Ajattelimpa nyt kirjoittaa synnytyksestäni, kun tässä vielä aikaa on ennen kuin poika herää syömään :)
Kaikki alkoi perjantaina 22.7, kun koko päivän tuli supistuksia hiljalleen.. Erilaisia kun harjoitussupistukset. Oli sellainen lievä kipu niissä ja jomotus. Tuntui että kaikki ei ole nyt kunnossa. Koko päivän niitä seurasin ja illalla kymmenen aikaan kivut oli jo pahemmat ja supistuksia tuli vartin välein. Soitin synnärille ja kysyin että mitä tehdään, tullaanko käymään, vai odotellaanko että menisivät ohi. Sanoi että panadolia voi kokeilla ja odotella josko se auttais, jos ei helpota niin sitten pitää tulla sairaalaan. Odottelin kahteentoista asti, jolloin supistukset olivat voimistuneet ja istuminen oli jo tuskaa. 5 min oli supistusten väli ja muutaman kymmenen sekuntia ne kesti aina kerrallaan.. Sanoin sitten miehelle, että nyt ei enää odotella vaan lähdetään äkkiä sinne sairaalaan, että eihän tämä pienokainen nyt vielä saa syntyä!!
Sairaalassa laittoivat käyrälle ja vauvalla kaikki oli hyvin. Yöllä katsoivat kohdunsuun tilanteen ja oli sormelle auki (mikä on kuulemma aika normaalia näillä viikoilla) ja kanavaa oli 2cm jäljellä. Ultrasivat ja painoarvio oli 2,3kg. Sanoivat että todella hyvä tilanne, vaikka syntyisikin etuajassa.
Jouduin jäämään sairaalaan ja veivät osastolle. Antoivat lääkettä auttamaan vauvan keuhkoja ja laittoivat tippaan niitä supistuksien estolääkkeitä silloin pe-la yönä. Yritin nukkua, mutta ei ne esto lääkkeet mitään auttaneet, joten torkuin siinä supistusten välissä. Lauantaina illalla ne kärräs mut (ja onneksi mies tuli mukaan) niin synnytysaliin. Mut siellä ne sano että nyt ei kuitenkaan vielä synnytetä, vaan yritetään nukkua. Yritä siinä nukkua, kun saa makoilla vaan jommalla kummalla kyljellä todella epämiellyttävällä sängyllä (synnytys sänky).. Taas laittoivat silloin yöllä toisen annoksen sitä lääkettä vauvan keuhkoihin. No sunnuntai aamuna ne kärräs mut taas takas osastolle, mun valitettua että en pysty enää makaamaan kummallakaan kuljellä kun ne on niin kipeät. Samalla ne päätti lopettaa ne suppareiden estolääkkeet, koska ei niistä ollut mitään apua. Sanoivat että nyt jos syntyy niin enään ei estellä.
Silloin tuntu et hei, nää supistuksethan loppu!! No onnea kesti vaan hetken, kun taas sunnuntaina illalla alko vielä tuskasemmat ja tiheät supistukset. Illalla käskin niiden tarkistaa tilanteen, koska päivällä olin vuotanut vertakin.. Kätilö tarkisti ja totes että kohdunsuu on kaksi senttiä auki ja kanava kadonnut. Sanoi, että nyt lähdetään äkkiä takas sinne synnytyssaliin. Sinne siis..
Siellä se kätilö kysyi, että pärjäänkö supistusten kanssa.. Sanoin että kyllä pärjään vielä, mutta ei tainnut mennä ku hetki, niin painelin jo nappia että en enää kestäkkään! Tuska oli aika kova siinä vaiheessa. Kätilö pyysi anestesia lääkärin tuomaan mulle epiduraalin mun pyynnöstä. Sen laitettuaan kivut loppu siihen. Oli kyllä mahtava tunne, kun kipu hävisi!! No aina välillä ne kävi tarkistamassa kuinka monta senttiä olin auki. Kun jotain viisi senttiä oli auennut, päätti ne puhkaista kalvot, koska vedet eivät olleet menneet. Siitäpä se sitte lähtikin hurjaa vauhtia etenemään ja melkein heti (mun mittakaavalla mitattuna :)) pääsin ponnistamaan. Vartin verran ponnistelin ja poika syntyi :) Kätilö sanoi että oli pienen haavankin leikannut, koska yleensä leikkaavat kun vauva syntyy etuajassa jotta vauvan päähän ei kohdistu liikaa painetta. Kokonaisuudessaan 5h 15min kesti synnytys.
Vauva syntyi (2428g/45cm) ja kovasti päästeli keuhkoista ääntä. Eli keuhkot olivat hyvässä kunnossa. Helpotus! Kova huoli oli, että onko sillä ressukalla muuten kaikki hyvin, kun etuajassa päätti maailmaan haluta. Sain hetkeksi poikani rinnan päälle mutta heti ne päätti viedä pojan osastolle. Teholle ensin ja onneksi jo samana päivänä siirtyi lastenosastolle. Totesivat että tehohoidon tarpeessa poika ei ole :) huh!
No sokeriarvot pojalla heitteli, joten sokeri tipassa oltiin muutama viikko. Samoin keltasuutta oli ja sinivalo tuli tutuksi. Syömisen opetteluun meni se suurin aika, kotiin ei päästäisi ennen kuin joka aterialla söisi itse pullosta maitonsa. Joten nenä-mahaletkun kanssa piti pärjätä. Kolme kertaa päivässä käytiin miehen kanssa poikaa osastolla hoitamassa ja syöttämässä. Raskasta ja stressaavaa aikaa oli.. pitkät kolme viikkoa poika oli sairaalassa ja kotiin päästiin 12.8. Nyt se aika on vaan muisto, mutta hyvin on vielä muistissa kuinka rankkaa se oli!! Kotona on mennyt kaikki tosi hyvin ja poika kasvaa hurjaa vauhtia!
Huh, tulipa pitkä tarina :D toivottavasti joku jaksaa lukea, kun aika yksityiskohtaisesti tuli nähtävästi selitettyä mun synnytys. Kaikin puolin olen todella tyytyväinen OYS:n synnytysosastoon ja henkilökuntaan, kaikki meni tosi hyvin!