Kävin Tayssissa 23.10 koska poika viihty poikittain kohdussa. Käynnillä selvis, että poika oli pää alaspäin, mutta kokonsa puolesta tosi pieni ja lapsivettä heikosti. Seuraavan ajan sain kahden viikon päähän.
Noh 6.11 hoitajan tutkimuksissa huomattiin sydänäänten laskuja. Lääkärin tutkimuksessa, lapsivettä ei ollut lähes yhtään ja sydänäänten laskuja kuulu. Lääkäri epäili ettei istukka toimi kunnolla, koska poika oli heikosti kasvanut.
Tutkimusten jälkeen lääkäri totes '' Joo ei tää raskaus odottamalla parane, jäät tänne, alotetaan käynnistys tänään tai huomenna. Ja seuraavaks synnytyssaliin oksitosiinirasitukseen''. Tässä vaiheessa olin todella hämilläni, koska olin yksin käynnillä kun mies oli kutsunnoissa. Soitin sitten miehelle, että tulee nopeesti ja ilmotin mm.äidille että jään sairaalaan.
Kävin rasituksessa, jossa todettiin, että cytotec-käynnistys voidaan aloittaa. Muutamia supistuksia tuli, mutta ei muuta. Lauantaina aamusta sain ekan annoksen cytotecia ja tätä jatkettiin ohjeiden mukaan. La-Su yönä supisteli muutaman tunnin säännöllisesti, mutta mitään edistystä ei tapahtunut. Sunnuntai aamuna poika liikkui heikosti ja käyrillä huomattiin jälleen sydänäänten laskuja. Käynnistystä jatkettiin vielä maanantaille. Mulla meinas usko ja toivo loppua kun ei synnytys tuntunut lähtevän käyntiin.
Maanantaina illalla mun äiti kävi mua tsemppaamassa ja mieskin oli pidempään mun seurana, kun sanoin että aivan varmasti tänään tapahtuu. Kerettiin illalla jäätelöt käydä syömässä ja käyrillä huomattiin reippaasti sydänäänten laskuja, jotka ei johtunut supistuksista (niitä ei ollut).
Mies laitettiin pakkaan mun tavarat, kätilö konsultoi lääkäriä ja tän jälkeen mut siirrettiin synnytyssaliin seurantaan.
Salissa kätilö totes, ettei mitään varmaan tapahdu tulevana yönä, eikä sydänäänten laskujakaan tullut. Yhdeksän jälkeen illalla kävin veskissä ja sit rupes tapahtuun. Kun pääsin takas sängylle, mulla meni vedet ja samantien alko järkyttävät supistukset, joita tuli tiheesti ja ne oli pitkäkestosia ja supistusten aikana sydänäänissä oli laskuja, Sain sitten geelipussit ja melkein heti kun supistukset alko niin ilokaasun kivunlievitykseks.
Sydänäänissä rupes tuleen lisää laskuja ja kivut vaan paheni, ja supistusten kestot pitkitty. Aikaa en osaa sanoo, mutta nopeesti sain epiduraalin joka vei kivut kokonaan pois. Epin kanssa tunsin kyllä supistukset, mutta ne ei sattunut. Mun piti rupee lepäileen, kun laskuja ei ollut tullut hetkeen, mutta heti kun kylkeni käänsin niin laitteet rupes huutaan ja laskuja tuli ja ne kesti kauemmin kun edelliset. Mun kätilö oli ihana ja tsemppaava, ja tän ansiosta en mennyt paniikkiin.
Yhessä vaiheessa olin kontillani, huoneessa 4 kätilöö, lääkäri ja anestesialääkäri. Saatiin sydänäänet nouseen ja mulle laitettiin tippuun estolääkitys supistuksiin.
Keskusteltiin lääkärin kanssa, ja hän sanoi, ettei anna mun synnyttää alakautta, koska sikiö ei sitä kestä ja päätettiin, että leikataan. Aluks puhuttiin kiireellisestä sektiosta, ja mua ruvettiin katetroimaan tässä vaiheessa. Nopeasti tilanne muuttui ja taas tuli pitkittyneitä sydänäänten laskuja ja välillä ne lakkas kokonaan kuulumatta. Tän jälkeen päätettiin viedä suoraan leikkaussaliin ja tehä hätäsektio. Salissa mut laitettiin leikkauskuntoon ja mieskin pääsi mun tueksi. Piti leikata puudutuksessa, mutta epiduraali ei ruvennut vaikuttaan tarpeeksi nopeeta ja lääkäri päätti, että nukutetaan.
Tän jälkeen mulla luonnollisesti katkes muistikuvat kun olin unessa. Seuraavaks heräsin kun oltiin matkalla heräämöön. Anestesialääkäri kertoi, että terve hyvän kokonen poika syntyi ja kaikki meni hyvin. Mä itse olin niin unenpöpperössä, että en meinannut uskoo edes olleeni raskaana :D. Tilanne kyllä nopsaa valkeni mulle.
Heräämössä sitten odottelin, että jalat liikkuu koska se oli ehtona osastolle siirtämisessä. Kätilö kävi kertomassa, että pojalla kaikki hyvin ja isäkin joten kun selviää (kävi kuulemma pahasti kierroksilla, koska vietiin salist pois kun mut nukutettiin). Jossain vaiheessa aamuyöllä mut siirrettiin perhehuoneeseen, jossa mies odotti meidän pojan kanssa
. Poika synty tiistain puolella, vähän ennen yhtä yöllä
.
Synnytyksen kestoks merkattiin 3h 27min, 1 ja 2 vaiheen kohalla ei ollut aikaa ja 3 vaihe kestänyt minuutin.