Synnytyskertomukset ☆☆

Rosalina

Foorumin legenda
Kesäkuunmammat 2015
Tehdään tänne nyt tämä synnytyskertomuspino, kun on jo useampi kesäkuinen putkahtanut maailmaan! :happy: :Heartblue:Heartred:Heartpink

Kohta on meidän oma kuukin täällä!!:Heartred
 
Täällä tosiaan tyttö syntyi 15.5 rv 36+4 ja melko vauhdikkaasti :D

Illalla yhdeksän aikaan tuli eka kipeä supistus,jotka melko nopeasti alkoi tulla 5 minsan välein.soitin synnärille että kannattaako lähteä ja ohjeisti vielä kokeilemaan särkylääkettä ja lämmintä suihkua josko auttais - ei auttanu :D kivut alkoi olemaan jo sen verran kovia että makasin sängyllä kaksinkerroin.22.30 lähdettiin sitten synnärille päin ja lapsivedetkin meni vielä eteisessä sopivasti :D sitten vaan märillä housuilla autoon ja kiireellä sairaalaan.onneksi asutaan vaan parin kilsan päässä! synnärillä olinkin jo ihan auki ja ponnistusvaihe alkoi oikeastaan heti.01.30 tyttö syntyi vihdoin ja viimein, eli 2,5h kesti kokonaisuudessaan toimitus :D 2.asteen repeämä tuli kun niin vauhdilla neiti sieltä syöksyi.ja ihan luomusti tietty synnytys meni koksa ei siinä vaiheessa ois ehtiny enää mikään vaikuttaa.kivut oli kamalia,mutta hieno fiilis kun siitä on selvinny! :) ei jäänyt mitään traumoja ja kätilö oli ihana :Heartpink
 
Hienoa luettavaa Sissi!!! :Heartred :thumleft Onnittelut upeasta kokemuksesta! Ja hyvä, ettei syntynyt eteiseen. :)
 
Timantti: kyllä tyksissä sai kengät :D ei mitkään maailman mukavimmat,mut kuitenkin..

juu vieläkin ihmettelen miten nipeesti kaikki meni.ensisynnyttäjä kun olin niin kuvittelin makaavani ainakin vuorokauden synnyttämässä :D

Tsemppiä kaikille muille synnytykseen! lopputulos on niin sen arvoinen :Heartpink
 
Laitellaas stoori nyt kun poitsu koisii masu täynnä tyytyväisenä ♡

20.6. La aamuyöllä alkoi tulla napakoita pitkiä supistuksia, jotka jatkuivat koko vuorokauden ja kipenivät myös.

La-su yönä en saanut nukuttua supistuksilta kuin 3h TENS-laitteen avustuksella. Kävin kuumassa suihkussa kahdesti yöllä, kävelin ulkona ja opettelin TENSin käyttöä. Supistusväli noin 10-15min.

Aamulla välit tihenivät alle 10minuuttiin ja laskin synnytyksen alkaneen kello seitsemän tienoilta. Koitin pysyä jalkeilla, koska istuen/makuulla kohtu ei työskennellyt niin hyvin (välit piteni) ja teki liian kipeää. Supistaessa pyörittelin lantiota ja koitin vähän kyykkiä jms, jotta vauva laskeutuisi hyvin. Kotona koitin kohdunsuuta ja arvelin olevani 3-4cm auki kun lähdettiin synnärille puolen päivän jälkeen.

Sairaalaan kirjauduttiin 12.40. Auki 4-5cm (jee, olin osannut arvioida itse tilanteen hyvin!). Lähdettiin portaita ravaamaan miehen kanssa.

14.36 tultiin takaisin osastolle. Supistaa arviolta 5-8min välein. Kohdunsuun tilanne kuitenkin ennallaan, joten mennään kammariin odottelemaan edistystä.

Supistuksia alkaa tulla tiheästi, ihan minuutin välein. Päivällisen syömisestä ei tahdo tulla mitään, kun koko ajan supistaa enkä ehdi syödä suuta välissä tyhjäksi. Hakeudun helpottamaan oloani sänkyä vasten kyykkyyn. 16.30 kätilö tutkii (ajatuksena, että mies voisi lähteä syömään mikäli tilanne ei ole edistynyt). 6cm auki! En päästä miestä lähtemään, vaan siirrytään saliin (16.39). Matkalla kätilö toteaa, että mennään laittamaan kaikki valmiiksi, ettei tule kiire. Naurahdan mielessäni, "ai kiire? No ei varmana tällä synnytyshistorialla!".

