Synnytysasennot ja kivunlievitys

Mikähän se tuon jakkaran kohtalo sitten loppupeleissä on?Meille ei ainakaan sanottu mitään peräpukamista tai alapään turvotuksesta jos käyttää jakkaraa.. :dontknow Jostain kyllä muistan lukeneeni, ettei jakkaraa suositeltais ensisynnyttäjille koska repeämisvaara ois suurempi? :confused:
 
Itse toivoisin pääseväni ammehuoneeseen, koska haluaisin kokeilla sitä lämmintä vettä aluksi kivunlievityksenä. Täällä K-HKS:llä on tosin vaan se yksi ammehuone, että toivottavasti käy tuuri että se on silloin vapaa kun oma hetki tulee! :D Täällä kuulemma myös laitetaan kaikille se välilihapuudute, tai ei varmaan ketään voi pakottaa, mutta itse ainakin mielelläni otan sen :D
Ilokaasu varmaan myöskin mukana ja mahdollisesti se epiduraali.
Ensimmäistä kertaa synnytän, joten en yhtään tiedä miten synnytyskivun koen/kestän, niin oikeestaan aikalailla sen mukaan mennään :)

Ja asennosta en vielä 100% tiedä, mutta jotenkin kylkiasento on ehkä ollut eniten mielessä...taas siinäkin mennään sen hetken fiiliksen mukaan :)
 
:eek: Emmä oo kuullu tollasia K-HKS ^^
En oo koskaan päässy ees tutustuu synnytyssaleihin tms kun edellinen synnytyskin käännytettiin Tayssiin. Oon muutenkin vielä työntäny koko synnytyksen pois mielestä, kun jotenkin elän siinä edellisen sektion sumussa. En vaan tajua, että mun pitäis puskee se tuolta normaalisti ulos, niin en osaa ajatella koko synnytystä vaikka kuinka yritän...
 
Mulla kolmas tulossa ja epiduraali, spinaali, kohdunkaulapuudute (pudendaali), ilonkaasu, keinutuoli, suihku, hieronta ja jumppapallo kokeiltu. Epiduraali ekassa ja spinaali tokassa synnytyksessä, molemmat hienoja keksintöjä. Epiduraalissa kestää vähän aikaa ennenku vaikuttaa, mut kestää kauemmin. Spinaalissa kipu loppuu samalla hetkellä ku aineet on pistetty, mut kestää vähemmän. Itsestäni piikittely selkään tuntu ajatuksena kamalalta, mut lopputulos oli hieno ja miestä tais harmittaa enemmän kattoo vierestä piikittämistä. piikki supistuskivun rinnalla tuntu hyttysenpistolta.Ilokaasu on rakas ystäväni, jota ilman en synnytä. Meille synnytysvalmennuksessa sanottiin, et jos ilokaasusta ei oo apua, niin sitä ei oo opetettu ottamaan oikein (pitää alottaa ennen kipua, mies on hyvä kattomaan supistuskäyristä , millon supistus alkaa ennen kipua). Kivunlievitysteho ei kovin kauan auta, mutta itseäni auttoi hengitysrytmin ja syvään hengittämisen kanssa sekä auttoi keskittymään kivun kanssa eikä panikoimaan. Toisen lapsen syntymässä sain naukkailla vielä istukkaa synnyttäessä kun ei meinannut irrota itsekseen. Kannattaa antaa ilokaasulle mahollisuus, se on kuitenki vaaratonta lapselle, poistuu nopeesti ja ainaki ite pysyin "riittävän" skarppina (pieni pöhnä, mut tiesin mitä tapahtuu ja missä mennään). Muutenki oon sitä mieltä, et rentouteen helpottaa heittäytyminen ja itselläni luotto on kova kätilöihin, jotka ovat jo nähneet kaikkea eivätkä varmaan hetkahda pienistä. Jumppapallo ja suihku oli itselleni hyvä yhdistelmä. Meinasin nukahtaa supistusten välillä. Mies hieroi myös alaselän "kuoppia" (=lue murjoi) ja se helpotti pahimman kivun hetkellä. Pudendaali on kakspiippunen, on ikävä kun pistellään alapäähän ja kätilö sano, et siitä ei oo täyttä varmuutta, et helpottaako se. Mulla autto tosi hyvin ponnistuskipuun.

Itse synnytin molemmat puoli-istuvassa asennossa sängyllä. Jakkara ja kontillaan olo ällötti ajatuksena (ois voinu olla parempiki, mut siinä vaiheessa kaikki uuden kokeilu tuntu haastavalta.. Se siitä heittäytymisestä, he). Ponnistusajat oli melko lyhyitä ja muutenki tuntu hyvältä asennolta mulle.

Tsemppiä kaikille synnytykseen ja ikimuistoisia kokemuksia!
 
Esikoinen syntyi puoli-istuvassa asennossa, kivunlievityksenä oli ensin amme ja loppuvaiheessa ilokaasu. Ilokaasu toimi mielestäni hyvin supistuskipuihin, mutta ponnistaessa sitä en saanutkaan enää käyttää. En ole tehnyt mitään varsinaista tiukkaa suunnitelmaa, mutta en panisi pahakseni, jos tälläkin kertaa synnytys menisi suht samalla mallilla :)
 
Tuota jakkaraa kannattaa ilmeisesti kuitenkin kokeilla jos vaan suinkin pystyy! Mistään en löytänyt kovin negatiivista kommenttia aiheeseen liittyen, positiivisia paljonkin. Monet vertailivat keskustelupalstoilla useampaa synnytystään keskenään ja niistä jakkaralla toimitetut (suoritetut?...ponnistetut?...punnatut?... :) ) aiheutti kaikista vähiten repeämiä.
JA tässä asennossahan mies voi istua tukemassa selän takana ilman, että tarttee kauhistella verta, suolenpätkiä ja kakkaa aitiopaikalla. Meidän perheessä tää on tärkeetä, ku on mies jota jo raa'an pihvin käsittely kuvottaa kovasti.
Jos jakkaralla pukamat helpommin pullahtaakin, niin pientähän se on repeämien rinnalla...

