Olen samaa mieltä et aika vähän puhutaan siit mitä synnytyksen jälkeen, jälkivuodosta niinkin mut muuten en oo paljoa informaatiota löytänyt.
Se hikoileminen on todellakin järkyttävää, suihkussa saapi laukata tuiki tiheään, hetken kerkee nauttii freesistä olosta mut jo taas iskee semmoinen "kuuma aalto" ja hiki taas huilaa. Mulla kuluikin synnytyksen jälkeen RUTKASTI deodoranttia kun ei heti halunnut haista aivan kauheelle. Kainalopesuja pitkin päivää. Tietty ei auttanut sekään kun esikoinen syntyi kesällä... ei oikein ollut paikkaa missä vilvoitella.
Ja mulla oli kasvot niiiiiin täynnä näppyjä kun päälle iskee semmoinen hormonimyrsky. Ajattelinkin silloin et eikö tää hormonihorviönä pyöriminen loppunutkaan synnärille.
Jälkvuoto oli kans aika haasteellista se kun kestää toisilla todella pitkään, itse kärsin 5 viikkoa jälkivuodosta ja kun se lopulla loppui niin huokaisin helpotuksesta... MUTTA sitä iloa ei kestänyt kuin viikon. Menkat palasivat taas kuvioon. Niitä sitten kesti reilun viikon. (normisti mulla kestää 6 päivää) Kyllähän sitä aatteli et vaippahousuja ollaan niin vauva ku mäkin. Toisilla sit menkat ei heti alakkaan vaan saattaa mennä vuosikin ettei niit tuu, mulla kyl alko kierto sen jälkeen normaalina, aina siihen päivään saakka kunnes raskauduin uudestaan.
Oletteko miettineet et miten jatkatte synnytyksen jälkeen ehkäisyä? Mulla vähän ollut mietintämyssyssä tällä kertaa kierukka tai hormonikapseli. Kuitenkin jos kaikki menee hyvin ja imetys pelaa niin hetihän ei saa pillereitä alkaa syömään tai muuta hormonaalista ehkäisyä mielellään hieman lykätään...
Täysimetyshän kyl toimii ehkäisykeinona mutta pitää muistaa et se ei oo sataprosenttisen varma.
Hirveen negatiiviselta kuullostaa toi mun teksti mut loppujen lopuksi vaikka sitä manaili et ei enää koskaan tee lasta, on jäänyt synnytyksestä hyvä kokemus ja kyllä tuosta jälkimainingeistaki selviää. Tuleva ei siis silleen pelota eikä hirvitä. Mikäli teillä on tullut hiemankaan pelkoa tai kysyttävää/pohdittavaa niin ottakaa asia neuvolassa puheeksi, siellä kuitenkin ammattihenkilö neuvomassa.
Toisien kertomuksiin ja kokemuksiin ei niin kauheesti kannata nojautua koska synnytys on yksilöllinen kokemus ja mun mielestä ei oo sitä oikeeta tai väärää synnytystapaa, vaan jokainen synnyttää annetuissa mahdollisuuksissa.
Toisilla synnytys voi olla helppo toisilla haasteellinen... joku taas ei halua avautua kokemuksestaan yhtään. Toinen haluaa synnyttää luomuna, toinen ajattelee et synnytyksen ei pidä olla kauheeta tuskaa.
Muistaa vain et äidillä ei tarvi kaikkea keretä tekemään vaan hyvä olla kaverina isin käsipari... tai joku muu auttamassa kotona. Siivoamiset/tiskaamiset ynnä muut kerkee kyl hoitaa sitten myöhemminkin vaan sillon pitää nauttia uudesta tulokkaasta ja muistaa myös itse levätä. Kuitenkin vauva-aika on niiiiin lyhyt et se menee siivillä. :)
Ottakaa selvää ihmeessä mitä mahdollisuuksia teidän synnytyssairaalassa on ja käykää tutustumassa synnärillä jos mahdollisuutta on. Ainakin Rovaniemellä LKS tarjoaa mahdollisuuden käydä tutustumassa äippäpoliin, synnäriin ja osastolle.