Synnytysasennot ja kivunlievitys

Suhwi

Näppärä viestien naputtelija
Elikkäs...Ootteko jo muut miettineet missä asennossa haluaisitte synnyttää ja mitä kivunlievitystä ootte "suunnitellu" käyttävänne? :) Aattelin, että vois näitä(kin!) asioita yhessä pohtia kun tässä alkaa h-hetket lähestyä kuitenkin yllättävän nopeasti.. :)
 
Minä haluaisin synnyttää jakkaralla jos se vain on mahdollista. Kivunlievitykseksi tahdon kokeilla allasta, mikäli se sinä aikana on vapaana. Altaasta olen kuullut paljon positiivisia kokemuksia ja kuukautistenkin aikaan lämmin suihku auttaa aina paljon... Olen aina kärsinyt erittäin voimakkaista kuukautiskivuista. Muita kivunlievityksiä en juurikaan ole miettinyt... Mahdollisimman pitkälle yritän tietysti mennä luomuna.
 
Mä olen avoin kaikille vaihtoehdoille :) Se Tensin laite mulla on tulossa ensi kuussa, josko pärjäisi kotona astetta pidempään sen avulla. Tiedä häntä.
 
Alusta asti olen toivonut, että mahdollisimman fysiologisen synnytyksen saisin kokea, eli toiveissa tosiaan täälläkin "mahdollisimman" lääkeetön/toimenpiteetön synnytys. Toki tilannetta sitten mukaillaan tarpeen mukaan, mutta aina sopii toivoa :D Katsotaan sitten tuon päivän koittaessa, että mikä se tuntemus sitten onkaan!
 
Jakkara tai kyljellään. Kunhan ei selällään, että häntäluu blokkaa vähäisenki joustovaran. Jakkaralla tosin vaarana saada tosi pahat pukamat, mutta se nyt lienee huolista pienin siinä kohtaa. :) Ne nyt tulee joka tapauksessa. Kivunlievityksen suhteen oon aika avoin...Tai no, en halua ilokaasua, koska ahistaa ajatuskin maskista naamalla just, ku tarvis happea eniten. Kaasua en halua myöskään sen "päihdyttävän" vaikutuksen takia, ku toivoisin pysyväni niin skarppina, ku suinki mahdollista. Epiduraali on ok. En ymmärrä miksi kärsiä, kun kerran lääkkeitä löytyy...Then again, that's just me. :)
 
Asentoa en saa valita, kun on ollut aiemmin vähän hässäkkää. Kivunlievityksestä otan sen mikä tuntuu hyvältä :) Todennäköisesti en epiduraalia, kun siinä joutuu tippaan ja viimeksi en sitä tarvinnut. Ensimmäisellä kerralla otin epiduraalin, kun oli niiiiiin pitkä synnytys. Joku kohdunkaulan puudute laitettiin viimeksi, mutta en huomannut siitä olevan mitään apua, kuten en ilokaasustakaan. Tosin ilokaasua voisin kokeilla uudestaankin, koska ei siitä mitään haittaakaan ollut. Suihkussa olen käynyt molempien synnytysten aikana ja se on kyllä mukavaa. Olikos sellainenkin olemassa kuin spinaali?
 
Mie oon kans aika samoilla linjoilla teidän muiden kans.. :) Allasta vois kokeilla avautumisvaiheessa(vessisynnytys ei kuulema oo tällä hetkellä mahollista Joensuusssa) ja mahollisuuksien mukaan muutenki "luomuna". Ilokaasua aattelin vedellä jos oikein tuskat tulee ja sit kohdunkaulanpuudutus ponnistusvaiheessa.

Mie sain kokeilla ilokaasua synnytysvalmennuksen yhteydessä, eikä se maski mulla ainakaan häirinny normaalia hengitysrytmiä, päin vastoin, pakko oli hengittää rauhallisesti joka kuulema auttaa muutenki sit niihi suppareihin. :) Synnytysjakkaraa miekii haluisin ainaki kokeilla ja polviasentoo mut en missään nimessä selällään, jos ei oo iha välttämätön pakko.

Inella Mulla on kans ollu tosi kovat menkkakivut nuorempana (e-pillereiden myötä laantuivat vähän) ja toivon, että supistukset tuntus suunnilleen samalta nii osais "varautua" etukäteen siihe kiputuntemukseen.. :)

Asteroidi On juu, spinaalikin olemassa..en vaan nyt suoralta kädeltä muista miten se eroo epiduraalista mut muistaakseni suurin piirtein sama antotapa ja vaikutus..
 
Spinaali annetaan yleesä uudelleen synnyttäjälle tai jos synnytys etenee nopeasti, koska vaikutus alkaa nopeammin.
 
Ja lisäksi vaikutus kestää lyhyemmän aikaa kuin epiduraalissa. Tais olla vain tunnin luokkaa.
 
Mä haluaisin synnyttää kyljellään tai konttausasennossa:) Esikoisen kanssa alotin kyljellään, mut sydänäänten laskun takia jouduin selälleen ja lopulta jouduttiinkin vielä auttaa imukupilla ku sykkeet laski liikaa :/

Ilokaasua en halua ottaa, tuli siitä aika paha olo. Ammeeseen olisin myös halunnut avautumisen aikana, mut ompa juuri mun tuuria et Tyksissä ei remontin takia ole ammetta koko kesänä käytössä.

