Koko illan oli ollut jotenkin hassu olo ja uni oli levotonta. Lopulta nousin käymään vessassa yhden aikaan yöllä, kun huomasin, että alapäästä valuu nestettä. En kuitenkaan heti ajatellut sen olevan lapsivettä, vaan kuvittelin valkovuodon olevan nyt vain todella juoksevaa laatua. Mutta sitten nestettä holahti hieman enemmän ja aloin epäillä. Hajukin oli oudon makea. Tietokone päälle ja TAYSin sivuilta tsekkaamaan mitkä ne ohjeet oli, jos epäilee lapsiveden valuvan. Ohjeiden mukaan alapesu, uusi side ja odottamaan. Mutta sitä ei tarvinnut kauaa tehdä, kun vettä tulikin isompi määrä ja housut märkänä. Sillä kohtaa iski epäusko. Ei tän vielä pidä syntyä! Soitto TAYSiin.
“Milläs viikoilla mennään?”
“36+3” “Sulla oli se streptokokki positiivinen, joten kyllä mä haluan sut tänne mahdollisimman pian. Sulla on täällä maininta näistä supistuksistakin, ettei tuo kellottelu todennäköisesti oikein toimi sun kohdalla”
“Jaaa... pitää sitten varmaan herätellä mies ja poika” “Täällä sua odotellaan, tervetuloa”.
Herätin miehen. “Onko nyt siis...tosi kyseessä?” “Nyt täytyy sanoa, että mää en tiedä” Mies meni herättelemään poikaa ja mä soitin äidille. “Me tuotas tuo Topi teille, kunhan päästään liikkeelle” Topi mietti, eikö hän mene kouluun aamulla ja pitääkö hänen pukea päälleen. Reppuun vaan vaatteet ja yökkärit yllä liikkeelle. Mä itse yritin kasata jotain järkevää sairaalakassiin, jota en tietenkään ollut vielä pakannut loppuun, läheskään. Koska “tässähän on vielä aikaa vaikka miten!” Mies lähti käynnistämään autoa, että se vähän lämpenisi. Mä kaivoin jostain muovitetun froteen ajatellen auton penkkiä. Matkalla supisteli pari kertaa, mutta se ei ollut mitenkään uutta. Olihan mua supistellut jo monta viikkoa. Poika tiputettiin matkalla Kuljuun ja me jatkettiin matkaa. TAYSin remppa hieman hankaloitti, kun ei oikein kyltit näkyneet pimeässä ja piti puolittain sokkona etsiä oikeaa paikkaa.
Paikalle päästyä mua hämmensi äärimmäisen hidas sisäänkirjautumissysteemi. Innoton vastaanotto-ihminen kirjasi lopulta tiedot ja päästiin etenemään itse synnytyspäivystykseen. Kätilö otti vastaan ja kyseli voinnit. Mut laitettiin miltei heti käyrälle, otettiin verenpaine ja pistettiin antibioottitippa tippumaan sen streptokokin vuoksi. Jossain kohtaa Otto lähti siirtämään autoa ja kävi sitten samalla ostamassa evästä. Mä myös vaihdoin sairaalavaatteet päälle. Sain syötyä itsekin jotain pientä, ainakin jugurtin. Labrantäti kävi ottamassa vähän vertakin. Ikuisuudelta tuntuvan odottelut jälkeen lääkäri tsekkasi tilanteen. “Lapsivettä tämä on, ei ole epäilystäkään” sitä holahti oikein kunnon määrä lääkärin syliin. Kaulaa ei ollut jäljellä lainkaan ja “ehkä parille sormelle auki”.
Kätilö kirjasi tietoja eteenpäin ja me jäätiin käytävään odottamaan siirtymistä osastolle. Välillä saattoi supistaa, mutta ei mitään kipeää. Oli yhä olo, että mitähän tässä nyt sitten oikein tapahtuu. Oli kuitenkin jo aamu. Viimein mulle tuotiin paperit ja meille kerrottiin, minne mennä. Osastolla jouduin extrapaikalle, koska osasto oli hippasen täynnä. Eli huoneeseen kahden ihmisen väliin. Tila oli vähissä. Kello oli jotain seitsemän ja kahdeksan välissä.
Jossain kohtaa huomasin, että niitä pikkusupistuksia tulee yllättävän tasaiseen tahtiin, jota ei ole koskaan ikinä milloinkaan tapahtunut mun kohdalla. Noin 10min välein, mutta todella kepeitä. Enkä siis ajatellut, että tässä tapahtuisi tänään vielä mitään. Olin melko varma, että Otto lähtisi vielä kotiin. Sitten yks kaks supistukset alkoi olla välillä melko napakoita. Kätilö tarkisti tilanteen. Varsinaisesti ei muuta edistystä aamuiseen, mutta paikat selvästi pehmeämmät. Lämpötyyny ja tens-laite otettiin käyttöön. Tens oli mulle aivan uusi juttu. Lisäksi istuin jumppapallon päällä. Otto istui lukemassa käytävällä, koska huone tosiaan oli ahdas.