(Vertasinko tosiaan just alapäätäni raakaan pihviin?!) :cool05

Ps. Monet kertoivat, että jakkaraa kannattaa pyytää jo puhelimessa ennen laitokselle lähtöä.
 
^ Mä olen myös miettinyt, että kokeilen jakkaraa jos vaan jalat kantaa sen verran että siihen pääsen! Ja tosiaan kivempi se ***kakin on lattialta korjata ku siitä sängystä :grin
 
Mua on kauheesti kiinnostanu se polvillaan sängyssä oleminen, jossa kans painovoima ois apuna samoin kuin tuossa jakkaralla. Luin, että puoli istuvassa asennossa repeämät ois tavallisempia kuin pystyasennossa ja häntäluu ei pääse joustamaan. Tiedä sitten mikä on totuus noiden repeämien kohdalla, vai onkohan vain niin että jakkaraa on kokeiltu vasta ehkä toisen lapsen synnytyksessä ja se on muutenkin ollut "helpompi".
 
Mä haluan ehdottomasti ilokaasua ja mielellään myös petidiinipiikin. Ilokaasu on ihan mahtava keksintö :) Yritän niillä pärjäillä, mutta jos siltä tuntuu niin otan mielelläni epiduraalin tai spinaalin lisäksi.

Esikoista yritin ensin ponnistaa kyljellään, mutta siitä ei tullut mitään. Joten puoli-istuvassa varmaan ponnistellaan. Mihinkään jakkaralle, ammeeseen tai kontilleen mua tuskin siinä tilassa saa :D
 
Mäkin haluaisin kokeilla ainakin jakkaraa, mutta en tie annetaanko mut sit kokeilla jos isokokonen vauva saattaa olla siinä esteenä ettei pääse...?! Tässä ainakin juttua ko. asiasta http://www.vau.fi/Synnytys/Synnyttamassa/Pystysynnytys-on-pop/ ja siitä innoittamana ajattelin pyytää/kysyä myös tota synnytystukea. Jutussa kyllä lukee (huom, 2010) että sellanen on tayssissa vaan, mutta kun tossa on linkki tutkimukseen, niin se on tehty myös K-HKS, niin hyvin niilläkin voi sellanen olla. Mut joo, en koe sänkysynnytystä itelleni parhaimmaks, vaikka eihän sitä sit tie miten ja missä se syntyy :D Lääkkeistä en tie, kyllä varmaan otan jos kivut kestää kauan mutta en halua sellasta kun sektiossa että jaloistakin häviää tunto. Onko se spinaali vai mikä se oli nimeltään?
 
Mäkin haluaisin kokeilla ainakin jakkaraa, mutta en tie annetaanko mut sit kokeilla jos isokokonen vauva saattaa olla siinä esteenä ettei pääse...?! Tässä ainakin juttua ko. asiasta http://www.vau.fi/Synnytys/Synnyttamassa/Pystysynnytys-on-pop/ ja siitä innoittamana ajattelin pyytää/kysyä myös tota synnytystukea. Jutussa kyllä lukee (huom, 2010) että sellanen on tayssissa vaan, mutta kun tossa on linkki tutkimukseen, niin se on tehty myös K-HKS, niin hyvin niilläkin voi sellanen olla. Mut joo, en koe sänkysynnytystä itelleni parhaimmaks, vaikka eihän sitä sit tie miten ja missä se syntyy :D Lääkkeistä en tie, kyllä varmaan otan jos kivut kestää kauan mutta en halua sellasta kun sektiossa että jaloistakin häviää tunto. Onko se spinaali vai mikä se oli nimeltään?

Kyllä K-HKS:lläoli tommonen vekotin kun kuvassa, ainakin yhessä synnytyssalissa kun kierroksella oltiin :D Kun nähtiin siellä yks semmonen "perussali" ja sit se sali missä on amme :)
 
ok, kiva tietää. Pitänee varmaan siitä sit kysästä kun h-hetki on käsillä. Huomasin Emms, että sullakin on ranskis, meillä on kaks kammottavaks :) Viime kerralla nartulta alko tulee maitoo kun esikoinen tuli taloon, nyt vähän jännää että alkaako taas!
 
mohomaha: Juu tommonen ranutytteli tosiaan löytyy, tän viikon torstaina täyttää 3v :Heartred ja samana päivänä mulla alkaa ä-loma, heheee :D Aava on yhet pennut tehnyt, mutta sairastui vakavaan aivotulehdukseen pentujen ollessa 2vk, joten ei kauheesti päässyt sitten hoitelemaan pentuja koska oli niin vahvalla lääkityksellä :sad001 Maidot sille tuli hyvin mut tosiaan joutui sitten alkaa syömään lääkkeitä sen poissaamiseksi...Saa nähdä mitä tekee kun tää meidän ihkaensimmäinen ihmisvauva tulee taloon... :wink Alkaako sekin kenties tuottamaan maitoa..heh, olisi aika hassua :D
 
Takaisin
Top