Synnytykset uusimaa

Kuin myös! Myös neuvola palveluista... jonotin tänäänkin tunnin puhelinpalveluun (ulkkari numeroon ei takaisinsoitto toimi) kunnes piti vapauttaa puhelin muille soitoille. Löytyyköhän mistään sähköpostiosoitetta?
 
Kuin myös! Myös neuvola palveluista... jonotin tänäänkin tunnin puhelinpalveluun (ulkkari numeroon ei takaisinsoitto toimi) kunnes piti vapauttaa puhelin muille soitoille. Löytyyköhän mistään sähköpostiosoitetta?
Ootko maisan kautta koittanut ottaa yv? Sieltä saa kätevästi varattua neuvolat ja viestiteltyä moneen paikkaan. :)
 
neuvolavaraus- ja palvelukäytännöt vaihtelee myös HUS alueen sisällä. Espoossa käytössä erillinen sähköinen varauspalvelu. Myös chat (sekä anonyymi että tunnistautumisella) löytyy yhteydenottokanavana, mikäli puhelimitse hankala saada vastausta.
 
Ootko maisan kautta koittanut ottaa yv? Sieltä saa kätevästi varattua neuvolat ja viestiteltyä moneen paikkaan. :)
Mulla ei ole nettitunnistautumsmahdollisuutta (asun ulkomailla eikä mulla ole enää suomalaista pankkitilia tms.) niin voin ottaa yhteyttä vaan puhelimitse tai sähköpostilla :sad001
 
Moi!

Täälläkin kiinnostaisi kokemukset Helsingin ja muiden lähikuntien synnytyksistä. On ollut ikäviä uutisia tiedoitusvälineissä.
 
Mua kiinnostaisi myös. Tällä hetkellä arvon Hyvinkään ja Espoon välillä, ne on lähimmät vaihtoehdot. Hyvinkäällä mietityttää nuo vierailuajat (lapsivuodeosastolla tunti kerrallaan), Espoossa kai paljon perhehuoneita mutta mietityttää henkilöstöpula. Naikkari varmaan myös olisi hyvä puitteiltaan mutta siinäkin mietityttää tuo henkilöstöpula.
 
2016 Hyvinkäällä ja 2019 Naikkarilla.

Hyvinkäällä oli ahdasta. Kaikki synnyttäjät eivät mahtuneet saleihin, vaan joku synnytti myös tarkkailuhuoneessa. Kätilöillä ei ollut aikaa seurata synnytyksiä ja napin painamisesta saattoi kestää yli puoli tuntia että kukaan saapui paikalle. Luomusynnytyspainostus ja imetyspainostus oli merkittävää, en saanut kivunlievitystä vaikka sitä halusin, ja lapseni näki nälkää, koska rintamaitoa ei tullut. Osastolla oli perhehuoneet loppu ja 4 hengen huoneissakin joka sängyssä oli äiti ja vauva. Vessan kraanasta (ja kösisuihkusta) tuli vain jääkylmää vettä, (alapesu jäisellä vedellä), ja sängyn tasolla oleva valonappi oli rikki, tökin tyhjän kokispullon avulla valot pois ja päälle siitä ylemmästä napista. Kakofonia oli hirveä kun vierailuaikaan huoneessa oli 25 ihmistä, kun siellä oli käymässä joka vauvan isovanhemmat ja joka vauvan sisarukset. Nukkuminen täysin mahdotonta, koska ympäri vuorokauden huusi aina vähintään yksi lapsi, useimmiten äönessä oli 2-3 vauvaa yhtäaikaa. Täysi meno oli päällä yötä päivää, koska koko ajan joku laukkasi vessassa/vaihtamassa vaippoja/pumppaamassa maitoa, jne. En voi millään muotoa suositella Hyvinkäätä.

Naikkarilla taas oli hyvin tilaa ja hyvin henkilökuntaa ja synnyttäjää kuunneltiin hyvin. Perhehuone ei ollut minulle enää vaihtoehto, koska esikoinen tarvitsi hoitajaa kotona, joten sen saatavuudesta en tiedä. Olin pääasiassa neljän hengen huoneissa, joissa aina 2 sänkyä oli tyhjänä, joten yleensä oli mukavan rauhallista ja sai levätä. Tuohon rauhaan auttoi sekin, ettei osastolle saanut tulla vierailijoita ollenkaan, vaan vierailuja varten piti lähteä osaston ulkopuolelle. Ihanaa kun synnytyksen jälkeisinä päivinä pystyi nukkumaan rauhassa.
 
