Synnytys lähenee ja jännitys tiivistyy..

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Gemini
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä yritän olla ajattelematta sitä ponnistusvaihetta.. Se oli vaan niin kamalaa ja iljettävän tuntuista.. :confused:
12 min kesti ponnistusvaihe imukupin kanssa, mutta se tuntui paljon pidemmältä ja mulla oli ongelmia pysyä tajuissani.

Mullakin jotain leikattiin varmuuden vuoksi ja tikit siihen sain, jotka sulivat sitten pikku hiljaa pois.

Mulla viimeksi köynnistettiin, kun ei lähtenyt oikein synnytys etenemään vesien menon jälkeen ja toivon vaan tällä kertaa, et etenis omaa tahtiaan. Jotenkin oli tosi rankat ne käynnistetyt supistukset, kun alkoi heti niin voimakkaina ja säännöllisinä. Tai mistäs sen tietää vaikka muutenkin olis ollut samanlaiset. Kokonaiskesto ei kuitenkaan ollut kuin 7.5 h.

hassua, mun mielestä se ponnistusvaihe oli paras :) omat hormonit sai jotenkin ylivallan enkä tuntenu mitään (paitsi sen pienen repeämän) mut tosiaan ei huonoa sanottavaa, avautumisvaihe oli mulle se kauhein ku kipu oli kovaa mut ei tarpeeksi kovaa et ois menny "yli" ja jalatkin vaan tärisi ku nojasin sänkyyn...hyi.

Minä olen käynyt nyt muutaman kerran sellaisella synnytystanssikurssilla, missä oppii konsteja helpottaa synnytyksen kulkua. Monenlaisilla liikkeillä ja asennoilla voi auttaa vauvaa oikeanlaiseen asentoon synnytyskanavassa ja sillä tavalla nopeuttaa vaiheita. Jotenkin on paljon luottavaisempi olo, kun tuntuu että voi itsekin edistää asioita jotenkin. Siellä olen myös oppinut, mikä viimeksi meni pieleen ja synnytys pitkittyi. Minua helpottaa myös, kun tietää mistä kivut johtuvat. Kummallista, että neuvolassa puhutaan näistä aika vähän, saatika synnärillä sitten. Piikkiä ja pilleriä kyllä tarjottiin hanakasti, vaikka lämmin suihku olisi ajanut saman asian vähemmillä sivuvaikutuksilla, mutta kun en itse osannut silloin mennä sinne...

Osasitko laittaa oisko netissä jotakin sivustoa missä olis noita liikkeitä? Noita jotain oon löytänyt, siis sellasia joilla ohjataan vauvaa optimaaliseen asentoon, mutta mua kiinnostais te minkälaisia kaikkia on olemassa

Miukkis, nyt saat kyllä kertoa näistä liikkeistä ja asennoista! :p
Tuosta lämpimästä suihkusta olen tosiaan vasta täällä foorumilla ensimmäisen kerran kuullut, että sekin saattaa helpottaa. Mua ei Naistenklinikalla opastettu esikoisen kohdalla millään tavalla, muuten kuin kysymällä, että haluanko epiduraalin ja ilokaasua ja että missä asennossa haluan synnyttää o_O

mut ohjattiin suihkuun jorvissa, alkuun auttoi mut sit jossain vaiheessa ei ollut enää mitään apua ja yritin epätoivosesti supistusten välillä kuivata ja pukea itteni, totesin aika toivottomaksi yritykseksi :D

Mullakin viimeksi kävi noin! Auttoi kyllä, mut sit tuli joku ekovinma ja jattelin veden tuhlaamista ja aivan tuskaa se vaatteiden päälle repiminen.

saman ekovimman itsekin kokenut:grin, onhan se jos tuntitolkulla kuumaa vettä lorottaa..

No niinpä! Se kyllä helpotti mut pystynyt olemaan rennosti, kun mietin vaan sitä veden tuhlausta...

Hmmm, pitää siis ottaa oma muhkea kylpytakki matkaan.

En osaa sanoa mitään linkkiä, mutta voisin tässä lyhykäisyydessä kertoa mitä olen siellä oppinut. Lähdekritiikkiä saa harrastaa, en tiedä tarkkaan mistä se doula näitä tietää. Kai se Birth Dancing on joku Amerikkalainen brändi jo tjtn...

