Synnytykset uusimaa

Mä päädyin synnyttämään lopulta Hyvinkäällä ja olen oikein tyytyväinen päätökseeni. Synnytys käynnistettiin yliaikakontrollissa raskausmyrkytyksen takia, ja vietettiin sairaalassa 5 päivää, maanantaista perjantaihin, eli tuli aika tutuksi tuo paikka.

Tarkkailuhuoneessa, jossa olin ekat 1,5vrk ei ollut tukihenkilölle sänkyä, vain patja ja nojatuoli, mutta tämä on itseasiassa nykyään muuttunut ja tarkkailuhuoneessakin on nykyään toinen sänky tukihenkilöä varten (lähteenä Hyvinkään synnytysosaston Instagram). Onneksi asuttiin suht lähellä ja ekana yönä en tarvinnut tukea niin puoliso meni kotiin nukkumaan. Muuten tarkkailuhuone oli ihan mukava.

Kaikki kätilöt olivat tosi mukavia, apua sai nopeasti kun kutsunappia painoi, eikä tuntunut mitenkään kiireiseltä. Ei edes silloin syntymää edeltävänä yönä, kun kaikki viisi synnytyssalia oli käytössä, ja neljässä samaan aikaan h-hetket käsillä (minä siellä viidennessä odottelemassa vielä omaa h-hetkeä), ja heillä oli siis neljä kätilöä vuorossa, ja työskentelevät normaalisti pareittain synnytyksessä. Silti ehtivät tulla minunkin luo kun kutsuin, ja ilmeisesti hanskasivat hyvin nuo muutkin synnytykset vaikka olikin tilanne päällä monessa paikassa samaan aikaan. Kiire ei tässäkään kohtaa näkynyt ja kaikki kätilöt olivat kiireestään huolimatta ihania.

Istukka jouduttiin irroittamaan käsin leikkaussalissa, sielläkin henkilökunta oli mukavaa, ja mies oli ohjattu perhehuoneeseen. Oli kai jätetty vähän ”oman onnensa nojaan” vauvan kanssa, ja me ei saatu mitään kivaa tarjotinta syntymän jälkeen, kun piti sinne leikkaukseen mennä ja sieltä palattuani ei sellaista huoneeseen tuotu (enkä osannut sitä kysyä kun en tajunnut). Mutta ilmeisesti sellaisen kyllä normaalisti sai, koska siinä käynnistelyn lomassa näin avonaisesta synnytyssalin ovesta tarjottimen jossa oli kaksi skumppalasia.

Perhehuone oli ihan mukava, normaali sairaalahuone kahdella sängyllä ja omalla vessalla.

Ammekin olisi löytynyt, mutten sinne käynnistyksen takia päässyt. Sain yhdeltä kätilöltä akupunktiota korviin. Joogaliinoja mainostavat, mutta niitä ei tarjottu. Ehkä olisi pitänyt tajuta kysyä.

Joka tapauksessa jäi oikein hyvä kuva Hyvinkäästä synnytyssairaalana, voin suositella!
 
Jorvi vai Naistenklinikka? Meillä on molemmat yhtä pitkän välimatkan päässä. Ehkä Jorviin jopa helpompi reitti niin ei tarvi ruuhkaan jäädä
Me päädyttiin vuosi sitten Jorviin (Espoon sairaalaan) ja hyvät kokemukset jäi. Ei kiireen tuntua (meillä sattui kyllä sinänsä hyvä tuuri, kun oli ehkä normaalia rauhallisempi päivä). Uudet tilat olivat hyvät, amme löytyi kylpyhuoneesta. Vuodeosastolla perhehuoneet, joka mahdollisti isän jäämisen yöksi.
 
Takaisin
Top