat kivuliaita ennen epiduraalia, mutta sen jälkeen ei ollut kipua, edes sektion jälkeen kotonakaan, Buranaa vain ekan viikon aikana reippaasti naamariin. Vauva voi hyvin, vaikka oli virhetarjonnassa ja syntyi terveenä. Siinä puolessa siis ei ole ongelmia. Jatkossa kyllä, ja, se juuri on syy, miksi en suosittele kenellekään ensisijaisesti sektiota.
Ensinnäkin liikkuminen, mm. Sängystä ja sohvalta ylösnousu on hankalaa aluksi. Vauvan ja ihan kaiken kanssa tarvitsee pari ekaa viikkoa 24/7 apua, koska esim. Sängyssä vauvan siirtely on haavan takia äärimmäisen hankalaa. Sitten liikuntarajoitus kestää niin saamarin pitkään, puoli vuotta osa ja vuoden osa jutuista. Mm. Kahvakuulaan ei kannata tarttua vähintään vuoteen. Juoksukin on siinä rajoilla, ehkä voi aloittaa aiemmin, ehkä ei. Eli jos on ollut liikunnallinen, niin sitä samaa tasoa ei todennäköisesti tule enää koskaan saavuttamaan.
Sitten kiinnikkeet. Lähes kaikilla tulee kiinnikkeitä, mutta kaikilla ei pahoja onneksi. Mutta sitten kun tulee pahat kiinnikkeet, jotka esimerkiksi liimaavat rakon kiinni kohtuun, niin se on ikuinen kipu ja tuska ja helvetillinen pissavaiva sen takia, jota ei voi parantaa. Minulla on tämä ja se on niin tympeää kuin olla voi. Kaikki tärinä sattuu, pissaaminen on kipeää, kohtu pysyy paikallaan ja muut elimet ympärillä liikkuu ja ärsyttää niitä kiinnikkeitä ja kipu on hirveää.
Sitten viimeisenä pisteenä iin päällä on se, että sektion takia kohtu ohenee arven kohdalta niin, että seuraavan raskauden aikana kohtu voi revetä helposti. Eli lähtökohtaisesti jokainen sektioäiti on riskiraskaus jatkossa.
Jos vaan pystyy lapsen alateitse synnyttämään, niin siitä voi jo heti parhaimmassa tapauksessa kävellä normaalisti ja olla ja elää normaalia elämää. Sektion jälkeen menee aluksi viikkoja, että kävely on normaalia ja sitten kuukausia ja vähintään vuosi, että muut elämä on normaalia, ellei käy yhtä huono tuuri kuin minulla, että tulee kiinnikkeitä ja siinä meni kroppa pilalle ikuisesti.
Sektio on helppo siinä hetkessä jos kipua pelkää, mutta siinä on erittäin iso riski, että saa krooniset loppuelämän kivut kaveriksi. Se pilaa, elämän. Olisiko parempi kestää muutama tunti kipua jonka kuitenkin voi epiduraalilla lieventää tai poistaa kokonaan, kuin kärsiä koko loppuelämä? Ihan tosissaan tuota kannattaa miettiä. Sektiossa voi käydä todella huonosti. Se ei ole mikään oikotie onneen.
Toki jos on ollut sohvaperuna jo aiemmin, niin tuo liikunnan menettäminen ei sitten ole ongelma. Kivut ovat silti.