Kaikenlaiset etukenot asennot on hyviä, konttausasento ja nojaileminen. Takakenoa ei kuulemma suositella enää ollenkaan vkon 32 jälkeen, eli autossakin olisi hyvä tönöttää mahdollisimman pystyssä tai laittaa vaikka selän alle jotain. Itämaisesta tanssista tutut lantion pyöritykset ja kahdeksikot eri suuntiin ovat hyviä, sillä erotuksella että synnytyksessä pitää ottaa häntäluu pois edestä, eli liikkeet saa tehdä "pylly pystyssä" toisin ku itämaisessa. Myös pallon päällä voi pyöritellä lantiota. Yläkehon pyöritykset tuo tilaa vauvalle kohtuun ja yläkehon simi eli tissien herisyttäminen auttaa kuulemma pakkautuneisiin rintoihin sitten (ja ukko saattaa tykätä katsoa) ;). Näitä liikkeitä saa tehdä koko raskausajan ja synnytyksessä. Varmaan ne auttaa myös palautumaan synnytyksestä. Itse olen huomannut, että tunnin jälkeen vauva on tosiaan aika mukavassa asennossa massussa selkä minun napaa vasten pyöreänä niinku kuulemma pitääkin. Se ohjaaja ei yhtään varoittele tekemään varovasti niitä liikkeitä, mutta kannattaa varmaan kokeilla omien tuntemusten mukaan. Siitä vaan testailemaan! Tässä tilassa nuo lantion pyöritykset näyttävät tulevan kaikilla kai ihan luontojaan tosi kauniin sulavasti, toisin kuin suomalaisilla naisilla yleensä :).

Laitan linkkiä jos tulee vastaan.

ne jumppajutut joita tein esikoisen aikaan tais olla bebesinfon sivuilta ja jostain mut en vaan millään muista mistä. Sillon bongasin jostain jotain kyykkyasentojakin mut en mää muista enää miten ne meni niin sillä utelen :D

Mä luin kans jostain, että lopouraskaudesta ei suositella esim. kyykyssä oloa, koska voi ohjata vauvan väärään asentoon lantiossa. Ja just et vaikka lukis lehteä pöydän ääressä etukenossa, niin kiinnittyisi varmemmin oikeaan osoitteeseen. Varmaan ihan totta, mutta siinä kiellettiin myös sohvalla röhnöttäminen ja sitä nyt ei voi lopettaa :)

juu kun polvet ei sais olla korkeemmalla kuin lantio, eli se oli semmosta kyykistelyä mut ei ihan alas asti, en mää osaa selittää :D

Mä tein esikoisen kohdalla tollasen listan samassa yhteydessä kun olin pelkopolilla ja käytiin juttuja läpi. Osaa toiveista kunnioitettiin ja toteutettiin ja osaa ei huomioitu lainkaan. Meinaan tehdä nytkin listan et mitä toivon ja kattotaan kuinka käy. Mun isoin pyyntöni tällä kertaa on et haluan ihan ehdottomasti serllaiseen saliin jossa on ikkuna et näen ulos, viimeks sali oli kokonaan ikkunaton, pelkkiä kaakeliseiniä ja se oli ihan hirveetä.
Mun toiveet ei mitenkään ihmeellisiä ole vaan lähinnä lista siitä millaisia kivunlievityksiä haluan ja etten halua ponnistaa puoli-istuvassa vaan joko jakkaralla tai kontillaan ja toivon et nyt mua ei pakoteta makaamaan paikallaan siinä sängyssä vaan et saisin liikkua jos vaan pystyn. Mulla on haaveena myös nähdä rinnalle ryömiminen, mutta se on täysin vauvan voinnista kiinni tuleeko siihen mahdollisuus vai ei. Tällä kertaa pitää myös korostaa vielä enemmän että mä aion imettää ja vauvalle ei sitä hiivatin pulloa anneta multa kysymättä, jos on tarve lisämaidolle niin hörpyttämällä tai ruiskulla.
Taitaa mulla sittenkin olla noita vaatimuksia jonkin verran :D

Kiva kun jaot tuon Skylar!

Katselin sitä toivelistaa ja siinä oli kyllä asioita, joita en olisi ikinä osannut edes toivoa tai vaatia.
Esikoisen kohdalla, kun synnytys meni juurikin niin, etten tiennyt mistään mitään ja menin ja tein mitä sanottiin. En oikein edes osannut kysyäkään mitään..

Odecca, pakko kysyä, kun en tiedä, että mitä tuo "rinnalle ryömiminen" tarkoittaa? :)

jokainen vastasyntynyt osaa luonnostaan ryömiä syömään tissiä kun laittaa vastan päälle, mää kaivan siitä videon. Se on siis joku tyyliin evoluutio juttu jonka kaikki vauvat osaa tehdä jos niille antaa aikaa :D

varoitus sisältää tissejä ja alastomuutta https://www.youtube.com/watch?v=-qyPKzD6brc

Muokattu viimeksi:
Takaisin