Nostellaas vähän tätä ketjua.

Itse synnytin 2019 hyvinkäällä ja kaikki mikä vaan voi, meni pieleen, mutta onneksi terve lapsi saatiin maailmaan.
Nyt alkuraskaus vasta menossa, mutta mietin jo tuota, että missä haluaisin synnyttää ja aika vahva fiilis on etten ainakaan Hyvinkäällä. Tämän vuoksi Naikkari kiinnostaisi kovasti ja mielellään sieltä kuulisin lisää puolesta tai vastaan kommentteja.
Onko henkilöstöpula selätetty, näkyykö se mahdollisesti synnytyksissä jne.
 
Nyt on tuore kokemus Espoosta, synnytin siellä kakkosen viikko sitten kun joku tuolla ylempänä kyseli.

Kätilö oli ihana ja empaattinen. Hän kuunteli todella hyvin toiveitani, ja synnytys sujui loppuun asti sujuvasti. Vauva tuli maailmaan 4h sairaalassa olon jälkeen, itselläni on ollut suht nopeita synnytyksiä joten tämä esikoisen nopea synnytys otettiin huomioon niin että sain haluamani kivunlievitykset. Epiduraalin laittanut lääkäri tosin oli töykeä ja ahdistuin itse, kun hän alkoi paasaaman siitä ettei saa epiduraalia laitettua kun potilas ei luota häneen. Tällaista ei mielestäni tarvitsisi sanoa potilaan pään yli kätilölle. Ei ollut kyse luottamuksen puutteesta, vaan siitä, että sattui niin paljon ja pelkäsin supistuksen tuloa juuri laittohetkellä. Lisäksi asennon hakeminen oli hankalaa myös samaisesta syystä. Tuo kuitenkin säikäytti, mutta onneksi kätilö tsemppasi ja epiduraali saatiin laitettua.

Espoossa oli kiire. Se näkyi kyllä, paljon odottelua ja ei päästy synnytyssalista pois kun vasta puolen päivän aikaan kun ei ollut yksinkertaisesti tilaa olla muualla. Minua tuo ei tosin haitannut. Oltaisiin haluttu kotiutua polikliinisesti, mutta se ei onnistunut vauvan sydämen sivuäänen takia. Päästiin sitten lapsivuodeosastolle, jossa oli oikein ammattitaitoista ja mukavaa henkilökuntaa, mutta toki myös heidän kiireensä näkyi. Jos olisin ollut ensisynnyttäjä, tilanne olisi voinut olla tukalampi ja ahdistavampi. Toisaalta, silloin puolisoni olisi saanut jäädä lapsivuodeosastolle huoneeseen kaveriksi, mutta nyt hän joutui lähtemään esikoisen kanssa kotiin.

Kokemukseni Espoosta ei siis ole mitenkään huono ainakaan henkilökunnan puolesta. Mutta, jos Espooseen menee niin kiireeseen kannattaa varautua. Kätilötkin kertoi itse, että tilanne synnärillä vaihtelee tosi paljon päivästä toiseen. Välillä on hyvin tilaa ja silloin varmasti enemmän aikaa potilaille, mutta itse satuin synnyttämään samana päivänä kun moni muukin. Imetysotetta katsottiin tasan kerran lapsivuodeosastolla, todettiin että on ok ja siitä ei sen enempää. Tähän olisin toki itse voinut pyytää apua jos olisin halunnut, mutta tilanne tuntui olevan hallinnassa. Koska kotiuduimme nopeasti, oli mahdollista saada kotikätilö käynnille sen sijaan, että oltaisiin käyty sairaalassa ottamassa vastasyntyneen seulat. Kätilön kotikäynnille myös plussaa, ei tarvinnut raahautua takaisin sairaalalle vauvan kanssa 45min takia :thumbs-up:
 
Takaisin
Top