Lääkitykseksi haluan epiduraalin tai spinaalin, en mitään pillereitä, koska viimeks ne lopetti kaikki supistukset. Lämmintä suihkua ja geelityynyjä toivottavasti puudutukseen asti :)
 
Ihmiset ovat toki erilaisia mutta kyllä menkkakivut aika kovia saa olla, että kipu vastaa synnytyssupistuksia. Synnytyssupistuksia edeltävät kivut/synnyksen käynnistymistä enteilevät kivut voisi kuvailla olevan kovia menkkakipuja, mutta kyllä se itse synnyttäminen on jotain ihan muuta. Paineen tunne alaselän ja lantion alueella oli ainakin muistaakseni jotain ihan käsittämätöntä, ennen kuin sai spinaalin, joka sitten hetkeksi antoi levähdystauon.
 
Molemmat synnytykset olen hoitanut puoli makaavassa asennossa ja se on tuntunut itselle sopivalta.
Suihkua käytän kivunlievittäjänä, samoin epiduraalin luultavasti otan tälläkin kertaa.
Ilokaasua en ota, en halua olla "huumattuna" synnytyksessä, haluan olla täysissä järjissä. :)
Siinäpä tärkeimmät.
 
Synnytyksen oon ajatellut nytkin menevän omallapainollaan. Vaikea sanoa mikä tuntuu siinä tilanteessa hyvälle/pahalle. Edelliselläkään kerrallaan en sen kummemmin miettinyt asentoja valmiiks ja aion nytkin mennä sillä tyylillä mikä tuntuu hyvältä :) Ainoastaan tiedän haluavani kivunlievitystä ja ilokaasua en halua.
 
Haluaisin kokeilla jakkaraa. Esikoisen synnytin puoli-istuvassa asennossa, eikä sekään mitenkään huonolta tuntunut. Tosin muita vaihtoehtoja ei annettu, koska vauvan sydänäänet heittelivät ja lopulta pitikin imukupilla avustaa poika ulos.

Ilokaasu oli ainut kivunlievitys mitä ehdin esikoisen synnytyksessä saada, enkä sitä halua nyt ollenkaan. Meni pää ihan sekaisin.. Eli mahdollisimman luonnollisesti haluaisin homman etenevän, jos mahdollista, ja jos siis synnytys on yhtä vauhdikas kuin ensimmäinen. Jos synnytys pitkittyy/tuntuu etten pärjää ilman lääkkeellistä kivunlievitystä, niin tarvittaessa otan kyllä kaiken avun vastaan mitä tarjotaan :)
 
Musta se ilkoaasun hönkäily oli ihan parasta herkkua siinä yön tunteina, kun kiikuttelin samalla keinutuolissa ja kuuntelin, kun mies kuorsas sängyssä. Vaikka pää menikin hetkittäin aina ihan sekaisin, niin ei se kauan kestänyt ja pitkästä aikaa oli ihan kivakin olla vähän hiprakassa. Huono puoli ilokaasussa oli, että sitä piti tosiaan ottaa oikein urakalla, että siitä oli jotain hyötyä.
 
Kävin eilen yksityisen järjestämässä valmennuksessa ja siellä koeiltiin erilaisia asentoja. Mulle ainakin nyt omimmalta tuntui olla polvillaan ja ottaa tukea nostetusta sängyn päädystä tms. Harjoiteltiin myös tehokasta ponnistustekniikkaa ja erilaisia kivunlievitystapoja, joita voi kokeilla jotta kotona selviäisi mahdollisimman pitkään. Lisäksi varasin itselleni TENS-laitteen, jota haluan myös testata.
 
Tuliko kotona pärjäämisen tueksi mitään erityisen hyvää kikkaa/tietoa Tensin, suihkun ja kauratyynyn lisäksi?
 
Liikkuminen ja asentojen vaihtelu, vyöhyketerapia-pisteiden painelu/akupainanta, Gua Sha(muistaakseni jokin kiinalainen "hieronta" ja tietty sit kaikki mikä rentouttaa juuri itseä. Ja ilmeisesti matalan äänen "laulaminen" on myös tehokasta, tiedä sitten toimiiko, oli ainakin varsin huvittavaa kun sitä testailtiin ja mölistiin siellä ryhmässä:)
 
Akupisteet mäkin jo naarasin netistä, kaikkeahan tuota voi kokeilla :) Mä en tiedä miksi tuo "laulaminen" ei istu millään mun perusjäykkään suomalaiseen luonteeseen? Mutta hyvä tietää, että ehkä tuota on edes jotenkin oikeilla jäljillä!! :) kiitos kovasti vastauksesta :)
 
Minä olen myös ajatellut etten ainakaan epiduraalia halua (selkärangan sörkkiminen hirvittää) vaan menisin mahdollisimman pitkälle liikkumalla, keinuttelemalla pallon päällä ja jos mahdollista, olla avautumisvaiheessa ammeessa. Ilokaasua voin myös kokeilla.

Itse ponnistusvaiheessa haluaisin olla kyljellään tai polvillaan, jotta häntäluu saa tilaa joustaa taakse. Valmennuksessa sanoivat että ulostulovaiheessa se selällään puoli-istuallaan -asento on monesti paras, koska vauvan pää kiertyy silloin helpoiten oikeaan asentoon. Siinä vaiheessa myöskään häntäluun "joustamista" ei tarvitse enää.

Jakkaraa ei varsinaisesti suositeltu, sillä se kuulemma tekee helposti turvotusta alapäähän.
 
Takaisin
Top