Synnytyskokemuksen arvionti VAS-mittarilla

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Kysyttiinkö sinulta synnytyksen jälkeen sairaalassa tai jälkikäteen neuvolassa miten arvioisit synnytykokemuksesi VAS-mittarilla 0-10? Minkä arvosanan annoit?
 
Ei kysytty ja täytyy sanoa etten oo edes kuullut moisesta VAS-mittarista :wideyed: Muutenkin synnytyksen "jälkipyykin" vähäisyys yllätti, kun etukäteen oli sanottu, että ennen kotiutumista olisi keskustelu kätilön (jos oma kätilö töissä niin hänen kanssa, muuten joku toinen) kanssa synnytyksestä ja että mitkä fiilikset jäi yms, mutta ei sellaista ikinä tehty eikä neuvolassakaan mitään arvosanoja annettu, hyvin nopeasti vain kysyttiin tyyliin "jäikö traumoja? hyvä jos ei" ja siinä se :grin
 
En ole tuollaisesta mittarista kuullutkaan. :wideyed: Saisi selvästi olla enemmän käytössä. Muutenkin tarjottiin ihan liian vähän mitään apua synnytyksen käsittelyn kanssa. Kerroin neuvolassa siitä miten synnytys meni ja että se tuntuu kurjalta, mutta sieltäkään ei tarjottu mitään empatiaa kummempaa.
 
Ohoh, luulin että on ihan perusjuttu! Eroja siis löytyy. Naistenklinikalla tosiaan viimevuonna kysyttiin lapsivuodeosastolla ja vielä neuvolan kotikäynnilläkin, kuntana Helsinki.
 
Joka kerralla on kysytty. Arvosanaksi on tullut 8-10. Mä olisin toivonut että tätä olisi kysytty vasta useampi päivä synnytyksen jälkeen. Etenkin Nelosen kohdalla olin vain niin onnellinen että saimme lapsen elävänä ja suht hyvinvoivana syliin, että ehdin ajatella ja käsitellä koko synnytystä vasta kun olin jo kotiutunut, ja se ei todellakaan ollut 8 arvoinen enää silloin.
 
Ja olen kaikki synnyttänyt päksissä -10, -12, -14, -15 ja -17.
 
TAYS kysyy vain blancolla viivalla, jossa toisessa päässä on erittäin hyvä ja toisessa päässä erittäin huono kokemus. Niiden väliin pitää "sokkona" asettaa oma kokemus. Vastaaminen on ymmärtääkseni vapaaehtoista.
 
Ei ole kysytty, enkä ole kuullutkaan. Olisin toivonut enemmän keskustelua jälkikäteen synnytyksestä ja kaikesta siihen liittyvästä. Varsinkin sitten neuvolassa, kun olo on itellä jo vähän parempi.
 
Vaihtelevasti on kysytty ja kaikki lapset synytynyt jorvissa! Mun synnytykset ollut kyllä ensimmäistä lukuun ottamatta 9-10 suorituksia ja jos ton viimeisimmän arvioin erikseen niin sanoisin että oli täysi 10++++ aivan paras synnytys ikinä:wink
 
Phks:ssa tuo on tosiaan käytäntö.
En muista mitä oon vastannut kahteen ekaan, hyviä synnytyksiä oli kyllä. Kolmannesta annoin 10 ja neljännestä 9.
 
TAYS kysyy vain blancolla viivalla, jossa toisessa päässä on erittäin hyvä ja toisessa päässä erittäin huono kokemus. Niiden väliin pitää "sokkona" asettaa oma kokemus. Vastaaminen on ymmärtääkseni vapaaehtoista.

Viiva on blanco joo, mutta potilashotellissa kätilö ja neuvolassa terkka totesivat molemmat että annoit sitten ysin synnytyksestä. Vastasin että niin kai sitten.

Esikoisesta olin muka antanut kolmosen mikä ei todellakaan pidä paikkaansa että onkohan ihan selkeä tuo TAYSin systeemi...
 
Viiva on blanco joo, mutta potilashotellissa kätilö ja neuvolassa terkka totesivat molemmat että annoit sitten ysin synnytyksestä. Vastasin että niin kai sitten.

Esikoisesta olin muka antanut kolmosen mikä ei todellakaan pidä paikkaansa että onkohan ihan selkeä tuo TAYSin systeemi...

