Synnytys

Täällä ei tapahtunut yöllä mitään. Huonosti tuli nukuttuakin. Nyt odottelen lääkäriä ja seuraavaa tabletin murusta. Kovasti synnytystuulia meille viimeisille toivon.
 
Jes äippä x5!! Nyt vaan vauva ulos ja kotiin :)
 
Minun perätilasynnytyskertomusta

Edellisviikolla rv38+5 rupesi supistuksia tippumaan runsaasti ja limatulppa irtosi. Verenvuoto alkoi hiljalleen ja runsastui viikonlopun aikana. Supisteluita oli putkeen su 6h ja ma 5h aina lyhemmin välein (5min). Olin valvonut jo pitkän tovin kipuineen vuotaen ja pyysin päästä näytille (rv39+1) iltana sairaalaan. Pettymys olikin suuri kun aukeamista ei ollut tapahtunut 1,5cm enempää ja kaulaakin jäljellä. Lääkäri irrotteli kalvoja ja lähdimme miehen kanssa kotiin noin 9 aikaan.

Samana iltana puoli 11 alkoi supistukset jälleen 5min välein ja tuska oli järkyttävä. Itkin ja hytisin lämpöpeiton alla. Kahdelta loppui voimat ja mies soitti sairaalaan; me tulemme näytille! Kolmelta käyrä piirsi tasaisesti, mutta edelleenkään ei mitään edistystä ollut tapahtunut. Kätilö tuumasi latenssivaiheen olevan vielä päällä ja voisin mennä vielä kotiin odottelemaan. Synnytys ei vielä kunnolla käynnissä. Pyysin, että saan edes kunnon kipulääkettä jotta saan nukkua. Kätilö kysyi lääkärin mielipidettä. Puoli 4 sain lääkettä lihakseen ja jäätiinkin miehen kanssa saliin sillä vauvan sykettä piti seurata hetki lääkkeen oton jälkeen. Odotin lääkkeen vaikutusta kuin kuuta nousevaa. Neljältä ei kuitenkaan vaikutusta kuulunut ja itkin miehelle että jossain on vikaa. Minun kehossa on jtn vikaa etten ymmärrä mitä tapahtuu. Hän rauhoitteli, että lääke ei ehkä ole kerennyt vielä vaikuttaa(?). Kohta pitäisi helpottaa.

Puoli 5 hälytettiin kätilö. Sanoin ettei lääke auta ja olen uuvuksissa. Mies vahvisti supistusten tulevan edelleen yhtä voimakkaasti. Miehen mukaan ottama lämpöpeitto oli pelastus hytisevälle keholle. Kätilö halusi tarkistaa tilanteen, että voidaan miettiä mitä tehdään. Olinkin 5cm auki ja synnytys käynnissä. Itkin olo epätodellisena kuulemastani ja toisaalta onnellisena että saan vihdoin kohdunkaulanpuudutteen. Kätilö kävi hälyttämässä lääkärin joka tulikin pian paikalle ja laittoi puudutteen. Ah mikä helpotus! Loppu etenikin nopeasti ja 7-10cm avautuminen lapsiveden "räjähtämisestä" lähtien tapahtui 1,5h. 6.46 alettiin ponnistamaan ja huoneessa himmennettiin valoja. Lääkäri ohjasi ja kaksi kätilöä tsemppasi. Mies piti kättä tyynyn alla ja työnsi hellästi selästä sekä toisella toisesta kädestä pidellen. Kolmella supistuksella 7min myöhemmin liukui poika maailmaan lääkärin auttaessa pään lopuksi ulos. Poika 3010g ja 46,6cm. Lääkäri kiitteli kauniista synnytyksestä ja kätilöt että saivat jakaa sen. Kätilö tarkisti paikat ja totesi ettei tikkejä tarvita. Molemmat miehen kanssa ihmettelimme suloista yllätys poikaa (luulimme saavamme tytön) ja nautimme kuplassa hetken. :)
 
Meille synty hurjan suuri miehen alku eilen illalla hiukan ennen 10 uutisia klo 21.46! Kaikki meni oikein hyvin ja synnytys kestoltaan vaan 4h, olihan homma:D
Minimiehen hurjat mitat 2.4kg ja 45cm. Hän on aivan ihana rakkauspakkaus:Heartred
Tarkemmat infot jahka jaksan... hiukan väsyttää :wink
 
Takaisin
Top