Kipu alkoi yllättäen yltyä ja kätilökin kysyi, miten mä pärjään. Päätin pärjätä ja lähteä kävelemään käytävää. Pari todella häijyä supistusta iski. Jossain kohtaa palasin kuitenkin sänkyyn käyrille. Pistin Otolle viestin, että “tänne!” kun tuntui, etten pysy järjissäni yksin. Supistukset oli välillä jumalattoman pitkiä. Kutsuin kätilön paikalle, joka harjoittelijan kanssa saapui pian. Sitten mietittiin, että haluanko mitä. Ottaisinko sen rentouttavan piikin vai tahtoisinko ehkä jo saliin, jossa olisi ilokaasu ja muut kivunlievitysmahdollisuudet. Kätilö tuumasi, että mun supistukset todella ON pitkiä ja tsekkasi tilanteen. Ei paljon edistystä, sentti enemmän. Mutta päätettiin silti, että lähdetään saliin. Sillä lyhyellä kävelymatkalla osastolta saliin tuli muutama todella kipeä supistus ja ne kesti ikuisuuden. Saliin päästyä oikein mukava opiskelija ja kätilö otti vastaan. Ilokaasu heti käyttöön ja kätilö tarkisti tilanteen.
“Reipas 6senttiä auki”
“Siis hetkonen. Just tuolla osastolla oli kolme” Otto ihmetteli.
“Juu, nää Elisan pitkät supistukset todella tekee hommia”. Jano oli kova, ja Otto kaivoi pillimehua. Huokaisin ilokaasun takaa, että “never again!”.
“Mites sen kivunlievityksen kanssa? Mitä sä olit ajatellut?”
“Epiduraali oli esikoisen kanssa ihan hyvä” “Mä voisin kyllä suositella spinaalipuudutusta. Se laitetaan aikas lailla samalla tavalla, mutta vaikuttaa nopeammin. Tosin vaikutus aika on vain pari tuntia, mutta tällä sun tahdilla se riittää ihan heittäen. Ainut, että sitten sä et saa nousta enää sängyltä ylös ihan turvallisuussyistä” Joten spinaalilla mentiin. Mä itse olin varma, että lapsi olisi ulkona vasta joskus iltakuuden jälkeen. Nyt aikarako pieneni melkoisesti.
Spinaalipuudutus tuntui paremmalta kuin esikoisen aikainen epiduraali. Vaikka olin nyt kivuton, tunsin silti, mitä kroppa tekee, enkä ollut tavallaan täysin laput silmillä. Spinaalipuudutus tosiaan vei kivut miltei heti. Kätilö käski hieman ponnistella jos siltä tuntuisi. Kätilö ja opiskelija poistui välillä huoneesta kokonaan. Yhdellä kohtaa kätilö päätti, että tyhjennetään mun rakko ja suolesta se, mitä ns helposti saadaan. Ettei sitten mikään hidasta ponnistusta. Katetrinlaitto ei meinannut millään sujua opiskelijalta, mutta kätilö sai homman skulaamaan. Suolesta kätilö paineli skeidan ulos, mutta en osaa sanoa miten se tapahtui, koska puudutus teki sen, ettei mitään havaintoa koko tapahtumasta. Jossain välissä vauvan päähän myös laitettiin pinni. Siitäkään ei ihan tarkkaa aikakäsitystä ole. Jossain välissä soittelin kätilön taas paikalle kun vähän ponnistuttaa, mutta ei oltu vielä ihan kokonaan auki. Mutta eipä aikaakaan, kun sitten oltiinkin. “Täällä näkyy hiuksia. Aletaanko ihan synnyttämään?” “Hiuksia?! Kai me sitten aletaan” totesin puolittain huvittuneena. Muutama ponnistus ja kätilö tuumasi, että nyt hieman kiristelee, että elä ponnista ihan niin voimakkaasti. Ja sitten luvan kanssa kunnolla loppuun. Lapsi ulkona ja hirmuinen huuto.
“No, kumpi tuli?” kätilö kysyi. Mä muistan nähneeni vain pallit ja Oton äänen “hitto, nyt pitää miettiä nimet ihan uusiksi”. Yhdeksän pisteen kiireinen minimies. Etuliite turbo on todellakin ansaittu.
Poika sai myssyt päähän ja pääsi mun paidan alle. Jälkeiset syntyi pian kätilön hieman painaessa vatsaa. Näytti siltä, että istukasta saattoi jäädä pieni pala kohtuun, mutta kätilökään ei ollut varma. Halusin nähdä istukan, iso löntti joka oli sydämen muotoinen.
Poika pääsi jossain välissä pesulle, mitattavaksi ja puettavaksi ja minä myös suihkuun. Parasta oli, että itse en saanut tikkejä tai edes pahoja haavoja. Kätilön mukaan “kevyttä asfaltti-ihottumaa”. Tästä hihkuin jo heti synnytyksen jälkeen. Ei samaa tikkien paranemishelvettiä, mikä oli Topin aikana!
Meille tuotiin syötävää. En kovin paljon uskaltanut syödä, kun Topin aikana oksensin syötyäni vähän liian nopeasti synnytyksen jälkeen. Osastolle lähdettiin koko sängyn kanssa. Pieni, hätänen ukko syntyi rv36+3 klo 14:18 paino 2805g pituus 48cm pipo 33cm