On tuo minullakin muistaakseni käännetty numeroksi, mutta en kyllä yhtään muista, mitä arvoja ovat viivalle antaneet, kun ei mitään puhetta ole jälkeen päin ollut. :D Hyviä kokemuksia ovat synnytykset olleet, eikä mitään isoimpia traumoja ole jäänyt. Olen paperit palauttanut kansliaan pois lähtiessä..
 
Kysyttiin molemmilla kerroilla.
Ekasta annoin 9, koska olin vaan niin helpottunut kun hyperemeesi loppui ja vauva saatiin ulos terveenä. Todellisuudessa itse synnytys oli hyvin kaukana tuosta arvosanasta, näin jälkikäteen ajateltuna.

Toisesta annoin myös 9. Ja se todellakin oli sen arvoinen, kaikki meni tosi hyvin ja kätilöt oli aivan ihania ja tsemppasivat upeasti synnyttämään ilman puudutuksia :)
 
Kysyttiin, mutta haloo, eihän sitä osaa ajatella järkevästi tuossa tilanteessa kun on saanut syliinsä koko elämänsä tärkeimmän ja suurimman tavoitteen. Siinä antaisi vaikka sisällissodallekin arvosanan 10. Realistisemmat arviot saisi jos kysyisi vaikkapa parin vuoden päästä synnytyksestä, kun on ehtinyt miettiä asioita, ja tajunnut, mitä oikeasti tapahtuikaan.

Minä annoin esikoisen syntymästä arvosanan 9, koska lapsi oli täysin terve ja minäkin selvisin vähillä vaurioilla. Mutta kiitos siitä kuuluu kyllä minun kropalleni, kätilöistä ei ollut juuri mitään hyötyä, lähinnä aiheuttivat puhdasta mielipahaa alusta loppuun asti.
 
Kysyttiin (TAYS). Annoin täyden kympin sektiosta, jossa oli mukava tunnelma ja kaikki sujui niin kuin pitikin. Sitä varmisteltiin vielä pariin otteeseen jälkikäteen ja olin edelleen samaa mieltä.
 
En muista kuulleeni vas mittarista täällä mikkelissä, mutta jokainen synnytys on käyty hyvin läpi sairaalassa oloaikana.

Ensimmäinen parhaiten ihan sen synnytyksessä olleen kätilön kanssa kun nähtiin vielä uudelleen sen kanssa sairaalassa oloaikana. Toinen synnytys meni ihan ok, kätilö oli vähän nuiva ja meillä ei natsannu ehkä ihan niin hyvin ku esikoisen kätilöitten kanssa.. noh. Kyllä sekin synnytys läpi käytiin. Kolkin synnytyksessä taas natsas jutut kätilön kans ja sit sairaalassa oloaikana oli topakka ja mukava sh joka muisti mut edelliseltä kerralta ja käytiin sen kans sit synnytys taas lävitse.
 
Kysyttiin minkä arvosanan antaisin. Annoin hyvän arvosanan. Ainoastaan yksi kätilö synnytyksen jälkeen alkoi ärsyttämään. Tuli kovaan ääneen sanomaan että jos on rintaimplantit niin imettäminen voi olla hankalaa. En ihan ymmärtänyt, sillä ainakin lihaksen alla olevalla ei ole merkitystä imettämiseen. Tuntui, että hän halusi vaan v*ttuilla. No vähän tuli epävarma olo niin onnistui kait...
 
Ensimmäisessä synnytyksessä ei kysytty. Kysyttiin kuitenkin toista odottaessa neuvolassa arvosanaa ekalle synnytykselle. Annoin 6. Kaikki ei mennyt putkeen, muttei aivan toivotontakaan ollut. Toisesta synnytyksestä kysyttii jo heti synnärillä. Annoin tuolloin 8, koska meni selvästi paremmin kuin ensimmäinen, vaikka negatiivisiakin asioita oli. Kummallakin kertaa annoin juurikin kokonaisarvosanan, jos olisin pelkästään kätilöiden toimintaa arvostellut, olisi kumpikin arvosana tippunut aika paljonkin. Omaan toimintaani, synnytyksen etenemiseen ja kroppani toimimiseen olin molemmilla kerroilla lopulta aika tyytyväinen.
 
Siis jos te annatte VAS-mittarilla arvosanan 10, niin sehän tarkoittaa pahinta mahdollista kuviteltavissa olevaa kipua, eikö? Toisaalta VAS on jana, ei numero.

Uskon kyllä, että synnytyksessä voi arvosanaksi tällä kipumittarilla tulla 10! Minulla ei ole vielä kokemusta ja toivon arvosanakseni nollaa!
 
Takaisin
Top