Salissa alkaa tulla voimakkaita supistuksia lyhyillä väleillä. TENSiin tehoja koko ajan lisää, nojaan sänkyä vasten polvillani supistaessa ja koitan äänenkäytöllä saada hallittua kipua. Jonkun supistuksen välissä mies käy halaamassa ja mä rupean vaistomaisesti itkemään, ilman syytä. Liikutuin kai vähän shokissa. Seuraavalla supistuksella kätilö kuulee mun äänenkäytöstä, että homma edistyy. Hän sanoi, että mulla on menossa "8cm epätoivo", osaa tulkita sen - normaali reaktio kuulemma. Pari supistusta tulee, niihin tulee kerta kerralta hurjasti voimaa lisää. Tunnen kun vauva laskeutuu ja kalvot poksahtaa (lapsivettä vain pisaroita! Esikoisella sama juttu). Luonto ottaa vallan, ääntelen kovaa aaaaaaa ja mmmmm ja kroppa pakottaa ponnistamaan, tai oikeammin mun kroppa ponnisti vaikka koitin laittaa vastaan. TENS boostaa koko ajan kovilla tehoilla. Kätilö ilmeisesti (?) supistaessa kokeilee kädellään mun takaa, että vauvan pää alkaa tulla. Komentaa napakasti jakkaralle. Samantien samoilla supistuksilla työnnän vauvaa ulos, kroppa tekee työtä käskemättä hullulla voimalla. 17.02 poika syntyy, yksi pitkä 2min supistus ja se oli siinä.

Eli ehdittiin olla alle 25min salissa kun poika syntyi. Whaaaat???

Poika syntyi niin kovalla vauhdilla, että oli kuin mustikka syntyessään. Tokeni kyllä pian. 3750g ja 48cm, pipo 36cm. ♡♡♡ pääsi heti rinnalle, toista tuntia saatiin tissitellä ennen mittauksia. Jälkeiset syntyy 10min päästä. Pieni nirhauma tuli klitoriksen tienoille, siihen kaksi tikkiä.

Oli ihan hurjan voimaannuttava kokemus, tavallaan aika rajukin. Hirmu erilainen kokemus kuin aiemmat synnytykset! Mutta mitään ei jäänyt hampaankoloon, päin vastoin. Oon aivan ällikällä lyöty koko touhusta. kätilö oli mahtava, huomioi kaikki toiveet pyyteettä ja oli tukena.

Suosittelen TENSiä kaikille!!!! Mahtava laite!!!! :)
 
Kai mäkin voisin tänne tarinoida :)

Elikkä heräsin aamulla puol seiskan aikaan 3.5. kun kuvittelin et on niin kauhee pissahätä et housutki on kostunu..hmm. Vessassa sit huomasin et housut olikin aivan läpimärät. Elikkä lapsivedet meni :) siinä sitten ohjeistuksen mukaan kuivaa päälle ja suoja housuihin. Tunnin seurailin tuleeko vettä vielä ja tulihan sitä. Einun mies hereille ja synnärille näytille.

Supistuksiahan mulla ei ollu koko raskauden aikana vaan ne alko vasta automatkalla synnärille.

Mut pistettiin anturoihin ja tehtii sisätutkimus ja kun hoitsutki totes että vettä tulee runsaasti ni mut kirjattiin sisälle noin klo 8.10 :)

Mut ohjattiin seurantahuoneeseen ja mulle tuotiin aamupalaa. Siellä sit makoilin ja ooteltiin et supistukset lähtis kunnolla tulemaan ja kohdunkaula aukeemaan. Oli siis tullessa vaan 3 senttiä auki. Jossain kohtaa otin sitten kipuun Panadol 1g.

Kolmen ainaan alkoki sitte supistukset olemaan 5min välein :) Siirryttiin synnytyssaliin. Siellä sitte nojatuolissa hengittelin ilokaasua ehkä vähän liiaksikin :D :D siitä sitte tutkimusta varten siirryin sängylle ja laitettiin kanyyli ja antibiootti tippumaan ennaltaehkäsemään tulehdusta koska vedet oli menny ba synnytys muutenkin ennen aikanen. Siirtyessä sängylle tulikin huono olo ja oksennus liiasta ilokaasust :D mut sit jatkettiin vielä sillä. Pian sängylle siirtymisen jälkeen suoistukset oli niin kipeitä et iski eka paniikki..mulle laktettiin kivunlievitykseksi yksi kohdunkaulan puudute ja toimi mulla ko unelma!! Kivut katos ja nukuinki siinä lähemmäs pari tuntia! Sit hengittelin ihan vähän ilokaasua enne kun ponnistusvaihe lähti päälle.

Ponnistusvaihe oli melkosen pitkä, 46min. Supistuksia tuli hyvin, mut olivat liian lyhkäsiä. Oksitosiinitipalla sit niitä koitettiin pidentää ja lisätä ennestään. Välilihaa leikattiin vähäsen, kun tällä mun kätilöllä oli semmonen tapa että leikkaa ensisynnyttäjältä aina vähän jos siltä näyttää niin vältytään repeämiltä. Ja sehän toimi, kaski tikkiä sain, en sen enempää :)

Mut sitte, pieni poika syntyi klo 21.01 kuukautta etuajassa. Oli virallisten määritysten mukaan vielä keskonen, mutta hyvän kokoinen ja kuntoinen niin päästiin heti osastolle ilman keskolaa :)

Synnytys kesti kaiken kaikkiaan siis 6h 4min tarkalleen :)
 
Takaisin
Top