Synnytyskokemuksia OYS/LKS (plussat ja miinukset)

kaneli87

Sukkela juttelija
Kesäkuiset 2025
Heippa!

Tarvitsisin apua ja voi olla, että en ole ainoa, kenelle näistä vastauksista olisi apua.
Asun siis Meri-Lapissa ja meiltä loppuu Kemistä sairaalan synnytysvastaanotto vuoden vaihteessa ('24-'25).

Virallinen synnytyssairaala meillä olisi Rovaniemellä Lapin Keskussairaala (LKS), mutta olen kuullut paljon puhuttavan jo siitä, että täältä lähdetään mieluummin synnyttämään Oulun Yliopistolliseen sairaalaan (OYS).

Kaipaisin siis plussia ja miinuksia molemmista sairaaloista, jotta osaisi tehdä oikean päätöksen synnytyksen lähestyessä kesäkuussa. Onneksi on aikaa vielä ja pystyy miettimään pitkään, mutta jos saataisiin kokemuksia tänne, niin se helpottaisi omaa ajatusta tulevasta synnytyksestä.

Laitan vielä kysymyksiä, joihin toivon, että joku osaa vastata. Ja tiedän, että kokemukset voivat vaihdella hyvinkin, riippuen siitä esim onko synnyttänyt ruuhka-aikaan tai rauhallisemmalla ajankohdalla. Ja omat plussat ja miinukset mitä olen kuvitellut omassa päässäni.

LKS (Rovaniemi)
+ Pienempi sairaala, pystytään ottamaan paremmin synnyttäjät huomioon yksilöinä
+ Suunnitteilla vissiin, että synnyttäjillä poliklinikkamaksut ilmaiset
- Jos jotain haasteita tulee, niin joudutaan pahimmassa tapauksessa siirtämään lapsen hoito Ouluun synnytyksen jälkeen
- Huono tie, etenkin jos talvella joutuu menemään

OYS (Oulu)
+ Yliopistollinen sairaala, osaaminen sen mukainen
+ Nopea ja hyvä kulkuyhteys Meri-Lapista uudistettua tietä myöten
- In ja out mentaliteetti? Saako synnyttää rauhassa, vai hoputetaanko muiden synnyttäjien tieltä pois?

Onko kummassakaan perhehuoneita saatavilla?

Olen synnyttänyt LKS:ssä. Voin vain suositella. Kaikki olivat aivan ihania, toiveet otettiin hyvin huomioon. Kätilöt kunnioittivat pyytämiemme asioita. En voi kuin suositella!! Ihania ihmisiä töissä ja toivoisin pääseväni sinne uudelleenkin synnyttämään :)

Sai perhehuoneen, mies oli minun (ja vauvan) kanssa koko ajan.

Synnyttäjänä minua "ei käsketty" tiettyyn asentoon ponnistamaan, joissakin paikoissa niin ilmeisesti on.

En kyllä keksi mitään miinusta siitä paikasta

OYS:n synnytysosasto muutti uusiin tiloihin vuoden 2024 loppupuolella, näistä tiloista ei ole kokemusta. Kuinkahan "älykästä" siellä synnytys nyt on? Uutta sairaalaa kun on mainostettu maailman älykkäimpänä. 🤔

Mutta henkilökunta on asiantuntevaa, yhteistyö on sujunut hyvin. Tosin monisynnyttäjänä minulla on ollut vahvat mielipiteet että mitä haluan missäkin vaiheessa synnytystä. :smiling-eyes:

Takaisin