Synnytys TYKS:ssa (Turussa) tai SAS:ssa (Salossa)

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Martuti
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Itsellä oli esikoisen synnytys Tyksissä ja tykkäsin :) kätilöt kuuntelivat mitä halusin. Itse tykkäsin kun tavallaan he eivät avautumisvaiheessa eikä ponnistusvaiheessa puuttuneet mitenkään hommaan. Ponnistaessa neuvottiin sanallisesti sit kun näytti että ponnistin väärin. Ja sit ku tarttin apua niin pyysin sitä eikä sitä tyrkytetty. Ja se että kannustettiin :)

Pitää ny täälläkin kysyä että onko kenelläkään synnytyskokemusta Tyksissä joulun aikaan? Tai enemmänkin siitä että suunnittelevatko käynnistyksiä joulupyhien ajalle vai ottavatko mieluummin ennen jouluaattoa sellaiset käynnistyksen? Jos ny joku ymmärtää mitä haen takaa. Ittellä kyll la 15.12. niin mahdollisuus että syntyy ennen joulupyhiä, mutta nyt alkanu mietityttää toi joulun aika...

Mulla on laskettuaika 15.1.2016. Jos tämä vauva syntyy etuajassa, niin sitten olen huonossa lykyssä uutena vuotena tyksissä. Haluaisin olla kotona joulun ja uudenvuoden. Uuden vuoden jälkeen saisi lapsi jo syntyäkin. Synnytysajankohtaan ei varmaan itse voi kauheasti vaikuttaa. Toivottavasti
Saini, sun lapsi syntyisi ennen joulua, niin pääsisit jouluksi kotiin.

Mulla esikoisen laskettu aika oli 15.1.2014. Silloin jännättiin juurikin tyksin suhteen ku lomautusten takia oli jouluaikoina yks synnytysvuodeosastoista kii. Eihän sitä varmaan ilman syytä aleta käynnistelemään mutta mietityttää kun tässä raskaudessa suht monta tekijää (verenpaineet, radi) jotka ehkä voisivat puoltaa käynnistystä. Ja onhan tuoll varmaan aina osaava henkilökunta paikalla. Meillä kun on pienen pieni mahdollisuus että vauva joutuu teholle tai leikkaukseen syntymän jälkeen riippuen hänen voinnistaan ja tuota ei etukäteen tiedetä miten käy.

Mulla on sellainen olo, ettei ne ala pyhinä käynnistelemään jollei ole pakko. Sairaalassa on kuitenkin aina vähemmän porukkaa pyhinä töissä. Mulla oli 2013 keväällä tuulimunaraskaus, ja jouduin pääsiäisen pyhinä käymään osastolla, jolloin ultrattiin ja sain keskeytyslääkket....Vaikea oli saada hoitoa pyhänä. Mun piti hakea terveyskeskuksen päivystyksestä lähete osastolle. Kivut oli kovat enkä kyennyt odottamaan enää. Silloin ei ollut tätä nykyistä yhteispäivystystä vielä olemassa.

Sairaanhoitopiirin johtajan päätösesitys
Hallitus päättää
1. että Tyks Salon sairaalan synnytys- ja lastenosastotoiminta keski-tetään Tyks kantasairaalaan vuoden 2015 loppuun mennessä siten, että Salon lasten- ja naistentautien avohoidon jatkuvuus turvataan tässä muutoksessa, ja että lastenosaston siirrosta vapautuvilla voi-mavaroilla toteutetaan uudenlaisia lasten syrjäytymisriskiä ennalta-ehkäiseviä sosiaali- ja terveyspalveluita, joita on valmisteltu ”lasten syrjäytymisvaaran vähentäminen erikoissairaanhoidon ja perustason palveluiden yhteistyöllä” -hankkeessa

Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin kuntayhtymä, Hallitus, Kokouspvm15.09.2015
http://vsshp.ktweb.fi/ktwebbin/dbisa.dll/ktwebscr/epj_asil.htm?+elin=HAL&pvm=15.9.2015 09:00

Takaisin